۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85037506
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صیانت مالی از بیمه شدگان و هوشمندسازی خدمات مهمترین رویکرد تامین اجتماعی زنجان

زنجان - ایرنا - اهمیت بیمه و تامین اجتماعی در عصر حاضر با رشد و توسعه کشورها پررنگتر شده و به عنوان صنعتی مهم و کارآمد همواره مورد توجه بسیاری از مردم به خصوص صاحبان مشاغل قرار گرفته و از سویی با پیشرفت جامعه در بخش‌های مختلف، این سازمان نیز افزایش پوشش و تسهیل دسترسی به خدمات خود را هدفگذاری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انسانها در طول زندگی خود با مشکلات و حوادث مختلفی مواجه می شوند که غیرمترقبه بودن این مشکلات و به عبارتی خبر نکردن حادثه، مقابله و جبران خسارتهای ناشی از آن را اغلب دشوار می کند. از سوی دیگر هر انسانی از توانایی بدنی محدودی برای کار و تلاش برخوردار است و گاه بعد از سالها تلاش، کسب درآمد و امرار معاش توانایی کار کردن را از دست داده و نیازمند حمایت برای ادامه زندگی می شود.

در این میان بیمه ها تنها سازمان های حمایتگر برای تسهیل زندگی، جبران خسارتهای مالی ناشی از حوادث و تامین مالی افراد در دوران سالمندی و پیری هستند.

زمانیکه به علل مختلف از جمله بیکاری، بیماری یا حوادث غیرمترقبه، از کار افتادگی و بازنشستگی و یا فوت فرد، تامین مالی افراد تحت سرپرستی و تکفل وی قطع می شود، تامین اجتماعی که در کشورهای در حال توسعه مانند ایران بیشتر مفهوم اقتصادی دارد، به کمک بیمه گزار آمده و پاسخگوی بسیاری از این مسایل شده و اغلب از ایجاد مشکلات معیشتی برای این افراد جلوگیری می کند و از سویی تامین اجتماعی به عنوان یکی از حقوق فردی تکالیفی را بر عهده دولت ها گذاشته است به طوریکه هم اکنون در بیش از ۱۷۰ کشور از جمله ایران در دست اجرا است و هر یک با قوانین مربوط به خود پوشش های مختلفی را شامل می شود.

سابقه تامین اجتماعی در کشور از سال ۱۳۰۱ ثبت شده است که بر اساس آن ساختاری برای حمایت های مالی پس از بازنشستگی ایجاد شد و با گذشت زمان قوانینی مصوب و الزاماتی به اساسنامه تامین اجتماعی در جهت رفاه و پوشش بیشتر افراد افزوده شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر قانون اساسی نیز مبحث تامین اجتماعی به طور صریح به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران راه یافت. و در اصلی از آن تاکید شد که " برخورداری از تامین اجتماعی برای بازنشستگی، بیکاری، از کار افتادگی، بی‌سرپرستی، حوادث و سوانح و نیاز به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی به صورت بیمه‌ای و غیربیمه‌ای، حقی است همگانی و دولت موظف است خدمات و حمایت‌های فوق را برای یکایک افراد فراهم نماید. " ‌

با گذشت زمان و رشد و پیشرفت چشمگیر در بخش های مختلف سازمان تامین اجتماعی هم از این قافله عقب نماند و با ورود تکنولوژی های جدید این سازمان نیز برای تسهیل در امور بیمه شدگان از فناوری و تکنولوژی های روز بهره گرفت و امروز بسیاری از خدمات تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی و در بستر نرم افزارهای مختلف انجام می شود تا بیمه شدگان با کمترین هزینه و زحمت، بیشترین استفاده را از خدمات سازمان بیمه گر خود دریافت کنند.

برای آشنایی هر چه بیشتر با خدمات مختلف حضوری و غیرحضوری اداره کل تامین اجتماعی، خبرنگار ایرنا با محمود عزیزخانی، مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان به گفت و گو نشسته که مشروح آن در ذیر آمده است:

صیانت مالی از بیمه شدگان و هوشمندسازی خدمات مهمترین رویکرد تامین اجتماعی زنجان

ایرنا: عمده فعالیت ها و رویکردهای اداره کل تامین اجتماعی استان را بیان کنید

عزیزخانی: رویکرد سازمان مبارزه با فساد و گلوگاه‌های فساد است. در بحث شفاف سازی، توسعه نرم افزارها و سامانه های نظارتی را در کل سازمان داریم که ۴۲ خدمت را به خدمات غیرحضوری طرح " ۳۰۷۰ " اضافه کرده ایم که قبلا ۳۰ خدمت بود.

افزایش خدمات غیرحضوری ماهانه ۷۰ بار مراجعه بیمه شدگان را به تامین اجتماعی کاهش می دهد. همچنین پایداری و توسعه نسخه الکترونیک را در دستور کار داریم که هم اکنون به ۹۹ درصد رسیده است.

در بحث هوشمندسازی بزرگترین مهاجرت را به سرویس جدید داشتیم در بحث خدمات غیرحضوری هم در سال قبل و امسال در مجموع ۱۱ میلیون خدمات غیرحضوری ارایه شده است.

صیانت مالی از بیمه شدگان و هوشمندسازی خدمات مهمترین رویکرد تامین اجتماعی زنجان

ایرنا: مشکلات مبتلابه تامین اجتماعی و اقدامات انجام شده برای حل آنها را بیان کنید

عزیزخانی: از روزهای اول روی کار آمدن دولت سیزدهم این سازمان با بحران و مشکلات بسیاری در چند شاخه مختلف مواجه بود که یکی از آنها، بحث استقراض انباشته ای بود که از بانکها برای پرداخت بدهی های سازمان داشتیم که با تلاش های انجام شده در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ در مجموع برای کاهش این میزان استقراض از محل دیون دولت به سازمان ۱۷۰ هزار میلیاد تومان وصول شد و سال ۱۴۰۱ هم ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به سازمان برگردانده می شود.

بزرگترین تسویه بدهی تاریخ نظام بانکی را در راستای پرداخت بدهی های سازمان به بانک انجام دادیم که ۸۸ هزار میلیاد تومان بدهی تسویه شد و در این خصوص زنجان هم در سبد کلی کشور قرار دارد. بزرگترین تسویه بدهی تاریخ نظام بانکی را در راستای پرداخت بدهی های سازمان به بانک انجام دادیم.

بحث بعدی بدهی انباشته ای بود که به مراکز درمانی داشتیم تا آبان امسال بالای ۹۰ درصد بدهی های خود را به مراکز خصوصی و دولتی تسویه کردیم که بقیه هم تا آخر سال تسویه می شود.

ایرنا: بدهی تامین اجتماعی استان به دانشگاه علوم پزشکی زنجان چه میزان است؟

عزیزخانی: این اداره کل به دانشگاه علوم پزشکی بدهکار است که اخیرا پنج ماه از بدهی ها در قالب اوراق گام به مبلغ ۷۵ میلیارد تومن تسویه و بدهی اردیبهشت و خرداد ماه نیز به صورت نقدی به مبلغ حدود ۳۲ میلیارد تومان پرداخت شد. به عبارتی بدهی های تامین اجتماعی به این دانشگاه تا پایان خرداد امسال پرداخت شده است.

بدهی به داروخانه های استان نیز تا آذرماه و بدهی به مراکز خصوصی مثل پزشکی، تصویر برداری و آزمایشگاه تا آبان ماه تسویه شده است.

هم اکنون ۷۰ میلیارد تومان بدهی دیگر به دانشگاه علوم پزشکی و ۵۵ میلیارد تومان بدهی نیز به دیگر مراکز غیردانشگاهی استان داریم که تا پایان سال پرداخت خواهد شد. البته این پرداختها به صورت کشوری انجام می شود و در دست استان نیست. ۷۰ میلیارد تومان بدهی دیگر به دانشگاه علوم پزشکی و ۵۵ میلیارد تومان بدهی به دیگر مراکز غیر دانشگاهی استان داریم که تا پایان سال پرداخت می شود.

ایرنا: رویکرد تامین اجتماعی در خصوص کاهش پرداختی ها از جیب بیمه شدگان چیست؟

عزیزخانی: سازمان در بحث افزایش پرداخت از جیب مردم در درمان غیرمستقیم بحث صیانت مالی از بیمه شدگان را در پیش گرفته است و در کل کشور با ۵۰ هزار مرکز طرف قرارداد است.

در پوشش ناباروری زوجین بالای ۲۰ هزار پرونده تشکیل که امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است با توجه به اینکه مراکز تخصصی این خدمات اغلب در تهران یا مراکز تخصصی در مشهد و اصفهان هستند تفکیک استانی این هزینه ها امکان پذیر نیست.

صیانت مالی از بیمه شدگان و هوشمندسازی خدمات مهمترین رویکرد تامین اجتماعی زنجان

ایرنا: عملکرد تامین اجتماعی استان زنجان در خصوص تامین داروهای مورد نیاز بیمه شدگان چگونه بوده است؟

عزیزخانی: در مقاطعی از سال سختی های خاصی در حوزه درمان به خصوص در تامین دارو و شربت های آنتی بیوتیک داشتیم که یکی از بزرگترین کارهایی که در این حوزه انجام شد بحث تامین دارو بود که از این باب کمترین مشکل را داشتیم کمبودهای دارویی در برخی استان ها تا ۲۰۰ قلم و در استان زنجان این میزان ۳۶ قلم بود. به رغم اینکه کمبود پزشک در کشور در حوزه های تخصصی بارز بود و برخی استانها با کمبود متخصص مواجه بودند بیمارستان امام حسین(ع) تامین اجتماعی زنجان با کمترین مشکل مواجه بود. یکی از بزرگترین کارهای انجام شده ما تامین دارو بود که از این باب کمترین مشکل را داشتیم و ۳۶ قلم دارو تامین شد.

در بحث داروهای خاص امسال ۲۳۴ قلم دارو برای بیش از هفت میلیون نسخه و ۱۵۰ هزار نفر رقمی حدود هفت هزارو ۷۶۴ میلیارد ریال در سازمان هزینه شده است.

صیانت مالی از بیمه شدگان و هوشمندسازی خدمات مهمترین رویکرد تامین اجتماعی زنجان

ایرنا: چه اقداماتی در خصوص توسعه عمران و خرید تجهیزات پزشکی در استان زنجان انجام شده است؟

عزیزخانی: طرح توسعه بیمارستان سردار سلیمانی در ابهر شروع شده است که در زمان حاضر ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد این بیمارستان پنج هزار مترمربع توسعه می یابد و ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش بینی شده همچنین احداث ساختمان جدید درمانگاه سهروردی قیدار نیز در سه هزار مترمربع و با ۷۸ میلیارد تومان اعتبار آغاز شده است.

در شهرستان دندی مصوبات احداث درمانگاه تامین اجتماعی اخذ شده است در مرحله تملک زمین هستیم که زمین ۲۰ هزار مترمربعی قرار است برای این امر واگذار شود که پس از تایید مرکز به مرحله طراحی می رود و هفته تامین اجتماعی سال بعد کلنگ زنی می‌شود.

امسال درمانگاه شهرستان خرمدره تخصصی شد و هم اکنون خدمات تخصصی اطفال و داخلی ارایه می شود در درمانگاه قیدار نیز ارتقا تخصص ها انجام شده است و شیفت عصر این درمانگاه هم راه اندازی و منجر به رضایت مردم این شهرستان می شود.

در همه درمانگاهها سیستم اطفای حریق در حال راه اندازی است که برای هر کدام یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.

سیستم تهویه برای همه درمانگاهها طراحی شده و برای اصلاح سیستم برق و تامین منبع اضطراری آب سیستم تهویه و اطفای حریق درمانگاه های تامین اجتماعی استان بالغ بر ۲۴ میلیادر تومان تخصیص یافته که در حال انجام است.

امسال مانور زلزله در همه مراکز درمانی تامین اجتماعی که مراکز پرتردد و شلوغ هستند انجام شد و از دهه فجر سال قبل تا دهه فجر امسال ۱۲ میلیارد تومن تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی تامین اجتماعی استان خریداری شده که گرانترین آن دستگاه ویدیوآندسکوپی بسیار پیشرفته است.

تجهیز بیمارستان امام حسین به دستگاه ام آر آی به عنوان یکی از روشهای تشخیصی پرهزینه نیز از مطالبات بیمه شدگان تامین اجتماعی محسوب می شود که در دستور کار است و هزینه های نبود این دستگاه نباید به بیمه شدگان تحمیل شود.

صیانت مالی از بیمه شدگان و هوشمندسازی خدمات مهمترین رویکرد تامین اجتماعی زنجان

ایرنا: نیاز اصلی و اولویت دار بیمه شدگان تامین اجتماعی استان چیست؟

عزیزخانی: نیاز اصلی تامین اجتماعی استان توسعه بیمارستان امام حسین(ع) است که از سال ۷۹ با ۸۸ تخت افتتاح شد و با همان فضا الان با ۱۴۴ تخت خدمات می دهد.

کمبود فضا در این مرکز بسیار مشهود است و مردم بسیار در زحمت هستند. در برخی اتاقها حتی برای نشستن همراه بیمار برای یک چهارپایه جا نیست که به جد پیگیر این موضوع هستیم.

۹ هزار مترمربع طراحی برای توسعه این بیمارستان انجام و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش بینی شده است. ۹ هزار متر مربع طراحی برای توسعه بیمارستان امام حسین(ع) زنجان انجام و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش بینی شده است.

طرح توسعه بیمارستان امام حسین زنجان در کمیته پروژه های درمانی سازمان تصویب شده است که با طی فرایندهای لازم اقدامات آن انجام خواهد شد. وسعت کل این بیمارستان هفت هکتار است که پشت آن یک محوطه باز قرار دارد که ۲ طرح برای آن پیش بینی شده است، یکی از این طرح ها توسعه افقی در این محوطه و دیگری احداث طبقه دوم بیمارستان است چراکه فنداسیون بیمارستان این اجازه را می دهد.

صیانت مالی از بیمه شدگان و هوشمندسازی خدمات مهمترین رویکرد تامین اجتماعی زنجان

ایرنا: بخش درمان تامین اجتماعی استان زنجان با چه تعداد نیرو فعالیت دارد؟

عزیزخانی: تعداد نیروهای مشغول به کار در بخش درمان تامین اجتماعی زنجان یک هزار و ۳۰۰ نفر شامل همه نیروها است از این تعداد یک هزار نفر استخدامی، تعدادی در مشاغل خدماتی و حجمی در قالب شرکتی هستند و برخی به عنوان قرارداد پزشک مهمان با این مراکز همکاری می کنند.

طی ۱۰ ماهه اول امسال یک میلیون و ۸۸۲ هزارو ۶۹۱ بار به مراکز درمانی استان مراجعه شده است که این میزان نسبت به سال قبل ۲۰.۲ درصد رشد داشت و به رغم کمبود دارو در کشور و افزایش بار مراجعات بیمه شدگان، بخش درمان تامین اجتماعی زنجان در این خصوص مشکل حادی نداشت.

اگر می خواهیم هزینه های درمان در سبد معیشت بیمه شدگان سنگینی نکند باید اثر بخشی درمان ها را بالا ببریم که درمان مناسب را بگیرند و مجبور به مراجعه مجدد نشوند بر این اساس تعداد ویزیت های تخصصی را باید افزایش دهیم که در این صورت تشخیص و درمان اثر بخش تر خواهد شد در همین راستا طی مدت مذکور بیش از ۱۱۸ هزارو ۴۶۱ ویزیت تخصصی بیماران در مراکز درمانی تامین اجتماعی زنجان انجام شد که نسبت به ۱۰ ماهه سال قبل ۱۹.۷ درصد افزایش یافته است.

صیانت مالی از بیمه شدگان و هوشمندسازی خدمات مهمترین رویکرد تامین اجتماعی زنجان

ایرنا: چه اقداماتی در خصوص جبران کاهش ضریب پشتیبانی صندوق تامین اجتماعی در استان انجام شده است؟

عزیزخانی: کاهش ضریب پشتیبانی صندوق که به عدد ۴.۲ رسیده این صندوق را در وضعیت خطر قرار داده است و برای جبران آن، سازمان پوشش بیمه ای برای آحاد جامعه را در دستور کار خود قرار داده است که ۵۵ درصد در این خصوص رشد عملکرد نسبت به سال های قبل داشتیم. در بیمه زنان خانه دار و دانشجویان در ۹ ماه اول امسال ۷۴۰ هزار نفر در استان ذیل این ۲ طرح بیمه شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha