"مانا" طرحی برای جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی

سنندج- ایرنا- مانا(مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران)عنوان طرحی که چند سالی است توسط سازمان بهزیستی برای نوجوانان(۱۳ تا ۱۸ سال) و در راستای افزایش مشارکت اجتماعی و جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی در میان این قشر اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، امروزه گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه به ویژه در میان جوانان و نوجوانان یکی از دغدغه‌های مهم جوامع مختلف به شمار می رود و بر همین اساس همه آحاد مختلف جامعه اعم از مسئولان و مردم همواره دغدغه جلوگیری از گشترش آن را دارند.

در این برهه زمانی رشد روز افزون آسیب های اجتماعی نوجوانان، جوانان و دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و در این زمینه خانواده‌ها و مسوولان باید هوشیارتر از گذشته عمل کنند و برای صیانت از آنها در برای این آسیب ها برنامه داشته باشند.

در این راستا دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف آموزشی و فرهنگی سالانه با برگزاری برنامه‌ها و دوره های مختلف آموزشی در مدارس و مراکز دیگر به آموزش خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان در زمینه جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند.

بر این اساس سازمان بهزیستی چند سالی است طرحی را با عنوان طرح مانا(مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران) برگزار می‌کند و بدنبال آن است از طریق مشارکت اجتماعی نوجوانان به شناسایی، کاهش و برطرف کردن آسیب ها و مشکلات آنها توسط خودشان کمک کند.

سازمان بهزیستی کردستان نیز هر ساله تعداد زیادی از نوجوانان دختر و پسر رده سنی (۱۳ تا ۱۸) را در سه محور پایگاه سلامت اجتماعی، آموزش مهارت های اجتماعی و اوقات فراغت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی زیر پوشش طرح مانا قرار می‌دهد.

آیین اختتامیه این طرح در استان کردستان و تجلیل از تسهیلگران و نوجوانان شرکت کننده در این طرح روز پنجشنبه با حضور جمعی از مسوولان و نوجوانان در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد.

"مانا" طرحی برای جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی

آسیب‌های اجتماعی مهمترین دغدغه جامعه

مدیرکل بهزیستی کردستان در این آیین اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های مهم جامعه به شمار می رود و تجربه ثابت کرده است که نقش گروههای جوان و نوجوان در بحت کنترل آسیب‌های اجتماعی بیشتر از سایر گروهها است و طرح مانای بهزیستی نیز در این راستا اجرا می شود.

حسین رسولی افزود: جامعه هدف طرح مانا، نوجوانان دختر و پسر رده سنی ۱۳ تا ۱۸ سال را در بر می گیرد که از طریق پایگاه های سلامت اجتماعی جذب می شوند و این نوجوانان می توانند با شرکت در این طرح بحث ارتقای سلامت فردی و اجتماعی نقش فعالانه داشته باشند.

وی اضافه کرد: در هر برنامه و طرحی که گروههای تسهیلگر و مردمی در کنار حاکمیت و دولت باشند آن برنامه اثرگذاری بیشتری خواهد داشت لذا این طرح با توجه به اینکه از ظرفیت محلی استفاه می شود بسیار تاثیر گذار است.

"مانا" طرحی برای جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی

هزار نوجوان کردستانی زیرپوشش طرح مانا

معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی استان کردستان گفت: در سال جاری یک هزار نفر از نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال استان زیرپوشش طرح مانا (مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران) قرار گرفتند.

ناصر کریمیان با بیان اینکه برای اجرای این طرح از ظرفیت ۴۰ نفر تسهیلگر استفاده شده است، افزود: نوجوانان در محلات با شرکت در این طرح مشکلات خود را شناسایی و آنها را اولویت‌بندی کرده و پس از آن نیز راهکارهای رفع آن را می اموزند.

وی یادآور شد: نوجوانان با شرکت در این طرح علاوه بر این نسبت به محیط اطراف خود، خانواده و جامعه احساس مسوولیت پیدا می کنند و این روند تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت.

معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی استان کردستان، ارتقا توانمندی‌های نوجوانان در زمینه شیوه‌های همیاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌ها در محلات و ایجاد و توسعه ظرفیت‌های مشارکت نوجوانان در موسسات خصوصی مانند پایگاه‌های سلامت اجتماعی را از اهداف اجرای این طرح اعلام کرد.

"مانا" طرحی برای جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی

طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان با هدف ارتقا سرمایه های انسانی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی از سال ۱۳۹۷ با همکاری گروه‌های همیار در پایگاه های سلامت روان اجتماعی استان کردستان اجرا می شود.

در ادامه این آیین از نوجوانان و تسهیلگران شرکت کننده در این طرح تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha