تعبیر رویِ خوش گردش خانوادگی در بوستان‌های جنگلی مازندران

نوشهر- ایرنا- بوستان های جنگلی غرب مازندران از جمله جاذبه های کم نظیر طبیعی کشور سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر بوده که آرامش و سکوت دلپذیری را هدیه می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران آینه سبز ایران است طبیعت دلنواز و چشم نواز آن، این استان را زبانزد خاص و عام کرده است، دلهای بسیاری از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی مشتاق تماشا و دیدن بوستان های جنگلی آن هستند.

هم اکنون گردشگری طبیعی به‌عنوان یکی از پرجاذبه‌ترین شاخه‌های گردشگری در میان جوامع بوده که جایگاه ویژه‌ای دارد و بر اساس اطلاعات نهادهای مربوط روز به روز بر شمار علاقه مندان این بخش افزوده می شود.

در این گزارش برخی از جاذبه های جنگلی مازندران معرفی می شود:

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی واقع در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان رامسر، جاده ییلاقی جنت رودبار، جنگل دالخانی با ارتفاع هشتصد متری از دریای مازندران و آب و هوای بکر و مطبوعی دارد. دیدن این جاذبه طبیعی در همه ایام سال امکان پذیر است.

بسیاری از طبیعت گردان معتقدند جاذبه های جنگل دالخانی در قاره آسیا بی نظیر است، در انتهای روستای "گلش" رودخانه ای مصفایی وجود دارد، این رودخانه را اگر هر مسافری در جهت غربی حرکت کند با جنگل زیبای دالخانی روبرو می شود، در اطراف این رودخانه محلی برای اسکان مسافران تعبیه شده است.

جنگل های ۲ هزار

جنگل های ۲ هزار تنکابن یا جاده ۲ هزار از ابتدای شهر خرم آباد تنکابن شروع می شود که از شگفت انگیزترین جاده های جنگلی ایران است.

نکته جالب این که اگر مسافری به این جاده سفر کرد دریای خزر را زیر پای خود دارد، واقع شدن اضلاح جنگل و دریا در یک مسیر خاطره خوبی برای سفر مسافران رقم می زند که نباید آن را از دست داد، بقیه جاذبه های طبیعی این منطقه کم نظیر بوده که در وصف قلم نگنجد.

جنگل های سه هزار

جنگل سه هزار تنکابن به گفته کارشناسان حوزه گردشگری از مشهورترین جاذبه های طبیعی منطقه خاورمیانه است، این جاده گردشگری در بین سه مسیر زیبای خاورمیانه قرار دارد که سالانه پذیرای میلیون ها مسافر داخلی و خارجی است.

علت نام گذاری آن وجود ارتفاع سه هزار متری از آب های آزاد است که بر فراز آن می توان حتی دریای خزر به تماشا نشست.

تعبیر رویِ خوش گردش خانوادگی در بوستان‌های جنگلی مازندران

جنگل پرتاس

جنگل پرتاس از جاذبه های شهرستان نور واقع در منطقه چمستان به سمت جوربند است، مسافران و طبیعت گردان در این جنگل نهایت لذت سفر را خواهند برد و بر خاطرات سفرشان می افزایند.

این جنگل نیاز به شناساندن بیشتر دارد و تورگردانان حوزه گردشگری معتقدند با تهیه نقشه راه برای این منطقه می توان از این ظرفیت ملی بهره وافر برد و اشتغالزایی و درآمد برای بومیان منطقه ایجاد کرد.

جنگل ماهان

جنگل ماهان نور جاذبه دیگری از منطقه چمستان شهرستان نور در غرب مازندران است که در حدفاصل دو راهی آلشرود به روستای حاجی کلا واقع در مسیر آمل به چمستان واقع شده است، بومیان معتقدند این منطقه تاریخی کهن داشته و از شهرهای بزرگ طبرستان قدیم بود، امروز از این جنگل اهالی منطقه به ویژه در روز سیزده بدر استفاده می کنند.

جنگل آب پری

این جنگل در شهر رویان از توابع از شهرستان نور واقع شده و یکی از بهترین جنگل های مازندران با جاده ای مار پیچ تشکیل شده است، مناظر دیدنی آن شگفت انگیز و برای مسافران خاطره انگیز است. ه خواهید کرد، در جوار این جاذبه آبشاری را وجود دارد که که بر طراوت سفر هر بیننده ای می افزاید.

جنگل دانیال

جنگل دانیال در نزدیکی شهر سلمانشهر از توابع شهرستان عباس آباد واقع شده است، برای رفتن به این جنگل باید جاده خاکی را پیمود، انتهای این جنگل هم غار دانیال سلمانشهر وجود دارد که جاذبه ای کم نظیری در جنگل شمال است.

جنگل سرآبرود

جنگل سرد آبرود از جاذبه های جنگلی شهرستان چالوس است که زیبایی آن با گونه های درختی با سایر نقاط جنگلی مازندران متمایز است، این جنگل همه ساله مامن صدها هزار مسافر از اقصی نقاط کشور است، رفتن در دل این جنگل تجربه خوبی برای مسافران شمال خواهد بود.

تعبیر رویِ خوش گردش خانوادگی در بوستان‌های جنگلی مازندران

بوستان جنگلی سی سنگان

این جاذبه بی بدیل بین نوشهر و صلاح الدین کلا در امتداد خط ساحلی قرار دارد، مساحت این پارک جنگلی بیش از ۶۰۰ هکتار است، استادان جنگل می گویند از زیباترین جنگل های هیرکانی شمال ایران است.

در جنگل سی سنگان انواع گونه های درختی شامل شمشاد، انجیر، شیردار، خرمندی، انجیلی و توسکا دیده می شود، این پارک جنگلی از برجسته‌ترین ذخیره‌گاه‌های گونه شمشاد در خاورمیانه است، شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه و گراز در این جنگل زندگی می کنند و از امکانات رفاهی و اقامتی برخوردار است.

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل از زیباترین جنگل های مازندران در منطقه چمستان شهرستان نور واقع است، وجود چشمه‌های آبگرم در اطراف این جنگل از ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌رود، ۲۱ هکتار مساحت مساحت دارد و مامن خوبی برای اتراق مسافران و گردشگران است، وجود چشمه‌های متعدد بر سرسبزی و زیبایی این عرصه افزوده است.

در پارک جنگلی کشپل امکاناتی نظیر آلاچیق‌های اقامتی، رستوران، فروشگاه مواد غذایی، زمین بازی کودکان، سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه تعبیه شده است.

پارک جنگلی صفارود

پارک جنگلی صفارود در مسیر جاده زیبای رامسر به جواهرده قرار دارد و از زیباترین جنگل های شمال ایران است. وجود چشمه‌های خروشان و رودخانه‌های روان در آن سبب نامگذاری این منطقه به نام صفارود شده‌ است.

انجیلی، توسکا، افرا و ون از جمله گونه های درختی است که شناسنامه جنگل های هیرکانی هستند، نکته مهم این که امکان بازدید از پارک جنگلی صفارود در همه ساعت‌های شبانه روز وجود دارد.

در پارک جنگلی صفارود امکانات مناسبی برای گردشگران تعبیه شده است و ایام فروردین تا اواخر تابستان بهتر موقع دیدن از این عرصه های بکر جنگلی است.

پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور از جمله جنگل های هیرکانی شمال ایران در شهرستان نور واقع شده است و به گفته کارشناسان امور جنگل مساحت آن چهار هزار هکتار بوده که بزرگترین پارک جنگلی خاورمیانه از آن یاد می شود.

در پارک جنگلی نور امکانات اقامتی و تفریحی مناسبی برای گردشگران مهیا است.

پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره از زیباترین جنگل های مازندران در شهرستان تنکابن قرار دارد، این پارک در فاصله ۱۸ کیلومتری از تنکابن و در مسیر دسترسی به جنگل‌های دوهزار و سه هزار واقع شده است.

پوشش متنوع گیاهی و آب و هوای عالی آن سبب شده تا مجذوب گردشگران باشد. این جاذبه طبیعی آرامشی خاصی را برای مسافران فراهم می کند، بوته‌های وحشی جنگلی مانند تمشک و آلوچه در جنگل چالدره دیده می‌شوند که با آغاز بهار زیبایی خاصی بدان می‌بخشند.

قدمت جنگل های شمال ایران به حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون سال قبل بر می گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته ای است، مساحت این عرصه ها در حدود یک درصد جنگل های اروپا است ولی تعداد گونه های آن ۱۶ درصد گونه های موجود در کل قاره اروپا است.

شهرهای گردشگرپذیر رامسر، شیرود، تنکابن، نشتارود، عباس آباد، سلمانشهر، کلاردشت، چالوس، نور و نوشهر واقع در غرب مازندران سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر هستند اما به پیش بینی مسوولان امر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ افزون بر ۲۰ میلیون مسافر به استان مازندران سفر خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha