۸ اسفند ۱۴۰۱، ۳:۰۷
کد خبر: 85041695
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روسیه: تعلیق مشارکت در پیمان نیواستارت غرب را غافلگیر کرد

تهران-ایرنا- سرگئی ناریشکین مدیر سرویس اطلاعات خارجی (SVR) روسیه گفت: تعلیق مشارکت در پیمان نیواستارت غرب را غافلگیر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، ناریشکین یکشنبه‌ شب در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه، گفت: تصمیم در مورد تعلیق مشارکت روسیه در معاهده نیواستارت برای غرب غیرمنتظره بود، اگرچه این اقدامی کاملاً منطقی و درست است.

وی تصریح کرد:به اعقاد من این تصمیم، تصمیمی کاملاً مستدل، محکم و منطقی است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سه‌شنبه هفته گذشته در سخنرانی خود در مجلس فدرال گفت: مسکو مشارکت خود در معاهده نیواستارت را که بین روسیه و آمریکا امضا شده و کاهش زرادخانه هسته‌ای هر دو کشور را در نظر گرفته است، تعلیق می‌کند ولی از این پیمان خارج نمی‌شود.

پوتین افزود: قبل از بازگشت به بحث پایبندی به این معاهده، روسیه باید بفهمد که در این معاهده نه‌ فقط زرادخانه‌های آمریکا بلکه زاردخانه‌های سایر قدرت‌های هسته‌ای ناتو (انگلیس و فرانسه) چگونه به حساب می‌آیند.

مجلس دومای ایالتی روسیه نیز روز چهارشنبه به اتفاق آرا لایحه تعلیق مشارکت روسیه را تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، تحلیلگران مسائل امنیتی می‌گویند که تعلیق این پیمان می‌تواند محاسبات ظریفی را که زیربنای بازدارندگی متقابل بین دو کشور را تشکیل می‌داد، پیچیده‌تر کند و در عین حال قدرت‌های دیگری مانند چین، هند و پاکستان را ترغیب به ایجاد زرادخانه‌های هسته‌ای خود کند.

این توافق که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی مستقر شده روسیه و آمریکا را محدود می‌کند.

پوتین که تصمیم خود را برای تعلیق پیمان نیواستارت موجه می‌داند، گفته است درخواست واشنگتن درباره حق بازرسی از سایت‌های هسته‌ای روسیه بر اساس مفاد این پیمان، درحالی که ناتو به اوکراین برای حمله به آنها کمک می‌کند، غیرمنطقی است.

جیمز کامرون عضو پروژه هسته‌ای اسلو، گفت: اگر نیواستارت کنار گذاشته شود، این به منزله بازگشت به گمانه زنی‌ها در دوران جنگ سرد در مورد توانایی‌ها و نیات کشورهای دشمن خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha