۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۰۷
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85041991
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۵۰ واحد تولیدی قزوین در دولت سیزدهم گازدار شدند

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۰۷
کد خبر: 85041991
۵۵۰ واحد تولیدی قزوین در دولت سیزدهم گازدار شدند

قزوین - ایرنا - مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین گفت: ۵۵۰ واحد تولیدی استان از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون گازدار شدند که حاکی از رشد ۲۰ درصدی بهره مندی صنایع قزوین از گاز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی حجتی پور روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: دپیش از اغاز به کار دولت سیزدهم ۲ هزار و ۷۳۹ واحد تولیدی قزوین گازدار بودند که این رقم اکنون به سه هزار و ۲۸۹ مورد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم همچنین به ۳۶ روستا گازرسانی شده است،افزود: در حال حاضر ۵۹۴ روستای استان صاحب گاز هستند و همچنین در حال گازرسانی به ۱۳ روستا هستیم.
مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: کشور ما دومین دارنده ذخایر گازی و سومین تولیدکننده گاز طبیعی است و در کنار آن چهارمین مصرف کننده گاز در دنیا هستیم به طوری که میزان مصرف گاز در کشور ما با چین برابری می کند.


ایرانی ها ۵.۷ برابر دنیا گاز مصرف می کنند
وی با بیان اینکه تقریبا همه گاز تولید شده در کشور را خودمان مصرف می کنیم و ۵.۷ برابر متوسط دنیا مصرف گاز داریم،اظهار کرد: روسیه سه برابر ایران گاز تولید می کند اما ۱۱ درصد گاز تولید شده را در کشور خود به مصرف می رساند در حالی که در میهن اسلامی ۹۴ درصد گاز تولیدی را خودمان مصرف می کنیم.
این مسوول با بیان اینکه شرکت ملی گاز یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت به شمار می رود،گفت: این شرکت نیز دارای ۵۶ زیرمجموعه تابعه است که شرکت های گاز استانی نیز که عهده دار توزیع شبکه و گذاشتن گاز در اختیار مشترکان هستند نیز در این ردیف قرار دارند.
وی یادآور شد: در استان قزوین ۴۸۰ هزار مشترک در بخش های مختلف شامل خانگی، صنعتی، عمومی و نیروگاه را داریم که از این تعداد ۴۳۲ هزار مورد خانگی هستند.
این مسوول با بیان اینکه میزان بهره مندی جمعیت شهری و روستایی قزوین از گاز از میانگین کشور بالاتر است،اظهار کرد: ضریب نفوذ گاز در شهرهای استان قزوین تقریبا ۱۰۰ درصد و در روستاها نیز با بهره مندی ۵۸۴ روستا حدود ۹۰ درصد است.
مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین گفت: ۱۲۳ هزار واحد صنعتی کشور استفاده کننده گاز هستند که این رقم در استان قزوین سه هزار و ۲۸۹ واحد است.
حجتی پور اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ تاکنون مصرف گاز روند افزایشی داشته و از ۱۵۲ میلیارد گاز به ۲۳۷ میلیارد مترمکعب افزایش رسیده است که در استان قزوین نیز این روند را شاهد بوده ایم.
وی در ادامه با بیان اینکه وزارت نفت نقشی در قیمت گذاری حامل های انرژی ندارد،گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد جمعیت کشور ما گاز با هر متر مکعب با ۱۲۰ تومان مصرف می کنند که نرخ صادرات ۱۰ برابر بیش از این رقم است.
این مسوول با بیان اینکه افزایش مصرف گاز امسال به دلیل توسعه گازرسانی و همچنین برودت هوا شدت یافت،اظهار کرد: به دلیل ناترازی در شبکه و ضرورت مدیریت آن میزان مصرف با تولید باید منطبق شود تا شاهد بروز مشکل در تامین گاز نباشیم چرا که به دلیل شرایط یاد شده در تامین گاز نیروگاه ها ‌و پتروشیمی ها و صنایع با مشکل و محدودیت روبرو بودیم.
حجتی پور اظهار کرد: میزان مصرف گاز نیروگاه شهید رجایی سه میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب در روز است که هم اکنون تامین شده است، در حالی که امسال در برخی روزها امکان ارایه گاز به این واحد نیروگاهی را نداشتیم.


اصلاح و بهبود راندمان ۶۴۸ موتورخانه در قزوین
این مسوول با اشاره به ضرورت بهینه سازی مصرف گاز با روش های مختلف، یادآور شد: در همین راستا موتورخانه های ۳۷۰ مشترک یا ۶۴۸ مورد موتورخانه به طور رایگان با صرف اعتبار ۱۷ میلیارد تومان اصلاح و بهینه سازی شدند.
وی ادامه داد: اجرای مبحث ۱۹ ملی مقررات ساختمان و استانداردسازی ساختمان ها نیز نقش مهمی در بهینه سازی مصرف انرژی گاز دارد که مورد غفلت واقع شده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین با اشاره به ضرورت نوسازی وسایل گازسوز قدیمی و استانداردسازی آنها،گفت: در کنار این مساله برای اصلاح مصرف انرژی انتظار داریم راندمان نیروگاه های کشور افزایش یابد که به کاهش مصرف گاز کمک خواهد کرد.
این مسوول با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی بهینه حامل های انرژی،گفت: موضوع قیمت گذاری و تعرفه، فناوری، قانون و فرهنگ در نحوه رفتار مصرف گاز موثر است.
حجتی پور با اشاره به اینکه از سال ۹۴ به این سو در حوزه تعرفه خانگی افزایش قیمت نداشتیم و هیات دولت آذر ماه امسال تعرفه های جدید را در بخش گاز بر اساس اقلیم بندی مناطق و پله های یک تا ۱۲ مصوب کرد،افزود: این مهم که با هدف کمک به اصلاح مصرف حامل های انرژی رقم خورد.
وی با بیان اینکه یارانه در کشور باید عادلانه توزیع شود و همگان به این مساله واقف و اذعان دارند،افزود: در پله یک تا سه افزایش قیمت لحاظ نشده اما از پله ۴ تا ۶، ۳۰ درصد و از پله ۷ تا۱۰ ، ۵۰ درصد افرایش و پله یازده نرخ هر مترمکعب پنج هزار متر و پله دوازده نیز نرخ هر مترمکعب ۶ هزار تومان درنظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: با وجود عدم افزایش نرخ گاز برای مشترکان پله یک تا سه، در صورت افزایش بیش از الگوی تعیین شده مشمول رشد بهای گاز می شوند.
۵۵۰ واحد تولیدی قزوین در دولت سیزدهم گازدار شدند
۶۰ درصد مشترکان خانگی در قزوین مشمول افزایش تعرفه گاز نیستند
وی با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم مصرف کنندگان خانگی در پله یک تا سه هستند که مشمول افزایش نرخ نیستند،افزود: شهرهای آوج، کوهین، آبگرم و خرمدشت در اقلیم یک قرار گرفته اند و سایر مناطق استان در اقلیم ۲ و شهر رازمیان نیز در اقلیم سه تقسیم شده که میزان متعادل مصرف گاز در آنها تعیین شده و در صورت مصرف بیش از میزان مشخص هزینه بیشتری باید پرداخت کنند.
حجتی پور افزود: ۳۴ درصد مصرف کنندگان نیز در پله چهار تا ۱۰ قرار دارند و سه درصد مشترکان که عمدتا دارای مصرف غیرمتعارف بوده و خانه های بزرگ و استخر دار هستند مصرف کنندگان پله یازده و دوازده هستند که بعضی از آنها در رابطه با نرخ گاز فرافکنی می کنند چرا که بسیار بیشتر از دیگران مصرف می کنند اما می خواهند مانند دیگر افراد یارانه گاز دریافت کنند که از عدالت به دور است.


تعیین مشوق برای صرفه جویی در مصرف گاز
این مسوول گفت: مشوق هایی نیز برای مشترکان خانگی در صورت صرفه جویی درنظر گرفته شده و در صورت یک درصد صرفه جویی سه درصد در بهای گاز دارای تخفیف می شوند و امکان تخفیف تا ۴۵ درصد بهای کل وجود دارد.
مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین گفت: در رابطه با اصلاح حامل های انرژی استفاده از گرمتاب ها از سوی اصنافی مانند رستوران ها در معابر و بهره از گاز برای گرم کردن استخر خانه ها در فصل سرد نیز ممنوع است.
حجتی پور اظهار کرد: مشترکان دولتی نیز مکلف هستند میزان مصرف گاز خود را نسبت به سال قبل تر ۱۰ درصد کاهش دهند.
وی با بیان اینکه امسال در قرارگاه مدیریت ناترازی گاز در استان قزوین ۷۷ نشست برگزار شد،افزود: قطع ۱۹ مورد گاز سی اج پی ها و استخراج رمز ارزها، قطع ۳۲ مورد گرماتاب و ۴۱ مورد استخر و ۱۱۰ باب ویلای خالی از سکنه و محدودیت گاز در صنایع به ویژه کارخانجات فولاد و کاشی و سرامیک از جمله فعالیت های این قرار گاه بود که با هدف مدیریت شبکه و تامین گاز خانه ها در ایام سرد انحام شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین همچنین گفت: توزیع ۴۵۰ هزار تراکت تعرفه های جدید و هفت هزار و ۶۰۰ مورد بازرسی از اماکن اداری و عمومی و ارسال ۸۶۰ هزار پیامک صرفه جویی مصرف گاز از دیگر اقدامات این قرارگاه بود.


صرفه جویی روزانه حدود ۲ میلیون متر مکعب گاز در قزوین با اعمال محدودیت‌ها
این مسوول اظهار کرد: روزانه یک میلیون و ۹۸۰ هزار متر مکعب در روز با محدودیت های اعمال شده از اواخر آذرماه تاکنون صرفه جویی مصرف گاز در قزوین به ثبت رسید که البته تصمیماتی چون تغییر ساعات کار ادارات به این مهم کمک کرد و موجب مدیریت ناترازی شبکه و جلوگیری از قطع گاز مشترکان خانگی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha