کیانوش در مسیر تاریخ‌سازی

تهران- ایرنا- تصمیم فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری برای تغییر دسته‌های المپیکی، کیانوش رستمی دارنده مدال طلای المپیک ۲۱۶ ریو را در مسیر تاریخ‌سازی قرار داد.

به گزارش ایرنا، فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ شرایط و شمار سهمیه‌های این رشته برای حضور در المپیک پاریس را اعلام کرد. براساس این شرایط هر کشور می‌تواند حداکثر سه سهمیه در بخش مردان و سه سهمیه در بخش زنان داشته باشد. البته این سهمیه‌ها تحت تاثیر قوانین مبارزه با دوپینگ ممکن است کاهش یابد. طبق قانون جدید سهمیه به نام وزنه‌بردار است و مدعیان رسیدن به پاریس باید در سه تورنمنت جهانی یا آسیایی وزنه بزنند. نخستین تورنمنت گزینشی المپیک مسابقات جهانی کلمبیا بود که آذرماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

براساس اعلام IWF پولادمردان در دسته‌های ۶۱، ۷۳، ۸۹، ۱۰۲ و به اضافه ۱۰۲ کیلوگرم می‌توانند در پاریس حضور داشته باشند و در بخش زنان نیز رقابت در دسته‌های ۴۹، ۵۹، ۷۱، ۸۱ و به اضافه ۸۱ کیلوگرم برگزار خواهد شد.

اعلام دسته‌های المپیکی رشته وزنه‌برداری موجب شد تا داستان اعزام مدعیان این رشته از هم اکنون به یکی از معادلات جذاب و غیر قابل پیش‌بینی برای کشورمان تبدیل شود، زیرا کاهش سهمیه و افزایش مدعیان حضور در کاروان المپیکی ایران موجب شده تا کادر فنی تیم ملی کار راحتی برای انتخاب نفرات نداشته باشند.

کیانوش در مسیر تاریخ‌سازی

قرار گرفتن دسته ۸۹ کیلوگرم به عنوان یکی از اوزان المپیکی انگیزه کیانوش رستمی برای کسب بهترین پارالمپین ایران را بیش از پیش کرد. رستمی که اکنون ۳۰ سال سن دارد می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ خود را در قامت یک مدعی در سطح جهان و المپیک نگه دارد. رستمی در المپیک ۲۰۱۲ لندن مدال نقره و در المپیک ۲۰۱۶ ریو موفق به کسب مدال طلای دسته ۸۵ کیلوگرم شد. قدرت‌نمایی رستمی از سال ۲۰۱۶ و با کوچ وی به دسته ۹۶ کیلوگرم دچار اُفت فاحشی شد اما کسب مدال طلای مجموع دسته ۸۹ کیلوگرم در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۱ آسیا در ازبکستان موجب شد تا وی امیدوار به فتح پاریس شود.

رستمی در مسابقات جهانی کلمبیا که نخستین گزینشی المپیک بود به مدال نقره یک‌ضرب و عنوان چهارم مجموع رسید.

همزمانی دعوت کیانوش رستمی به اردوی تیم ملی با اعلام دسته ۸۹ کیلوگرم به عنوان دسته المپیکی مسیر خوشبختی را بار دیگر پیش روی مرد کرمانشاهی وزنه‌برداری ایران قرار داد؛ مردی که با تمرینات انفرادی خود توانست ضمن کسب مدال طلا المپیک ۲۰۱۶ ریو در دسته ۸۵ کیلوگرم موفق به رکوردشکنی در آن دوره از بازی‌ها شود.

کیانوش همواره به دنبال ثبت اسم خود به عنوان پرافتخارترین المپین ایران است. البته او برای کسب عنوان بهترین المپین دیگر تنها نیست بلکه رقیب جدی مانند حسن یزدانی دارد. یزدانی در المپیک ۲۰۱۶ ریو مدال طلا و در المپیک ۲۰۲۰ توکیو مدال نقره را کسب کرد. هادی ساعی با ۲ مدال طلا و یک برنز اکنون پرافتخارترین پارالمپین ایران به شمار می‌رود.

کیانوش در مسیر تاریخ‌سازی

شرایط رستمی برای کسب مدال طلا در پاریس ممکن است به راحتی المپیک ۲۰۱۶ ریو نباشد، زیرا تغییر اوزان المپیکی ممکن است شماری از مدعیان دسته ۹۶ کیلوگرم را مجبور به مهاجرت به دسته ۸۹ کیلوگرم کند. سهراب مرادی، فارس‌ الباخ قطری، تیان‌تائو چینی و پارادایس مونتانو از جمله مدعیانی هستند که باید بین دسته ۸۹ و ۱۰۲ کیلوگرم یک دسته را انتخاب کنند. این نفرات پیش از این در دسته ۹۶ کیلوگرم موفق به رکوردشکنی و کسب مدال طلا شدند.

البته کار رستمی برای تاریخ‌سازی در ورزش ایران راحت نیست زیرا در بین مدعیان داخلی رقیبی به نام میرمصطفی جوادی دارد و در سطح جهانی نیز باید با کارلوس ناسار بلغاری، والینیا از ونزویلا، تیان‌تائو و لیو چینی رقابت کند. آخرین قهرمانی جهانِ کیانوش رستمی به مسابقات جهانی سال ۲۰۱۴ در آلماتی برمی‌گردد.

رستمی همچنین در سال ۲۰۱۶ در شهر ریو موفق به کسب مدال طلای المپیک شد که بهترین عنوان دوران ورزشی وی به شمار می‌رود. رستمی یک طلا و ۲ نقره مسابقات قهرمانی آسیا را نیز در کلکسیون افتخارات خود دارد.

کیانوش در مسیر تاریخ‌سازی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha