بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان  از دفتر ایرنا

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مجموعه پادگان ۰۷ خرم آباد دارای شماره ثبت ملی می‌باشد و هرگونه تخریب یا آسیب به آثار تاریخی آن جرم محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا عطا حسن پور روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز لرستان اظهار کرد: کل مجموعه ۱۵ هکتاری پادگان ۰۷ خرم‌آباد تحت عنوان "محوطه و مجموعه بناهای تاریخی پادگان" ثبت ملی می باشد و این عنوان به همراه شماره ثبت ملی از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار لرستان ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه در سال ۱۳۹۴ ثبت ملی شده است گفت: اما مالکیت آن با ارتش بوده و برای هرگونه ساخت و ساز در آن باید ضوابط ثبت ملی رعایت شود بنابراین هرگونه اقدام و عملیات ساخت و ساز در حریم و عرصه این مجموعه باید بر اساس ضوابط میراث فرهنگی صورت گیرد.

وی افزود: هفت هکتار پادگان ۰۷ دارای آثار تاریخی بوده و هرگونه تخریب، تهدید و یا آسیب به این بناها طبق قانون جرم محسوب می شود همچنین هشت هکتار باقی مانده دارای زمین هموار بوده که قرار است برای ساخت و ساز به پیمانکار واگذار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: بحثی بر سر مالکیت وجود ندارد و ارتش می تواند براساس مالکیت اقدام کند اما برای پِی کنی همچنین ایجاد ساختمان و یا تعداد طبقات حتما باید ضوابط را رعایت کند.

حسن پور افزود: براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی چنانچه هر فردی به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تاسیسات، اشیا و لوازم، خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی-تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر الزام به جبران خسارات وارده، به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می شود که این ماده قانونی نشان دهنده اهمیت میراث تاریخی و فرهنگی کشور است.

وی ادامه داد: پادگان ۰۷ خرم‌آباد به عنوان یک میراث ماندگار تاریخی برای مردم شهر از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین باید هرچه سریع‌تر ساماندهی شود و مرمت محوطه و بناهای آن در دستور کار قرار گیرد.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی لرستان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: توسعه و آرامش در لرستان ضروری است و ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی دولت آماده معرفی ظرفیت های گردشگری این استان به مردم می باشد.

محمد علیدوستی گفت: معرفی ظرفیت های گردشگری لرستان زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم می کند که تحقق این امر رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت بنابراین مدیران دستگاه های اجرایی باید از ظرفیت ایرنا برای اطلاع رسانی به مردم استفاده کنند.

وی ادامه داد: ظرفیت های خدادادی بیشماری در لرستان وجود دارد که می تواند به عنوان مقصد گردشگری در ایام نوروز انتخاب شود همچنین ایرنا با تهیه و انتشار اخبار و گزارش های مختلف در راستای معرفی جاذبه های گردشگری استان اقدام می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha