سالانه بیش از هشت‌میلیون اصله نهال در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

ارومیه - ایرنا - سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تولید بیش از هشت میلیون اصله پایه و نهال در طول سال، این استان را به یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول مهم بخش کشاورزی در کشور تبدیل کرده است.

خسرو شهبازی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نهال‌های تولیدی علاوه بر تامین نیاز استان به سایر استان‌ها و کشورهای همسایه از جمله کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان و ارمنستان صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: انواع نهال پایه بذری و رویشی شامل دانه دارها، هسته دارها، دانه ریز و دانه خشک در آذربایجان غربی تولید و روانه بازار می‌شود.

شهبازی ادامه داد: وجود ۲ مرکز کشت بافتی با بیش از ۱۰ سال سابقه تولید در زمینه تولید پایه و نهال رویشی یکی از افتخارات استان در زمینه تولید نهال سالم و با کیفیت است که در زمینه تولید نهال‌های شناسنامه دار فعال هستند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه ۹۰ نهالستان در استان فعالیت دارد، گفت: از این تعداد ۴۹ مورد اجازه فروش نهال نداشته و ۴۱ نهالستان دارای مجوز فروش هستند و لازم است که خود را با شرایط اعلام شده تطبیق داده و نسبت به شناسنامه دار کردن نهال های خود اقدام کنند.

شهبازی اظهار کرد: هرگونه یارانه و دریافت تسهیلات برای توسعه و جایگزینی و اصلاح باغات منوط به خرید نهال شناسنامه دار از نهالستان‌های دارای مجوز است.

بیشتر بدانید:

۲۵۰ هزار اصله نهال رایگان در شهرهای آذربایجان‌غربی توزیع شد

۲۰۰ هزار اصله نهال بین متقاضیان زراعت چوب آذربایجان‌غربی توزیع می شود

وی با اشاره به اینکه لازم است کشاورزان نهالهای شناسنامه دار را با اخذ فاکتور فروش و تضمین پایه پیوندک از نهالستان‌های مجور دارخریداری کنند و تا پنج سال نیز شناسه و فاکتورها را نگهداری کنند، یادآور شد: از خرید نهال‌های دپو شده حتی در نهالستان‌ها به علت تنش رطوبتی و سرما باید خودداری شود.

سالانه بیش از هشت‌میلیون اصله نهال در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

وی با تاکید به اینکه لازم است از خرید نهال از از فروشندگان غیر مجاز و محلهای عرضه فاقد مجوز خودداری شود، گفت: نهالستان‌ها باید دارای گواهی بهداشتی از مدیریت حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی باشند.

وی افزود: جهاد کشاورزی با همکاری نهادهای مسوول درصدد جلوگیری از قاچاق نهال بوده و فراهم کردن شرایط فعالیت بخش خصوصی در برچسب زنی به نهال جزو برنامه‌های کاری است.

شهبازی تاکید کرد: جهاد کشاورزی استان به دنبال نهالی است که سال آوری آن کاهش یافته و از سال دوم محصول دهد و این با رعایت اصول فنی ممکن می‌شود.

آذربایجان غربی دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ است و از اوایل سال ۱۳۹۵ کمیته فنی نهال در استان نسبت به بازدیدهای میدانی از نهالستان‌ها و بررسی مدارک و مستندات لازم در سطح استان اقدام کرده است.

نبود تسهیلات کم بهره بانکی، نبود اسناد رسمی مالکیت در اغلب اراضی و باغ ها از جمله مشکلات این بخش مهم کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha