۴۰ درصد باغهای مادری تولید نهال کشور در خراسان رضوی فعالند

مشهد- ایرنا- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: دو باغ از مجموع پنج باغ مادری فعال در زمینه تولید نهال در سطح کشور معادل ۴۰ درصد آنها در این استان مستقر و به شکل استاندارد مشغول تولید هستند.

محمد میری‌دیسفانی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا توسعه و ترویج نهال سالم، استاندارد و گواهی شده میان باغداران را سیاست وزارت جهاد کشاورزی اعلام و بیان کرد: نهالهای مورد نیاز در همین راستا در باغهای مادری به شکل استاندارد و فنی تولید و به سراسر کشور ارسال می‌شوند. 

وی افزود: نهالیهای تولیدی باغهای مادری از نظر سلامت تحت نظارت و کنترل دقیق قرار دارند لذا آلودگی و هرگونه بیماری گیاه در آنها در حد صفر است. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: پایه‌های این نهالها شامل انواع درختان میوه‌های وارداتی و داخلی به منظور تولید نهال مرغوب جداسازی می‌شوند. 

"باغ‌ مادری" مکانی تجهیز و طراحی شده برای تولید انبوه انواع نهالها به شکل مدرن و فنی مبتنی بر آخرین دانش روز و یافته‌های علمی به منظور تامین نیاز کمی و کیفی بخش باغداری و توزیع آن در سراسر کشور است. نهالستانها نیز به تعداد بسیار بیشتر از باغهای مادری، واحدهای عهده‌دار تولید نهالهای استاندارد دارای گواهی از مراجع معتبر استاندارد  برای تامین و توزیع در سطح محلی هستند. 

وی در ادامه همچنین به فعالیت نهالستانها در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: پارسال هفت واحد نهالستان دارای مجوز جهاد کشاورزی در این وجود داشت اما با پیگیری برای توسعه این بخش تعداد نهالستانهای فعال در خراسان رضوی امسال به ۱۰ واحد افزایش یافته است. 

میری‌دیسفانی افزود: هم‌اینک نیز تاسیس هفت نهالستان دیگر در خراسان رضوی در مرحله اخذ مجوزها قرار دارند که تا سال آینده وارد عرصه تولید و توزیع نهال گواهی شده و دارای برچسب‌ می‌شوند. 

وی ادامه داد: علاوه بر نهالستانهای فعال در خراسان رضوی، هم‌اینک سه واحد "آزمایشگاه کشت بافت گیاهی" در زمینه تولید نهال پایه رویشی نیز در این استان مشغول کار هستند.  

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حجم تولید نهال استاندارد، اصیل و سالم در نهالستانهای مجوزدار این استان امسال افزون بر دو میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال شامل انواع درختان میوه‌های هسته‌دار، دانه‌دار و دانه‌ریز بوده است. 

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا استفاده از نهال سالم را موجب سلامت باغ و تامین و تضمین کیفیت آن برای نسلها و سالها توصیف و بیان کرد: آموزش‌ کشاورزان برای افزایش آگاهی آنها در زمینه خرید و کاشت نهال گواهی‌شده و سالم اهمیت بالایی دارد تا از حجم خسارت در بخش باغداری کاسته شود. 

خراسان رضوی در حوزه تولید نهال پس از استانهای فارس و آذربایجان غربی رتبه سوم کشور را دارد.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به محصولات زراعی و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha