۹ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۰۹
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85042862
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلیپین به گشتزنی مشترک ژاپن، استرالیا، آمریکا در دریای چین جنوبی می‌پیوندد

تهران- ایرنا- یک دیپلمات ارشد فیلیپین روز سه شنبه اعلام کرد این کشور در حال مذاکره برای مشارکت استرالیا و ژاپن در گشت های مشترک دریایی چین جنوبی با ایالات متحده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رویترز، خوزه مانول روموالدز سفیر فیلیپین در ایالات متحده به رویترز گفت:" جلسات قبلا برگزار شده است و احتمالا ژاپن و استرالیا در این گشت زنی مشارکت خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، اگر این طرح تحقق یابد، اولین بار است که فیلیپین به گشت های دریایی چند جانبه در دریای چین جنوبی پیوسته است. بر اساس ادعای این گزارش، بنظر می رسد این گشت زنی چند جانبه موجبات خشمگینی پکن که مدعی مالکین بیشترین مساحت از دریای چین جنوبی است را به دنبال داشته باشد.

وزرای خارجه استرالیا، ژاپن و سفارتخانه های ایالات متحده و چین در مانیل در این خصوص اظهار نظر نکرده اند.

این اقدام مانیل نشان می دهد مذاکرات گشت زنی و تعامل مجدد با آمریکا به عنوان متحد تاریخی فیلیپین در دستور کار «فردیناند مارکوس جونیور» رییس جمهوری فعلی این کشور قرار دارد.

رئیس جمهور فعلی فیپین به رغم «رودریگو دوترته» سلف خود نه تنها روابط خود را با واشنگتن افزایش داده است، بلکه در تعامل اقتصادی نزدیک با چین نیز قرار دارد.

استرالیا و ایالات متحده به طور جداگانه در مورد گشت های مشترک با فیلیپین مشارکت می کنند. سالانه بیش از ۳.۴ تریلیون دلار از مبادلات تجاری از طریق دریای چین جنوبی صورت می گیرد.

روموالدز تصریح کرد: آمریکا، ژاپن و استرالیا تمرینات سه جانبه دریایی را انجام داده اند و گشت های مشترک فیلیپین با این کشورها برای کل منطقه مفید خواهد بود. وی همچنین بر آزادی ناوبری در دریای چین جنوبی تصریح کرد.

پس از ادعاهای مالکیت در آب های استراتژیک منطقه از سوی چین، فیلیپین به تلاش های خود برای مقابله با چین در دریای چین جنوبی سرعت بخشیده است. این موضوع نقطه اشتعال تنش ها درباره عملیات دریایی میان آمریکا و چین نیز است.

احتمال انجام گشتزنی مشترک میان استرالیا و فیلیپین مشابه مذاکرات میان واشنگتن و مانیل برای انجام گشتزنی ساحلی مشترک آمریکا و فیلیپین در آب های مناقشه برانگیز دریای چین جنوبی است.

فیلیپین و استرالیا سوم اسفند ماه جاری درباره گشتزنی مشترک در دریای چین جنوبی به بحث و تبادل نظر پرداختند. این درحالی است که فیلیپین کمی پیش تر مذاکرات مشابهی با آمریکا در این زمینه و در مقابله با نفوذ بیشتر چین در آبهای مورد مناقشه داشت.

چین همواره ادعاهای فیلیپین درباره دریای چین جنوبی را غیرواقعی و غیرقانونی نامیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha