وزرای خارجه «کواد» با تغییر وضع موجود در دریاهای چین جنوبی و شرقی مخالفت کردند

تهران- ایرنا- دیپلمات‌های ارشد گروه «گفت‌وگوی امنیتی چهارجانبه» (کواد) اعلام کردند که با افزایش تنش، اقدامات یکجانبه و تغییر وضع موجود در دریاهای چین شرقی و چین جنوبی مخالف هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، وزرای خارجه کواد جمعه پس از دیدار خود در هند با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند: ما بر اهمیت تبعیت از قوانین بین‌الملل خصوصا کنوانسیون حقوق دریاها سازمان ملل برای مقابله با چالش‌های پیش روی نظم قانونی دریاها بویژه در دریاهای چین شرقی و چین جنوبی تاکید می‌کنیم.

این بیانیه افزود: ما قویا با هر گونه اقدامات یکجانبه که در پی تغییر وضع موجود یا افزایش تنش در این حیطه است، مخالفیم.

وزرای خارجه آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا در بیانیه خود نسبت به نظامی کردن مناقشه‌ها، استفاده خطرناک از کشتی‌های گارد ساحلی و شبه‌نظامیان در دریاها «نگرانی جدی» خود را بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری کیودو، یک مقام دولت ژاپن پیش از جلسه وزرای خارجه کواد گفت که دیپلمات‌های ارشد چهارکشور قصد دارند که همکاری در زمینه ایجاد زیرساخت‌های کیفی و هماهنگی در زمان بروز بلایای طبیعی را افزایش دهند.

گسترش همکاری‌ها در زمینه تحقق منطقه آزاد هند و اقیانوس آرام و جنگ اوکراین و روسیه از دیگر محورهای مذاکرات وزرای خارجه کواد بود.

فعالیت‌های دریایی چین و همسایگانش در دریاهای چین جنوبی و شرقی به موضوعی مناقشه برانگیز میان این کشورها تبدیل شده و باعث شده تا متحدان آمریکا بدنبال ایجاد گروه‌بندی و ائتلاف‌سازی علیه چین باشند.

در تازه‌ترین اقدام، فیلیپین اعلام کرد این کشور در حال مذاکره برای مشارکت استرالیا و ژاپن در گشت‌های مشترک دریایی چین جنوبی با ایالات متحده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha