۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۴۰
کد خبر: 85043233
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بحران هزینه‌های زندگی در انگلیس؛ تورم ماهانه مواد غذایی رکورد شکست

لندن – ایرنا – تازه‌ترین داده‌های آماری در انگلیس نشان می‌دهد که تورم ماهانه مواد غذایی طی چهار هفته منتهی به ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) به ۱۷.۱ درصد رسیده که نقطه عطفی در چارچوب بحران هزینه‌های زندگی در این کشور بشمار می‌رود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، تحقیقات پژوهشکده انگلیسی کانتار نشان می‌دهد نرخ تورم مواد غذایی از سال ۲۰۰۸ که ثبت داده‌ها در این زمینه آغاز شد، به بالاترین حد رسیده و اگر مردم عادت‌های خرید خود را تغییر ندهند، ۸۱۱ پوند (۹۷۸ دلار) به قبوض سالانه آن‌ها اضافه می‌شود.

طبق یافته‌های این شرکت پژوهشی برخی اقلام مانند شیر، تحریم‌مرغ و کره گیاهی افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. «فریز مک‌کویت» رئیس بخش خرده‌فرشی کانتار گفت: فوریه امسال یک سال کامل از افزایش تورم ماهانه مواد غذایی به بالای ۴ درصد است و این وضعیت تأثیر زیادی بر زندگی مردم گذاشته است.

وی افزود که تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد افزایش قیمت مواد غذایی دومین مساله مهم مالی برای مردم، پس از هزینه های انرژی است. سال گذشته از هر پنج نفر یکی از نظر مالی با مشکل مواجه بود اما این میزان امسال به یک چهار چهارم رسیده است.

بر اساس این گزارش، مردم انگلیس این روزها به طور فزاینده ای از خرید اقلام مارک دار و گران صرف نظر کرده و محصولات ارزان‌تر خریداری می‌کنند. کانتار در همین پیوند گزارش داد که فروش محصولات غیرمارک‌دار به لطف دو فروشگاه زنجیره‌ای لیدل و ال‌دی که از خواربار فروشی‌های ارزان‌قیمت در انگلیس بشمار می‌روند، ۱۳.۲ درصد در ماه فوریه افزایش یافته است.

از سویی سلسله کمبود مواد غذایی در انگلیس طی یک سال گذشته خبر ساز شده است. بعد از کمبود تخم‌مرغ؛ میوه و سبزیجات پراستفاده نیز به دلیل آنچه مشکلات آب و هوایی در اروپا و آفریقا خوانده می‌شود، در فروشگاه‌های ششمین اقتصاد بزرگ جهان کمیاب شده است.

بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ به سیاست جیره‌بندی متوسل شده تا از تشدید اوضاع جلوگیری کنند.« ازدا» سومین خواربارفروش بزرگ در انگلیس، گوجه‌فرنگی، فلفل، خیار، کاهو، کلم بروکلی، گل کلم و تمشک را به خرید ۳ بسته به ازای هر مشتری و «موریسنوز» هم فروش این اقلام را به دو بسته محدود کرده است. با این حال طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا، سیاست جیره‌بندی چندان موفق عمل نکرده و قفسه‌های فروش سبزیجات در بیشتر ساعات روز خالی است.

این درحالیست که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. نرخ تورم از محدوده ۲ به ۱۰ درصد رسیده و کشور از اکتبر سال گذشته میلادی وارد دوره رکود اقتصادی شده است. نرخ بهره بین بانکی هم که با اقساط ماهانه وام مسکن میلیون‌ها انگلیسی ارتباط مستقیم دارد ۴۰۰ واحد پایه افزایش یافته و هزینه سنگینی را به مخارج مردم تحمیل کرده است.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی جنجالی گفته است مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد و چالش‌های اقتصادی امسال از بین نخواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha