۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۱۱
کد خبر: 85087020
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سبد غذایی انگلیسی‌ها زیر تیغ تورم؛ بهای اقلام اصلی ۸۰ درصد افزایش یافته است

لندن – ایرنا – نتایج تکان دهنده تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که بهای اقلام اصلی در سبد غذایی مردم این کشور، به طور میانگین ۸۰ درصد طی یک سال گذشته افزایش یافته و این مساله نشانگر تاثیر جهش تورم بر معیشت مردم ششمین اقتصاد بزرگ جهان است.

به گزارش ایرنا، بر اساس یافته‌های شبکه اطلاع رسانی ویچ، قیمت پنیر بیشترین جهش را تجربه کرده و یک بسته ۱۸۰ گرمی مارک درگون که از برندهای معروف بازار انگلیس بشمار می‌رود، ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این درحالیست که پایین‌ترین قیمت پنیر، ۷۹ درصد در قیاس با پارسال گران‌تر شده است.

سوسیس از دیگر محصولاتی است که بعد از پنیر، بیشترین جهش را داشته است. یافته‌های ویچ نشان می‌دهد که قیمت این محصول ۷۳ درصد رشد کرده است و جو پرک شده و شیر پاستوریزه هم به ترتیب با ۳۵.۵ درصد و ۳۳.۶ درصد افزایش، در انتهای جدول قرار دارند.

جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، این جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است.

چندی پیش نیز یک اندیشکده انگلیسی اعلام کرد که نرخ تورم مواد غذایی به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ رسیده و صدها پوند دیگر به هزینه سالانه میلیون‌ها خانوار انگلیسی که از بحران هزینه‌های زندگی رنج می‌برند تحمیل کرده است.

تحقیقات پژوهشکده انگلیسی کانتار نیز نشان می‌دهد که نرخ تورم مواد غذایی به ۱۷.۵ درصد در ماه مارس (اسفند/ فروردین) رسیده و اگر مردم عادت‌های خرید خود را تغییر ندهند، ۸۳۷ پوند به قبض‌های سالانه آن‌ها اضافه می‌شود.

طبق یافته‌های این شرکت پژوهشی برخی اقلام مانند شیر، تخم‌مرغ و پنیر افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. این وضعیت طبق گزارش یادشده، انگلیسی‌هایی را که با افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند بر آن داشته تا برای خرید اجناس ارزان‌ قیمت بین فروشگاه‌های مختلف سرگردان شوند.

تحقیقات جداگانه کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا (BRC) نیز جهش بی‌سابقه قیمت مواد غذایی را تائید می‌کند. طبق یافته‌های این نهاد انگلیسی، قیمت شکلات، شیرینی، نوشابه‌های گازدار، میوه و سبزیجات افزایش قابل‌توجهی یافته است.

سو دیویس رئیس بخش مواد غذایی ویچ نیز گفته است که آمارها نشانگر تاثیر واقعی تورم بر وضعیت معیشت و تصویر تلخی از شرایط دشوار زندگی مردم است.

وی به این نکته اشاره کرد که بسیاری از اقشار فقیر جامعه مجبور هستند تا برخی از وعده‌های غذایی خود را حذف کنند.

نرخ تورم طبق آخرین گزارش مرکز ملی آمار انگلیس از محدوده ۲ درصد در اوایل سال گذشته میلادی، به ۱۰.۴ درصد رسیده و بانک مرکزی برای جلوگیری از تشدید اوضاع، نرخ بهره بین‌بانکی را ۴۲۵ واحد افزایش داده است.

این وضعیت فشار مالی قابل توجهی را بر اقساط وام مسکن میلیون‌ها خانوار انگلیسی وارد کرده و پیش‌بینی می‌شود که نرخ بهره پیش از آغاز روند نزولی، افزایش دیگری را تجربه کند.

جیم مک ماهون وزیر محیط‌زیست دولت در سایه انگلیس (حزب کارگر) شرایط بغرنج کنونی را به ضعف مدیریت حزب حاکم محافظه‌کار نسبت داد و تصریح کرده است: «عملکرد اقتصادی ضعیف محافظه‌کاران در ۱۳ سال گذشته منجر به افزایش شدید قیمت‌ها در سراسر کشور شده است.»

مقامات دولت انگلیس وعده‌هایی را برای کاهش نرخ تورم و مهار اوضاع اقتصادی مطرح کرده‌اند اما ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس به صراحت اعلام کرده است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد؛ ضمن آنکه چالش‌های اقتصادی نیز امسال از بین نخواهد رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha