محصولات لبنی عشایر خراسان‌شمالی ۱۸ درصد کاهش یافت

بجنورد- ایرنا- سرپرست معاونت توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: میزان محصولات لبنی عشایر استان بدلیل خشکسالی و کاهش جمعیت دامی در سالجاری به نسبت پارسال ۱۸ درصد کاهش یافت.

مهدی خانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان تولید شیر و لبنیات عشایر استان در سال گذشته پنج هزار تُن بود که این رقم امسال با ۹۰۰ تُن کاهش به چهار هزار و ۱۰۰ تُن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز میزان تولید محصولات لبنی عشایر استان نسبت به سال ماقبل کاهشی بود افزود: امسال میزان کاهش این فرآورده ها هشت درصد بیشتر از پارسال است.

سرپرست معاونت توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی افزود: خشکسالی ها یکی از علت های کاهش میزان تولید لبنیات به وسیله عشایر است در شرایط خشکسالی، دام به لحاظ جسمانی ضعیف شده و بر این اساس بهره وری کاهش می یابد.

کاهش ۱۰۰ هزار راس دام مولد

وی یکی از علت های مهم کاهش تولید لبنیات عشایر را کاهش جمعیت دامی دانست و گفت: امسال جمعیت دامی عشایر استان از ۷۰۰ هزار راس به ۶۰۰ هزار راس رسیده است.

سرپرست معاونت توسعه امور زیربنایی اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: امسال عشایر استان ۱۰۰ هزار راس دام مولد و استراتژیک خود را از دست داده اند.

وی افزود: خشکسالی متوالی در ۲ سال گذشته سبب شد تا عشایر برای تامین علوفه مورد نیاز در مراتع با مشکل روبه رو شوند، عشایر در این شرایط به ناچار باید دام را به صورت دستی تغذیه کنند که این امر هزینه های تولید را بسیار بالا برده است.

خانی خاطرنشان کرد: عشایر استان برای ادامه فعالیت خود در نگهداری و پرورش دام نیازمند حمایت و دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند.

عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

سرانه دام عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha