۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۲۵
کد خبر: 85045092
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ترافیک یزد، پشت چراغ قرمز اختلاف نظرها + فیلم

۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۲۵
کد خبر: 85045092
محمدحسین فلاح
ترافیک یزد، پشت چراغ قرمز اختلاف نظرها + فیلم

یزد- ایرنا- قصه پر غصه ترافیک، مدتی است که دامن‌گیر شهر یزد شده و شهروندان از اوضاع این روزهای خیابان‌های هسته مرکزی شهر به شدت ناراضی هستند، خیابان‌های کم‌عرض با مبلمان سنتی خاص که حتی تردد را برای شهروندان سخت کرده است.

به گزارش ایرنا، وضعیت پیچیده ترافیک در یزد از اول مهرماه سال جاری و بازگشایی مدارس تشدید شد؛ اما این ترافیک، یک شبه ایجاد نشده است و چند عامل در ایجاد آن نقش دارد، شهر یزد تا قبل از شیوع کرونا، بار ترافیکی روانی داشت؛ اما چه شد که اینگونه شد؟

اوج ترافیک در شهر یزد در ساعت هفت و ۳۰ تا هشت صبح یعنی شروع به کار مدارس و ادارات و بین ساعات ۱۳ تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه یعنی پایان کار مدارس و ادارات است، بخشی از ترافیک هم مربوط به ساعات شبانگاهی یعنی بازگشایی مطب پزشکان و حضور بیماران بومی و غیربومی در هسته مرکزی شهر است که اغلب مطب ها و مراکز درمانی یزد نیز در هسته مرکزی این شهر واقع شده است.

پس از فروکش کرونا، اغلب خودروهای جمعی و از جمله مینی‌بوس که سرویس اصلی حمل و نقل دانش آموزان است از صحنه فعالیت خارج شده بودند، تاخت و تاز کرونا، موجب کسادی بازار مینی بوس داران شده بود و ادامه فعالیت در این شغل مقرون به صرفه نبود.

اول مهرماه امسال و با بازگشایی مدارس، ترافیک در یزد، چهره ناهنجار خود را نشان داد و این آغاز معضل ترافیک شدید بود که همچنان ادامه دارد؛ خانواده‌ها در غیبت سرویس‌های جمعی، مجبور به استفاده از خودروهای شخصی برای انتقال فرزندان خود به مدرسه شدند و همین امر، خیابان‌های شهر شلوغ تر کرد.

جلسات مختلفی با حضور مسوولان این حوزه و از جمله شورای ترافیک، شورای شهر، شهرداری، پلیس راهور و آموزش و پرورش تشکیل شد و آنها به دنبال راهکاری برای حل این معضل بودند و با وجود اجرای برخی طرح‌های مقطعی، مشخص شد که این مشکل به این سادگی‌ها حل نخواهد شد و نیازمند طرح‌های جامع‌تر و وسیع‌تری است.

اختلاف نظرها از کجا آغاز شد؟

پس از گله مندی مردم از وضعیت ترافیک در شهر یزد ، رسانه‌ها نیز پای کار آمدند و از این وضعیت انتقاد کردند و از مسوولان خواستند تا با قید فوریت به دنبال راه حلی اساسی برای رفع معضل ترافیک شهر باشند.

ضرورت اقدام فوری برای رفع معضل ترافیک، با برخی اختلاف نظرها در میان متولیان این مسئله مواجه شد و برخی طرح های ترافیکی که می توانست از معضل ترافیک بکاهد به تعویق افتاد؛ هر چند این اختلاف نظرها از چند ماه قبل و پس از اوضاع ناهنجار ترافیک بوجود آمده بود اما مسبوق به سابقه بود.

اول مهرماه امسال و با بازگشایی مدارس، ترافیک در یزد، چهره ناهنجار خود را نشان داد و این آغاز معضل ترافیک شدید بود که همچنان ادامه داردپلیس راهور یزد تبدیل میدان های جانباز و ریاضی یزدی به چهار راه را برای رفع مشکل ترافیک سنگین این مسیر پیشنهاد کرد، مسیری که به بیمارستان شهید صدوقی ختم می‌شود و اغلب خانه های موجود در این منطقه نیز به صورت آپارتمانی است و حجم قابل توجهی از جمعیت و خودروها نیز در این محدوده تردد دارد.

اما برخی از اعضای شورای شهر مخالف تبدیل شدن این ۲ میدان به چهار راه بودند و آن را در کمتر شدن معضل ترافیک این ۲ معبر، کم‌اثر یا بی‌اثر می دانستند، به دنبال آن یکی از اعضای شورای ترافیک یزد، انتقاد از برخی اعضای شورای شهر را رسانه‌ای کرد و از "حاضر نشدن چندین ماهه اعضای شورای شهر در جلسات شورای ترافیک استان" خبر داد.

از آن سو هم برخی از کارشناسان ترافیک استان معتقد بوده و هستند که طرح‌های ترافیکی یک بحث کارشناسی و تخصصی است که باید پس از بررسی در شورای ترافیک، تایید یا رد شود و لذا اعضای شورای شهر نباید این طرح‌ها را در جلسات خود بررسی و آن را تایید یا رد کنند.

بررسی های خبرنگار ایرنا در مورد اختلاف نظرها و حاضر نشدن اعضای شورای شهر در جلسات شورای ترافیک استان، راوی حکایت تازه‌ای بود و آن اینکه شورای شهر، طرحی را برای زیرگذر کردن یکی از معابر شهر ارائه کرده است که در شورای ترافیک استان رای نیاورده و از دستور کار خارج شده و همین مسئله موجب دلخوری برخی از اعضای شورای شهر شده است؛ اعضای شورای شهر خواستار اجرای این طرح در همان نقطه مورد نظر شورا بودند و شورای ترافیک بر اجرای این طرح در نقطه دیگری از شهر اصرار داشت.

استفاده از حمل و نقل هوشمند، راه برون رفت از ترافیک

ترافیک یزد، پشت چراغ قرمز اختلاف نظرها + فیلم

مدیر کل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری یزد در این خصوص به ایرنا گفت: بابت عدم حضور اعضای شورای شهر در جلسات شورای ترافیک، این مشکل حل شده و یک عضو شورای شهر در تازه ترین جلسه شورای ترافیک حاضر شد.

"حامد شیشه بری" افزود: برای رفع مشکل ترافیک شهر یزد، جلسات متعددی برگزار شده و سه برنامه کلی در دستور کار قرار گرفت که از جمله آنها این است که ۱۰ طرح و برنامه ترافیکی در دستور کار قرار گیرد و به صورت همزمان اجرا شود که سه طرح در معابر و بقیه آنها اصلاح نقاط ترافیکی است که شهرداری یزد در حال آماده سازی این طرح ها برای اجرا است.

وی تاکید کرد: شورای ترافیک، مجری مصوبات شورا نیست، این شورا طرح‌ها را تصویب می کند اما اجرای آن بر عهده شهرداری و پلیس راهور است و لذا این شورا راسا نمی تواند در مورد مسائل ترافیکی اقدام کند، این شهرداری است که باید طرح را اجرا و آسیب ها را رفع کند.

شیشه بری، برنامه دوم برای رفع معضل ترافیک یزد را استفاده از حمل و نقل هوشمند اعلام کرد و گفت: راه برون رفت از این وضعیت، فقط با هوشمندسازی حمل و نقل امکان پذیر است، دوران کرونا، استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به یک عادت تبدیل کرد و استفاده از خودروهای جمعی به حداقل ممکن رسید و چون بخش قابل توجهی از وسایل نقلیه عمومی در اختیار بخش خصوصی بود و فعالیت در دوران کرونا برای این بخش صرفه اقتصادی نداشت و آنها عمدتا کار در این بخش را رها کردند و وسایل نقلیه عمومی از اعتبار ساقط شد و مالکان آنها به سمت شغل های دیگر رفتند.

وی یادآور شد: برای سال آینده، ۶۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۵ ون برای استان خریداری شده و برنامه ریزی می شود که در اسرع وقت این خودروها وارد استان شود؛ تاکنون حدود پنج درصد این وسایل حمل و نقل جمعی وارد استان شده است.

شیشه بری، برنامه سوم استان برای رفع گره ترافیکی یزد و یا کاهش آن را توجه به فرهنگ ترافیک دانست و افزود: دستورالعمل این سه برنامه تهیه و برای دستگاه‌های مختلف ارسال شده است که تلفیق این برنامه ها می تواند بخش قابل توجهی از معضل ترافیک را حل کند .

وی رفع مشکل تامین سرویس جمعی برای دانش آموزان را یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش بار ترافیک شهر اعلام و تصریح کرد: موضوع ترافیک یزد، غیرقابل حل نیست ولی طرح‌هایی که به شورای ترافیک واصل می شود، در خوشبینانه ترین حالت ، فرصت یک ساله نیاز دارد.

برای سال آینده، ۶۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۵ ون برای استان خریداری شده و برنامه ریزی می شود که در اسرع وقت این خودروها وارد استان شود؛ تاکنون حدود پنج درصد این وسایل حمل و نقل جمعی وارد استان شده استوی تصویب ایجاد "معبر جهاد مدرس" را از جمله اقدامات انجام شده شورای ترافیک استان دانست و گفت: در این طرح، مسیر جدیدی از سمت صفاییه به سمت بلوار دشتی و زیرگذر تقاطع مدرس متصل می شود که با اجرای آن نقطه اتصال بین رینگ اول و دوم شهری برقرار و بخش قابل توجهی از خودروهایی که وارد شهر می شوند، می توانند از این مسیر استفاده و از ورود به داخل شهر خودداری کنند.

مدیرکل فنی دفتر استانداری یزد از آزادسازی ۱۲ درصد این مسیر خبرداد و گفت: در صورت عملیاتی شدن این طرح خیلی از مشکلات ترافیکی در خیابان کاشانی و مناطق صفاییه و میدان های ابوذر و ریاضی یزدی حل می‌شود.

وی در ادامه در مورد نقش شورای شهر یزد در این حوزه گفت: وظیفه این شورا بررسی و تطبیق مصوبات شهرداری با ضوابط بودجه ای و تامین مالی است و نقشی در ارائه طرح‌ها برای شورای شهر تعریف نشده است ضمن آنکه مصوبات نباید در شورا تایید یا رد شود که با صحبتی که با رییس شورای شهر شده این مشکل حل شده است.

افزایش خودروها از جمله دلایل اصلی ترافیک در یزد است

ترافیک یزد، پشت چراغ قرمز اختلاف نظرها + فیلم

مدیرمهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد نیز به ایرنا گفت: مشکل ترافیک یزد، یک شبه بوجود نیامده که یک شبه هم از حل شود؛ یکی از دلایل اصلی حجم ترافیک در شهر یزد افزایش سرانه خودروها و تغییر الگوهای زندگی مردم و استفاده کمتر از خودروهای عمومی است.

"حمید دهقان" افزود: اگر رشد و حضور روز افزون خودروها در خیابان‌ها ادامه یابد حتی با برنامه های ترافیکی نیز حل این معضل سخت می شود.

وی ادامه داد: حل معضل ترافیک، راهکارهای مختلفی دارد که یکی از آنها رفع گره‌های ترافیکی است که در میادین معلم، جانباز و ریاضی یزدی، تقاطع کلینی، بلوار صحرا و تقاطع بعثت در این زمینه اقدام شده است که بخشی از آنها انجام و بخشی هم تا سه ماه ابتدایی سال اینده تکمیل می‌شود و با اصلاح هندسی شاهد کاهش بار حجم ترافیکی خواهیم بود.

دهقان، ساخت معابر جدید مانند معابر فلاح زاده و ایرج افشار را از دیگر روش های کاهش ترافیک عنوان کرد و یادآور شد: عملیات این معابر تا سال آینده تکمیل می‌شود و این مسیر، راه ارتباطی صفاییه و آزاد شهر را به هم وصل و بخشی از مشکل ترافیکی را رفع می کند و در میدان همافر و مناطق آزاد شهر و خیر آباد بار ترافیکی کاهش می یابد.

وی از افزایش خودروهای ون در معابر شهر هم خبرداد و گفت: بخشی از مشکلات حمل و نقل عمومی با نوسازی ناوگان و زمان بندی دقیق آنها بوسیله سازمان حمل و نقل بار و مسافر در حال برنامه ریزی برای حل مشکل است.

مدیرمهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد، اعضای شورای ترافیک را دستگاه‌های مختلف امدادی، فرهنگی، مهندسی و حاکمیتی دانست و گفت: روال سابق بر این بود که شهرداری همیشه طرح ارائه دهد و نظر اعضا را جلب و شورای ترافیک، آن را رد یا تایید کند در حالیکه هیچ نهاد امدادی و ترافیکی طرحی ارائه نمی دهد و این در حالیست که همه مشکلات ترافیکی بحث مهندسی نیست و بخشی از آنها مربوط به معضلات فرهنگی و تغییر الگوهای زندگی مردم است .

۸۰ درصد خودروهای معابر یزد تک‌سرنشین هستند

ترافیک یزد، پشت چراغ قرمز اختلاف نظرها + فیلم

رییس پلیس راهور استان یزد نیز با بیان اینکه وضعیت فعلی ترافیک یزد مطلوب نیست، گفت: افزایش تعداد خودروهای شخصی و عدم تناسب ظرفیت معابر با این تعداد خودرو از جمله دلایل معضل ترافیک درشهر یزد است و لازم است در سال های آینده معابری که بتواند تحمل بار ترافیکی هسته مرکزی را داشته باشد در حاشیه شهر ساخته شود.

سرهنگ "مهدی زارع" به ایرنا گفت: در ایجاد رینگ های جدید شهری باید بار ترافیکی از هسته مرکزی خارج شود و رانندگان با طی مسافت های طولانی‌تر اما روان‌ و امن‌تر، مبدا تا مقصد را در زمان کوتاه تری طی کنند که در ۱۰ سال اخیر در این زمینه اقدام خاصی انجام نشده است.

وی متناسب کردن ظرفیت معابر با تعداد خودروها را برای رفع ترافیک شهری موثر دانست و گفت: یکی از این راهکارها اجرای طرح زوج و فرد در هسته مرکزی همزمان با افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی است.

سرهنگ زارع ادامه داد: حمل و نقل عمومی باید جوابگوی نیازهای روزمره مردم باشد و بتواند جایگزین خوبی برای خودروهای شخصی شود، هم اکنون بیش از ۸۰ درصد خودروهای سطح شهر در یزد، تک سرنشین هستند لذا برای کاهش ترافیک شهر باید با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، جایگزین مناسبی برای خودروهای تک سرنشین ایجاد کنیم.

حجم استفاده از وسایل نقلیه عمومی در یزد کاهش یافته است

ترافیک یزد، پشت چراغ قرمز اختلاف نظرها + فیلم

رییس شورای شهر یزد نیز بدون پرداختن به موضوع حضور نیافتن اعضای این شورای در نشست های اخیر شورای ترافیک، بر شرکت در نشست های شورای ترافیک تاکید کرد و گفت: طرح های ترافیکی از سوی شهرداری ارائه و به تصویب شورای شهر می رسد.

"عزیزالله سیفی" افزود: شورای شهر پس از رایزنی با مسوولان فنی شهرداری، طرح مورد نظر را تصویب می کند که باید مجددا در شورای ترافیک هم رای بیاورد و اگر تغییراتی در کاربری فضا و زمین بوجود آید باید به ماده پنج مراجعه کرد و لذا یک پروسه طولانی را طی می کند.

وی علت بخش عمده ترافیک این روزهای شهر یزد را عادت مردم به تک سرنشینی بعد از رخداد کرونا ذکر کرد و اظهار داشت: مردم از وسایل نقلیه عمومی کمتر استفاده می کنند و شواهد میدانی نشان می دهد حجم استفاده از وسایل نقل و حمل عمومی به شدت کاهش یافته است و همین امر بر مشکل ترافیکی یزد افزوده است.

سیفی افزود: شهرداری یزد، اصلاح هندسی میادین و تقاطع ها و طرح‌های مختلف اجرایی از جمله زیرگذر و روگذر و تکمیل رینگ شهری را در برنامه خود دارد که در سال آینده اجرا و باعث کاهش بخشی از ترافیک شهر می شود، اما قرار نیست این طرح ها ترافیک یزد را خاتمه دهد.

ختم کلام آنکه امید است همه متولیان حوزه ترافیک دست در دست هم برای رفع مشکل ترافیکی شهر و یا حداقل کاهش آن اقدامی عملی کنند که طبق وعده مسولان این اتفاق در سه ماهه نخست سال آینده رخ می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha