۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۰۸
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85058798
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ترافیک سنندج، داستان تکراری شهر

سنندج- ایرنا- داستان تکراری ترافیک سنندج به مشکلی بزرگ تبدیل شده است و اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، در آینده‌ای نزدیک معضلی برای مردم خواهد شد؛ به طوریکه هیچ راهکاری جوابگوی رفع آن نباشد.

به گزارش ایرنا، ترافیک، موضوعی که بیشتر معضل شهرهای بزرگ و کلان شهرها بود، امروز به شهرهای کوچکتر نیز رسیده و تبعات زیادی برای شهروندان از لحاظ روحی و روانی ایجاد کرده است.

این روزها ترافیک شدید در برخی از ساعات روز در شهر سنندج به ویژه مسیرهای منتهی به هسته مرکزی شهر، مردم و رانندگان را کلافه کرده است، ترافیکی که با این حجم برای شهری ۵۰۰ هزار نفری بی سابقه است.

افزایش گره ترافیکی در سطح شهر سنندج به ویژه ساعات اولیه صبح، اوایل ظهر و ساعات اولیه شب شهروندان را سردرگم کرده است، مشکلی که هرچند در ظاهر اقداماتی برای رفع آن از سوی مسئولان و متولیان امر انجام شده است اما در عمل کاری که بتواند از بار این معضل بکاهد تاکنون انجام نشده است.

اگر چه ارتقای فرهنگ مردم و رانندگان یکی از شاخص های اساسی در رفع و کاهش معضل ترافیک به شمار می رود اما این مهم نیز نیازمند برنامه‌ریزی از سوی مسئولان و متولیان امر و پای کار بودن تمام دستگاههای اجرایی است.

برای بررسی وضعیت ترافیک شهر سنندج و اقداماتی که در این راستا انجام شده است، میزگردی با حضور تعدادی از مسئولان و کارشناسان فرمانداری، پلیس راهور، شهرداری و شورای شهر سنندج برگزار شد.

ترافیک سنندج، داستان تکراری شهر


معضل ترافیک نیازمند تدوین برنامه است

مدیر امور عمران فرمانداری سنندج در این میزگرد اظهار کرد: بحث ترافیک الان به گره کور در سطح شهر سنندج تبدیل شده است هر چند در سراسر کشور ترافیک وجود دارد اما در شهرهای برگ موضوعی عادی است ولی در شهری مانند سنندج به معضلی آزاردهنده برای رانندگان و شهروندان تبدیل شده است.

حسن وزیری افزود: قطعا ترافیک با جلسه، مکاتبه و شعار حل نمی شود و نیاز است، تمام دستگاهها پای کار باشند که البته بخشی از قضیه خود مردم هستند و در شرایطی شاید خود همین مردم بر سرعت ترافیک افزوده باشند.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی و افزایش ارتقای فرهنگی مردم، گفت: ارتقای فرهنگ مردم می تواند در کاهش معضل ترافیک بسیار تاثیرگذار باشد و در این راستا ما نیازمند آموزش هستیم و دستگاههای فرهنگی باید ورود کنند؛ چرا که تا زمانی که خود مردم کمک نکنند، مشکل ترافیک حل نمی شود.

مدیرامور عمران فرمانداری سنندج با بیان اینکه رفع معضل ترافیک نیازمند برنامه ریزی دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت است، افزود: با توجه به اینکه در سنندج تمام شهر درگیر ترافیک نیست و فقط چند نقطه از شهر که وارد هسته مرکزی می شود درگیر این مشکل هستند لذا با برنامه مدون و منظم می توان آن را رفع کرد.

وی افزود: بجز آن چند نقطه مابقی نقاط خیلی با مشکل ترافیک روبرو نیست و این خود ظرفیتی فوق العاده مثبت در شهر سنندج است که باید استفاده شود و می توان از خود مردم نیز برای این مهم کمک خواست و قطعا پای کار خواهند آمد.

وزیری یادآور شد: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، پرهیز از پارک دوبل خودروها در برخی نقاط، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی خود می تواند از بار ترافیک کم کند چرا که وقتی رانندگان از قوانین سرپیچی کنند در ایجاد ترافیک سهیم خواهند بود.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که در بحث ترافیک بسیار مهم است بحث فرهنگی، آموزش و برنامه ریزی است و در این راستا نیز شورا و شهرداری به تنهایی قادر به این کار نیستند و باید تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند و با برنامه ریزی و آموزش، برنامه ای مدون برای رفع این معضل طراحی و تدوین شود.

مدیرامور عمران فرمانداری سنندج یادآور شد: انجام برخی از کارها در راستای کاهش ترافیک باید در بازه زمانی کوتاهی انجام شود و همزمان دستگاه‌های متولی و مردم ورود پیدا کنند تا بتوان ذره ای از بار روانی مردم را که بخشی از آن مربوط به همین ترافیک است، کاهش دهیم.

وی ادامه داد: وقتی شهروندان مسیری ۱۰ دقیقه ای را در طول یک ساعت طی می کنند اعصاب و روانشان به هم می ریزد و ناهنجاری اجتماعی در سطح شهر ایجاد می شود و جدای از آن میلیاردها تومان هزینه سوخت و استهلاک ماشین نیز به آن اضافه خواهد شد.

وزیری افزود: ما ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم که دستگاه های مختلف می توانند فکرهایشان را روی هم گذاشته و با تدبیر راهکار ارائه دهند، ضمن اینکه در این راستا بهره گیری از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها بسیار موثر خواهد بود.


اجرای طرح زوج و فرد

وی اجرای طرح زوج و فرد را یکی دیگر از راهکارهای رفع معضل ترافیک در سطح شهر سنندج اعلام کرد و گفت: اگر بتوانیم طرح زوج و فرد را به صورت اصولی و نظارت شده انجام دهیم در رفع معضل ترافیک گامی رو به جلو نهاده ایم لذا باید این مهم مدنظر متولیان امر باشد.

مدیر امور عمران فرمانداری سنندج اضافه کرد: حتی می توانیم از ظرفیت بخش خصوصی نیز بهره بگیریم و شناورسازی انجام دهیم اما متاسفانه مهندسی زمان نداریم و هیچ دولت و اداره و شخصی در این زمینه برنامه ریزی ندارد.

وزیری گفت: به عنوان مثال شخص بنده تمام مسافت ۱۰ دقیقه ای را در یک ساعت طی می کنم چون از وسیله شخصی استفاده می کنم در حالیکه این زمان، منابع محدودی است که در اختیار بشر قرار دارد و به راحتی ضایع می شود.

وی با اشاره به اینکه خود امر به معرف و نهی از منکر می تواند در این زمینه موثر باشد، افزود: افراد باید بدانند که از پارک دوبل در جاهایی که ترافیک ایجاد می کند پرهیز کند اما چون آموزش ندیده اند بدون هیچ توجهی اقدام به این کار کرده و ناخواسته باعث ایجاد ترافیک می شوند.

مدیر امور عمران فرمانداری سنندج یادآور شد: ما در زمینه نظارت نیز بسیار ضعیف عمل کرده ایم، ضمن اینکه سامانه هوشمند در شهر سنندج وجود ندارد در حالیکه در شهری همانند تهران، ماشینی که تخلف می کند فوری پیامک دریافت خواهد کرد.


ناهماهنگی سرعت ترافیک با اقدامات انجام شده

مدیرامور عمران فرمانداری سنندج اضافه کرد: کارهایی در راستای رفع معضل ترافیک انجام شده و اقداماتی نیز در دست انجام است اما سرعت بار ترافیک با سرعت این اقدامات ناهماهنگ است و تا زمانی که ۲ کفه ترازو را متعادل قرار ندهیم رضایتمندی مردم ایجاد نخواهد شد.

وزیری افزود: امروز ما از نظر کار فرهنگی، نیازمند امید و نشاط هستیم؛ چرا که استرس و بار روانی مردم ۱۰۰ درصد است، دغدغه معیشت و هزاران گرفتاری دارند و ترافیک هم به معضلی تبدیل شده است.

وی بیان کرد: امروز اگر این ۲ کفه ترازو متعادل نباشند و تمام دستگاهها پای کار نیایند و از مردم نیز کمک گرفته نشود گره ترافیک یک شبه حل نخواهد شد اما در شهر سنندج این ظرفیت وجود دارد که از سرعت آن کاسته شود اما باید برای آن هزینه کنیم.


باز کردن گره‌های کور ترافیکی نیازمند برنامه مدون

رییس پلیس راهور کردستان نیز گفت: در حال حاضر در نقاطی ازسطح شهر همانند شریف‌آباد، مولوی با وجود ساختمان پزشکان بدون پارکینگ، میدان شهرداری و میدان گلها گره کور ترافیکی ایجادشده است.

سرهنگ برزو مرادی افزود: بسیاری از مواردی که به بار ترافیکی در سطح شهر افزوده‌ است با راهکارهایی بلند مدت و کوتاه مدت قابل حل شدن است فقط باید بابرنامه جلو رفت.

وی با بیان اینکه پلیس همواره برای رفع این معضل پای کار است، از شهرداری خواست سامانه‌ای هوشمند و بروز طراحی کرده و در اختیار پلیس قرار دهد تا بتوانیم در این زمینه بهتر کار کنیم.

رییس پلیس راهور کردستان با بیان اینکه برخی از عوامل ایجاد ترافیک نیز همانند تخلفات، بازدارندگی اعمال قانون کشوری است، بیان کرد: ما منکر نواقص کار خود در زمینه رفع ترافیک نیستیم اما وظیفه اصلی فراهم کردن زیرساخت‌ها وظیغه شهرداری است و انتظار می رود در این زمینه با جدیت بیشتر ورود کند ضمن اینکه ما نیز پای کار خواهیم بود، تا از این بار ترافیکی کاسته شود.


توسعه معابر و افزایش بار ترافیکی

رئیس سازمان مدیریت مهندسی حمل و نقل شهرداری سنندج نیز در این میزگرد اظهار کرد: تفکری که در بحث ترافیک همانند مابقی علم‌ها در دنیا پیشرفت کرده، حاکم شدن موضوع پیاده محوری است، یعنی به سمتی پیش می روند که برای عابر پیاده و کسانی که از معابر پیاده استفاده می کنند، اهمیت قایل شوند.

ترافیک سنندج، داستان تکراری شهر


حمید کریمی افزود: اما ما در چند سال گذشته به این مساله فکر کرده‌ایم که معابر را توسعه داده و تقاطع همسطح ایجاد کنیم و عرض معابر را افزایش دهیم که این کارها باعث جذب ترافیک می‌شود یعنی به جای اینکه راهکاری برای ترافیک درست شود بدتر می شود.

وی یادآور شد: در حالیکه می توانیم به جای ایجاد تقاطع همسطح با هزینه زیاد، ۲۰ دستگاه اتوبوس به سیستم حمل و نقل اضافه کنیم که می تواند بسیار هم در مساله ترافیک کمک کننده باشد.

رئیس سازمان مدیریت مهندسی حمل و نقل شهرداری سنندج افزود: همه ما روزانه در زمینه ترافیک کلافه می شویم در حالیکه خودمان نیز جزیی از ایجادکننده‌های این ترافیک به شمار می رویم.

وی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی از راهکارهای رفع معضل ترافیک دانست و گفت: شهرداری در سال‌های گذشته از نظر حمل و نقل عمومی بویژه اتوبوس دچار فرسودگی شده اما در این دوره شورا و شهرداری در صدد است که بحث حمل و نقل عمومی را توسعه دهند ومقدمات افزایش ۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده است.

کریمی اضافه کرد: هرچند در چند سال اخیر بحث کرونا و فرسودگی دستگاه ها مردم را از استفاده از اتوبوس دور کرد و این مساله خود بر بار ترافیکی افزود اما هم اکنون با اضافه شدن این تعداد اتوبوس که هم جدید بوده و هم فضای راحت تری دارد می تواند در ترغیب مردم و کاهش ترافیک تاثیرگذار باشد.


جولان خودروهای تک سرنشین و افزایش بار ترافیکی

وی یادآور شد: مساله ای که در شهر خودمان زیاد دیده می شود تک سرنشین بودن خودروها و ترددهای غیرضروری است که موجب اشغال شدن معابر افزایش ترافیک سطح شهر می شود.

رئیس سازمان مدیریت مهندسی حمل و نقل شهرداری سنندج افزود: براساس آمار غیررسمی که از پلیس گرفته شده ۱۱۲ هزار خودرو شخصی در سنندج وجود دارد که اگر یک درصد آن به صورت همزمان وارد مرکز شهر شوند، شهر قفل خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مردم براحتی از تابلوهای توقف ممنوع براحتی می گذرند، چون می دانند که یا جریمه نمی‌شوند و یا مبلغ جرایم خیلی پایین است به گونه ای که مبلغ جرایم از سال ۱۳۹۱ تغییری نکرده است به عنوان مثال پارک ممنوع ۲۱ هزار تومان است و نمی تواند بازدارنده باشد.

کریمی افزود:موضوع دیگری که جزو اولویت‌های شورا و شهرداری سنندج به شمار می رود، بحث پارکینگ طبقاتی است که در این زمینه با چند مالک صحبت شده است و با ساختمان آگاهی هم وارد مذاکره شده ایم که بتوانیم این فضا را به عنوان پارکینگ طبقاتی مورد استفاده قرار دهیم.

به گفته وی در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ پارک حاشیه، ۱۲ پارکینگ عمومی و ۲ پارکنیگ طبقاتی عبدالعلی سنندج و بانتا آبیدر وجود دارد که جوابگوی ماشین‌ها نیست.


ارائه طرح برای گره‌های ترافیکی

وی ادامه داد: برنامه‌هایی که شهرداری برای این دوره مشخص کرده است شامل برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت است تقاطع غیرهمسطح نایسر، اتصال مرزبان به جاده قدیم مریوان، اتصال بیمارستان توحید به میدان ۱۲ فروردین از جمله این کارها است که در اینده نزدیک این کارها استارت می خورد.

رئیس سازمان مدیریت مهندسی حمل و نقل شهرداری سنندج اضافه کرد: در کنار این کارها و برای اینکه بتوانیم سریع به نتیجه برسیم و تاثیر خوبی بر ترافیک بگذاریم، گره های ترافیکی همانند میدان سهروردی، میدان گل ها، میدان امام شافعی، بلوار نمکی یا بلوار کردستان ومحدوده پارکینگ بلوار کردستان را شناسایی و برای تمام این نقاط طرح ارائه داده ایم.

وی افزود: اکثر طرح‌ها مصوب شده که در کمیته فنی شورای ترافیک طرح موضوع می شود و پروسه را طی و شروع یه کار خواهد شد، ضمن اینکه با انجام دادن کارهایی کوچک می توانیم گره هایی ترافیکی در برخی از نقاط شهر را باز کنیم.

کریمی بیان کرد: بحث طرح زوج و فرد نیز مطرح شده و بستر آن آماده است در آینده خیلی نزدیک انجام خواهد شد، و همچنین۲ طرح مطالعاتی شامل طرح جامع ساماندهی ترافیک و طرح جامع کاهش تصادفات که این هم در اینده انجام می شود.

شغل‌های کاذب موثر در افرایش ترافیک

یکی از اعضای شورای اسلامی سنندج نیز در این میزگرد اظهار کرد: درست است که شهرداری در بحث ساماندهی ترافیک موظف به آماده سازی زیرساخت‌ها است اما به تنهایی نمی‌تواند این قضیه را حل و فصل کند بلکه تمام دستگاه ها باید همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

ترافیک سنندج، داستان تکراری شهر


سالار علی‌ویسی افزود: در حال حاضر ترافیک سطح شهر از اینکه فقط چند مسیر باشد فراتر رفته است اکثر محلات حاشیه شهر در ساعات پیک ترافیک با این معضل روبرو هستند.

وی اضافه کرد: کردستان یکی از بیکارترن استان‌های کشور است بنابراین شغل‌های کاذب در این شهر زیاد است، همین مساله خود یکی از عوامل اصلی ترافیک در شهر است و ما نمی توانیم فقط با اعمال جریمه این مشکل را حل کنیم بلکه لازم است چاره اساسی برای این مشکل اندیشیده شود.

عضو شورای اسلامی شهر سنندج با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های متولی در زمینه رفع معضل ترافیک، گفت: تحقیقات جامع در بحث ترافیک انجام نشده است فرمانداری و شهرداری پای کار بوده اند اما شورای ترافیک که می تواند بسیار موثر باشد تاکنون عملی انجام نداده و فقط طرح‌های شهرداری را تصویب کرده است.

وی تاکید کرد: باید از افراد دانش آموخته این کار بهره گرفته شود در مجموع هرکسی که می تواند در راستای رفع این معضل راهکار اساسی ارائه دهد باید مورد حمایت قرار گیرد.

علی ویسی یادآور شد: اقدامات زیادی در راستای کاهش ترافیک سطح شهر انجام شده جمع آوری وانت‌های میوه فروش در برخی از نقاط شهر از جمله این اقدامات است اما وقتی راهنمایی و رانندگی حضور ندارد افراد از قانون عدول کرده وطرح‌ها به سمت فراموشی می رود.


جانمایی اشتباه برخی از ایستگاه‌های سطح شهر

وی در ادامه گفت: جانمایی اشتباه برخی از ایستگاهها در سطح شهر یکی دیگر از مباحث در زمینه ترافیک است و این ابستگاهها نیازمند جابجایی هستند.

این عضو شورای اسلامی شهر سنندج افزود: جانمایی جدید ایستگاههای تاکسی و اتوبوس در سطح شهر سنندج لازم است باید حتما در این زمینه اقدام موثری انجام شود و کاری کینم که از این ترافیک کاسته شود.

وی ادامه داد: در شهر سنندج بخاطر وجود تپه‌ها و بخش قابل توجهی میراث فرهنگی نمی توان برخی از کارها و احداث در ان انجام داد به نحوی که دربرخی نقاط حتی مشکل افزایش طبقات را داریم.

عضو شورای شهر سنندج افزود: احداث پارکینگ یکی از چاره‌های اصلی ترافیک شهر ما به شمار می رود و در این زمینه باید اقدامات موثر انجام شود.

وی تاکید، کرد: با کمک تمام ادارات فراخوان عمومی در این زمینه ارائه شود که هرکسی بصورت آکادمیک در این حوزه فعالیت دارد و می تواند راه حلی داشته باشند آن را ارائه دهد تا بتوانیم با کمک خود مردم این معضل را از بین ببریم.

علی ویسی افزود: ما می توانیم با درست کردن تیزر، انیمیشن و غیره جامعه‌ای را درگیر موضوع کنیم، ضمن اینکه از صدا و سیما نیز انتطار می رود در این زمینه تولید محتوا داشته باشند.

وی یادآور شد: شاید دستگاه‌های متولی هم در این زمینه هزینه نکرده اند از همین جا به عنوان شورای شهر و شهرداری اعلام امادگی می کنم که بودجه‌ای را برای این کار مهم اختصاص دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha