۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۰۲
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 85045169
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز در مهاباد متوقف شد

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۰۲
کد خبر: 85045169
برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز در مهاباد متوقف شد
عکس تزئینی است

مهاباد - ایرنا - مدیر امور آب مهاباد گفت: با انسداد ۱۳۰ حلقه چاه غیرمجاز و بدون پروانه در این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون از برداشت یک میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی جلوگیری شد.

رضا جهین روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال سهمیه ابلاغی مسدود شدن بیش از ۲۰۰ حلقه چاه در مهاباد تعیین شد که در طول سال نسبت به شناسایی و پُر کردن آنها با همکاری نیروی انتظامی اقدام قانونی بعمل آمده است.

وی با اشاره به اینکه در این ارتباط هفت دستگاه حفاری نیز در شهرستان توقیف شد، ادامه داد: در ایام پایانی سال جاری نیز روند انسداد چاه‌های غیرمجاز برداشت آب‌ سفره‌های زیرزمینی با دستور مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

مدیر امور آب مهاباد با بیان اینکه سال گذشته نیز در مجموع بیش از ۱۰۰ حلقه چاه در سطح شهرستان مسدود شد، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از ۷۷۰ حلقه چاه غیرمجاز با حجم تخلیه ۶ میلیون مترمکعب آب با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در شهرستان مسدود شده است.

جهین یادآور شد: تاکنون حدود پنج هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی شده که حجم برداشت آب از این طریق بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب آب است.

به گفته وی، برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی باعث کاهش این منابع و پایین رفتن سطح آب آنها و در بسیاری از مواقع موجب فرونشست اراضی کشاورزی می‌شود.

جهین اظهار کرد: حل کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی در مهاباد نیازمند اجرای طرح تعادل بخشی با سیستم آبیاری نوین، نصب کنتور حجمی، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت است.

وی گفت : هم اکنون حدود یک هزار و ۶۵۰ حلقه چاه دارای مجوز در مهاباد با حجم تخلیه بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۳۷۵ حلقه در بخش کشاورزی با حجم تخلیه ۴۴.۵ میلیون مترمکعب، ۱۹۷ حلقه با حجم تخلیه ۳.۵ میلیون مترمکعب مربوط به بخش صنعت و ۵۸ حلقه نیز با حجم تخلیه ۶ میلیون مترمکعب مربوط به آب شرب است.

مهاباد دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha