۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85045693
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پشت میزنشینی چالش فراروی اشتغال همدان است

۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۳۶
کد خبر: 85045693
پشت میزنشینی چالش فراروی اشتغال همدان است

همدان-ایرنا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان، مدرک گرایی دانش آموختگان را مانع اصلی در اشتغال این قشر برشمرد و گفت: لازمه حل این مشکل اصلاح فرهنگ غلط پشت میزنشینی و همچنین ترویج مهارت آموزی است.

وهب مختاران روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کم توجهی به امر مهارت آموزی و تمایل جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی به پشت میزنشینی به جای آموزش های حرفه ای، زمینه ساز افزایش معضل بیکاری و مهمترین چالش فراروی اشتغال پایدار است.

وی با بیان اینکه جوانانی که جز کار اداری، زیر بار مشاغل دیگر نمی‌روند اغلب در رشته تخصصی خود از مهارت چندانی برخوردار نیستند گفت: آموزش های فنی زمینه پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی را در کشور فراهم می کند.

۲۰ هزار فرصت شغلی با اجرای طرح «سالمند یاری» در همدان پیش بینی می شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با اشاره به عزم دولت مردمی سیزدهم برای ایجاد یک میلیون شغل در سال گفت: استان همدان با ۲۰۷ هزار سالمند چهارمین استان سالمند کشور است و اگر فقط ۱۰ درصد از آنها دارای تمکن مالی برای گرفتن مراقب داشته باشند پیش بینی می شود در استان همدان می توان برای حدود ۲۰ هزار نفر شغل ایجاد کرد.

مختاران از تدوین ۲ استاندارد جدید ۳۰ و ۱۰۰ ساعته اداره کل آموزش فنی و حرفه ای با موضوع مراقبت از سالمندان و با همکاری سازمان نظام پرستاری و بهزیستی خبر داد و افزود: استان همدان با هم افزایی دستگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی ظرفیت مناسبی برای به کارگیری جوانان در مراقبت از سالمندان دارد تا تهدید سالمندی تبدیل به فرصت شود.

وی افزود: نظام پرستاری افراد مورد تایید خود را به فنی و حرفه ای برای حضور در دوره های آموزشی معرفی می کند و بهزیستی هم از منظر روانشناسی در طرح سالمند یاری صاحب نظر است.

وی گفت: در طرح سالمند یاری از اساتید مورد تایید بهزیستی و نظام پرستاری نیز بهره گرفته می شود همچنین متقاضیان فراگیری این حرفه باید در دوره های آموزشی نظیر خانه داری، مدیریت منزل، نحوه برخورد با سالمند و آشپزی برای سالمندان شرکت کنند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه پس از برگزاری این دوره برای شرکت کنندگان گواهی مهارت صادر می شود ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی و ارتقای مهارت افراد می تواند دولت را در رسیدن ایجاد یک میلیون فرصت شغلی کمک کند.

پشت میزنشینی چالش فراروی اشتغال همدان است

ارائه آموزش های مهارتی به روستاییان

این مقام مسئول از برگزاری دوره های آموزش مهارت در ۱۲۰ روستای استان همدان در سال جاری خبر داد و افزود: چهار هزار و ۲۸۸ نفر از روستاییان دوره های آموزش مهارت را با هدف توانمند سازی مهارتی طی کردند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با اشاره به تحقق ۱۰۰ درصدی راه اندازی مراکز جوار کارگاهی افزود: ۵۲ مراکز جوار کارگاهی با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمندسازی نیروهای شاغل صنایع و صنوف امسال در استان راه اندازی شده است.

مختاران ادامه داد: کارگران واحدهای تولیدی با تغییر فناوری در صنایع باید آموزش های مستمر را سپری کنند، بر همین اساس مراکز آموزش جوار کارگاهی با کمک واحدهای تولیدی و صنعتی جامعه کارگری را مطابق با پیشرفت فناوری از دانش روز آگاه می سازد.

۶۵ درصد دانش آموختگان فنی و حرفه ای همدان جذب بازار کار می‌شوند

وی با اشاره به اینکه بیشتر افرادی که در دوره های مهارتی این اداره کل مشارکت می کنند دارای مهارت کافی برای انجام کار هستند گفت: طبق بررسی های صورت گرفته ۶۵ درصد دانش آموختگان فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان اظهار داشت: فنی و حرفه ای همدان امسال ۲ طرح ویژه با عنوان های «نخلستان» و «کهاد» برای دانشجویان برگزار کرده که هدف از آن جذب این افراد در بازار کار است.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان افزود: طرح نخلستان برای دانشجویان دانش آموخته برگزار می شود که با وجود داشتن مدارک اما مهارت کافی ندارند.

مختاران ادامه داد: طرح کهاد نیز برای دانشجویان در حال تحصیل که آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را دارند و تنها نیازمند تجربه و مهارت هستند، برگزار شد.

وی گفت: رشته هایی در صنعت ساختمان به دوره های آموزشی فنی و حرفه ای همدان اضافه شده که افراد متقاضی با حضور در این دوره ها آموزش های مهارتی لازم را فرا گرفته سپس با ارائه آزمون مدرک دریافت می کنند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان ادامه داد: دستگاه های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج سازندگی، بنیاد علوی و دیگر نهادها، تسهیلات خوداشتغالی را بر مبنای مهارت فرد اعطا می کنند.

مختاران تاکید کرد: نرخ بیکاری موجود در جامعه بیشتر مربوط به افراد بدون مهارت است چرا که افراد دارای مهارت کافی در کمترین زمان جذب بازار کار می شوند.

اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان برای به روزرسانی تجهیزات فنی و حرفه ای همدان

وی، دستاوردهای سفر رییس جمهور به استان همدان برای فنی و حرفه ای را بسیار مطلوب برشمرد و افزود: ۱۲۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور به این استان (مرداد ماه امسال) برای به روزرسانی تجهیزات فنی و حرفه ای اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: این اعتبارات برای تجهیز و به روز رسانی کارگاه ها و تجهیزات، تعمیر تجهیزات مستعمل و مستهلک در نظر گرفته شد که این رقم باید در طی سه سال جذب و هزینه شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه اختصاص این میزان اعتبار به فنی و حرفه ای نشان از توجه ویژه رییس جمهور به موضوع مهارت افزایی است ادامه داد: تاکنون ۱۰ درصد این میزان اعتبار جذب شده است و در حال خرید تجهیزات کارگاهی مورد نیاز هستیم.

مختاران گفت: لیست خریدی تهیه شده است که متناسب با نیاز کارگاهی روز از جمله خرید «موتور هایمای جدید» خرید تجهیزات متناسب با رشته های «هوش مصنوعی» در این لیست گنجانده شده است.

وی اضافه کرد: رشته های جدیدی نظیر «فناوری اطلاعات» نیز که در حال اضافه شدن به آموزش های مهارتی است نیازمند تجهیزاتی است که خرید این تجهیزات هم در دستور کار است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان گفت: همه تجهیزات مورد نیاز بر اساس نیاز آموزش های مهارتی، مطابق با رشته های جدید و با آینده پژوهی خریداری می شود تا در آینده هم بتوان از این تجهیزات کارگاهی به نحو مطلوب بهره گرفت.

مختاران افزود: یکی از درخواست های این مجموعه بهره گیری از تجهیزات قاچاق کشف شده در کارگاه های فنی و حرفه ای است که در این راستا رایزنی هایی با نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته تا قانونی در این راستا مصوب کنند.

در بخش آموزش‌های فنی و حرفه ای دولتی استان همدان ۱۸ مرکز ثابت و چهار شعبه و از مجموع ۱۹۸ آموزشگاه خصوصی، ۱۲۹ آموزشگاه ویژه دختران، ۲۳ آموزشگاه پسران و ۴۶ آموزشگاه دومنظوره در سطح استان همدان مشغول فعالیت در برگزاری دوره های آموزشی مرتبط هستند.

۲۲ مرکز دولتی و ۲۱۷ مرکز آموزش خصوصی زیر نظر فنی و حرفه ای استان همدان فعالیت دارند و ۵۰۰ رشته و حرفه را آموزش می دهند.

آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ در سی‌امین سفر استانی خود، وارد همدان شد، سفر رییس جمهور ۲۴ هزار میلیارد تومان رهاورد برای استان همدان به همراه داشت که شامل ۱۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و خدماتی و پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha