تکمیل زنجیره تولید محرک صنایع سنگین آذربایجان شرقی

تبریز-ایرنا- آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی در مقیاس های کوچک، متوسط و بزرگ یکی از استان‌های مهم کشور به شمار می‌رود و در دولت سیزدهم تکمیل زنجیره تولید در این منطقه به ویژه در حوزه صنایع سنگین مثل خودروسازی و فولاد با شدت بیشتری پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، تبریز و آذربایجان شرقی از دیرباز به دلیل فعال بودن مردمانش در صنعت، تولید، تجارت و بازرگانی همواره پس از تهران و در مقاطعی از تاریخ حتی جلوتر از پایتخت، همواره رتبه های اول و دوم کشور را به اختصاص می داد که این جایگاه آن از بیش از یک دهه اخیر تا کنون با انواع چالش ها مواجه شده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم رویکردهای جدیدی برای حوزه صنعت به خصوص صنایع سنگین آذربایجان شرقی تعریف و تدوین شد که این کارکرد و تعاریف جدید در حوزه قطعه سازی و تولید خودرو، فولاد و معادن به منصه ظهور رسیده و فعالیت های چشم گیر و قابل توجهی طی ۱۹ ماه اخیر در استان صورت گرفته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، از تلاش های گسترده این سازمان با هدایت های وزارتخانه و نیز مدیریت و مساعدت های استانداری آذربایجان شرقی برای تکمیل زنجیره تولید استان خبر داد و گفت: باید توجه داشت که عرصه تولید فرایندی است که نیاز به تکمیل زنجیره دارد و بدون تحقق این موضوع تبدیل به قدرت اقتصادی و تولید ثروت ممکن نخواهد شد، زیرا که هر گونه ارزش افزوده بیشتر با تکمیل زنجیره های مربوطه قابل دسترسی است.

صابر پرنیان اظهار کرد: در این راستا باید تولید، نیروی انسانی و قطعات ریز و درشت آن در کنار هم قرار بگیرند تا ارزش افزوده آن بیشتر شده و زمینه های اشتغال، افزایش درآمد سرانه و نیز تبدیل توانمندی به ثروت اتفاق افتد که در این راه باید به سمت رقابت پذیری و ثروت افزایی برویم.

تکمیل زنجیره تولید محرک صنایع سنگین آذربایجان شرقی

وی یکی از مزیت های بسیار مهم و بزرگ آذربایجان شرقی در اقتصاد را قطعه سازی و مجموعه سازی انواع خودرو اعلام کرد که می توان با تکمیل زنجیره آن استان را به یکی از قطب های تولید خودرو تبدیل کرد که در این مسیر باید ضمن رفع موانع موجود، نسبت به ایجاد صنایع پایین دستی نیز اقدام شود.

پرنیان اظهار کرد: اگر چنانچه زنجیره تولید آذربایجان شرقی در صنعت خودرو محقق شود می توانیم علاوه بر اینکه سبد قطعه سازی و مجموعه سازی خود را توسعه دهیم، بلافاصله به سمت تولید خودروهای سواری، کامیون و کشنده های مختلف رفت که زمینه ها و بسترهای این صنایع اکنون در منطقه فراهم است و باید چند مورد از کمبودهای آن را برطرف کنیم.

وی طراحی خودروهای سواری با صرفه اقتصادی را یکی از حلقه های مفقوده صنعت قطعه سازی در تولید خودرو عنوان و اضافه کرد: باید توجه داشت که هم اکنون بازار خودرویی ایران نیازمند تولید خوردوهای سواری با قیمت پایین که برای مشتریان مختلف قابلیت خرید داشته باشد، است.

پرنیان ادامه داد: در صورتی که آذربایجان و تبریز بتواند در تولید خودروی سواری باصرفه اقتصادی وارد بازار شود، می توان با تولید تیراژ بالا کل اقتصاد شمال غرب کشور را تغییر داد و زنجیره آخر و پایانی قطعه سازی و مجموعه سازی استان را تکمیل کرد.

وی با اشاره به اینکه چالش های مختلف پیش روی قطعه سازی آذربایجان شرقی قرار دارد، اهتمام دولت مردمی و انقلابی را رفع این چالش ها و تبدیل آنها به فرصتی برای توسعه صنایع سنگین از جمله تولید خودرو توصیف کرد.

پرنیان فعالیت تعداد ۴۰۰ واحد قطعه سازی انواع خودرو اعم از ریخته گری، متالوژی ، ماشین سازی، پیستون سازی، بلبرینگ سازی،ایدم، چرخشگر و تنوع در کارگاه های کوچک با اشتغال افزون بر ۱۰ هزار نفر را مزیتی بسیار مهم، بزرگ و محوری برای تکمیل چرخه تولید خودرو در آذربایجان شرقی دانست.

به گفته وی، با توجه به وجود واحدهای قطعه ساز و مجموعه ساز فوق، تبریز و آذربایجان شرقی توان فنی و اقتصادی تولید انواع خودروی سواری، کشنده و کامیون در شمارگان بالا را دارد.

تکمیل زنجیره تولید تاکیدی در صنایع سنگین آذربایجان شرقی
۲۵ درصد واحدهای فولاد کشور در آذربایجان شرقی قرار دارد

تامین انرژی چالش مهم صنعت فولاد است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی یکی دیگر از حلقه های ناقص تولیدی استان را مربوط به صنایع مادر فولاد دانست و با بیان اینکه باید به سمت تکمیل زنجیره تولید در این صنعت رفت، گفت: هم اکنون به لحاظ تولید انواع فولاد این استان رتبه سوم کشور و در تعداد کارخانه های فولادی نورد بخش خصوصی مقام اول کشور را در اختیار داریم.

پرنیان حرکت به سمت تولید فولاد آلیاژی را یکی از اهداف مهم حوزه صنعت آذربایجان شرقی چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی اعلام و اضافه کرد: اگر در این زمینه تولید به حرکت افتد بدون تردید با تکمیل زنجیره تولید فولدا می توانیم ارزش افزوده این صنعت مهم و مادر را در منطقه شمال غرب کشور توسعه داده و اضافه کنیم.

وی یکی از کمبودهای این حوزه را مربوط به تامین خوراک واحدهای فولادی اعلام و اظهار کرد: به دلیل اینکه در آذربایجان شرقی معادن مربوط به فولاد نداریم باید این خوراک را از استان های دیگر ئو همجوار تامین و وارد کارخانه های تولیدی کنیم.

پرنیان تکمیل زنجیره تولید فولاد در آذربایجان شرقی را منوط به اتصال معادن از جمله سنگ آهن و کنسانتره آهن دانست و ادامه داد: این خوراک را می توان از استان های دیگر تامین کرد که این موضوع نیازمند افزایش توان پشتیبانی است که در این رابطه رایزنی هایی با وزارت راه و وزارت صمت به انجام رسیده است.

وی مجموع واحدهای تولید فولاد در آذربایجان شرقی ۶۰ کارخانه اعلام کرد که از این تعداد تنها یک واحد توسط دولت اداره می شود و بقیه توسط بخش خصوصی و عیردولتی احداث و راه اندازی شده است.

پرنیان تامین انرژی را یکی از چالش های مهم بخش صنعت به خصوص در حوزه فولاد برشمرد و با اشاره به اینکه هم اکنون واحدهای تولید شمش بر اثر کمبود در تامین انرژی با ظرفیت پایین فعالیت می کنند، خواستار مساعدت بیشتر وزارت نیرو برای تامین برق این واحدها شد.

وی یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی کشورهای صنعتی را تولید و تکمیل زنجیره های فولاد دانست و یادآور شد: در حال حاضر ۲۵ درصد مجموع کارخانجات تولید فولاد کشور در آذرایجان شرقی قرار دارد.

تکمیل زنجیره تولید تاکیدی در صنایع سنگین آذربایجان شرقی
معادن نقش کلیدی در تکمیل زنجیره تولید دارد

افزایش ۱.۴ برابری حقوق دولتی معادن آذربایجان شرقی

رییس سازمان صمت آذربایجان شرقی توسعه فعالیت معادن را یکی از حلقه های وصل در راستای تکمیل چرخه تولید بیان کرد که می تواند موجب رونق کسب و کار و تامین مواد اولیه و خوراک اصلی واحدهای تولیدی و صنعتی شود.

پرنیان یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در بازسازی، نوسازی و فعال سازی معادن را راه اندازی سامانه جامع تجارت نام برد و با بیان اینکه اتصال معادن به این سامانه تمامی فعالیت ها اعم از میزان استخراج، خوراک، فروش و درآمدهای را شفاف سازی می کند، اظهار کرد: این شیوه جدید برخلاف روش های قبلی است که در آن هیچ گونه شفافیتی وجود نداشت و منجر به بروز انواع مشکلات می شد.

وی از اتصال ۹۵ درصد معادن آذربایجان شرقی به سامانه جامع تجارت خبر داد و با بیان اینکه در این زمینه مقام اول کشور را داریم، یادآور شد: تا پایان امسال ۱۰۰ درصد معادن فعال استان به این سامانه متصل شده و تمامی فعالیت های آن به صورت برخط قابل رصد و پیگیری خواهد بود.

پرنیان مجموع معادن آذربایجان شرقی را ۶۰۰ واحد اعلام کرد که تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم ۵۰ درصد آنها راکد و غیرفعال بود که با تلاش های چند ماهه اخیر تعدادی از این واحدها به چرخه فعالیت بازگشته و بقیه نیز با بررسی جوانب امر به تدریج فعال می شوند.

وی تشکیل کمیته معادن در شهرستان ها را یکی از اقدامات مدیریت ارشد آذربایجان شرقی به منظور رصد و پایش دقیق معادن دانست و ادامه داد: این کمیته ها با کنترل کامل نحوه فعالیت معادن در صورتی که متوجه قصور شوند، می توانند با تایید مراجع مربوطه نسبت به سلب امتیاز آنها اقدام کنند.

پرنیان اظهار کرد: بر این اساس تمامی معادن فعال آذربایجان شرقی تا پایان اماسل پایش شده و در صورت مشکل دار بودن و بروز تخلفات از فعالیت آنها بلافاصله جلوگیری خواهد شد ، چراکه سازمان صمت نه به دنبال افزایش کمیت که برای تولید و استخراج کیفی معادن تلاش می کند.

به گفته وی در حال حاضر تعداد هشت هزار نفر در معادن آذربایجان شرقی اشتغال دارند که با کمی سازی این واحدها و توسعه می توان این میزان اشتغال را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

پرنیان داشتن مشکلات زیست محیطی و کوچک بودن تعدادی از معادن که کشف و اشتخراج آن اقتصادی نیست را از جمله معیارهای مهم در سلب امتیاز معادن آذربایجان شرقی برشمرد.

وی ایجاد شناسنامه برای هر معدن را یکی از مزیت های اتصال به سامانه جامع تجارت دانست که بر اساس همین شناسنامه می توان نسبت به دریافت حقوق دولتی معادن اقدام کرد.

پرنیان از رشد ۱.۴ برابری دریافت حقوق دولتی معادن آذربایجان شرقی از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم به بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha