وضعیت شاخص‌ها در تامین اجتماعی هرمزگان

بندرعباس - ایرنا - سازمان تامین اجتماعی نهادی غیردولتی و یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان‌های بیمه‌ای و درمانی متعلق به بیمه‌شدگان در ایران است که وظیفه پوشش بیمه کارگران، حقوق‌بگیران، صاحبان حرفه و مشاغل دولتی و آزاد را برعهده دارد، عملکرد این مجموعه در استان هرمزگان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به گزارش ایرنا، مجموعه تامین اجتماعی برای خدمت به مردم و جامعه هدف در ۲ حوزه بیمه‌ای و درمانی به ایفای نقش اجتماعی و حمایت‌گری از جهادگران عرصه تولید می‌پردازد و مقوله تولید، امروز یکی از موضوعات مهم و اساسی کشورمان به شمار می‌رود که می‌طلبد همواره شرایطی فراهم شود تا تلاشگران این حوزه حداقل در بحث انجام امورات مربوط به تامین اجتماعی خود دغدغه‌ای نداشته باشند، در همین راستا حائز اهمیت است که سازمانی همچون تامین اجتماعی بدون توجه به موضوعات حاشیه‌ای بتواند رسالت اصلی خود را به سرانجام برساند تا موجبات رضایتمندی مردم بیش از گذشته فراهم شود.

در شرایطی قرار داریم که بنگاه‌های دروغ پراکنی دشمن سعی می کنند با ایجاد ابهام و مسائل حاشیه‌ای و بی ربط در ذهن‌ها، مردم را نسبت به عملکرد دستگاه‌های خدمت‌رسان، بدبین کنند، بنابراین تلاش می کنیم در سلسله گزارش‌هایی، عملکرد دستگاه‌های اداری و اجرایی مختلف در دولت مردمی را بررسی و نتیجه تغییر شاخص‌ها و نوع خدمات را به اطلاع عموم مردم برسانیم.

و اما تامین اجتماعی؛ هم اینک جریان خدمات‌رسانی به جامعه هدف در هرمزگان از طریق ۱۷ شعبه اصلی، ۱۳ شعبه اقماری و ۶ واحد کارگزاری انجام می‌شود.

شایسته است بدانیم که جمعیت تحت پوشش این سازمان بزرگ بیمه‌گر اجتماعی در هرمزگان با احتساب جامعه کارفرمایی به افزون بر یک میلیون و ۲۲۸ نفر می‌رسد، که از این تعداد ۳۳۷ هزار و ۲۳۰ نفر بیمه شده اصلی و ۵۵ هزار و ۳۳۸ نفر مستمری بگیر اصلی و سایر موارد بیمه‌ای را در این استان زیر چتر امیدآفرین خود قرار داده است.

سازمان تامین اجتماعی هرمزگان علاوه بر خدمات حضوری، در حال حاضر ۵۰ خدمت در بخش کارفرمایان، ۳۰ خدمت در بخش بیمه‌شدگان و ۲۰ خدمت در حوزه مستمری بگیران به صورت غیرحضوری به مشتریان و بیمه شدگان خود ارائه می‌دهد.

همچنین در حال حاضر ارائه خدمات درمانی از ۱۵ اسفندماه جاری با اعلام کد رهگیری امکان‌پذیر است و بیمه‌شدگان و بازنشستگان برای ثبت‌نام یا تکمیل اطلاعات خود باید به سامانه غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir، مراجعه کنند و نسبت به ثبت‌نام یا تکمیل اطلاعات هویتی خود و افراد تحت تکفل و در صورت نیاز به‌روزرسانی شماره تلفن همراه در سامانه، اقدام کنند.

پر واضح است که این سازمان از محل حق بیمه‌های دریافتی به ارائه خدمات به جامعه مخاطب خود می‌پردازد؛ در حوزه درمان نیز با استقرار سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک و حذف دفترچه‌های درمان گام بزرگی در این زمینه برداشته و اکنون نیز خدمات غیرحضوری آن از پنجره الکترونیک دولت، قابل دسترسی و استفاده است.

۵۱ درصد بیمه‌شده/ افزایش یک ونیم درصدی بیمه‌شدگان هرمزگانی

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان در این باره با اشاره به اینکه شمار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان با رشد قابل توجهی از ابتدای امسال تاکنون، بین یک و نیم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، گفت: هم اکنون یک میلیون و ۲۲۸ هزار نفر بیمه شده در استان تحت پوشش این نهاد هستند که این تعداد، ۵۱ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

عباس اکبری افزود: از این تعداد ۳۳۷ هزار و ۲۳۰ نفر بیمه شده اصلی و ۵۶۳ هزار و ۹۸ نفر بیمه شده تبعی هستند.

وی یادآور شد: ۲۹۳ هزار و و ۱۲۲ نفر از بیمه شدگان تامین اجتماعی بیمه شده اجباری، ۳۹ هزار و ۲۷۹ نفر بیمه شده خاص و ۲ هزار و ۳۴۱ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان ادامه داد: ۸۳ درصد از بیمه‌شدگان اصلی شامل ۲۸۸ هزار و ۶۶۰ نفر را مردان و ۱۷ درصد آن‌ها شامل ۵۸ هزار و ۵۷۰ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

تعداد مستمری بگیران تامین اجتماعی به ۱۰۱ هزار نفر رسید

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان گفت: در مجموع ۱۰۱ هزار و ۱۷۰ نفر مستمری بگیر تحت پوشش داریم که از این تعداد ۵۵ هزار و ۳۳۸ نفر مستمری بگیر اصلی و ۴۵ هزار و ۸۳۲ نفر نیز مستمری بگیر تبعی هستند.

اکبری ادامه داد: از ابتدای سال‌جاری تا پایان بهمن‎ماه امسال تعداد مستمری بگیران استان هفت درصد افزایش داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی مستمری بگیران تبعی را شامل بازنشسته‌ها، ازکارافتادگان و افراد تحت تکفل فوت‌شدگان ذکر کرد و افزود: افراد پسر تحت تکفل مستمری بگیران تا زمان تحصیل، دختران تا زمان مجردی و حتی اگر دختری که تحت پوشش پدرش بوده و بعد از ازدواج، طلاق بگیرد هم بعد از آن دوباره می‌تواند تحت پوشش قرار بگیرد و سازمان تامین اجتماعی به آنان مستمری پرداخت کند.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان همچنین میزان پرداختی به مقرری بگیران بیمه بیکاری طی ۱۱ ماهه سال‌جاری را ۱۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد.مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان همچنین میزان پرداختی به مقرری بگیران بیمه بیکاری طی ۱۱ ماهه سال‌جاری را ۱۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

اکبری همچنین با اشاره به بیمه جامعه صیادان نیز گفت: جامعه صیادان بیمه مخصوص به خودشان را دارند، یعنی براساس مجوز صید شیلات، بیمه می‌شوند و کسانی که مجوز صید ندارد می‌توانند از بیمه اختیاری و مشاغل آزاد استفاده کند.

تعهدات تامین اجتماعی هرمزگان به بیمه‌شدگان پرداخت شد

وضعیت شاخص‌ها در تامین اجتماعی هرمزگان

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان در بخش دیگری به تعهدات این اداره‌کل برای ارائه خدمات درمانی و بیمه‌ای و پرداخت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان اشاره کرد و افزود: طی این مدت سه هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان تعهدات به بیمه‌شدگان پرداخت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۸ درصد افزایش داشته است.

اکبری با اشاره به اینکه تعهدات تامین اجتماعی در قالب کوتاه‌مدت و بلندمدت به بیمه شدگان ارائه می‎شود، افزود: از این میزان سه‌هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان مربوط به تعهدات بلندمدت بوده که به مستمری بگیران بازنشسته، از کارافتاده و بازمانده‌ها پرداخت شد.

وی بیان کرد: همچنین تعهدات کوتاه‌مدت این اداره‌کل نیز ۲۰۴ میلیارد تومان بوده که شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، ایام بارداری، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه مراسم ترحیم و سایر موارد دیگر است.

این مسوول یادآورشد: در این مدت سازمان تامین اجتماعی هرمزگان در قالب تعهدات کوتاه مدت ۶ هزار و ۶۶۱ فقره کمک هزینه بارداری، سه‌هزار و ۴۰۴ فقره کمک هزینه پزشکی، ۴۱ فقره کمک هزینه سفر بیمار، یک فقره غرامت نقص عضو، ۵۱۴ مورد کمک هزینه مراسم ترحیم و هفت هزار و ۲۰ مورد غرامت دستمزد ایام بیماری پرداخت کرده است.

اکبری با اشاره به بیمه بیکاری بیمه‌شدگان که فرآیند پیگیری آن بین اداره کار و سازمان تامین اجتماعی است، گفت: اعلام بیکاری فرد بیمه شده با اداره‌ کار است که متقاضی را به تامین اجتماعی و پرداخت بیمه معرفی می‌کند و این فرآیند در اداره تامین اجتماعی ۷۲ ساعته باید تعیین تکلیف شود.

جذب ۱۵ هزار و ۳۹۷ هزار بیمه شده طرح فراگیر خانواده ایرانی

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان همچنین به طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به عنوان یکی از طرح‎های مهم در سازمان تامین اجتماعی اشاره و عنوان کرد: ۱۵ هزار و ۳۹۷ نفر در یکسال گذشته تاکنون در این استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند که ۸۶ درصد رشد داشته‌ایم.

اکبری با اشاره به اینکه در اجرای این طرح رتبه نخست را در بین استان‌های کشور داریم و حتی جلوتر از سطح مشخص شده سازمان هستیم، ادامه‌ داد: در واقع بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بسته‌ای است که انواع بیمه‌های مرتبط با خانواده و افرادش از جمله دختران مجرد، خانم‌های خانه دار و دانشجویان را شامل می‎شود که بتوانند برای آینده خود بیمه‌پردازی داشته باشند.

وی بیان کرد: در بیمه فراگیر خانواده ایرانی، زنان خانه دار، دختران و دانشجویان با سن بین ۱۸ تا ۵۰ سال، می‌توانند از این طرح استفاده کنند، همچنین فرزندان خانواده قبل از تشکیل خانواده و با پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه به صورت ماهیانه از مزایای تامین اجتماعی بهره‌مند شده و زودتر از بقیه به سن بازنشستگی برسند و مستمری دریافت کنند.

این مسوول یادآورشد: در واقع افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و شغل ثابتی هم ندارند می‌توانند از این طرح فراگیر خانواده ایرانی استفاده کنند تا برای خود سابقه‌ای ایجاد کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان اظهار کرد: هم اکنون سازمان تامین اجتماعی با گسترش خدمات بیمه‌ای خود به اقشار مختلف جامعه در تلاش است تا بسیاری از هزینه‌ها را کاهش داده و طیف گسترده‌ای از قشرهای مردمی را تحت پوشش قرار دهد.

وی ابزارکرد: متقاضیان برای استفاده از این طرح می‌توانند به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه کنند و فرآیند ثبت نام به صورت غیرحضوری است.

پرداخت هدیه ازدواج به بیمه‌شدگان

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان همچنین از پرداخت هدیه ازدواج به بیمه‌شدگان از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: امسال ۲ هزار و ۹۰ مورد هدیه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است.امسال ۲ هزار و ۹۰ مورد هدیه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است.

اکبری با بیان اینکه متقاضیان دریافت هدیه ازدواج می‌توانند با مراجعه به درگاه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی درخواست خود را ثبت کنند، تصریح کرد: امکان مراجعه به کارگزاری‌های رسمی این سازمان برای دریافت این خدمت از درگاه غیرحضوری نیز فراهم است.

وی بااشاره به اینکه امسال در قالب تعهدات کوتاه‌مدت ۷۴ میلیارد تومان هدیه ازدواج به بیمه شدگان پرداخت شده است، بیان کرد: پرداخت هدیه ازدواج به بیمه‌شدگان جزو تعهدات قانونی سازمان تامین اجتماعی نیست اما سازمان در راستای خدمت رسانی بیشتر به مردم، این کار را در حیطه‌کاری خود قرار داده است.

اکبری خاطرنشان کرد: در صورت بهره‌مندی از شرایط مقرر در قانون تامین اجتماعی و وجود اطلاعات مربوط به ازدواج متقاضی در سامانه ثبت احوال، سند پرداخت هدیه ازدواج به صورت هوشمند صادر و برای واریز به اداره‌کل امور مالی سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان بیان کرد: در صورتی که اطلاعات مربوط به ازدواج بیمه‌شده در سامانه ثبت احوال موجود نبوده یا با اطلاعات عقدنامه مغایر باشد، متقاضی باید با مراجعه به مرکز ثبت احوال نسبت به ثبت یا اصلاح اطلاعات ازدواج اقدام کند تا در مراحل بعدی زمینه پرداخت هدیه ازدواج از طریق درگاه غیرحضوری فراهم شود.

وی با تشریح شرایط کلی برخورداری از این خدمت، یادآورشد: کمک هزینه ازدواج هدیه‌ای است که از سوی سازمان تامین اجتماعی به بیمه‌شدگان واجد شرایطی که برای نخستین بار تشکیل خانواده می‌دهند، پرداخت می‌شود و میزان آن نیز معادل یک ماه متوسط حقوق بیمه شده است.

وی اضافه کرد: بیمه شده باید در پنج سال پیش از ازدواج، حق بیمه ۷۲۰ روز کار را به شعبه تامین اجتماعی پرداخته باشد تا کمک هزینه ازدواج به وی تعلق بگیرد.

جذب ۱۸۹ بیمه شده جدید با بازرسی از کارگاه‌های فعال زیرپوشش تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان بااشاره به اینکه ۲۹ هزار و ۹۴۴ کارگاه فعال زیرپوشش این سازمان بوده که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش داشته است، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون کارگزاری‌های رسمی تامین اجتماعی ۶۵ هزار و ۳۳۹ بازرسی از این کارگاه‌ها انجام داده که متاسفانه در این بازدیدها مشخص شد کارفرمایان، بیمه ۱۴۷ نفر از کارگران خود را پرداخت نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بازرسی از کارگاه‌ها هر سه ماه یکبار انجام می‌شود، یادآورشد: علاوه بر این، کارگزاری‌های رسمی تامین اجتماعی ۲ هزار و ۳۶۵ فقره کارگاه فعال را شناسایی کردند که زیرنظر بیمه تامین اجتماعی نبودند و از این کارگاه‌ها ۴۲ بیمه شده جدید جذب شد.

اکبری گفت: کارگاه‌هایی که زیر ۵۰ نفر بیمه شده دارند و به صورت پیمانکاری نیستند، مشمول بازرسی هستند.

تدوین «طرح نجات» برای بهبود عملکرد تامین اجتماعی هرمزگان

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان از تدوین برنامه‌ راهبردی طرح نوآوری، جهش و امیدآفرینی برای تحول تحت عنوان «نجات» در استان خبر داد و گفت: سند راهبردی این طرح امسال تدوین شده و باید برای سال آینده آن را ویرایش کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصول این طرح ثابت بوده اما نیاز به بازبینی بیشتر دارد، اظهار کرد: در اواخر سال قبل تصمیم براین شد که این برنامه را در سالجاری طبق یک چارچوب و شاکله مشخصی در محورهای مختلف تهیه و اجرا کنیم .

اکبری ادامه داد: افزایش منابع، کاهش مصارف، سرآمدی در خدمات الکترونیک، افزایش پوشش بیمه‌ای، رضایت‌مندی کارکنان و بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران از محورهای این طرح است که برنامه عملیاتی کلی در هر بخش باید در این راستا انجام شود.

وی بیان کرد: بهمن‌ماه پارسال جزییات این طرح را به تمامی روسای ادارات و شعبه‌های تامین اجتماعی در سطح هرمزگان ارسال کردیم که برنامه امسال خود را حول این محورها تهیه کرده و بتوانند آن را اجرا کنند.

کمبود نیروی انسانی در تامین اجتماعی هرمزگان

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان تعداد نیروهای شاغل در این اداره‌کل را ۳۹۰ نفر اعلام کرد که ۴۳ درصد از این نیروها لیسانس، ۳۳ درصد فوق لیسانس و ۲۴ درصد دیپلم و فوق دیپلم هستند.

اکبری در عین حال از کمبود نیروی شاغل در اداره‌کل تامین اجتماعی هرمزگان صحبت کرد و ادامه داد: برای افزایش سرعت کار در این نهاد نیاز به جذب نیروی متخصص است.

وی با بیان اینکه این دستگاه با ۱۷ شعبه اصلی، ۱۳ شعبه اقماری و ۶ کارگزاری در حال خدمات رسانی به بیمه شدگان است، ابراز کرد: از این ۱۷ شعبه اصلی؛ سه شعبه تیپ ممتاز ، یک شعبه تیپ یک، ۲ شعبه تیپ ۲، سه شعبه تیپ سه، ۶ شعبه تیپ چهار و ۲ شعبه تیپ پنج است که این تیپ‌ها براساس تعداد بیمه شده و مستمری بگیران نامگذاری شده است.

پیاده سازی «مدیریت دانش» در سازمان تامین اجتماعی هرمزگان

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان، از پیاده‌سازی مدیریت دانش به عنوان یکی از طرح‌های مهم در این اداره‌کل نام برد و گفت: اجرای این طرح جزو الزامات سازمان نبوده اما طبق دستورالعمل‌های اجرایی که در سال ۹۹ به استان‌ها ابلاغ شد، هرمزگان به عنوان تنها استان پیگیر در اجرای این طرح و فرهنگ سازی در بین کارکنان است.

اکبری در خصوص خدمات غیرحضوری این اداره‌کل به بیمه‌شدگان نیز گفت: این سازمان با اتصال و اشتراک بانک‌های اطلاعاتی خود در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تاکنون قادر به ارائه ۵۲ خدمت برخط و غیرحضوری به بیمه‌شدگان شده است.

وی یادآور شد: در گذشته فرد بیمه‌شده و یا کارفرما مجبور بودند با صرف وقت، هزینه و انرژی قابل توجهی خود را برای دریافت خدمات مورد نیاز به مراکز تامین اجتماعی برسانند.

اکبری تاکید کرد: امروز مردم برای خدماتی چون دریافت سابقه خدمت بیمه، محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگان، بیمه کارگزارن ساختمانی، خدمات سلامت، پرونده الکترونیک، دریافت تاییدیه از مراجع پزشکی، درخواست کمیسیون پزشکی، هدیه ازدواج و نسخه الکترونیکی دیگر نیاز به مراجعه حضوری به مراکز تامین اجتماعی در شهر و روستا را ندارد و می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز و در زمان بسیار کوتاهی این خدمات را به صورت رایگان دریافت کنند.

این مسوول با اشاره به اینکه مرکز ارتباطات مردمی ۱۴۲۰ سامانه پل ارتباطی اداره‌کل با مشتریان است و از این طریق هم می‌توانند در نظرسنجی‌های سازمان شرکت کنند، گفت: این سازمان امسال ۹۱ درصد رضایت‌مندی ذی‌نفعان در بخش خدمات مشاوره حضوری، ۹۴ درصد رضایت‌مندی ذی‌نفعان از نحوه برخورد همکاران، رضایت مندی بیمه شدگان از خدمات تامین اجتماعی و مقام برتر عفاف و حجاب در بین دستگاه‌های استان را کسب کرده است.

کسب جایگاه نهم در بین سازمان‌های تامین اجتماعی کشور

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان با بیان اینکه معیار سازمان برای ارزیابی و اثربخشی خدمات، از منظر مردم و در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خواهد بود، گفت: در سه ماهه نخست امسال این نهاد در بین سازمان‌های تامین اجتماعی سراسر کشور جایگاه نهم را داشته که باتلاش‌های همکاران این سازمان با پنج پله ترقی در سه ماهه سوم امسال به جایگاه پنجم دست یافته است.

اکبری ادامه داد: همچنین این استان به لحاظ ارزیابی‌ها در بین استان‌های هم سطح که ۱۵ استان را شامل می‌شود، از جایگاه چهارم در سه ماهه نخست امسال به جایگاه نخست در سه ماهه سوم سال دست یافته است.

تامین اجتماعی هرمزگان با یکپارچه سازی خدمات خود و تکریم مراجعان، مسیر خدمت به مردم را در پیش گرفته است و درواقع تنوع خدمات و گستره‌ی مخاطب در سازمان تامین اجتماعی همت مضاعف و روحیه جهادی را برای خدمات مطلوب در حوزه‌های بیمه‌ای و درمانی می‌طلبد و جهت سهولت دریافت خدمات از سازمان تامین اجتماعی، در هر ۲ بخش بیمه ای و درمان خدمات غیرحضوری ارائه می‌شود.