ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

تهران-ایرنا- اظهار امیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران، زمزمه برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی، تحقق «پل دریایی» بین ایران-ونزوئلا، شکاف در اردوگاه مخالفان اردوغان و تردید در سلامت جسمانی رئیس جمهور آمریکا مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.


**گفتگوی مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همزمان با سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، اعلام کرد که مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتای صهیونیست خود در تل آویو درباره برنامه هسته ای ایران دیدار و گفتگو کرده است.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

سران ارتش آمریکا و رژیم صهیونیستی روز جمعه در تل آویو درباره موضوعات مختلف از جمله چالش های خود با ایران گفتگو کردند.

بیانیه وزارت دفاع آمریکا و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در ارتباط با این نشست جزییات زیادی ندارد اما اعلام کرد که مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، هرزی هالوی، رئیس ستاد کل نیروهای نظامی و یواو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به همراه دیگر مقامات امنیتی این رژیم در پایگاه نظامی کریا در تل آویو با یکدیگر دیدار کردند.

در این بیانیه ها با تکرار ادعاها علیه ایران آمده است که دو طرف درباره همکاری «برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» و همچنین «تحولات امنیتی» متعدد دیگر و «چالش‌ها و فرصت‌های فراوان پیش روی اسرائیل و منطقه خاورمیانه» گفتگو کردند.

گفته می شود که آنها همچنین درباره رویدادهای اخیر در کرانه باختری، از جمله حملات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی و حمله شهرک نشینان یهودی به خانه ها و کسب و کار فلسطینی ها گفتگو کردند.

مارک میلی این سفر را که از پیش اعلام نشده بود، پیش از سفر لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده به اسرائیل انجام داد که قرار است به مصر و اردن و سرزمین های اشغالی سفر کند.

پیشتر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر مشابهی به خاورمیانه از مصر و سرزمین های اشغالی بازدید کرد.

دیو باتلر، سخنگوی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بدون ارائه جزئیات بیشتر در مورد هدف از این سفر گفت: آنها در خصوص چالش ها و فرصت های بسیاری که اسرائیل و منطقه خاورمیانه با آن روبرو هستند، گفتگو خواهند کرد.

از سوی دیگر دفتر یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در توضیح گفتگوهای این مقام اسرائیلی با مقام ارشد آمریکایی گفته است: وزیر دفاع اسرائیل به رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، همکاری دایم لازم است.

سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن اعلام کرد، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در روزهای آینده به خاورمیانه از جمله اسرائیل، مصر و اردن سفر خواهد کرد.

پت رایدر سخنگوی پنتاگون افزود: وزیر دفاع آمریکا امیدوار به گفتگو با رهبران منطقه است. هدف از این گفتگوها حمایت و تقویت همکاری است.

وزیر دفاع ایالات متحده این هفته در یک بازدید برنامه ریزی شده و چند روزه از حوزه فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به "سنتکام" دیدار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در عین حال به نام کشورهای منطقه که آستین به آنها سفر خواهد کرد، اشاره ای نکرد.

رایدر افزود: این سفر فرصتی برای وزیر دفاع آمریکا خواهد بود تا با رهبران و متحدان اصلی آمریکا در خاورمیانه دیدار تا "بار دیگر بر تعهد قاطع آمریکا به منطقه خاورمیانه تاکید کند. "

سخنگوی پنتاگون همچنین ادعا کرد که آستین در گفتگوهای خود همکاری نزدیک آمریکا با کشورهای منطقه جهت افزایش امنیت منطقه ای و ثبات و جلوگیری از تهدیدهای احتمالی را بررسی خواهد کرد.

همزمان، رابرت مالی (راب ملی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد ایالات متحده قبل از تصمیم گیری درباره اقدامات و گامهای بعدی درباره ایران منتظر نتایج سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خواهد ماند.

راب مالی، نماینده ویژه دولت بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی در نشستی با حضور کارشناسان اندیشکده‌های آمریکایی که توسط لابی صهیونیستی جی-استریت برگزار شده بود، گفت: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است به ایران برود. او هنوز گزارش خودش را در خصوص پایبندی یا عدم پایبندی ایران به ان. پی. تی منتشر نکرده است. باید منتظر آن بمانیم تا بعد ببینیم چه اقداماتی مناسب هستند.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با ایران افزود: با سه کشور اروپایی (تروئیکای اروپا) و کشورهای دیگر در جهان که نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند، در تماس نزدیک هستیم و در این خصوص تصمیم خواهیم گرفت.

رابرت مالی ادعا کرد: صرفنظر از هر اقدامی که انجام دهیم نگرانی‌های ما در خصوص ایران وجود دارند و مرتفع نخواهند شد. ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند و هنوز سوالاتی وجود دارند که ایران پاسخ نداده است.

این مقام دولت بایدن مدعی شد که کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده تا ۸۴ درصد از جمله دیگر نگرانی‌های آمریکا در خصوص ایران است و تصریح کرد: نیاز به توضیحاتی در این زمینه داریم و منتظر ارزیابی آژانس بین الملللی اتمی هستیم.

رابرت مالی در عین حال گفت: بنابراین نباید درباره اقداماتی که انجام خواهیم داد یا نخواهیم داد، عجله کرد.

وی افزود که اجازه دهید ببینیم آژانس بین المللی انرژی اتمی چه گزارشی ارائه می کند و سپس ما "برای تصمیم‌گیری در خصوص گام‌های بعدی زمان کافی خواهیم داشت. "

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نیز عصر پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره گزارش های ادعایی درباره غنی سازی حدود ۸۴ درصدی ایران گفت: در موقعیتی نیستم که این گزارش ها را تایید کنم.

https://irna.ir/xjLTjt

**لاوروف از گروه ۲۰ برای چشم پوشی از جنایات آمریکا در عراق و افغانستان انتقاد کرد
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مواضع گروه ۲۰ را به خاطر تمرکز بر اوکراین و نادیده گرفتن جنایات قبلی آمریکا در عراق و لیبی مورد انتقاد قرار داد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو


لاوروف در کنفرانس گفت و گوی رایسینا در هند، گروه ۲۰ صرفا روی بحران اوکراین متمرکز شده است و از اقدامات قبلی آمریکا در عراق، لیبی، افغانستان و یوگسلاوی چشم پوشی می کند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: کل نشست گروه ۲۰ فقط درباره این بود که با اوکراین چه کنیم، من از دوستان هندی و دوستان اندونزیایی که ریاست گروه ۲۰ را بر عهده داشتند و از کسانی که قبل از اندونزی ریاست این گروه را برعهده داشتند پرسیدم: در تمام این سال‌های طولانی آیا در بیانیه های گروه ۲۰ هرگز وضعیت عراق، لیبی، افغانستان یا یوگسلاوی منعکس شده است یا خیر؟

لاوروف خاطرنشان کرد که در طول سال‌های عمر خود، گروه ۲۰ هرگز درگیری‌های جهانی را مورد بحث قرار نداده است، بلکه بر سیاست‌های مالی و اقتصاد کلان تمرکز کرده است که در واقع همان چیزی است که G۲۰ برای آن ایجاد شده است.

به گفته لاوروف، اکنون که روسیه پس از سال‌ها هشدارها شروع به دفاع از خود کرده است، گروه ۲۰ ناگهان به بحران اوکراین و تنها به آن علاقه نشان داده است.

گروه ۲۰ در سال ۱۹۹۹ با عضویت کشورهای دارای اقتصاد بزرگ جهان تشکیل شد و از آن پس بطور منظم برای هماهنگ کردن سیاست های جهانی عمدتاً در زمینه تجارت، اقتصاد، بهداشت و آب و هوا تشکیل جلسه می دهد.
https://irna.ir/xjLTjF

**تردید در سلامت جسمانی رئیس جمهور آمریکا/ پزشک کاخ سفید سرطان بایدن را تایید کرد
پزشک رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد ضایعه پوستی که ماه گذشته از قفسه سینه جو بایدن برداشته شد، یک نوع شایع از سرطان پوست بود.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

دکتر کوین اوکانر، پزشک کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی گفت که در جریان معاینه معمول پزشکی بایدن در ۱۶ فوریه "تمام بافت های سرطانی با موفقیت برداشته شد" .

وی با تاکید بر اینکه نیازی به درمان بیشتر نیست، گفت که بایدن "سالم، قوی" و "آماده" انجام مسئولیت های خود در کاخ سفید است.

اوکانر گفت، محلی که سلول های سرطانی از قفسه سینه بایدن برداشته شده است "به خوبی بهبود یافته" و رئیس جمهور آمریکا به عنوان بخشی از برنامه پزشکی معمول خود به معاینه منظم پوست ادامه خواهد داد.

معاینات پزشکی و سلامتی بایدن ۸۰ ساله به شدت در آمریکا پیگیری می شود و معاینه وی که در ۱۶ فوریه پیش از احتمال نامزدی مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در مرکز ملی نظامی پزشکی والتر رید واقع در ایالت مریلند انجام شد حدود سه ساعت و نیم به طول انجامید.

"کوین اوکانور" پزشک کاخ سفید در ماه فوریه در پیام کوتاهی پس از معاینه مسن ترین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: رئیس‌جمهور برای انجام وظایف و مسئولیت هایش از سلامتی برخوردار است.

بر اساس این معاینه پزشکی، بایدن علائم کووید طولانی مدت نداشت و مشکل راه رفتن او از زمان آخرین معاینه در نوامبر ۲۰۲۱ بدتر نشده است.

این دومین معاینه پزشکی بایدن از زمان آغاز به کار او در ژانویه ۲۰۲۱ بود. آخرین معاینه پزشکی بایدن برای کولونوسکوپی در نوامبر ۲۰۲۱ بود. وی در آن زمان اختیارات ریاست جمهوری آمریکا را برای مدت کوتاهی به کامالا هریس معاون خود منتقل کرد و پزشکان گفتند که رئیس جمهور آمریکا "سالم و قوی" است.

پزشک کاخ سفید گفته بود که توده کوچکی در سینه بایدن وجود داشته که برداشته شده و برای انجام "بیوپسی " (نمونه برداری) ارسال شده که نتیجه آن هنوز اعلام نشده است.

در خلاصه پرونده پزشکی رئیس جمهور آمریکا به انجام معاینات سلامتی و پزشکی لازم در خصوص توانایی‌ های ذهنی او که در ماههای اخیر بشدت مورد تردید قرار گرفته بود، اشاره ای نشده اما در این پرونده بیان شده است که برای پایین نگه داشتن سطح کلسترول خون خود داروی "روزوواستاتین" مصرف می‌کند.

همچنین در خلاصه پرونده پزشکی بایدن آمده بود که وزن او در مقایسه با سال ۲۰۲۱، کاهش داشته و از ۱۸۴ پوند به ۱۷۸ رسیده و شاخص توده بدنی او نیز ۲۴.۱ است که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ که ۲۵ بود، اندکی کاهش داشته است.

جمهوری خواهان گزارش معاینات پزشکی بایدن را که مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ این کشور است، از نزدیک دنبال کنند. رقیبان جمهوریخواه بایدن مانند دونالد ترامپ و نیکی هیلی هم اکنون برای نامزدی در انتخابات سال ۲۰۲۴ اعلام آمادگی کرده اند.

این در حالی است که پزشک سابق کاخ سفید در دوره‌های ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ پیش‌بینی کرد جو بایدن رییس جمهوری کنونی این کشور با یک بیماری جدی مواجه است و مجبور خواهد شد پیش از پایان دوره‌ مسئولیتش استعفا دهد.

رانی جاکسون که در میان ۱۴ قانون گذار جمهوری‌خواه است که خواهان آزمایشات سلامتی جامع از رئیس جمهوری آمریکا شده‌اند همچنین اعلام کرد در صورتی که بایدن استعفا ندهد قانون بیست و پنجم آمریکا شامل او خواهد شد که عدم صلاحیت ریاست جمهوری بایدن را تایید می‌کند.

از قانون بیست و پنجم آمریکا زمانی استفاده می‌شود که رییس جمهوری این کشور فوت شود، استعفا دهد و یا عدم صلاحیت او تایید شده باشد.

وی در یک برنامه تلوزیونی گفت: بایدن با یک مشکل جدی مواجه است و وضعیت او بدتر خواهد شد. این دیگر یک آبرو ریزی نیست. وی گیج است و گم شده به نظر می‌رسد. او به ندرت می‌تواند یک جمله پیوسته و کامل بگوید. بایدن باید یک آزمایش جامع انجام دهد و نتیجه آن را منتشر کند.

وی ضمن انتقاد از دورویی منتقدان ترامپ که از او خواسته بودند آزمایش سلامت انجام دهد، گفت این افراد اکنون سکوت کرده‌اند.
https://irna.ir/xjLTjK

**سفیر روسیه: آمریکا مسئول حمله به بریانسک است
آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن روز جمعه گفت که واشنگتن مسئول حمله به منطقه مرزی بریانسک در روسیه بوده زیرا این کشور تامین کننده اصلی تسلیحات اوکراین است.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو


وی در بیانیه‌ای گفت: با هر بسته جدید تسلیحاتی آمریکا، جنایتکاران در کی یف با مصونیت بیشتری عمل می‌کنند. آن‌ها با تکیه بر حمایت آمریکا دست به اقدامات غیرانسانی مانند حمله تروریستی در منطقه بریانسک می‌زنند.
وی ادامه داد: واشنگتن پشت کسانی است که به غیرنظامیان در بریانسک شلیک کردند. این کشور مسئول این جنایات است. دستان آمریکا به خون قربانیان آغشته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه حوادث در استان بریانسک این کشور را تروریستی خواند و گفت: آنها (تروریستها) با دیدن این که کودکان در ماشین هستند، تیراندازی کردند.

روز پنجشنبه، سازمان امنیت ملی روسیه گزارش داد که اقداماتی در منطقه مرزی منطقه بریانسک برای نابودی رادیکال های مسلح اوکراینی در حال انجام است.

سرویس امنیتی روسیه گفت: «در منطقه مرزی کلیموفسکی در منطقه بریانسک، نیروی های این سازمان و و نیروهای وابسته به وزارت دفاع فدراسیون روسیه در حال انجام اقداماتی برای نابودی ملی‌گرایان مسلح اوکراینی هستند که مرزهای دولتی را نقض کرده‌اند.»

الکساندر بوگوماز فرماندار منطقه بریانسک از گلوله باران یک خودرو توسط خرابکاران اوکراینی در منطقه کلیموفسکی خبر داد.

بر اساس این گزارش امروز از اوکراین یک گروه به منطقه کلیموفسکی در روستای لیوبچانه نفوذ کرد. خرابکاران به سمت یک خودروی در حال حرکت شلیک کردند. در نتیجه گلوله باران یک نفر از ساکنان کشته و یک کودک مجروح شد.

طبق اطلاعات اولیه، چندین نفر در فروشگاهی در روستای لیوبچان در استان بریانسک گروگان گرفته شدند.
https://irna.ir/xjLTjH
**دادگاه قانون اساسی بلژیک معاهده مبادله زندانی با ایران را قانونی اعلام کرد
دادگاه قانون اساسی بلژیک روز جمعه با صدور یک رای جدید معاهده مبادله زندانیان میان ایران و بروکسل را قانونی اعلام کرده است.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

دفتر الکساندر د کرو نخست وزیر بلژیک جمعه شب با صدور بیانیه‌ای از این تصمیم دادگاه قانون اساسی ابراز خوشحالی کرد و گفت: این تصمیم تایید می‌کند که این معاهده همه قواعد احکام حقوق بین‌الملل را رعایت کرده است.

وی افزود: دولت همیشه این مساله را در نظر داشت که این معاهده یک ابزار حقوقی مهم برای بازگشت اولیویه واندکاستیل (زندانی بلژیکی در ایران) به کشورمان است.
https://irna.ir/xjLTjP

**گردان‌های القسام: تمام توطئه‌ها در سایه مقاومت درهم خواهد شکست

گردان‌های القسام در جنین جمعه شب در بیانیه‌ای با درخواست از ملت فلسطین برای پایداری و مقاومت، اعلام کردند تمام توطئه‌ها در سایه مقاومت درهم خواهد شکست.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو


گردان‌های القسام در اردوگاه جنین اعلام کردند که شهدایی که به درجه شهادت نائل شدند، تأکید کردند که سیف القدس (شمشیر قدس) هرگز در غلاف فرو نخواهد رفت بلکه همواره آماده مبارزه است.

این گروه افزود: حرف ما نیز همان حرف "محمد الضیف" فرمانده ستاد مقاومت است که گفته است" همه پرچم‌های مقاومت باید متحد و همه میدان‌های نبرد باید برای آزادی فلسطین هماهنگ و یکپارچه شوند. "

گردان‌های القسام از گروه‌های مقاومت خواست که همچنان بصورت متحد و یکپارچه در برابر تعدی‌های رژیم صهیونیستی باقی بمانند.

نیروهای ملی و اسلامی در جنین، نمایشگاهای برای بزرگداشت شماری از شهدای جنین و اردوگاه آنها در باشگاه اردوگاه جنین را برگزار کردند.

این نمایشگاه مورد استقبال شمار زیادی از مردم فلسطین قرار گرفت، همزمان با آن که ده‌ها تن از نیروهای مقاومت از گروه‌های مختلف فلسطینی در این نمایشگاه حضور یافتند.
https://irna.ir/xjLTjQ

**بایدن: ائتلاف ناتو را قوی‌تر و توانمندتر خواهیم کرد
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان، گفت که به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته که است که ناتو از هم گسسته نخواهد شد بلکه ائتلاف را قوی‌تر و توانمندتر خواهیم کرد.

رئیس جمهور آمریکا که روز جمعه به وقت محلی در کاخ سفید میزان اولاف شولتس صدر اعظم آلمان بود، از حمایت نظامی و سیاسی آلمان از اوکراین تقدیر و خطاب به صدر اعظم آلمان گفت که کمک برلین تفاوت زیادی در جنگ ایجاد کرد.

بایدن به صدر اعظام آلمان گفت: شما برای ارائه حمایت نظامی حیاتی اقدام کردید و من معتقدم که فراتر از حمایت نظامی، حمایت اخلاقی آلمان از اوکراینی‌ها، عمیق بوده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین از آلمان برای افزایش هزینه های دفاعی و تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود و کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه تقدیر کرد.

بایدن گفت: چند ماه پیش به پوتین گفتم که ناتو از هم گسسته نخواهد شد بلکه شاهد پیوستن اعضای جدیدی خواهد بود. ما به عنوان متحدان در ناتو، این ائتلاف را قوی تر و توانمندتر خواهیم کرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز در دیدار با بایدن بر اهمیت حفظ حمایت غرب از اوکراین تاکید کرد و گفت: این سال بسیار مهمی است، زیرا حمله روسیه به اوکراین یک تهدید خطرناک برای جهان است.

صدراعظم آلمان همکاری آمریکا و اروپا در "حمایت لازم" از کی یف را ستود. شولتس گفت: تا هر زمانی که لازم باشد، به این حمایت ادامه خواهیم داد و ارسال این پیام اهمیت دارد.

پیش از این، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا و «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، در دیدار امروز جمعه خود بر جنگ در اوکراین و همچنین نگرانی ها بر سر ارسال تسلیحات مرگبار پکن به مسکو متمرکز خواهند شد.

این مقام آمریکایی گفته بود که قرار است دو رئیس جمهور به مدت یک ساعت با یکدیگر برای هماهنگی ویژه در مورد اوکراین و نیز موضوع چین گفتگو کنند.

به گفته این مقام آمریکایی، واشنگتن تا کنون شواهدی مبنی بر ارائه کمک های تسلیحاتی مرگبار چین به روسیه بدست نیاورده، اما از نزدیک وضعیت را دنبال می کند.

شولتس که آخرین بار درست قبل از حمله روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند) از کاخ سفید دیدار کرده بود، پیش از سفر جدید خود از چین خواست برای روسیه سلاح نفرستد و بر مسکو فشار بیاورد تا نیروهایش را از اوکراین خاج کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته است اگر چین در جنگ اوکراین به روسیه کمک کند، در روابط این کشور با کشورهای سراسر جهان مشکلات جدی پیش خواهد آمد.

اما چین هرگونه قصد تسلیح روسیه را رد کرده و در عین حال به کشورهای غربی که به اوکراین تسلیحات می‌رسانند، هشدار داده است که چنین حمایتی صلح به دنبال ندارد و بر آتش جنگ می افزاید.

همزمان چهار مقام دولت آمریکا در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده اند که واشنگتن به متحدان نزدیک خود در مورد احتمال اعمال تحریم های جدید علیه چین در صورت ارائه تسلیحات به روسیه خبر داده است.

این مقامات آمریکایی در اظهارات خود با اشاره به بیانیه اخبر گروه هفت، خاطرنشان کردند که واشنگتن همین حالا هم علیه بازیگران ثالثی که در جنگ اوکراین به روسیه کمک می کنند، اقداماتی انجام داده است.
https://irna.ir/xjLTjV

**وزیر خارجه کانادا : هرگز دخالت چین در امور داخلی کشور را تحمل نخواهیم کرد
ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا جمعه شب گفت اتاوا هیچ گونه مداخله چین در انتخابات و امور داخلی این کشور را هرگز تحمل نخواهد کرد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو


جولی وزیر امور خارجه کانادا در صفحه توییتر خود واکنش تندی به موضع این کشور در مورد مداخله ادعایی چین در انتخابات فدرال کانادا در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ نشان داد.

براساس بیانیه منتشر شده توسط جولی در توییتر، وزیر امور خارجه کانادا به کین گانگ همتای چینی خود در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در دهلی گفت: "کانادا هرگز هیچ گونه مداخله خارجی در دموکراسی و امور داخلی ما توسط چین را تحمل نخواهد کرد. "

جولی افزود که اتاوا نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی را نمی پذیرد و همچنین هرگونه نقض کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک توسط دیپلمات های چینی مستقر در کانادا را تحمل نخواهد کرد.

دولت کانادا سه شنبه گذشته گزارشی در مورد انتخابات این کشور منتشر کرد. بر اساس یافته‌ها، اگرچه هیچ نشانه «قابل توجهی» از مداخله ایالتی در طول انتخابات فدرال ۲۰۲۱ مشاهده نشده است اما آژانس‌های اطلاعاتی کانادا نسبت به مداخله خارجی از جمله چین ابراز نگرانی کردند.

چین بارها هرگونه دخالت در انتخابات گذشته در کانادا را رد کرده است.
https://irna.ir/xjLTjT
**وزیر دادگستری : کابینه نتانیاهو را در صورت رد اصلاح نظام قضایی منحل می کنیم
منابع صهیونیستی جمعه شب به نقل از یاریو لیوین" وزیر دادگستری اعلام کردند، اگر قانون اصلاح نظام قضایی تصویب نشود، کابینه را منحل خواهیم کرد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

شبکه "کان" رژیم صهیونیستی خبر داد، لیوین که از وی به عنوان معمار موضوع "اصلاح نظام قضایی" یاد می شود، تهدید کرد که کناره گیری می کند.

طرح اصلاح دستگاه قضایی که در سرزمین های اشغالی از آن به کودتا علیه نظام دمکراسی در رژیم صهیونیستی تعبیر می شود، تاکنون موجی از مخالفت و اعتراضات در سرزمین های اشغالی را به دنبال داشته است.

هزاران تن از ساکنان سرزمین های اشغالی هر هفته در اعتراض به این قانون به خیابان می آیند و مخالفت خود را با این طرح لیوین اعلام می کنند.

در اعتراض به همین طرح، روز چهارشنبه (۱۰ اسفندماه) نیز هزاران اسرائیلی در مناطق مختلف سرزمین های اشغالی به خیابان آمده و علیه کابینه نتانیاهو و لیوین شعار دادند.

اعتراض چهارشنبه شب از ان جا متمایز بود که هزاران اسرائیلی با محاصره سالن آرایش محل حضور سارا نتانیاهو؛ همسر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخته و علیه وی شعار دادند.

این تظاهرات همچنین با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که پلیس این رژیم ۳۹ نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات ضددولتی در تل آویو را بازداشت و ۱۱ نفر را زخمی کردند.

اعتراضات صهیونیست‌ها به تصویب قانون اصلاحات قضایی همچنان ادامه دارد و معترضان خواستار لغو این قانون هستند.

در طرح کابیه نتانیاهو موسوم به "اصلاح نظام قضایی" که ساکنان سرزمین های اشغالی از آن به کودتای "قانون اساسی" تعبیر می کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این طرح همچنین، اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و همچنین اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

این لایحه در جلسه کنست که روز دوشنبه (اواخر بهمن ماه) برگزار شد، در قرائت اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف، به تصویب رسید.

لایحه مذکور برای آن که به قانون تصویب شود، باید در قرائت‌های دوم و سوم نیز به رأی گذاشته شود و در کمیسیون های تخصصی رأی آورد و در در صورت تصویب نهایی به قانون تبدیل خواهد شد.

نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با همین طرح موسوم به «اصلاح نظامی قضایی» از محاکمه فرار کند.
https://irna.ir/xjLTjR
**اتحادیه اروپا خطاب به چین : ارایه تسلیحات به روسیه خط قرمز این نهاد است
یک مقام ارشد اتحادیه اروپا جمعه شب گفت که ارائه تسلیحات توسط چین به روسیه خط قرمز مطلق خواهد بود.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

این مقام ارشد اتحادیه اروپا که از وی نامی قید نشده است افزود، اتحادیه در صورت عبور چین از خطوط قرمز با تحریم پاسخ خواهد داد.

پیش از این اولاف شولتس صدراعظم آلمان روز پنجشنبه به پکن در مورد ارائه کمک تسلیحاتی به مسکو در ادامه جنگ در اوکراین هشدار داد.

شولتس در سخنرانی خود در پارلمان آلمان پیش از دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت: هیچ سلاحی را به روسیه متجاوز تحویل ندهید.

وی با سفر به آمریکا در حال حاضر میهمان بایدن در کاخ سفید و قرار است طرفین در مورد موضوعاتی مانند اوکراین و چین به بحث و گفت و گو بپردازند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته است اگر چین در جنگ اوکراین به روسیه کمک کند، در روابط پکن با کشورهای سراسر جهان مشکلات جدی پیش خواهد آمد.

اما چین هرگونه قصد تسلیح روسیه را رد کرده و در عین حال به کشورهای غربی که به اوکراین تسلیحات می‌رسانند، هشدار داده است که چنین حمایتی صلح به دنبال ندارد و بر آتش جنگ می افزاید.
https://irna.ir/xjLTk۲
**لاپید: پلیس از خشونت علیه مخالفان نتانیاهو دوری کند
یائیر لاپید نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و رهبر اپوزوسیون کنونی جمعه شب از پلیس این رژیم درخواست کرد که از خشونت علیه تظاهرکنندگان در شنبه‌های اعتراضی علیه بنیامین نتانیاهو پرهیز کند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

لاپید در توئیتی خطاب به پلیس رژیم صهیونیستی نوشت: یادتان باشد که معترضان تروریست یا هرج و مرج خواه نیستند، ما به دنبال این هستیم که اسرائیل قوی و دمکراتیک باقی بماند.

وی خطاب به پلیس نوشت: بگذارید که اسرائیلی‌ها تظاهرات کنند، چرا که این حق کلیدی آنها است، شما باید نگذارید که کسی اذیت شود و باید امنیت آنها حفظ شود و از هرگونه تنش و خشونت خودداری کنید.

درخواست لاپید پس از آن مطرح می شود که تظاهرات چهارشنبه شب در سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

اعتراض چهارشنبه شب از آن جا متمایز بود که هزاران اسرائیلی با محاصره سالن آرایش محل حضور سارا نتانیاهو؛ همسر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخته و علیه وی شعار دادند.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که پلیس این رژیم ۳۹ نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات ضددولتی در تل آویو را بازداشت و ۱۱ نفر را زخمی کردند.

اعتراضات صهیونیست‌ها به تصویب قانون اصلاحات قضایی همچنان ادامه دارد و معترضان خواستار لغو این قانون هستند.

در طرح کابیه نتانیاهو موسوم به "اصلاح نظام قضایی" که ساکنان سرزمین های اشغالی از آن به کودتای "قانون اساسی" تعبیر می کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این طرح همچنین، اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و همچنین اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

این لایحه در جلسه کنست که روز دوشنبه (اواخر بهمن ماه) برگزار شد، در قرائت اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف، به تصویب رسید.

لایحه مذکور برای آن که به قانون تصویب شود، باید در قرائت‌های دوم و سوم نیز به رأی گذاشته شود و در کمیسیون های تخصصی رأی آورد و در در صورت تصویب نهایی به قانون تبدیل خواهد شد.

نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با همین طرح موسوم به «اصلاح نظامی قضایی» از محاکمه فرار کند.
https://irna.ir/xjLTk۳
**بیش از ۲۰۰ هزار طرفدار محیط زیست در آلمان تظاهرات کردند
سازمان‌دهندگان جنبش «جمعه‌هایی برای آینده» اعلام کردند که حدود ۲۲۰ هزار نفر از فعالان و طرفداران محیط زیست در تظاهراتی سراسری در آلمان شرکت کردند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

فعالان محیط زیست گفتند که تظاهرات روز جمعه در بیش از ۲۵۰ نقطه برگزار شد و در مجموع ۲۲۰ هزار نفر در آن شرکت کردند.

معترضان خواستار تدابیر سختگیرانه برای مقابله با گرمایش جهانی خصوصا در بخش حمل و نقل شدند.

جنبش جمعه‌هایی برای آینده در توئیتی اعلام کرد: ما در برلین با ۱۸ هزار نفر به خیابان آمده و خواستار عدالت آب و هوایی هستیم.

همچنین بیش از ۳۰ هزار نفر دیگر در مونیخ تظاهرات کردند. شهرهای هانوفر و هامبورگ نیز شاهد حضور فعالان محیط زیست در خیابان‌ها بود.

علاوه بر آلمان، کشورهای دیگری از جمله ایتالیا، اتریش و نیوزیلند نیز شاهد تظاهرات فعالان و طرفداران محیط زیست بودند.

جنبش جمعه‌هایی برای آینده اعلام کرد که در اتریش ۳۰ هزار نفر تظاهرات کردند که حدود ۲۵ هزار تن آنها در وین پایتخت این کشور حضور داشتند.
https://irna.ir/xjLTk۶
**سفیر آمریکا در تل آویو: وزیر دارایی اسرائیل یک احمق است
"تام نایدز" سفیر آمریکا در اسرائیل جمعه شب در اظهار نظری عجیب از "بزالل اسموتریچ" وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به "احمق" یاد کرد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

نایدز پس از سخنان اسموتریچ که خواستار محو دهستان "حواره" در جنوب نابلس شده، این اظهار نظر را مطرح کرده است.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسؤول سیاسی بلندپایه این رژیم گفت که پس از مواضع آمریکا و کشورهای مختلف نسبت به اظهار نظر اسموتریچ درخصوص محو دهستان حواره فلسطین، وی به یک عنصر نامطلوب تبدیل شده است.

این مقام مسؤول که به نام وی اشاره نشده، اعلام کرد: دولت آمریکا حتی پیش از این اظهار نظر علاقه چندانی به اسموتریچ نداشت، اما پس از گفتن این سخنان، تصمیم گرفته است که وی را تحریم کند و در جریان سفرش به واشنگتن، دیداری با وی نداشته باشد.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به سخنان نایدز اشاره کرد که وی در یک گفت وگوی خصوصی از اسموتریچ به احمق یاد کرده و گفته که اگر می توانست وی را از هواپیما به پایین پرتاب می کرد.

سفارت آمریکا در تل آویو این اظهارات منسوب به نایذر را تکذیب کرده است.

وزیر دارایی تندرو رژیم صهیونیستی و رهبر حزب راست افراطی صهیونیسم مذهبی که یکی از متحدان بنیامین نتانیاهو است طی سخنانی در یک همایش روز چهارشنبه (۱۰ اسفندماه) گفت: از حملات گسترده شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینیان در منطقه حواره در جنوب نابلس در ۲۶ فوریه، حمایت می‌کنم، خواستار پاکسازی قومی در منطقه هستم.

وی اظهار کرده بود: منطقه حواره باید از روی زمین محو شود.

یورش نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در ۲۲ فوریه (۴ اسفند) به نابلس در شمال کرانه باختری اشغالی که در جریان آن ۱۱ فلسطینی شهید و ۱۰۲ تن دیگر زخمی شدند، منجر به شعله‌ور شدن مجدد تنش‌ها شده است.

سخنان اسموتریچ موجی از محکومیت و نارضایتی را در میان کشورهای اسلامی و دیگر کشورهای جهان به دنبال داشته است.

https://irna.ir/xjLTk۷
**کنفرانس سازمان ملل برای حمایت از کشورهای کمتر توسعه یافته
سازمان ملل متحد کنفرانس حمایت از کشورهای کمتر توسعه یافته را در دوحه پایتخت قطر برگزار می کند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

این کنفرانس قرار است بین روزهای ۵ تا ۹ مارس (۱۴ تا ۱۸ اسفندماه) برگزار شود.

این کنفرانس که هر ۱۰ سال یک بار برگزار می شود، در صدد شناخت نیاز کشورهای کمتر توسعه یافته است.

برگزاری این کنفرانس تلاشی برای توسعه پایدار و حمایت از ۴۶ کشور مانند نقشه راهی برای توسعه در کشورهای کمتر توسعه یافته خواهد بود.

چگونگی از میان بردن فقر و استفاده از علم و فناوری برای مقابله با نقاط ضعف این کشورها از جمله موضوعات مهم این نشست است.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، اجرای کامل برنامه کاری دوحه به کشورهای کمتر توسعه یافته کمک خواهد کرد که با ویروس کرونا و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی منفی ناشی از شیوع این بیماری مقابله کنند.

این نشست همچنین این کشورها را قادر می سازد که به مسیر درست حرکت کرده و بتوانند اهداف توسعه پایدار خود از جمله مقابله با تأثیرات آب وهوایی را محقق کنند.

نخستین کنفرانس حمایت از کشورهای کمتر توسعه یافته سال ۱۹۸۱ در پاریس برگزار شد.
https://irna.ir/xjLTk۹
**دولت نجات ملی یمن: قاچاق سلاح از ایران یاوه گویی است
«فهمی الیوسفی» معاون وزیر اطلاع‌رسانی در دولت نجات ملی یمن ادعای شورای ریاستی این کشور درباره قاچاق سلاح از ایران را رد کرد و آن را یاوه‌گویی خواند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

الیوسفی در مصاحبه با «رادیو اسپوتنیک» گفت که اظهارات معمر الإریانی وزیر اطلاع‌رسانی شورای ریاستی این کشور بیانگر آن است که طرف مقابل هیچ تمایلی به گفت وگو و اجرایی شدن توافقات ندارد.

الیوسفی افزود:اظهارات الاریانی نشان می دهد که انگلیس و غرب در حال تهیه طرحی برای مانع تراشی در روند گفت‌وگو و اجرایی شدن توافقات هستند.

وی تشریح کرد: اشاره الإریانی به نیروی دریایی انگلیس نشان داد که نیروهای این کشور بصورت غیر قانونی در سواحل یمن در دریای سرخ حضور دارند.

این مقام دولت نجات ملی یمن اظهار کرد: این خود انگلیس بود که تحریم‌ها علیه یمن را تمدید کرد، این بدان معناست که لندن بازیگر کلیدی در نظامی کردن دریای سرخ به کمک چهار بازیگر دیگر (آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات) است.

وی افزود: دلیلی برای ادعای نیروی دریایی انگلیس وجود ندارد و اگر غیر از این بود چرا لندن مستقیما با ایران صحبت نکرد.

الیوسفی خاطرنشان کرد: این قبیل اتهامات عجیب و جدید نیست، ما در زمینه سلاح خودکفا هستیم و نیاز به سلاح نداریم بلکه نیاز ما مواد غذایی و دارویی و برچیده شدن محاصره است حال آنکه این کشورها با طرح چنین ادعاهایی به دنبال تداوم محاصره هستند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ۱۲ اسفند ماه (روز جمعه) در واکنش به ادعای تارنمای رسمی دولت انگلیس مبنی بر توقیف محموله تسلیحات ایرانی به مقصد یمن در ژانویه ٢٠٢٢، این ادعای بی اساس را رد و تاکید کرد که فروشنده تسلیحات پیشرفته به ائتلاف نظامی برای تجاوز به مردم بی دفاع یمن، صلاحیت اخلاقی برای طرح ادعا علیه ایران را ندارد.

وی ضمن مردود دانستن این ادعای بی پایه و تاریخ مصرف گذشته منتشرشده در تارنمای رسمی دولت انگلیس، گفت: لندن با فروش بی وقفه تسلیحات پیشرفته به ائتلاف نظامی خودخوانده علیه مردم بی دفاع یمن، شریک جنگ و تجاوز علیه یمن بوده و در مقامی نیست که چنین اتهامات بی اساسی را در خصوص جمهوری اسلامی ایران مطرح کند و چهره انسان‌دوستانه به خود بگیرد.

کنعانی گفت: در واقع انگلیس با علم به وقوع جنایات جنگی توسط ائتلاف متجاوز نسبت به مردم بی دفاع یمن و حملات نظامی آنها علیه مدارس، بیمارستان‌ها، جشن‌های عروسی و انبارهای مواد غذایی، این سلاح‌ها را در اختیار متجاوزان قرار داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: بی تردید رویکرد دولت انگلیس در استمرار صادرات تسلیحات به نیروهای ائتلاف، از جمله دلایل تداوم جنگ ضد بشری در یمن بوده است، فلذا این کشور صلاحیت اخلاقی برای طرح ادعا علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارد.
https://irna.ir/xjLTkf
**برنده صلح نوبل در بلاروس به ۱۰ سال زندان محکوم شد
دادگاهی در بلاروس «آلس بیالیاتسکی» برنده صلح نوبل و فعال حقوق بشر را به اتهام تامین مالی معترضان به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

این دادگاه جمعه سه متهم دیگر شامل والنتین استفانوویچ را به ۹ سال، ولادیمیر لبکوویچ را به هفت سال و دمیتری سولوویوو را به ۸ سال زندان محکوم کرد.

بیالیاتسکی که در دوره شوروی نیز از چهره‌های معارض بود، یکی از صدها نفری است که در پی اعتراضات سال ۲۰۲۰ در بلاروس بازداشت شد. این اعتراضات بدنبال اعلام پیروزی دوباره الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس آغاز شد.

سازمان «ویاسنا» که بیالیاتسکی یکی از تامین‌کنندگان مالی آن بود، نقشی محوری در ارائه کمک مالی و حقوقی به بازداشت‌شدگان داشت.

بیالیاتسکی سال ۲۰۲۱ بازداشت شد و به همراه سه متهم دیگری که جمعه رای دادگاه آنها اعلام شد، به تامین مالی اعتراضات و قاچاق پول متهم شدند.

بیالیاتسکی که برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۲ است، این اتهام را رد کرده و آن را اقدامی با انگیزه سیاسی علیه خود خوانده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در توئیتی حکم دادگاه بلاروس را «تلاشی برای سرکوب دموکراسی و حقوق بشر» خواند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز محاکمه این فعالان را تلاشی برای ساکت کردن آنها قلمداد کرد که به نظر وی به شکست خواهد انجامید.

بریت ریس اندرسن رئیس کمیته نوبل بلژیک هم محاکمه بیالیاتسکی را یک «تراژدی» با انگیزه سیاسی خواند.
https://irna.ir/xjLTkk
**قانونگذار آمریکایی: اوکراین به صلح نیاز دارد، نه جنگ
«مارجوری تیلور گرین» قانونگزار آمریکایی با انتقاد از ارسال تسلیحات به اوکراین گفت که این کشور به صلح نیاز دارد، نه جنگ.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

این عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا جمعه در «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران» گفت: به اوکراین پول ندهید.

این نماینده ایالت جورجیا ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را متهم کرد که تلاش می‌کند آمریکایی‌ها را به خصومت با روسیه بکشاند.

گرین با تاکید بر لزوم توقف کمک مالی و نظامی به اوکراین خطاب به زلنسکی گفت: بهتر است دست از سر دختران و پسران ما برداری. آنها قرار نیست در اوکراین بمیرند.

گرین به جناح راست حزب جمهوریخواه تعلق دارد و حامی دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکاست.

وی از قطعنامه کنگره برای توقف کمک به کی‌یف حمایت کرد.

زلنسکی به رغم ادامه کمک‌های گسترده غرب به اوکراین جمعه گفت که ارتش این کشور با کمبود توپخانه، مهمات، جنگنده و تانک مواجه است.

در همین حال، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا جمعه سی و سومین بسته کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار را اعلام کرد.

وی تصریح کرد: این بسته کمک نظامی شامل مهمات بیشتری برای سامانه‌های راکتی هیمارس و توپخانه‌های هویتزرهای ارائه شده توسط آمریکا است که اوکراین به طور موثری از آنها در دفاع از خود استفاده می‌کند.

هر چند واشنگتن کمک‌های گسترده‌ای به اوکراین ارائه می‌کند تا علیه روسیه از آنها استفاده کند اما تارنمای پولیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به رهبران کشورهای گروه «بخارست ۹» اعلام کرد که واشنگتن بدنبال تغییر رژیم در روسیه نیست.

پولیتیکو جمعه نوشت: بایدن ۲۲ فوریه (سوم اسفند) در نشست سران بخارست ۹ در لهستان که پشت درهای بسته برگزار شد، یادآوری کرد که هدف جنگ، پایان دادن به رژیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیست.

گروه بخارست ۹ متشکل از کشورهای بلغارستان، رومانی، اسلواکی، مجارستان، جمهوری چک، لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی است که جناح شرقی ناتو را تشکیل می‌دهد.

بایدن در ماه مارس ۲۰۲۲ در سفر به ورشوی لهستان گفته بود که پوتین «نمی‌تواند در قدرت بماند» اما پس از این اظهارات کاخ سفید در تلاش برای اصلاح این گفته‌ها اعلام کرد که منظور بایدن این بود که پوتین نباید اجازه داشته باشد که بر همسایگان یا منطقه قدرتش را اعمال کند.

کاخ سفید مدعی شد: بایدن درباره قدرت پوتین در روسیه یا تغییر رژیم سخن نگفت.

به نوشته پولیتکو، گروه بخارست ۹ بشدت نگران تهدید پوتین بوده و تاکید می‌کند که تنها راه برای جلوگیری از حمله روسیه به کشورهای آنها فلج کردن مسکو است.

به گزارش پولیتیکو، این مساله بایدن را در موقعیت حساسی قرار داده است. او از یک سو تسلیحات زیادی به کی‌یف فرستاده و گفته است که تا هر زمانی که لازم باشد در کنار اوکراین می‌ایستد و از سوی دیگر مخالفت جمهوریخواهان آمریکا با مداخله بی‌انتهای کشورشان در جنگ اوکراین بیشتر می‌شود.
https://irna.ir/xjLTkn

**مقام آمریکایی: جنگ با چین به کمک مهمات نقطه‌زن انجام می‌شود
داگلاس بوش معاون وزیر ارتش آمریکا در امور لجستیک و فناوری گفت که جنگ احتمالی ایالات متحده و چین عمدتا با استفاده از مهمات نقطه‌زن انجام خواهد شد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

بوش جمعه در سخنانی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل گفت: فکر می‌کنم این دیدگاه غالب درباره جنگ احتمالی بین چین و آمریکا است.

وی افزود که تولید تسلیحات نقطه‌زن کاری پیچیده است که این مساله خود یک چالش است.

این مقام آمریکایی اظهار کرد که ادامه عملیات‌ رزمی گسترده در منطقه هند و اقیانوسیه یکی از دشوارترین نبردهای دنیا خواهد بود اما هیچ کشوری به اندازه آمریکا برای این چالش آماده نیست.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل ماه ژانویه در گزارشی اعلام کرد که حمایت آمریکا از اوکراین تهدیدی علیه آمادگی نظامی ایالات متحده در صورت وقوع جنگ با چین ایجاد کرده است.

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک نیز ماه فوریه در گزارشی نوشت که با توجه به تحولات عمیق بین آمریکا و چین و تمرکز ویژه واشنگتن بر حوزه نظامی، ایالات متحده برای جلوگیری از خطر وقوع یک جنگ جهانی دیگر باید رویکرد میلیتاریستی خود را تغییر دهد.

این اندیشکده در گزارشی تاکید کرد: در گذشته، اغلب تهدید به استفاده از نیروی نظامی به عنوان آخرین گزینه مطرح بود اما اکنون به یک پیش فرض برای ایالات متحده تبدیل شده و واشنگتن در خطر تکرار این اشتباه است.

شورای آتلانتیک هشدار داد: شاید چین در عمل بزرگترین تهدید برای ایالات متحده و متحدانش باشد اما جنگ با چین بهانه‌ای عقلانی نیست.
https://irna.ir/xjLTkq
**پکن: با سلطه جویی در عرصه علم و فناوری مخالفیم
سخنگوی وزارت امورخارجه چین روز شنبه اعلام کرد پکن با هرگونه سلطه گری در عرصه علم و فناوری مخالف است.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

«مائو نینگ» سخنگوی این وزارتخانه در پاسخ به گزارشگر «ان بی سی» مبنی بر اینکه یافته های خبرگزاری رویترز نشان می دهد آمریکا در زمینه رشد فن آوری های نوین در جایگاه دوم بعد از چین قرار دارد، گفت تلاشها و دستاوردهای چین در زمینه اختراعات علمی و فناوری برای همه قابل مشاهده است. پیشرفت علمی و تکنولوژیکی چین به پیشرفت تکنولوژیکی جهانی کمک می کند ...

مائو خاطرنشان کرد: چین با همه کشورها در زمینه اختراعات و به اشتراک گذاری مزایای توسعه با سایر نقاط جهان همکاری کرده است.

وی تصریح کرد: ما مخالف سلطه جویی در علم، جداسازی و شکستن زنجیره های صنعتی و تامین هستیم. ما معتقدیم که هدف نهایی پیشرفت فن آوری های نوین خدمت به همه بشریت است. سیاسی کردن موضوعات علمی و تکنولوژیکی به عنوان سلاحی برای رویارویی عقیدتی به ضرر منافع کل جهان است.

وی در پاسخ به خبرگزاری فرانس پرس در این خصوص که سخنگوی کاخ سفید در ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرده است اگرچه در حال حاضر هیچ نشانه ای از تصمیم چین برای تهیه سلاح به روسیه ندارند اما معتقدند که هنوز این احتمال وجود دارد، گفت: پکن در چند روز گذشته چندین بار موضع خود را به صورت شفاف بیان کرده است.

وی تصریح کرد: در خصوص جنگ اوکراین موضع چین همواره عینی و منصفانه بوده است. ما متعهد به ترویج مذاکرات برای برقراری صلح و تلاش برای حل و فصل این بحران از طریق سیاسی هستیم. آمریکا سلاح های مرگبار را به میدان جنگ در اوکراین ارسال کرده است و این مساله سبب افزایش تنش شده است. از دیگر سو، آمریکا اتهامات دروغین و بدخواهانه علیه چین مطرح می کند. ما فشارهای اعمال شده از سوی آمریکا را نمی پذیریم. کاری که آمریکا باید انجام دهد، ترویج مذاکرات برای برقراری صلح است و این کشور نباید به آتش جنگ بدمد و یا اینکه سایر کشورها را در این خصوص مقصر بشناسد.
https://irna.ir/xjLTnj
**شکاف در اردوگاه مخالفان اردوغان/ حزب خوب از ائتلاف میز ششگانه جدا شد
اپوزیسیون ترکیه که تحت عنوان «ائتلاف ملت» و با نام «میز ۶ گانه» از حدود یک سال پیش تلاشی را برای شکست اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری بهار پیش روز آغاز کرده‌اند، دچار شکاف شدند و حزب نیک (خوب) از این ائتلاف انتخاباتی جدا شد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

رهبران ۶ حزب ائتلافی مخالف اردوغان روز پنجشنبه پس از نشست دوازدهم و به رغم اعلام قبلی، نتوانستند نامزد مشترک خود را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی کنند و اعلام کردند که روز دوشنبه ۶ مارس (۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱) نامزد نهایی خود را اعلام خواهند کرد.

بنا به اعلام این رسانه، «کمال کلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق، «مرال آکشنر» رهبر حزب نیک(خوب)، «تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب سعادت، «گلتکین اویسال» رهبر حزب دموکرات، «علی باباجان» رهبر حزب جهش و دموکراسی(دوا) و «احمد داووداغلو» رهبر حزب آینده در این جلسه مشترک به جمع‌بندی معرفی نامزد مشترک نرسیدند.

رهبران ۶ حزب مخالف اردوغان رئیس جمهور و حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در پایان نشست روز پنجشنبه خود اعلام کردند که به توافق اولیه برای نامزد مشترک خود رسیده‌اند، ولی این تصمیم را چند روز بعد اعلام خواهند کرد ولی پس از برگزاری این جلسه، رسانه‌های این تشکل‌های سیاسی اعلام کردند که تصمیم ائتلاف، معرفی «کمال کلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون است.

اپوزیسیون ترکیه که تنها در صورت عملکرد ائتلافی و معرفی نامزد واحد، شانس پیروزی در برابر اردوغان را دارند، قرار بود در نشست ۱۳ فوریه ۲۰۲۳(۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱) نامزد نهایی خود را به صورت رسمی معرفی و اعلام کنند ولی به علت وقوع زلزله، این کار به تعویق افتاد و در جلسه دوازدهم نیز به توافق نهایی نرسیدند.

تارنمای خبری "خبرلر" ترکیه اعلام کرد که در نشست روز پنجشنبه به جز مرال آکشنر رهبر حزب نیک (خوب) بقیه احزاب موافق معرفی کمال کلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق به عنوان نامزد ائتلاف مخالفان اردوغان بوده‌اند و به همین علت، میز ششگانه در معرفی نامزد مشترک دچار شکاف شده است.

به نوشته این رسانه، آکشنر در این جلسه ضمن مخالفت با نامزدی کلیچداراوغلو، بر ضرورت حمایت از نامزدی فردی با شانس پیروزی بالا در برابر اردوغان تاکید کرده و از نامزدی "منصور یاواش" شهردار آنکارا و یا "اکرم امام اوغلو" شهردار استانبول که هر دو عضو حزب جمهوری خواه خلق ترکیه هستند، حمایت کرده است.

بنا به اعلام تارنمای خبر. ۷ ترکیه، مرال آکشنر رهبر حزب نیک(خوب) پس از جلسه روز پنجشنبه با نمایندگان و ارکان حزب خود تشکیل جلسه داده و اعلام کرد که وی زیر بار معرفی نامزد تحمیلی نخواهد رفت.

وی در واکنش شدید به رهبران پنج حزب میز شش گانه که از نامزدی کمال کلیچداراوغلو حمایت می کنند، اظهار کرد: "اجازه دهید حرف آخر را در ابتدا بگویم. حزب نیک (خوب) در معرض تحمیل قرار گرفته تا بین تب و مرگ یکی را انتخاب کند. ولی ما سر تعظیم خم نخواهیم کرد. "

رهبر حزب نیک(خوب) اضافه کرد: ما به ملت خود قول دادیم که صدای آنها باشیم نه آنکه صدای آنها را خفه کنیم و به مطالبات آنها توجه کنیم و و به این دلیل حزب نیک (خوب) بر حمایت از نامزدی منصور یاواش و یا اکرم امام اوغلو که در همه نظرسنجی‌ها پیشتاز هستند، تاکید دارد.

وی با تاکید بر "معرفی نامزد مشترک ریاست جمهوری ترکیه بر اساس نتایج نظرسنجی‌های انجام شده" گفت: در جلسه پنجشنبه "جاه طلبی‌های شخصی بر منافع ترکیه ترجیح داده شد" و پیشنهاد حزب نیک (خوب) در خصوص معرفی نامزدی منصور یاواش و یا اکرم امام اوغلو با قاطعیت رد شد.

آکشنر بیان کرد: ائتلاف میز ششگانه توانایی خود برای انعکاس اراده ملت در تصمیمات خود را از دست داده و به یک میز تأیید نامزدی کلیچداراوغلو تبدیل شده است ولی ما هرگز امید ملت برای پیروزی را از بین نخواهیم برد و از منصور یاواش و امام اوغلو برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دعوت می کنیم.

اظهارات مرال آکشنر رهبر حزب نیک(خوب) و اتهامات وی علیه رهبران پنج حزب میز ششگانه، از سوی محافل و کارشناسان سیاسی بسیار تند ارزیابی شد و اغلب کارشناسان ضمن اشاره به اینکه با توجه به سیر تحولات انتظار خروج حزب خوب از میز شش گانه وجود داشت، موضع‌گیری آکشنر بسیار تند و غیرمنتظره خواندند.

روزنامه جمهوریت ارگان رسمی حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه به نقل از کمال کلیچداراوغلو رهبر این تشکل سیاسی نامزد معرفی شده از سوی پنج حزب ائتلافی نوشت: "اتحاد و همبستگی به جز مرگ بر همه چیز غلبه می کند. "

علی باباجان رهبر حزب دموکراسی و پیشرفت(دوا) نیز "توافق حاصله در خصوص معرفی کلیچداراوغلو را برای سبب خیر و برکت برای ترکیه توصیف کرد. "

احمد داووداوغلو رهبر حزب آینده نیز با بیان این که "به درک مشترکی در مورد نامزد مشترک ریاست جمهوری و نقشه راه روند انتقال دست یافتیم. " از نامزدی کلیچداراوغلو اعلام حمایت کرد.

گلتکین اویسال رهبر حزب دموکرات نیز با بیان این که "با اعتقاد به پیروزی، اراده مشترکی برای ایجاد صلح، رفاه، عدالت و دموکراسی برای هر یک از شهروندان ترکیه داریم"، از نامزدی کامل کلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه حمایت کرد.

با تشدید کشمکش بین کمال کلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق و مرال آکشنر رهبر حزب نیک (خوب) بر سر نامزدی ریاست جمهوری و بی نتیجه ماندن دوازدهمین نشست میز شش گانه، احتمال جدایی مرال آکشنر از میز ششگانه و ائتلاف با محرم اینجه رهبر حزب میهن و امید اوزداغ رهبر حزب ظفر قوت گرفته است.

بر اساس پیش بینی رسانه‌های ترکیه، در صورت قبول نکردن نامزدی از سوی "منصور یاواش" شهردار آنکارا و یا "اکرم امام اوغلو" شهردار استانبول، آکشنر مانند دور قبل انتخابات ریاست جمهوری، خود به عنوان نامزد نهایی حزب نیک (خوب) معرفی خواهد شد.

بر اساس پیش بینی این رسانه‌ها، در این صورت روز دوشنبه ائتلاف مخالفان اردوغان شامل پنج حزب مخالف، کمال کلیچداراوغلو را به عنوان نامزد نهایی خود معرفی خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سه روز پیش، ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) را زمان قطعی برگزاری انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

در حالی کمتر از ۲.۵ ماه به زمان برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه باقیمانده است، حزب حاکم «عدالت و توسعه» به همراهی حزب «حرکت ملی» از حدود ۲ ماه قبل «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی را به عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند.

علاوه بر ۶ حزب مخالف، حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه که نماینده جمعیت کُرد ترکیه محسوب می‌شود و بیش از ۱۱ درصد رای سنتی را در همه مناطق ترکیه از جمله در جنوب شرق این کشور دارد، از ائتلاف احزاب مخالف کنار گذاشته شده است.

بر همین اساس، رهبران این حزب نیز که از مخالفان سرسخت اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه به شمار می‌روند، اعلام کرده‌اند که همچون انتخابات گذشته ریاست جمهوری، نامزد مستقل و اختصاصی خود را معرفی خواهند کرد.

همچنین، چند حزب کوچک و مستقل که پایگاه رای بالایی هم ندارند، در عرصه سیاسی ترکیه حضور دارند که با توجه به زمان کم موجود تا برگزاری انتخابات، بعید است که بتوانند در ائتلاف‌های انتخاباتی و نتیجه آن تاثیر عمیقی بگذارند و رقابت انتخاباتی ترکیه بین ائتلاف "جمهور" شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی و ائتلاف "ملت" موسوم به "میز شش گانه/پنجگانه" ادامه خواهد یافت.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjLTnK
**توفان در آمریکا جان ۹ نفر را گرفت
در اثر وزش توفان شدید در ایالت‌های جنوبی آمریکا، دستکم ۹ نفر جان باختند و برق بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانه و محل کار قطع شد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

به گفته مقامات آمریکا توفان های شدیدی که در روز جمعه منجر به گردباد و باران‌های سیل آسا در بخش‌هایی از جنوب کشور شده تاکنون دستکم جان ۹ را گرفته و قطع برق بیش از یک میلیون نفر را در پی داشته است.

براساس اعلام سرویس ملی هواشناسی آمریکا، این توفان قدرتمند تا اواخر روز جمعه در جنوب کشور فروکش کرده و به سمت شمال شرقی حرکت می کند و در این بخش ها به بارش سنگین برف از سمت جنوب شرقی میشیگان تا ایالت نیویورک منجر می شود. براساس این پیش بینی ها در بخش‌هایی از مرکز نیویورک و جنوب نیوانگلند ممکن است تا بعدازظهر شنبه بیش از ۳۰ سانتی‌متر برف ببارد.

فرماندار ایالت «کنتاکی» (از ایالت های جنوبی) در خصوص وزش توفان شدید در ایالت متبوعش گفت که دستکم سه نفر در اثر شرایط جوی شدید جان خود را از دست داده اند. اما پزشکی قانونی این ایالت شمار جانباختگان ناشی از توفان را چهار نفر اعلام کرده است.

فرماندار ایالت «آلاباما» (در جنوب شرقی آمریکا) نیز از جانباختن سه نفر در این ایالت در اثر وزش توفان شدید خبر داد و از ارائه جزئیات خودداری کرد.

براساس اعلام فرماندار ایالت «می‌سی‌سی‌پی» (در جنوب آمریکا) نیز شمار کشته شدگان این ایالت یک نفر ذکر شده است.

براساس داده های ارائه شده از سوی پایگاه اطلاع رسانی PowerOutage.us، بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانه و کسب و کار در اثر وزش توفان بدون برق مانده اند.

از سوی دیگر، هواشناسان وزش این توفان ها را در فصل زمستان معمول دانسته و اعلام کرده اند که خروج هوای گرم و مرطوب از خلیج مکزیک و برخورد آن با هوای سردتری که از شمال به سمت پایین حرکت می کند، دلیل بروز این وضعیت آب و هوایی است.
https://irna.ir/xjLTpv
**ژاپن برای کربن‌زدایی به کشورهای عضو آسه آن کمک مالی می‌کند
وزارت صنعت ژاپن از وعده دولت در راستای پشتیبانی مالی و تکنولوژی برای کمک به کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرقی آسیا (آ سه آن) جهت سرعت بخشیدن به تلاش ها برای کربن زدایی اقتصادشان و مقابله با تغییرات اقلیمی خبر داد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

ژاپن به عنوان کشوری که به لحاظ انرژی فقیر است در نظر دارد برای کاهش وابستگی به سوخت های آلوده کننده فسیلی از جمله زغال و نفت به رهبر اقتصاد هیدروژنی جهان تبدیل شود. به عنوان ریاست دوره ای امسال گروه ۷، ژاپن در تاریخ ۱۵ و ۱۶ آوریل (۲۶ و ۲۷ فروردین) در شهر ساپورو جلساتی در سطح وزیران درباره تغییرات آب و هوا، انرژی و محیط زیست برگزار خواهد کرد. این جلسات در آستانه برگزاری اجلاس اصلی گروه ۷ در تاریخ ۱۹ تا ۲۱ مه (۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت) در هیروشیما برای بهبود آنچه تبدیل واقعی انرژی خوانده می شود خواهند بود.

یاسوتوشی نیشیمورا وزیر صنعت ژاپن در جلسه وزیران تحت عنوان انجمن انتشار صفر آسیا (AZEC) گفت ژاپن رهبری فراهم کردن حمایت مالی، تکنولوژی و منابع انسانی برای کمک به کربن زدایی آسیا را به عهده می گیرد.

انجمن انتشار صفر آسیا سال گذشته از سوی فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن با هدف به اشتراک گذاشتن فلسفه بهبود کربن زدایی در کشورهای آسیایی و همکاری برای پیش راندن برنامه تغییر انرژی پیشنهاد شد. در نخستین جلسه این انجمن که در توکیو با حضور جندین وزیر کشورهای عضو آسه آن و استرالیا برگزار شدتلاش برای همکاری در زمینه های انرژی تجدیدپذیر، گاز طبیعی، هیدروژن، آمونیاک در کنار دیگر شاخه ها مورد بررسی قرار گرفت.

یک منبع آگاه نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت ژاپن طی دوران ریاست دوره ای گروه ۷ در سال جاری میلادی بر روی اهمیت سرمایه گذاری در بخش گاز، گاز مایع به اندازه هیدروژن و آمونیاک تاکید خواهد کرد تا جهان در سال ۲۰۵۰ جهانی بدون کربن باشد.
https://irna.ir/xjLSVd
**پسر نتانیاهو: مخالفان پدرم تروریست هستند/ مخالفان: تو را محاکمه می کنیم
پسر نخست وزیر رژیم صهیونیستی، مخالفان و تظاهرات کنندگان علیه طرح جنجالی مورد نظر کابینه «بنیامین نتانیاهو» را «تروریست» خواند و افزود: این ها معترض نیستند، حتی آنارشیست هم نیستند، بلکه تروریست هستند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

«یائیر نتانیاهو» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: یک جریان زیرزمینی خشونت آمیز به وجود آمده که با کمک میلیاردرهای جنایتکار و شرور تأمین مالی می شود.

وی افزود: در نهایت فعالان این جریان به خاطر تمام جنایات که در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا۲۰۲۳ مرتکب شده اند، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

به نوشته اسپوتنیک، رهبران معترضان نیز در واکنش به این اظهارات با اشاره به طرح کابینه برای تضعیف سیستم قضایی رژیم صهیونیستی اعلام کردند: "کسی که خواستار اعدام قضات و وکلا بود، اکنون خلبانان، افسران ارشد، روسای سرویس‌های امنیتی، رهبران فناوری پیشرفته اسرائیل، پزشکان، دانش‌آموزان، مادران و کودکان را «تروریست» می خواند. "

به نوشته روزنامه صهیونیستی «یدیعوت احرونوت»، آنها با صدور بیانیه ای اعلام کردند که اظهارات پسر نتانیاهو مصداق اقدامات تحریک آمیز خطرناک و تهدید علیه همه «اسراییلی هایی» است که نمی خواهند تحت سلطه یک دیکتاتور زندگی کنند.

آنها همچنین افزودند که برای محاکمه پسر نتانیاهو به خاطر اظهارات تحریک آمیز و خطرناک وی روز یکشنبه، روند قانونی اقدام قضایی علیه وی را کلید خواهند زد.

این نخستین بار نیست که اظهارات پسر نخست وزیر رژیم صهیونیستی جنجال آفرین می شود؛ وی حدود دو هفته پیش نیز مدعی شده بود که شاباک (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) دست اندرکار کودتا علیه پدرش است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته گفته بود که پشت پرده اعتراضات علیه کابینه، عناصر خارجی قرار دارند و آزادی برگزاری تظاهرات به معنای مجوزی برای سوق دادن اسراییل به سمت هرج و مرج نیست.

بر اساس همین گزارش، صدها نفر از تظاهرات کنندگان اسرائیلی، شامگاه چهارشنبه گذشته، همسر نتانیاهو را داخل یک آرایشگاه زنانه در تل آویو محاصره کرده و به وی اجازه خروج نمی دادند، این ماجرا با دخالت نیروهای نظامی رژیم پایان یافت.

تظاهرات کنندگانی که همسر نتانیاهو را درسالن آرایشگاه محاصره کرده بودند شعار می دادند: "مملکت در حال سوختن است و سارا دارد موهایش را کوتاه می کند. "

اعتراضات صهیونیست‌ها به تصویب قانون اصلاحات قضایی همچنان ادامه دارد و معترضان خواستار لغو این قانون هستند.

در طرح کابیه نتانیاهو موسوم به "اصلاح قانون قضایی" که ساکنان سرزمین های اشغالی از آن به کودتای "قانون اساسی" تعبیر می کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این طرح همچنین، اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

این لایحه در جلسه کنست که اخیرا برگزار شد، در قرائت اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف، به تصویب رسید.

این لایحه برای آن که به قانون تصویب شود، باید در قرائت‌های دوم و سوم نیز به رأی گذاشته شود و در کمیسیون های تخصصی رأی آورد و در در صورت تصویب نهایی به قانون تبدیل خواهد شد.

نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با همین طرح موسوم به «اصلاح نظامی قضایی» از محاکمه فرار کند.
https://irna.ir/xjLTp۵
**ادعای واشنگتن: خبر احتمال کمک نظامی پکن به مسکو، منبع روسی دارد
رسانه آمریکایی به نقل از دو منبع مطلع مدعی شد: اطلاعات اولیه در خصوص احتمال کمک نظامی پکن به مسکو، از مقام‌های دولتی روسیه به دست آمده بود.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

این دو منبع مطلع که از مقام‌های فعلی و پیشین دولت آمریکا هستند، می‌گویند: پس از دریافت اطلاعاتی اولیه مبنی بر اینکه چین در حال بررسی ارسال تسلیحات کشنده به روسیه است، مقام‌های آمریکایی برای هفته‌ها و از طریق منابع متفاوت صحت این اطلاعات را بررسی و تایید کردند.

این دو منبع که به نام و مقام آن‌ها اشاره‌ای نشده، مدعی شده‌اند: مسیرهای اطلاعاتی متعدد بیان می‌کنند که چین در حال بررسی ارسال کمک‌های نظامی مرگبار از جمله مهمات و توپخانه به روسیه است.

یک مقام ارشد آمریکایی با ابراز نگرانی از پیامدهای کمک نظامی پکن به مسکو، گفت: ارتش روسی که توسط تسلیحات چینی تامین و یا حمایت شود، بسیار مرگبارتر و توانمندتر خواهد بود. این برای مردم اوکراین نتیجه خوبی در بر نخواهد داشت.

طی روزهای گذشته مقامات ارشد دولت بایدن از جمله آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و ویلیام برنز رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به طور علنی و با اطمینان از این اطلاعات، به چین نسبت به ارائه کمک‌های نظامی به روسیه هشدار دادند.

در عین حال، مقام‌های آمریکایی‌ به رغم اتهام زنی‌ها علیه چین اذعان دارند تاکنون هیچ مدرکی دال بر تصمیم‌گیری و یا اقدامی از سوی پکن در این خصوص، مشاهده نشده است.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت بایدن تا چه اندازه چین را در احتمال کمک نظامی به روسیه جدی می‌داند، اذعان داشت: در حقیقت، اطلاعی نداریم.

رییس سازمان سیا نیز در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» در این باره گفت: هدف از انتشار عمومی این اطلاعات، بازدارندگی چین از تصمیم‌گیری در راستای حمایت نظامی از روسیه بود.

وی ادامه داد: [جو بایدن] رییس جمهوری و [آنتونی بلینکن] وزیر امور خارجه، بر اهمیت آشکار سازی عواقب چنین تصمیمی برای پکن تاکید دارند.

پکن در مقابل این اتهامات را رد کرده و آن‌ها را اطلاعات غلط و در راستای پروپاگاندای آمریکایی‌ها علیه چین دانسته است.

این گزارش می‌افزاید: اتهامات آمریکا علیه چین درحالی مطرح می‌شود که پکن هفته گذشته طرحی را برای دستیابی به صلح و خاتمه جنگ در اوکراین ارائه کرده بود.

در واکنش به طرح صلح چین، مقام‌های آمریکایی از جمله رییس‌جمهوری این کشور، آن را یک‌طرفه و به سود روسیه دانستند اما ولودمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین در واکنش به این پیشنهاد، مشارکت چین برای یک صلح احتمالی را اقدامی منفی ارزیابی نکرده است.
https://irna.ir/xjLTnF
**وحشت صهیونیست‌ها از اقدامات تلافی‌جویانه در منطقه خلیج فارس
سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به بازرگانان و گردشگران صهیونیست که به کشورهای سازشکار در حاشیه خلیج فارس و آفریقا رفت و آمد دارند، هشدار دادند که مراقب باشند تا هدف اقدامات تلافی جویانه ضد صهیونیستی قرار نگیرند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

خبرنگار نظامی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفته است که سرویس‌های امنیتی این رژیم نشانه‌هایی از ادامه تلاش‌های ایران برای «عملیات تلافی جویانه علیه اسرائیل در پاسخ به ترور سال گذشته دانشمندانش به دست اسرائیل» یافته اند.

به نوشته الخلیج آنلاین، حضور صهیونیستها در منطقه خلیج فارس و بخصوص امارات و بحرین، از سپتامبر ۲۰۲۰ با امضای توافقنامه سازش موسوم به «توافقنامه ابراهیم» و عادی سازی روابط و سپس ده ها توافقنامه همکاری دیگر در عرصه های مختلف، افزایش یافته است.

به گفته خبرنگار شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، هشدار دستگاه های ذیربط رژیم صهیونیستی همزمان با (ادعای) سازمان جاسوسی این رژیم موسوم به «موساد» مبنی بر خنثی کردن ده ها عملیات ضد صهیونیستها در اروپا، آفریقا و آسیا صورت می گیرد.

الخلیج آنلاین نوشت که ایران، رژیم اسرائیل را متهم به حمله هواپیماهای بدون سرنشین به یک سایت نظامی در مرکز اصفهان در فوریه گذشته کرده است.
https://irna.ir/xjLTph
**نیکی هیلی: چین بزرگترین تهدید آمریکا است
نیکی هیلی سفیر پیشین ایالات‌متحده در سازمان ملل در اظهاراتی چین را قویترین و منضبط ترین دشمنی و بزرگترین تهدیدی دانست که آمریکا تاکنون با آن مواجه شده است.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

«نیکی هیلی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ از حزب جمهوری خواه، طی سخنانی در "کنفرانس کنش سیاسی محافظه کار" (CPAC) هشدار داد که چین "قدرتمندترین و منضبط ترین دشمنی است که تا به حال با آن روبرو شده ایم" و «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به آن اجازه داده که هرگونه می خواهد با ما رفتار کند.

وی سپس با ضعیف خواندن سیاست خارجی بایدن در صحنه جهانی گفت: من قدرت آمریکا را در جهان بازمی گردانم.

به عقیده این نامزد حزب جمهوری خواه که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل فعالیت می کرد، چین بزرگترین تهدیدی است که ایالات متحده با آن مواجه است.

وی پس از آنکه چین را قویترین دشمن آمریکا خواند، گفت باید پکن را مسئول بدانیم و اول از همه از کووید شروع کنیم.

اظهارات هیلی چند روز پس از سخنان بحث برانگیز «کریس رای» رئیس "اف‌بی‌آی" در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز است که گفت: کووید-۱۹ به احتمال زیاد از یک آزمایشگاه در چین نشت کرده است.

هیلی در ادامه اظهاراتش گفت که درصورت انتخاب به عنوان رئیس جمهوری، تمامی کمک های خارجی به چین را قطع خواهد کرد و به نشت آزمایشگاهی کووید از ووهان چین باور دارد.

وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: «چین فکر می کند که دوران آمریکا گذشته است. همه دشمنان ما اینگونه فکر می کنند. اما آنها اشتباه می کنند. آمریکا از دوران اوج عبور نکرده بلکه این سیاستمداران ما هستند که دوره شان گذشته است».

هیلی در پایان خطاب به حضار کنفرانس کنش سیاسی محافظه کار گفت: «اگر از باختن خسته شده اید، پس به نسل جدید اعتماد کنید. و اگر می خواهید پیروز شوید نه فقط به عنوان یک حزب، بلکه به عنوان یک کشور در کنار من بایستید».
https://irna.ir/xjLTsL
** «پل دریایی» بین ایران-ونزوئلا وعده ای که محقق شد
برقراری خط مستقیم کشتیرانی میان ایران- ونزوئلا، تحقق وعده ماه‌ها قبل «فعال کردن یک پل دریایی میان تهران- کاراکاس» است که تسریع و تسهیل فرآیند تجارت سودآور میان دو کشور را نوید می دهد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا، دیروز جمعه (سوم مارس/ ۱۲ اسفند) اعلام کرد «خط مستقیم کشتیرانی بین ایران- ونزوئلا با هدف حمایت و پشتیبانی از تجار و بازرگانان ایران و ونزوئلا برقرار گردیده است. اولین کشتی در بهمن ماه ۱۴۰۱ حرکت کرده و متعاقبا هر ۳ ماه یک کشتی به ونزوئلا اعزام خواهد شد».

پیشینه

نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ونزوئلا از ۱۳ تا ۱۵ نوامبر (۲۲ تا ۲۵ آبان) در تهران برگزار شد و مقام‌های عالی دو کشور را با انگیزه تعمیق روابط دوجانبه گرد هم آورد.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا بلافاصله پس از بازگشت هیات ونزوئلایی در ارائه گزارشی خطاب به مردم این کشور از طریق شبکه تلویزیون دولتی وی‌تی‌وی (VTV) گفت: ونزوئلا برای تحکیم اقتصادی، دوستان بزرگی چون ایران دارد.

رامون بلاسکز وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا در آن زمان از ایجاد یک پل دریایی به منظور گسترش تجارت دوجانبه تهران- کاراکاس خبر داد. وی با بیان اینکه هنوز تاریخ اجرای این طرح مشخص نیست، گفت: ما پل دریایی بین تهران و کاراکاس را فعال می‌کنیم، ابزاری که به کل جریان کالا و محصولات اجازه می‌دهد تا اقتصاد هر دو کشور را تغذیه کند.

اکنون طبق اعلام سفارت کشورمان در ونزوئلا، وعده ایجاد این پل دریایی یا خط مستقیم کشتیرانی تحقق یافته و نویدبخش تسریع و تسهیل فرآیند تجارت میان دو کشور است.

اهمیت موضوع

برقراری خطوط مستقیم تجاری و تنوع‌بخشیدن به همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در عرصه‌های مختلف میان کشورهای مختلف جهان، مسئله‌ای کاملا معمول و به طور حتم، رو به رشد است اما همه این مناسبات عادی، زمانی که در کنار هر یک از اسامی ایران و ونزوئلای تحت تحریم‌های حداکثری مطرح شود، از اهمیتی دوچندان برخوردار می‌شود. بنابراین می‌توان حدس زد برقراری خط مستقیم کشتیرانی میان ایران و ونزوئلا تا چه میزان می‌تواند بحث‌برانگیز و جالب توجه باشد.

هر گونه همکاری، در هر زمینه و هر سطحی میان تهران و کاراکاس، در حالی که با شدیدترین تحریم‌های آمریکا مواجه هستند، حائز اهمیت است. تحریم‌هایی که در وهله نخست، در به انزوا کشاندن دو کشور ناموفق عمل کرده‌اند. نزدیکی بیشتر میان ایران و ونزوئلا با چشم بستن بر فاصله جغرافیایی، نمونه روشنی است که اثربخشی ابزار تحریم را به چالش می‌کشد و دلیلی بر ناکارامدی تحریم های غرب به سرکردگی آمریکا است.

کشتی تجاری ایرانی در حالی راهی آب‌های ونزوئلا شده است که کشتی‌های نظامی کشورمان پس از پهلو گرفتن چند روزه در برزیل، امروز (چهارم مارس/ ۱۳ اسفند) بندر ریودوژانیرو را ترک می‌کنند. فشارهای واشنگتن بر برازیلیا برای اجازه ندادن حضور کشتی‌های ایرانی در خاک برزیل کارساز نبود و کام کارشناسان آمریکایی به اندازه‌ای تلخ شد که سرویس خبری موسسه نیروی دریایی آمریکا (USNI News) با انتشار گزارشی، تصمیم برای اعطای مجوز لنگر انداختن کشتی‌های ایرانی در بندر ریودوژانیرو برزیل را یک پیروزی برای تهران دانست و تاکید کرد باید بیشتر منتظر اقدامات مشابه این، از ایران بود.

گذشته از پیام‌ همکاری های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا برای آمریکا و سایر کشورهای جهان، برقراری خط مستقیم کشتیرانی، در ارائه خدمات سریعتر، خدمات‌رسانی مطلوب‌تر و کاهش هزینه حمل محموله‌ها برای صاحبان کالا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

اعزام یک کشتی به ونزوئلا در بازه زمانی هر ۳ ماه یکبار از عزم دو کشور برای راه‌اندازی سرویس منظم انتقال کالاها به ونزوئلا خبر می‌دهد که بی تردید ظرفیت‌های جدیدی در توسعه همکاری‌های دو کشور ایجاد خواهد کرد.

این خط کشتیرانی، پس از برقراری پرواز مستقیم مسافری- تجاری میان تهران- کاراکاس ایجاد شده و با تسهیل روند تجارت و انتقال کالاها و خدمات، حمایت و پشتیبانی جدی از تجار و بازرگانان فراهم می‌کند.

پل دریایی تجاری ایجاد شده در تامین منظم محصولات فروشگاه مگاصیص به عنوان نخستین فروشگاه زنجیره‌ای عرضه کالاهای ساخت ایران در ونزوئلا نیز تاثیرگذار خواهد بود و زمینه برای تاسیس شعبه‌های بیشتر این فروشگاه در کاراکاس و سایر شهرهای ونزوئلا را فراهم می‌کند.

از طرفی باید یادآور شد که ونزوئلا می‌تواند به یک هاب منطقه‌ای در آمریکای جنوبی تبدیل شود و دروازه‌ای برای ارسال کالاهای ایرانی به سراسر این منطقه باشد.

ارزیابی

سفارت ایران در برزیل در بیانیه‌ای در مورد حضور ناوهای ایرانی در آب‌های قاره آمریکا اعلام کرد که این ناوگروه برای «مأموریت صلح» به سراسر جهان می‌رود و سفر آن به برزیل بخشی از سیاست همکاری تهران با «کشورهای دوست» برای ارتقای امنیت مسیرهای تجارت دریایی است.

ونزوئلا در دسته‌بندی کشورهای دوست قرار می‌گیرد و کشتی تجاری کشورمان از مسیر دریایی راهی این کشور شده که ناوگروه دیگرمان، برای ارتقای امنیت آن تلاش می‌کند.

دولت سیزدهم روابط با ونزوئلا را فراتر از انگیزه‌های ایدئولوژیک در حیطه‌های اقتصادی، تجاری، فناوری، فرهنگی و ... بسط داده و این مسئله به طور حتم برای دو طرف، سودآور خواهد بود.

تعیین بازه ۲۰ ساله برای برقراری مناسبات و مراوده‌های میان تهران- کاراکاس، فراتر از اینکه در دو کشور چه دولتی روی کار باشد، نشان از درک عمیق مقام‌های دو کشور از اهمیت استراتژیک این روابط دارد. اقدامات عمل‌گرایانه تهران- کاراکاس در تقویت روابط اقتصادی، تجاری، علمی و فناورانه به موازات روابط ایدئولوژیک‌محور از عزم جدی دو کشور برای هم‌افزایی ظرفیت‌ها خبر می‌دهد.

تلاش دو کشور برای در هم تنیدگی روابط را می‌توان اینطور تفسیر کرد که همزمان با انتشار خبرها از برقراری خط مستقیم کشتیرانی، نمایشگاه بین المللی فرهنگ و دوستی ایران و ونزوئلا از امروز (چهارم مارس) افتتاح شده و تا ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) ادامه خواهد داشت. طبق اعلام سفارت کشورمان در ونزوئلا، این نمایشگاه در پایتخت برگزار خواهد شد و شامل غرفه‌های صنایع دستی، محصولات فرهنگی و غذای ایرانی است.
https://irna.ir/xjLTrj
**سقوط یک هواپیمای سبک در جنوب فلسطین اشغالی
رسانه های رژیم صهیونیستی امروز شنبه از سقوط یک هواپیمای سبک در جنوب فلسطین اشغالی خبر دادند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت نوشت: یک فروند هواپیمای سبک در منطقه نقب (در جنوب فلسطین اشغالی) سقوط کرد.

این روزنامه افزود که در این حمله دو صهیونیست کشته شدند.

هنوز جزئیات بیشتری در این باره نرسیده است.
https://irna.ir/xjLTtN
**المانیتور: اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران امیدوار است
یک مقام اتحادیه اروپا نسبت به نتیجه‌بخش بودن سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران ابراز امیدواری کرد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

این مقام بلندپایه که خواست نامش فاش نشود، امروز به تارنمای خبری – تحلیلی آمریکایی "المانیتور" گفت که به سفر دو روزه رافائل گروسی تا حدودی امیدوار است هر چند که معلوم نیست به ازسرگیری همکاری‌های آژانس و تهران منجر شود.

از سوی دیگر، این رسانه به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت که بهترین مسیر دیپلماتیک، از سرگیری فعالیت چهارچوب ۱+۴ یعنی ایران و اعضای برجام بدون آمریکاست؛ هر چند که جنگ روسیه و اوکراین این راهکار را پیچیده کرده است.

وی افزود: ایران آماده است که پرونده "مسائل باقیمانده" پادمانی را "از طریق همکاری فنی و حسن نیت سیاسی" مختومه کند.

المانیتور نوشت: چند روز پیش یک مقام ایرانی به این تارنما گفته بود که ایران به عنوان امضا کننده ان پی تی از بازرسی های پادمانی آژانس پیروی کرده و آماده است تا در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای در مورد اوکراین شرکت کند.

المانیتور در بخش دیگری از این گزارش، رویکرد ایران به تحولات منطقه را "ظریف" دانست و ادعا کرد: توافق تعیین حدود آبی میان اسرائیل و لبنان در واقع توافقی با ایران از طریق گروه حزب الله بود. یک مقام ارشد ایرانی چندی پیش به المانیتور گفته بود که ایران از این توافق رضایت دارد چرا که اقتصادی نبوده و سیاسی است و به سود مردم لبنان است.

المانیتور نوشت: در مورد عراق نیز از زمانی که محمد شیاع السودانی به نخست وزیری انتخاب شده، آرامش نسبی برقرار است و تداوم آن به حسن نیت ایران بستگی دارد.

یک مقام ارشد ایرانی هفته پیش به المانیتور گفت: تهران "هیچ نگرانی ای در مورد روابط عراق با آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس نداشته و درگیری‌های خود را به عراق نمی کشاند. "

رافائل گروسی دیروز (۱۲ اسفند) وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال رسمی بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. وی در نخستین دیدار رسمی خود دیروز با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد که این مذاکرات امروز نیز ادامه یافت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان دیدار دیشب با دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران صنعت هسته‌ای ایران گفت: بنده اطمینان خاطر دارم که شاهد پیشرفت در همه حوزه‌ها خواهیم بود البته در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو می‌شویم و برخی موارد وجود دارد که باید با هم آنها را انجام داده و حل و فصل کنیم تا ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند اعتمادسازی کنند.

گروسی در جریان کنفرانس خبری امروز نیز با بیان اینکه "آماده هستیم که کار را با ایران به پیش ببریم"، گفت: ما به همراه ایران باید در خصوص برخی مسائل شفافیت سازی کنیم و تضمین ها و اطمینان هایی بابت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران قرار داده شود، همکاری کنیم.
https://irna.ir/xjLTtQ
**طوماری با ۵ هزار امضا؛ اسموتریچ نباید وارد آمریکا شود
۵ هزار آمریکایی با امضای یک طومار و با اشاره به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی، خواستار ممانعت از سفر وزیر تندروی دارایی این رژیم به واشنگتن شدند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

بیش از ۵ هزار شهروند آمریکایی با امضای دادخواستی، خواستار ممانعت از ورود «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به آمریکا و لغو ویزای او شدند.

در این دادخواست آمده است که وزارت خارجه آمریکا باید گام هایی فراتر از محکومیت اظهارات اسموتریچ، مبنی بر قتل عام مردم فلسطین اتخاذ کند.

شهروندان آمریکایی در دادخواست خود به حملات منظم و برنامه ریزی شده شهرک نشینان صهیونیست علیه شهرها و روستاهای فلسطینی، ایجاد رعب و وحشت و همچنین به آتش کشیدن خانه های مردم فلسطین در مناطق حواره، بورین و زعتره اشاره کرده اند.

در بخشی از این دادخواست آمده : تنها یک هفته بعد از اقدام صهیونیست ها در کشتار مردم فلسطین در شهر نابلس که طی آن ۱۱ نفر شهید و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر مجروح شدند، اسموتریچ خواستار ویرانی و محو روستای حواره فلسطین شده است.

وزیر دارایی تندروی رژیم صهیونیستی و رهبر حزب راست افراطی صهیونیسم مذهبی که یکی از متحدان «بنیامین نتانیاهو» است، اخیرا طی سخنانی در یک همایش گفت: از حملات گسترده شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینیان در منطقه حواره در جنوب نابلس در ۲۶ فوریه، حمایت می‌کنم و خواستار پاکسازی قومی در منطقه هستم.

وی گفته بود: منطقه حواره باید از روی زمین محو شود.

سخنان اسموتریچ موجی از محکومیت و نارضایتی را در میان کشورهای اسلامی و دیگر کشورهای جهان به دنبال داشته است.
https://irna.ir/xjLTvq
**جی‌۲۰ نباید مانند شورای امنیت در قبال جنگ اوکراین، ناکارآمد باشد
وزیر امور خارجه مکزیک در انتقاد از نبود اجماع میان اعضای گروه۲۰ در مورد جنگ اوکراین تاکید کرد، این گروه‌ نباید مسیر ناکارآمدی شورای امنیت را در پیش بگیرد و رهبران باید تصمیم‌های خود را در مورد پیشنهادهای صلح و یا راه‌حل نظامی به سایر جهان توضیح دهند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

مارسلو ابرارد وزیر امور خارجه مکزیک در حاشیه نشست گروه۲۰ در دهلی‌نو و پس از آنکه وزاری خارجه عضو در مورد اوکراین به اجماع نرسیدند، تصریح کرد این سازمان باید از اختیارات بیشتری برخوردار باشد تا تصمیمات آن، تاثیر واقعی بر ژئوپلیتیک جهان داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر و در میانه جنگ اوکراین و روسیه، اعضای گروه ۲۰ موظف هستند توضیح دهند که چه می‌کنند، چرا این کار را انجام می‌دهند یا آن را انجام نمی‌دهند، چرا مخالف توافق صلح هستند، چرا با امکان‌های گفت‌وگو در کوتاه‌مدت مخالف هستند. چرا راه‌حل نظامی را برای این یا آن موضوع ترویج می‌کنند.

وزیر امور خارجه مکزیک گفت: نداشتن موضع بسیار روشن درباره این موضوع، زمانیکه رهبران گروه ۲۰ گرد هم جمع شده و توجه جهانیان را به بحث‌ها و مواضع خود جلب می‌کنند، هزینه سنگینی دارد.

اظهارنظرهای رئیس دستگاه دیپلماسی مکزیک در شرایطی بیان می‌شود که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن، طرح صلح پیشنهادی چین را رد کرده‌اند.

«فلج بودن شورای امنیت سازمان ملل در قبال جنگ اوکراین»

ابرارد افزود: ما نیاز داریم که تمام تلاش‌های سیاسی برای رسیدن به این نقطه را انجام دهیم، زیرا اگر به گروه ۲۰ اجازه دهیم وضعیت شورای امنیت را نیز تکرار کند، چه خواهیم کرد؟ یک سیستم چندجانبه راکد داشته باشیم؟ تنها مسیری که من می‌بینم این است: تلاش کنیم تا در سال جاری، تا جایی که می‌توانیم با جی‌۲۰ پیش رویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی مکزیک در انتقاد از ناکارآمدی شورای امنیت سازمان ملل در حل‌وفصل مسئله جنگ اوکراین گفت: در شورای امنیت سازمان ملل، نوعی از کار افتادگی وجود دارد.

به گفته ابرارد، با توجه به ناکارآمدی سایر نهادهای بین‌المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد، جی‌۲۰ احتمالا تنها مجمعی است که در آن می‌توان در زمینه مسائل چندجانبه در چارچوب تنش‌های ژئوپلیتیکی که در جهان رخ می‌دهد، پیشرفت کرد.

وزیر امور خارجه مکزیک گفت: گروه ۲۰ تنها میز و فضایی است که سالی یک بار ۲۰ رهبر را دور هم جمع می‌کند و آن‌ها باید درباره مسائل جاری در جهان، مسائل ژئوپلیتیک و سایر موضوعات بحث کنند.

گروه ۲۰ در دوم مارس (۱۱ اسفند)، عمدتاً به دلیل اختلافات بین چین و روسیه و سایر کشورهای عضو، به یک بیانیه مشترک در مورد جنگ اوکراین دست نیافت. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اطمینان داد که بزرگ‌ترین اختلاف نظر در اجلاس، وضعیت اوکراین است، واقعیتی که کشورهای غربی به بهانه «به اصطلاح تجاوز روسیه» سعی کردند آن را «به میدان بیاورند».
https://irna.ir/xjLTvd
**بازداشت ۸ عضو القاعده در پنجاب پاکستان
نهادهای امنیتی پاکستان اعلام کردند که در تازه‌ترین عملیات اطلاعاتی برای شناسایی عوامل حملات تروریستی در این کشور، ۸ نفر از اعضای شبکه القاعده در ایالت پنجاب بازداشت شدند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

عملیات نهادهای امنیتی در دو شهر لاهور و خانیوال منجر به شناسایی مخفیگاه اعضای شبکه تروریستی القاعده شد.

دایره مبارزه با تروریسم در ایالت پنجاب اعلام کرد که افزاد بازداشت شده در ساخت بمب، جلیقه‌های انتحاری و حمل اسلحه دست دارند و تعدادی از آنان نیز در حملات گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان مشارکت داشتند.

نیروهای امنیتی پاکستان آبان ماه ۱۳۹۷ دختر و داماد "ایمن الظواهری" رهبر گروه تروریستی القاعده را در شهر کراچی در جنوب این کشور بازداشت کردند.

ارتش پاکستان اسفند ۱۳۹۸ اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور طی ۳ سال گذشته بیش از یک هزار تروریست القاعده را بازداشت و یا در عملیات‌های مختلف کشته اند.

شبکه خبری "سما" پاکستان امروز اعلام کرد که عوامل حملات تروریستی در امتداد مرزهای این کشور با افغانستان و دیگر اقدامات خرابکارانه در ایالت خیبرپختونخوا به مناطق مختلف ایالت پنجاب گریخته‌اند به همین دلیل عملیات نهادهای امنیتی در این استان برای شکار تروریست‌ها و دیگر طراحان حملات تروریستی افزایش یافته است.
https://irna.ir/xjLTtZ
**عفو بین الملل: «فرمول یک» دستاویز آل خلیفه برای پاک کردن چهره سیاه خود است
سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به وضعیت ناگوار «عبدالهادی الخواجه» فعال حقوق بشری و زندانی در بحرین اعلام کرد که برگزاری مسابقات «فرمول یک» در این کشور، برای سرپوش گذاشتن بر جنایات آل خلیفه و پاک کردن پرونده سیاه حقوق بشری آن است.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از مقامات بحرین خواست تا فوری و بدون قید و شرط «عبدالهادی الخواجه» فعال حقوق بشری را که از سال ۲۰۱۱ میلادی در زندان رژیم بحرین است، آزاد کنند.

این سازمان همچنین خواستار امضای طوماری برای آزادی وی و لغو احکام صادره علیه این فعال حقوق بشری به عنوان یک زندانی عقیدتی شده است.

به نوشته این پایگاه اطلاع‌رسانی، عبدالهادی الخواجه فعال حقوق بشر در سال ۲۰۱۱ پس از شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی در بحرین که به عنوان بخشی از انقلاب‌های بیداری اسلامی برگزار شد، توسط مقامات امنیتی این کشور بازداشت و پس از دفاع از مسائل حقوق بشر در این کشور، با شکنجه و حبس ابد مواجه شد.

سازمان عفو بین الملل تاکید کرد که بحرین به دلیل اعمال سیاست شکنجه و بدرفتاری با زندانیان سیاسی پس از محاکمه‌های غیرمستقل، حقوق بشر را نقض کرده است، همچنین شهروندان را از حق آزادی عقیده و بیان منع می‌کند که این به معنای نقض منشور و قوانین بین‌المللی است.

این سازمان، برگزاری مسابقات «فرمول یک» در بحرین را یک اقدام برای پاک کردن پرونده سیاه آل خلیفه و مخفی کردن تصویر ضدحقوق بشری بحرین علیه مخالفان و حقوقدانان بازداشت شده دانست.

پیشتر نیز سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به سلامتی الخواجه ابراز نگرانی و اعلام کرده بود: الخواجه به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی در معرض نابینایی قرار دارد.

«لین معلوف» معاون مدیر دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل نیز گفته بود: ما نگران سلامتی الخواجه هستیم، دخترش می‌گوید که او از درمان پزشکی برای بیماری آب سیاه محروم است. این بیماری می‌تواند به نابینایی او منجر شود.

به گفته وی، این بیماری نتیجه جراحاتی است که الخواجه هنگام شکنجه در سال ۲۰۱۱ میلادی در معرض آن بوده است.

معلوف گفته بود: این جدیدترین نمونه قساوت و ظلم مقامات بحرینی است که نشان از بی‌توجهی به درمان زندانیان دارد. زیرا مراقبت‌های پزشکی در زندان‌های این کشور به طور معمول با تاخیر در درمان و اقدامات خودسرانه مخدوش می‌شود.

عبدالهادی الخواجه فعال حقوق بشر بحرینی-دانمارکی رئیس سابق مرکز حقوق بشر بحرین، عضو شبکه مشاوران مرکز حقوق بشر بین‌المللی و اعضای هیات کمیته عربی نظارت بر حقوق بشر در ۶ کشور عربی مشاور و عضو سازمان عفو بین‌الملل بود که ۹ آوریل سال ۲۰۱۱ توسط پلیس بحرین بازداشت و به شدت شکنجه و آزار شد.

وی از مدافعان سرسخت حقوق بشر در بحرین و قیام مردمی این کشور و از معترضان به اشغال بحرین توسط نیروهای سعودی پس از وقوع این قیام بود.

حکومت بحرین در پی قیام مردمی بحرینی ها از آل سعود برای سرکوب آنها درخواست نیرو کرد.

بحرین از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد قیام مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مردم بحرین خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.

در جریان قیام مردمی بحرین، هزاران نفر شهید یا زخمی شده اند و حکومت آل خلیفه همچنین هزاران بحرینی را بازداشت و شکنجه و صدها نفر دیگر را سلب تابعیت کرده است.

حکومت بحرین همچنین همه جمعیت ها و احزاب سیاسی مخالف را منحل و فعالیت آنها را ممنوع کرده و از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون انتخابات را در سایه تحریم مردم و رهبران مخالفان و به صورت تک صدایی و همسو با خواست خود برگزار می کند.

مسابقات اتومبیلرانی فرمول وان هر ساله در پایان ماه مارس (فروردین) در بحرین برگزار می شود.
بحرینی ها پیشتر مسابقات جهانی فرمول یک را مسابقات «فرمول خون» و مسابقه «بر روی خون مردم بحرین» نام نهاده و مشارکت مستقیم رژیم آل خلیفه در برپایی این مسابقات را محکوم کرده بودند.
انقلابیون بحرینی حمایت مقامات بحرینی از برگزاری این مسابقات را تبلیغات برای سرپوش گذاشتن بر اوضاع فجیع حقوق بشر در کشور می دانند.
https://irna.ir/xjLTsD
**آلمان در پی راه‌اندازی خط تولید تانک در اوکراین
«راین متال» به عنوان بزرگترین شرکت تسلیحاتی آلمان و تولیدکننده تانک‌های «لئوپارد۲» از مذاکرات «امیدوار کننده» خود با دولت اوکراین به منظور ساخت یک کارخانه تولید تانک در این کشور خبر داد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

آرمین پاپرگر مدیرعامل شرکت اسلحه سازی راین متال آلمان در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت این شرکت با هزینه‌ای معادل ۲۰۰ میلیون یورو، می‌تواند یک کارخانه تولید تانک در اوکراین بسازد.

پاپرگر با ابراز امیدواری نسبت به حصول نتیجه مطلوب از گفت‌وگوها با دولت اوکراین در طول ۲ ماه آینده، عنوان کرد: این کارخانه قابلیت تولید تا ۴۰۰ تانک جنگی «پتنر» در سال را دارا خواهد بود.

وی با بیان اینکه اوکراین برای پیروزی در این جنگ به حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ تانک تهاجمی نیاز دارد، تصریح کرد: حتی اگر آلمان تمام ۳۰۰ تانک لئوپارد۲ ارتش خود را در اختیار کی‌یف قرار دهد همچنان کافی نخواهد بود.

به اعتقاد پاپرگر، جنگ روسیه و اوکراین «به احتمال زیاد برای سال‌ها» به طول می‌انجامد و با وجود تدام ارسال تسلیحات غربی به کی‌یف، اوکراینی‌ها امروز تجهیزات نظامی کافی برای بازپس‌گیری کامل قلمرو خود را در اختیار ندارند.

مدیر این شرکت تسلیحاتی همچنین مدعی شد که دفاع از این کارخانه در برابر حملات هوایی روسیه کار دشواری نخواهد بود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ظرفیت تولید راین متال حدود ۲۵۰ تانک در سال است.

«پنتر» نام تانک جدید راین متال است که ساخت آن بر اساس تانک‌های لئوپارد ۲ صورت گرفته و برای کشورهایی که از قبل از تانک‌های لئوپارد استفاده می‌کردند، بیشترین کارایی را دارد.

وزیر دفاع آلمان پیش از این اعلام کرده بود تانک‌های لئوپارد ۲ و نفربرهای زرهی ماردر تا پایان ماه مارس (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) به اوکراین تحویل داده می‌شود.
https://irna.ir/xjLTy۸
**جمعیت وفاق: نمایندگان مجالس جهان فریب آل خلیفه را نخورند/بحرین گورستان حقوق بشر
جمعیت وفاق اسلامی بحرین با ارسال نامه سرگشاده به نمایندگان شرکت کننده در "کنفرانس نمایندگان پارلمان های جهان" در بحرین گفت: بحرین به گورستان حقوق بشر تبدیل شده است وبا توجه به تلاش رژیم آل خلیفه برای صیقل دادن چهره خود از طریق برگزاری چنین کنفرانس‌هایی، نباید از سوء استفاده‌های این رژیم غافل شد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین امروز (شنبه) با ارسال نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان شرکت کننده در کنفرانس بین المللی نمایندگان پارلمانی که قرار است ۱۱ مارس در بحرین برگزار شود، تاکید کرد که نمایندگان مردم بحرین در زندان‌ها قرار دارند و یک چهارم شهروندان این کشور از نامزدی در انتخابات پارلمانی محروم شده اند.

جمعیت وفاق در این نامه افزود: بحرین، کشور میزبان کنفرانس نمایندگان پارلمان‌های جهان، مجلس واقعی که منعکس کننده اراده شهروندان باشد، ندارد زیرا نمایندگان واقعی مردم بحرین در زندان و تبعید قرار دارند و سیاسیون این کشور به دلیل درخواست برای ایجاد یک قوه قانونگذاری حقیقی با اختیارات کامل تحت محاکمه قرار گرفته‌اند؛ همانطور که شیخ «علی سلمان» رئیس بزرگترین فراکسیون تاریخ پارلمان بحرین همراه با شیخ «حسن عیسی» دیگر نماینده مجلس به دلیل داشتن دیدگاه‌هایی که خواستار اصلاحات قانونی و سیاسی هستند، توسط حکام بحرین زندانی هستند.

جمعیت وفاق به عنوان بزرگترین حزب سیاسی بحرین که فعالیت آن توسط حکومت این کشور شده و شیخ علی سلمان رئیس آن در زندان آل خلیفه به سرمی برد، خاطرنشان کرد: مجلس قانونگذاری کنونی بحرین مجلس نمایندگان مردم نیست و اراده مردم بحرین را نمایندگی نمی‌کند زیرا انتخابات اخیری که برگزار شد فاقد مشروعیت مردمی بود و مجلس کنونی چیزی جز ویترینی برای دولت نیست که به سرپوش گذاشتن بر سرکوب، تخلفات و جنایات انسانی آل خلیفه کمک می‌کند.

جمعیت وفاق تاکید کرد که بحرین به دلیل سیاست‌های حکومت مبتنی بر سرکوب، نبود کثرت گرایی سیاسی و فقدان همبستگی اجتماعی و فرسایش جامعه مدنی و سیاسی در نتیجه یک حکومت استبدادی، فاقد همزیستی مسالمت‌آمیز است و این، با کنفرانس بین المللی نمایندگان پارلمان‌های جهان که عنوان «همزیستی مسالمت آمیز، جوامع گسترده و مبارزه با تعصب» را با خود یدک می کشد، در تضاد است.

این حزب سیاسی بحرین از "شرکت کنندگان خواست تا از رژیم بحرین بخواهند از طریق اصلاح سیستم انتخاباتی بد و دادن حق کامل به قوه مقننه و نظارت بدون دخالت دولت بر این مرجع قانونگذاری منتخب به جای اینکه آن را به زینت و پوششی برای ظلم و استبداد خود تبدیل کند، قوه مقننه را اصلاح کند و در این زمینه نقش مثبت ایفا کنند. "

جمعیت وفاق از نمایندگان مجالس شرکت کننده در این کنفرانس خواست تا برای دیدار با نمایندگان مردم بحرین که در زندان‌های آل خلیفه قرار دارند و به دلیل درخواست برای اصلاح سیاسی و قانونگذاری و ضرورت تحول دموکراتیک و ایجاد یک مرجع قانونگذاری حقیقی در حال گذراندن محکومیت‌های طولانی مدت و ابد خود هستند، درخواست ملاقات کنند.

در نامه جمعیت وفاق خطاب به نمایندگان شرکت کننده در این کنفرانس آمده است که بحرین گورستانی برای حقوق بشر است و هزاران شهروند در آن زندانی هستند و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، علما، دانشگاهیان و فعالان تاکنون بهای مطالبات خود را برای تغییر سیاسی می‌پردازند.

در این نامه با اشاره به اینکه بحرین از بحران‌های شدید اقتصادی، سیاسی، امنیتی، قانون اساسی و قانونگذاری رنج می‌برد، آمده است: با توجه به تلاش نظام آل خلیفه برای صیقل دادن چهره خود از طریق برگزاری چنین کنفرانس‌هایی نباید از سوء استفاده‌ها و اقدامات این رژیم که حاضر نیست کوچکترین سطح از اصلاحات سیاسی را انجام دهد، غافل شد.

بحرین از سال ۲۰۱۱ تاکنون صحنه برگزاری اعتراض‌های گسترده مردمی علیه حکومت است.

مردم بحرین در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ با تظاهرات مسالمت‌آمیز خواستار تغییرات دموکراتیک و اصلاحات سیاسی از جمله تدوین قانون اساسی جدید در این کشور شدند که توسط پلیس سرکوب شدند.

شرکت کنندگان در این اعتراض‌ها خواستار آن شدند که دولت از سوی مردم انتخاب شود و بر ضرورت تدوین قانون اساسی جدید و لغو قانون اساسی تصویب شده از سوی پادشاه بحرین در سال ۲۰۰۲ تاکید کردند.

جمعیت وفاق پیش از اعتراض‌های مردمی که در فوریه ۲۰۱۱ در بحرین آغاز شد، بزرگترین جمعیت سیاسی در پارلمان این کشور بود که نمایندگانش پس از سرکوب خونین مردم به نشانه اعتراض پارلمان را ترک کردند.
https://irna.ir/xjLTxj
**مشاور رئیس‌جمهوری برزیل: ایران، دشمن ما نیست/ روابط خوبی با تهران داریم
مشاور ویژه ریاست جمهوری برزیل در امور بین‌الملل، نگرانی و واکنش آمریکا و رژیم صهیونیستی به پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در برزیل را «تعجب‌آور» توصیف و تصریح کرد ایران «دشمن ما نیست و ما روابط خوبی داریم».

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

سلسو آموریم (Celso Amorim) وزیر امور خارجه سابق برزیل و مشاور ویژه فعلی ریاست جمهوری در امور بین‌الملل گفت واکنش آمریکا و اسرائیل در انتقاد از حضور دو کشتی جنگی ایران در بندر ریودوژانیرو برزیل، عجیب است.

وی در گفت‌وگو با رسانه برزیلی او گلوبو (O Globo) تصریح کرد: ایران دشمن ما نیست. ما روابط عادی و خوبی با ایران داریم و طبق قوانین بین‌المللی دریایی عمل می‌کنیم، این یک تصمیم حاکمیتی ماست.

الیزابت باگلی سفیر ایالات متحده در برزیل در ماه فوریه (بهمن/اسفند) مدعی شد که چنین کشتی‌هایی می‌توانند تجارت غیرقانونی و تروریسم را تسهیل کنند. این نگرانی سپس توسط وزارت خارجه آمریکا تقویت شد.

مشاور لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری فعلی برزیل تاکید کرد: ما هیچ دلیلی نداریم که فکر کنیم کشتی‌ها در یک فعالیت غیرقانونی و نامشروع شرکت می‌کنند، اما هرکسی حق دارد هر چه می‌خواهد فکر کند. این یک واکنش تعجب‌آور است.

فشارهای واشنگتن بر برزیل برای آنکه به حضور کشتی‌های ایرانی در خاک خود اجازه ندهد، رد شد و به دنبال مجوز دولت لولا داسیلوا، کشتی‌های جنگی ایران، مکران (IRIS Macran) و دنا (IRIS Dena) روز یکشنبه در ریودوژانیرو پهلو گرفتند و تا امروز چهارم مارس (۱۳ اسفند) در آنجا خواهند ماند.

سفارت ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ناوگروه برای «مأموریت صلح» به سراسر جهان می‌رود و سفر آن به برزیل بخشی از سیاست همکاری تهران با «کشورهای دوست» برای ارتقای امنیت مسیرهای تجاری دریایی است.
https://irna.ir/xjLTBb
**القحوم: متجاوزان پیش از آنکه با تابوت به کشورشان بازگردند، خاک یمن را ترک کنند
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله با اشاره به توسعه روزافزون توانمند های نظامی یمن گفت: همانطور که رهبر انقلاب یمن تاکید کرده است، متجاوزان باید پیش از آنکه با تابوت به کشورشان بازگردند، خاک این کشور راترک کنند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

«علی القحوم» با انتشار چند توییت در حساب کاربری خود با اشاره به سفر هیات بلندپایه آمریکایی به استان «المهره» این کشور گفت که آمریکا و انگلیس درصدد اشغال یمن هستند اما قدرت نیروهای آن، توطئه‌های آنها را ناکام خواهد گذاشت.

وی افزود: هجوم مداوم نیروهای متجاوز آمریکایی به «المهره» و «حضرموت»، ساختن پایگاه‌های نظامی خارجی، حضور فشرده در سواحل و جزایر یمنی و تنگه باب المندب و همچنین بازدیدهای رسمی سفیر آمریکا با هدف اشغال یمن صورت می‌گیرند.

القحوم تأکید کرد: ملت یمن از خطر دیدگاه‌های شیطانی آمریکا و انگلیس آگاه و از قدرتی برخوردار هستند که آنها را برای پیروزی مهیا می‌کند.

وی اضافه کرد: توانایی‌های نظامی یمن در مسیر رشد هستند، تولید نظامی ادامه دارد و شاهد تحولاتی در این زمینه هستیم.

القحوم ادامه داد: توطئه‌های آمریکایی‌ها و انگلیس‌ها عملی نخواهد شد و شکست خواهد خورد.

این مقام یمنی همچنین خطاب به آمریکایی ها، انگلیسی‌ها و تمام متجاوزان به کشورش گفت: رهبر انقلاب یمن به شما اعلام کرد که پیش از اینکه در تابوت به کشورهایتان بازگردانده شوید، یمن را ترک کنید؛ چرا که برخلاف تصوراتتان، یمن لقمه چرب و نرمی برای شما نخواهد بود که بتوانید آن را به آسانی ببلعید و شما باید از هشت سال تجاوز و محاصره درس عبرت گرفته باشید.

این اظهارات پس از آن بیان شد که «استفان فاگن» سفیر آمریکا نزد دولت مستعفی و فراری یمن روز جمعه همراه با «برد کوپر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور و تعدادی از نظامیان دیگر وارد استان المهره شدند و با «محمد علی یاسر» استاندار منصوب از سوی ائتلاف متجاوز در المهره جلسه‌ای برگزار کردند.

به گفته منابع آگاه، سفر روز گذشته هیات آمریکایی به المهره، با ادعای مبارزه با قاچاق اسلحه و مواد مخدر به این استان انجام شده است.

این منابع، این اقدام هیات آمریکایی را در راستای پنهان کردن نقشه‌های مخفی دولت آمریکا در شرق یمن ارزیابی کردند که به منظور تقویت حضور نظامی خود در این منطقه استراتژیک است.

در همین حال، مردم استان المهره نیز مخالفت خود را با هرگونه حضور خارجی‌ها در این استان و همچنین انجام معاملات مشکوک دولت مزدور وابسته به عربستان با اشغالگران و متجاوزان و غارت ثروت مردم یمن و فروش و واگذاری بنادر یمن به خارجی‌ها اعلام کردند.

به نوشته پایگاه خبری ۲۶ سپتامبر یمن، مردم استان المهره نارضایتی و مخالفت شدید خود را با دیدار استاندار وابسته به دولت مزدور با سفیر آمریکا و ژنرال کوپر که در فرودگاه «الغیضه» انجام شد، اعلام و تاکید کردند که در برابر نقشه‌های نیروهای متجاوز و جنگ‌های نیابتی که توسط مزدوران و نیروهای اشغالگر عربستان و امارات انجام می‌شود و استان‌ها و امنیت و ثروت یمن را هدف قرار داده است، سکوت نخواهند کرد.

پیشتر وب سایت آمریکایی «هاف پُست» گزارش داده بود: تاسیسات حمل و نقل استراتژیک در المهره و همچنین استقرار تعداد پایگاه‌ نظامی در آن، مورد توجه اشغالگران عربستان قرار گرفته است.

مقامات عربستان مدعی شدند که تحرکات آن‌ها در استان المهره، حمایت از یمن برای جلوگیری از قاچاق تسلیحات و بهبود زیرساخت‌ها و ارائه کمک‌های بشردوستانه است اما این وب سایت آمریکایی اشاره کرد که هدف اصلی آن‌ها، استفاده از المهره برای رسیدن به مسیرهای تجاری ارزشمند برای رژیم سعودی است.

به نوشته این منبع خبری، مسئولان آمریکایی و کارشناسان امنیت ملی از این نگران هستند که سعودی‌ها، کمک‌های غرب را برای تبدیل شدن منطقه به یک دولت نیابتی مورد استفاده قرار دهند.

به نوشته وب سایت یاد شده، طرح عربستان در المهره مستقیم با نگرانی چندین‌ ساله واشنگتن در مورد نقش آمریکا در جنگ یمن ارتباط دارد زیرا قانونگذاران هر دو طرف (دموکرات و جمهوری خواه) نسبت به [ادامه ارسال] محموله‌های تسلیحاتی و حمایت لجستیکی آمریکا از عملیات نظامی عربستان در یمن تردید دارند، از این رو سر و صدای زیادی به پا کردند تا از ارسال سلاح جلوگیری کنند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

https://irna.ir/xjLTC۲
**زمزمه برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی
رژیم صهیونیستی که در طول چهار سال اخیر، پنج انتخابات پارلمانی برگزار کرده است، هم اکنون در معرض فروپاشی کابینه جدید این رژیم قرار دارد و زمزمه برگزاری انتخابات زودهنگام از رسانه‌ها شنیده می‌شود.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی خواستار برگزاری همه پرسی درباره لایحه اصلاحات قضائی در این رژیم شد و نوشت: آسان ترین راه برای فهمیدن میزان حمایت عمومی از لایحه کابینه، برگزاری همه پرسی است اما (اعضای ائتلاف حاکم) به خوبی می دانند که انجام چنین کاری باعث از دست رفتن وجهه آنها خواهد شد.

این رسانه صهیونیست درباره کابینه بنیامین نتانیاهو که اکنون در راس هرم قدرت در رژیم صهیونیستی قرار دارد، نوشت: این کابینه باید بداند که با رای اکثریت روی کار نیامده است و در طول ایام تبلیغات، صادقانه همه مسائل را شفاف با رای دهندگان در میان نگذاشته است.

یدیعوت آحارونوت، با اشاره به مخالفت حدود نیمی از طرفداران حزب لیکود با لایحه اصلاحات قضائی، این موضوع را موید صداقت نداشتن کابینه حاکم در دوران تبلیغات انتخاباتی ارزیابی کرد.

این رسانه صهیونیست خطاب به حزب حاکم نوشت: باتوجه به بیان نشدن جزئیات لایحه اصلاحات قضائی در دوران تبلیغات انتخاباتی، تصویب لایحه اصلاحات قضائی در کنست (پارلمان) مشروعیت نخواهد داشت و کابینه یا باید در اینباره، همه پرسی برگزار یا اینکه انتخابات زودهنگام برگزار کند.

یدیعوت آحارونوت درباره ضرورت برگزاری همه پرسی برای قانونی کردن لایحه اصلاحات قضائی نوشت: ضرورت آن این است که جلوی جنگ داخلی را می گیرد.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی در چهار سال گذشته، یکی از متزلزل ترین دوره های تاریخ خود را با برگزاری پنج انتخابات در چهار سال به ثبت رساند و کابینه های حاکم به خاطر اختلافات داخلی، یکی پس از دیگری منحل شدند.

کابینه افراطی و راستگرای بنیامین نتانیاهو نیز اکنون تحت شدیدترین فشار داخلی و خارجی، در معرض فروپاشی است و از یک طرف جناح اپوزیسیون موجودیت آنرا تهدید می کند و از طرف دیگر، سهم ‌خواهی تندروهای ارتدکس آنرا به چالش می کشند.

سیاست های افراطی کابینه حاکم بر رژیم صهیونیستی منجر به انزوای بین المللی این رژیم شده و حتی متحدان غربی این رژیم را نیز از آن دور کرده است. در مقابل، گروه های مقاومت اکنون در بهترین شرایط قرار داشته و سرزمین های اشغالی آماده وقوع انتفاضه دیگری است.
https://irna.ir/xjLTBL

**جمهوریخواهان راست افراطی خواستار توقف حمایت آمریکا از اوکراین شدند
روزنامه گاردین نوشت: جنگ اوکراین به یک موضوع مهم در انتخابات مقدماتی پیش روی حزب جمهوریخواه تبدیل شده است و اعضای راست افراطی شرکت کننده در کنفرانس امسال کمیته اقدام سیاسی محافظه‌کاران (CPAC) خواستار توقف حمایت از کی‌یف شدند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

این روزنامه انگلیسی افزود: مارجوری تیلور گرین از اعضای با نفوذ راست افراطی در حزب جمهوریخواه آمریکا با درخواست توقف حمایت مالی واشنگتن از اوکراین، مخالفت حزب متبوعش را با این کمک ها تقویت کرد؛ موضوعی که می تواند حمایت دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه از جنگ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را تهدید کند.

این عضو زن کنگره آمریکا از ایالت جورجیا تاکنون اظهارات نژادپرستانه و اسلام ستیزانه ای را مطرح کرده و در ترویج تئوری های توطئه عجیب و غریب نقش داشته است.

با این حال وی بعد از برقراری ارتباط نزدیک با کوین مک کارتی رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا که وعده داده آمریکا «چک سفید» برای اوکراین امضا نخواهد کرد، به چهره ای سرشناس در مخالفت با کمک به اوکراین در این مجلس تبدیل شده است.
گرین به روزنامه گاردین گفت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا «کل جهان را با خطر جنگ جهانی سوم مواجه کرده است». این دیدگاه به طور عمده در بزرگترین گردهمایی محافظه کاران موسوم به کنفرانس کمیته اقدام سیاسی محافظه کاران مورد تایید قرار گرفت.

وی روز جمعه در این کنفرانس گفت: من فکر می کنم که ایالات متحده باید به جای تأمین مالی و ادامه جنگی که به نظر می رسد در حال تشدید شدن است و کل جهان را در معرض خطر جنگ جهانی سوم قرار می دهد، برای صلح در اوکراین فشار وارد کند.

این عضو حزب جمهوریخواه خواستار توقف فوری حمایت های مالی آمریکا شد و گفت واشنگتن در واقع با این کمک ها به تسریع جنگ کمک می کند.

با گذشت بیش از یک سال از جنگ اوکراین، آمریکا چهار دوره کمک به اوکراین به ارزش تقریبی ۱۱۳ میلیارد دلار اختصاص داده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین و ران دسانتیس فرماندار فلوریدا دو رقیب اصلی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، درباره کمک مالی به اوکراین ابراز تردید کرده اند و نظرسنجی ها هم نشان می دهند که حمایت عمومی از این کمک ها کاهش یافته است.

اوکراین در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان به عنوان یک موضوع مهم مطرح شده است. ترامپ که در نوامبر گذشته کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرد، بارها خواستار پایان دادن به این جنگ شده و حتی ادعا کرده در صورت بازگشت به اتاق بیضی (دفتر کار رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید)، می تواند جنگ را «طی ۲۴ ساعت» پایان دهد.

دسانتیس رقیب احتمالی ترامپ نیز که از لفاظی های شدید علیه پوتین در دوران خدمتش در کنگره استقبال می کرد اکنون به دلیل مواضع پوپولیستی اش، مانند ترامپ خواستار پایان این جنگ است هر چند که وی در کنفرانس کمیته اقدام سیاسی محافظه کاران در روز جمعه شرکت نداشت.
با این حال مایک پنس معاون پیشین ترامپ که انتظار می رود در ماه های آینده برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا اعلام آمادگی کند از واشنگتن خواسته حمایت از اوکراین را تقویت کند و تاکید دارد که رهبری حزب جمهوریخواه نباید اقدامات پوتین را توجیه کند. میچ مک کانل رئیس جمهوریخواه اقلیت سنا و برخی دیگر از اعضای حزب جمهوریخواه با این نظر موافق هستند.

پیشتر و همزمان با نخستین سالگرد حمله روسیه به اوکراین، پنس هشدار داده بود که مسکو به جنگ در اوکراین اکتفا نمی‌کند.

مک کانل نیز ارائه کمک های مالی و نظامی به اوکراین را «سرمایه گذاری مستقیم» آمریکا در تقابل با «ماشین جنگی» پوتین خوانده بود.

اما مخالفت برخی از اعضای حزب جمهوریخواه با ادامه کمک ها به اوکراین شکاف بین اعضای این حزب را نمایان کرده است.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه اسبق آمریکا به تازگی در واکنش به اظهارات ترامپ و دیسانتیس که قطع حمایت آمریکا از اوکراین و جلوگیری از نزدیکی بیش از پیش روسیه و چین را خواستار شده بودند، هشدار داد که نامزدهای احتمالی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ که حامی قطع کمک های واشنگتن به کی یف بوده اند، باید مراقب سخنان خود باشند.
https://irna.ir/xjLTCG

**کاهش سرعت تحریم‌ الیگارش‌های روسی در آلمان
اعمال تحریم‌ها علیه الیگارش‌ها و موسسه‌های مالی روسی در آلمان در ماه‌های اخیر به کندی گرائیده است تا جاییکه این کشور در ۶ ماه گذشته تنها توانسته کمتر از یک میلیارد یورو از دارایی‌های آن‌ها را مسدود سازد.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

داده‌های وزارت دارایی آلمان نشان می‌دهد این کشور از ابتدای جنگ اوکراین تاکنون حدود پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو از دارایی‌های متعلق به الیگارش‌های روسیه را مسدود کرده است. این در حالی است این رقم ۶ ماه پیش از این به چهار میلیارد و ۲۸۰ میلیون یورو رسیده بود.

بنابراین، در ۶ ماه گذشته، دولت آلمان توانسته است تنها کمتر از یک میلیارد یورو از دارایی‌های ثروتمندان با نفوذ روسیه را مسدود کند.

به گفته کریستین گرک عضو پارلمان آلمان، از ماه دسامبر (آذر/دی) تاکنون تنها ۲۰۰ میلیون یورو به دارایی‌های مسدود شده الیگارش‌های روسی افزوده شده است.

گرک می‌گوید در این مدت حتی یک الیگارش هم گزارش ثروت ارائه نکرده است.

طبق قانون تحریم‌های آلمان، اهداف موردد نظر تحریم‌های اتحادیه اروپا باید بلافاصله دارایی‌های خود را اعلام کنند و در غیر این صورت مشمول مجازات جریمه یا حداکثر یک سال زندان خواهند بود.

براساس آمارهای دولتی آلمان، هشت الیگارش تاکنون ۳۱ گزارش دارایی به بوندس بانک (بانک مرکزی آلمان) ارائه داده‌اند که ارزش آن‌ها معادل ۵۷۷ میلیون یورو است.

الیگارش‌های روسیه تاجران ثروتمندی هستند که از نظر سیاسی نفوذ بالایی دارند.
https://irna.ir/xjLTCk
**مذاکرات پاکستان و آمریکا با محور تروریسم زیرسایه بی اعتمادی متقابل
پاکستان هفته جاری درحالی میزبان دور جدید مذاکرات با آمریکا با محوریت مبارزه با تروریسم خواهد بود که سایه بی اعتمادی متقابل همچنان بر همکاری‌های دو کشور سنگینی می‌کند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

رایزنی‌های دو روزه ایالات متحده آمریکا و پاکستان با دستور کار مبارزه با تروریسم و امنیت مرزی از روز دوشنبه در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.

«کریستوفر لدنبرگ» هماهنگ کننده ایالات متحده در امور مبارزه با تروریسم ریاست هیات این کشور را در مذاکرات با مقامات برعهده خواهد داشت. این مذاکرات کمتر از یک ماه از برگزاری مذاکرات دفاعی آمریکا و پاکستان که اواسط ماه گذشته میلادی در واشنگتن منعقد گردید، برگزار می‌شود.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش دادند که در مذاکرات آتی مبارزه با تروریسم بحث استفاده تروریست‌ها از قلمروی افغانستان علیه پاکستان، جلوگیری از تامین مالی تروریسم و امنیت مرزی در دستور کار قرار دارد.

رایزنی‌های ضد تروریسم واشنگتن و اسلام‌آباد درحالی صورت می‌گیرد که دو کشور همچنان نسبت به یکدیگر بی اعتماد هستند. آمریکایی‌ها همواره خواستار اقدامات بیشتر از سوی پاکستان در مقابله با تروریسم هستند و از سوی دیگر اسلام‌آباد حضور آمریکا در افغانستان و خروج فرارگونه آنان از افغانستان را عامل اصلی ترویج تروریسم در پاکستان و افزایش آن پس از روی کار آمدن دولت موقت در افغانستان می‌داند.

با نگاهی گذرا به روابط آمریکا و پاکستان در دو دهه گذشته، متوجه خواهیم شد که بسیاری از شاخص‌های رفتاری این دو کشور ناشی از الزامات راهبردی است اما در طول این سال‌ها اسلام‌آباد همواره از رویکرد جانبدرانه واشنگتن در مبارزه با تروریسم و ناکافی دانستن اقدامات پاکستان در این مسیر شاکی بوده است.

«خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان اواخر آذرماه امسال در واکنش به ادعای واشنگتن برای کمک به اسلام‌آباد گفت: آیا آمریکایی‌ها توانایی این را داشتند که با تروریسم و خشونت طلبی در افغانستان مقابله کنند.

وی افزود: توانمندی آمریکا در افغانستان چگونه بود که حال آنان به پاکستان پیشنهاد کمک برای مقابله با تروریسم را مطرح می‌کنند.

سایه بی‌اعتمادی بر روابط دو کشور با وجود روی کار آمدن دولت فعلی در آمریکا به ریاست جوبایدن همچنان سنگینی می‌کند و شنیده‌ها حاکی از تلاش اسلام‌آباد برای متقاعد کردن واشنگتن برای توسعه روابط دوجانبه فراتر از بحث افغانستان و منافع امنیتی واشنگتن در منطقه است.

واشنگتن همواره بهبود همکاری‌ها با اسلام‌آباد را به اقدامات بیشتر طرف پاکستانی در مبارزه با تروریسم مشروط کرده است موضوعی که رهبران پاکستان همواره از آن به عنوان اهرم فشار واشنگتن علیه خود یاد می‌کنند.
https://irna.ir/xjLTDh
**السودانی: برای نزدیک کردن دیدگاههای ایران و عربستان ابتکارعمل داریم
نخست وزیر عراق گفت که کشورش برای نزدیک کردن دیدگاههای ایران و عربستان صاحب ابتکارعمل است.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز(شنبه) در گفت وگو با شبکه سعودی العربیه تصریح کرد که بغداد (فقط) پیام رسان تهران و واشنگتن نیست بلکه در این زمینه صاحب ابتکارعمل برای نزدیک کردن رویکردها است.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود تصریح کرد: به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که عراق را وارد جنگ و درگیری هایی بکند که در تضاد با منافع ملی عراق است.

السودانی تصریح کرد که نیروهای امنیتی دولت فدرال عراق با همکاری دولت محلی در اربیل در شمال عراق مرزهای این کشور با ایران و ترکیه را کنترل می کنند.

به گفته العربیه سعودی، السودانی همچنین در گفت گو با این رسانه گفت که مخالفت با کشورهای دیگر از داخل عراق باید مسالمت آمیز و غیرمسلحانه باشد و بغداد هرگونه تجاوز به مرزهای خود را نمی پذیرد.

نخست وزیر عراق در بخشی از اظهارات خود با ابراز تاسف نسبت به تصمیم مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق مبنی بر کنار کشیدن از فعالیت های سیاسی گفت: امیدواریم که مقتدی صدر در تمام فعالیت های سیاسی کشور مشارکت داشته باشد.

«عبدالطیف رشید» رئیس جمهوری عراق هشتم اسفندماه جاری بار دیگر بر تمایل کشورش برای ادامه میانجیگری و برگزاری مذاکرات ایران و عربستان سعودی تاکید کرد.

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر اخیرش به عراق در گفت وگو با شبکه العالم در خصوص روابط تهران و ریاض گفته بود: بازگشت روابط ریاض با تهران را به حالت طبیعی هم به نفع دو کشور و هم به نفع منطقه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو و تعامل با عربستان سعودی استقبال کرده و با نقش‌آفرینی عراق پیشرفت خوبی در پنج دور گفت‌وگوهای قبلی داشته‌ایم و اکنون در حال تنظیم مرحله جدیدی از گفت‌وگوها هستیم.

وی با اظهار امیدواری به این‌که در این زمینه ناظر و شاهد اقدامات محسوس و نتایج ملموس و عملی باشیم، تصریح کرد، در برخی از موضوعات، توافقات اجرایی و عملیاتی شده اما همچنان موضوعاتی هست که بین ما و طرف سعودی در حال مناقشه است. ما معتقدیم که در نتیجه این گفت‌وگوها فضای مناسب برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در زمان خودش فراهم خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران همواره از مسیر گفت‌وگو، تعامل و بازگشت روابط به حالت طبیعی استقبال می‌کند.
https://irna.ir/xjLTBx
**کمک هزینه یک میلیارد دلاری بانک جهانی به هند برای زیرساخت‌های بهداشتی
بانک جهانی، برای افزایش دسترسی به زیرساخت‌های بهداشتی، یک میلیارد دلار به هند کمک می‌کند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

بانک جهانی و دولت هند، قرارداد دو وام تکمیلی به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار برای حمایت از زیرساخت های مراقبت های بهداشتی کشور امضا کردند. این توافقنامه توسط «راجات کومار میشرا»، دبیر وزارت اقتصاد هند و مدیر بانک جهانی هند، «آگوست تانو کوامه»، امضا شد.

بانک جهانی در بیانیه ای تاکید کرد، همه‌گیری کووید-۱۹ نیاز به آمادگی دسترسی عمومی و تقویت سیستم بهداشتی در سراسر جهان اهمیت بیشتری می‌بخشد. هدف این دو پروژه افزایش انعطاف پذیری و آمادگی سیستم های بهداشتی هند در برابر همه گیری های آینده است.

صنعت بیمارستانی هند که ۸۰ درصد از تجارت مراقبت های بهداشتی این کشور را به خود اختصاص داده است، با افزایش تقاضا از سوی سرمایه گذاران داخلی و جهانی مواجه است. دولت هند پیش‌بینی می‌کند که این صنعت از ۶۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۱۳۲ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۳ با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۱۶-۱۷ درصد خواهد رسید.

مجموع تامین مالی ۱ میلیارد دلاری (حدود ۸۲۰۰ کرور روپیه) در درجه اول از ماموریت زیرساخت بهداشتی پرادان مانتری-آیوشمان بهارات (PM-ABHIM) که در اکتبر ۲۰۲۱ راه اندازی شد، حمایت می کند.

این وام ها ارائه خدمات بهداشتی را در هفت ایالت آندرا پرادش، کرالا، مگالایا، اودیشا، پنجاب، تامیل نادو و اوتار پرادش را در اولویت قرار خواهند داد. در کنار برنامه های سطح ملی، هدف این وام ها بهبود زیرساخت های مراقبت های بهداشتی عمومی در سراسر هند است.

بهبود در سلامت هند
بر اساس برآوردهای بانک جهانی، امید به زندگی هند در طول زمان بهبود یافته است و از ۵۸ در سال ۱۹۹۰ به ۶۹.۸ در سال ۲۰۲۰ رسیده است و بالاتر از میانگین سطح درآمد این کشور است. علاوه بر این، نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، نرخ مرگ و میر نوزادان، و نسبت مرگ و میر مادران نزدیک به میانگین سطح درآمد هند است که نشان دهنده دستاوردهای قابل توجهی در دسترسی به حضور متخصصان در زایمان ایمن سازی و سایر خدمات فوری است.

به رغم بهبود در سلامت جمعیت هند، کرونا نیاز به احیای مجدد، اصلاح و توسعه ظرفیت برای نیازهای اصلی سلامت عمومی را برجسته کرده است. این وام ها به بهبود کیفیت و دسترسی عمومی ارائه خدمات بهداشتی در هند کمک خواهد کرد.
https://irna.ir/xjLTCn
**سرقت محموله جدید نفت سوریه توسط اشغالگران آمریکایی
نیروهای اشغالگر آمریکایی محموله جدیدی از نفت سوریه را به سرقت بردند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

منابع محلی اعلام کردند که یک کاروان از نیروهای اشغالگر آمریکایی شامل ۲۳ کامیون و تانکر حامل نفت سرقتی سوریه از گذرگاه غیرقانونی المحمودیه عبور و راهی خاک عراق شده است.

کاروان نیروهای اشغالگر آمریکایی نفت سرقتی سوریه را به پایگاه‌های خود در عراق منتقل کرده است.

نیروهای اشغالگر آمریکایی همچنین از طریق گذرگاه‌ غیر قانونی الولید بیش از ۳۴ خودرو و تانکر حامل نفت سرقتی سوریه را به مقصد عراق انتقال دادند.

با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.
https://irna.ir/xjLTFN
**زخمی شدن یک صهیونیست طی عملیات مقاومتی در الخلیل
منابع خبری امروز شنبه از مجروح شدن یک شهرک نشین صهیونیست در پی عملیات مقاومتی فلسطینی‌ها در الخلیل خبر دادند.

ازامیدواری اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران تااحتمال سقوط دولت نتانیاهو

شبکه روسیا الیوم اعلام کرد که یک شهرک‌نشین تندرو اسرائیلی بر اثر تیراندازی یک جوان فلسطینی در نزدیکی الخلیل زخمی شد.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با تایید این حمله وضعیت این شهرک‌نشین را متوسط اعلام کرد.

پس از این عملیات نظامیان رژیم صهیونیستی در محل عملیات مستقر شده و در جستجوی مجری عملیات هستند.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی به ویژه در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.
https://irna.ir/xjLTGk


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha