کاشت سه میلیون و ۵۰۰ هزار نهال در همدان برنامه ریزی شده است

همدان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال در سطح کشور گفت: سهم استان از این میزان سه میلیون و ۲۰۰ هزار نهال بود که به سه میلیون و ۵۰۰ هزار نهال افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسفندیار خزایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: امسال با وجود برنامه ریزی برای اجرای این طرح، اما میزان نهال و نهاده کافی نیست چرا که بسیاری از نهالستان ها با تمام ظرفیت کار نمی کنند.

وی اضافه کرد: نهالستان های زیر پوشش منابع طبیعی همدان در بهترین حالت سالانه بین ۳۸۰ تا ۵۰۰ هزار نهال تولید می کنند که با سهم سه میلیون و ۵۰۰ هزار نهال پیش بینی شده فاصله زیاد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: هفته منابع طبیعی امسال ۳۸۴ هزار نهال توزیع می شود که برای افزایش تولید نهال، وارد انعقاد تفاهم نامه با کارخانجات برای تولید نهال شدیم.

خزایی افزود: طبق بررسی های صورت گرفته با گلدانی کردن نهال می توان یک میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان تولید و تا رسیدن به سه میلیون و ۵۰۰ هزار نهال باید از توان بخش خصوصی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در این راستا با شهرک صنعتی تفاهم نامه منعقد شد تا با استفاده از کیسه گلدانی در محل های که دارند نهال تولید و کشت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: پنج هکتار از زمین های موجود در نیروگاه مفتح نیز برای ایجاد نهال پیش بینی شده همچنین دیگر واحدهای موثر در تولید گاز کربنی باید در کاشت نهال فعال شوند.

خزایی ادامه داد: کمیته علمی متشکل از دانشگاهیان و مرکز تحقیقات در حال بررسی این است که چه گونه ای با کمترین نیاز به آب در چه محلی کشت شود تشکیل شده است تا با کمترین نیاز به آب به عدد پیش بینی شده دست یابیم.

وی با بیان اینکه ماهیت جنگل تولید آب است نه مصرف آب گفت: ۴۵ هزار و ۷۰۰ هکتار جنگل شامل اراضی جنگلی، جنگل کاری و پارک های جنگلی حاشیه ای در استان وجود دارد که سطح تاج پوشش آنها مناسب نیست بنابراین برای تبدیل آنها به جنگل تیپی باید تقویت و غنی سازی شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: برای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال اعتباری در نظر گرفته نشده است بنابراین باید از نهادهای مردمی برای اجرای این طرح کمک گرفت حتی این نهادها برای پیشبرد کار می توانند ایده بدهند.

خزایی بیان کرد: گونه هایی نظیر بنه، پسته رشید، بلوط، زالزالک، سماق، توت و سنجد قابلیت کاشت در اراضی جنگلی استان همدان را دارند.

وی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور به همدان برای اجرای طرح های آبخیزداری در سطح ۳۰ هزار هکتار مصوب شد که تاکنون ۵۰ میلیارد قرارداد بسته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: کارخانجات، معادن و دیگر واحدها به علت مصرف انرژی، موجب تولید گازها و دی اکسید کربن می شوند بنابراین این واحدها به علت استفاده از منابع خدادادی و این سرزمین، در قبال طبیعت مسئولیت اجتماعی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha