ماجرای انتخاب واحد درسی معارف دانشجویان پزشکی شیراز چه بود؟

شیراز-ایرنا- یک دانشجوی پزشکی اخیرا در حالی از بلاتکلیفی بر سر انتخاب واحد دروس علوم معارف سخن گفته بود که بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پیش‌ ثبت‌نام دانشجویان برای این دروس انجام شده تا برنامه‌ریزی برای ارائه درس مطابق ضوابط دانشگاه صورت گیرد. 

پیش از این، یکی از دانشجویان که عضو تشکل دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است در دیدار با مدیرکل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفته بود: با گذشت چند ماه از انتخاب واحد دانشجویان، تصمیم‌گیران این دانشگاه بدون هیچ دلیل وتوضیح قانونی مانع حضور دانشجویان درکلاس‌های حوزه علوم اسلامی شده‌اند و شمار زیادی از دانشجویان همچنان در بلاتکلیفی انتخاب واحد قرار گرفته و از برنامه‌ریزی درسی جامانده‌اند.

این عضو تشکل دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه این تصمیم درآینده موجب می‌شود دانشجویان از زمان مشخص فارغ التحصیلی عقب بمانند گفت: نیاز است مسئولان هرچه سریعتر تصمیم قانونی را بگیرند تا بتوانیم در کلاس‌های علوم اسلامی حضور یابیم و از برنامه‌های درسی عقب نمانیم.
حجت الاسلام سعید کرمی مدیر کل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز قول پیگیری داد و گفت: یکی از وظایف مجموعه نهاد، ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در بدنه دانشگاه است و نیاز داریم در هر سال با برخورداری از اساتید با تجربه درس‌های حوزه علوم اسلامی و دیگر درس‌های مربوطه را با مطلوب‌ترین روش به دانشجویان ارائه دهیم.

طراحی و برنامه ریزی نهاد رهبری در خصوص درس‌های معارف اسلامی
در این پیوند، خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تماس گرفت.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره گفت: اخذ دروس در دانشگاه تابع شرایط، ضوابط و مقرراتی است که این مقررات ضامن گذراندن موفق و مطابق ضوابط آموزشی واحدهای درسی مختلف هم در حوزه درس‌های تخصصی و هم در حوزه درس‌های عمومی است.
دکتر محسن رازقی افزود: واحدهای درسی باید با توجه به اهداف آموزشی و امکانات ارائه و همچنین پیش‌بینی قالب‌های متفاوت متناسب با ماهیت و نوع درس ارائه شود.
وی افزود: در خصوص دروس معارف اسلامی دو شیوه یا دو قالب داریم که با طراحی و برنامه‌ریزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سازماندهی می‌شود. در حقیقت یک سری دروس در قالب درس‌های حوزه علوم اسلامی و برخی درس‌ها هم در قالب دروس حوزه معارف اسلامی ارائه می‌شود.

ابتکاری برای ارائه درس‌های حوزه علوم اسلامی در دانشگاه
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: ارائه دروس در حوزه معارف اسلامی از سابقه بیشتری در دانشگاه بهره می‌برد اما در چند سال اخیر شرایطی فراهم شده تا دانشجویانی که تمایل دارند و از شرایط لازم برخوردار هستند بتوانند درس‌هایی را در قالب دروس حوزه علوم اسلامی بگذرانند. با این حال، این کار در یک چارچوب و با مقررات خاصی انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: برای انتخاب دروس بایستی از پیش برنامه‌ریزی شود چراکه وقتی دانشجو می‌خواهد در یک واحد درسی چه در حوزه علوم اسلامی و چه در حوزه معارف اسلامی شرکت کند باید اساتید از قبل مشخص و مجوزهای لازم اخذ شده باشد؛ همچنین اساتید باید از صلاحیت علمی کافی برخوردار باشند.
رازقی گفت: این فرآیندی است که به طور معمول در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. البته تصمیماتی که در این زمینه در دانشگاه گرفته می‌شود با توجه به دستورالعمل‌هایی است که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اعمال شده است.

پیش ثبت نام دانشجویان انجام شده است
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با بیان اینکه برای انتخاب درس‌های حوزه، پیش ثبت‌نام دانشجویان انجام شده است، به ایرنا گفت: پیش ثبت نام از یک سری دانشجویان به عمل آمد تا دانشگاه تعداد متقاضیان و ظرفیت موجود را تخمین بزند.

برخی دانشجویان شرایط اخذ این درس‌ها را نداشتند
رازقی ادامه داد: در واقع پیش ثبت‌نام از بین افراد متقاضی که خود را واجد شرایط برای اخذ این درس‌ها می‌دانستند انجام شده است اما در مراحل بعدی مشخص شد که برخی دانشجویان شرایط اخذ این دروس را در چارچوبی که دانشگاه تعیین کرده ندارند.

هیچ سردرگمی وجود ندارد
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه یادآور شد: ما موظف هستیم که با اتکا به روال معمول نسبت به ثبت نام دانشجویان در این واحدها اقدام کنیم. البته فرصت اخذ درس‌هایی که دانشجو باید بگذارند از او سلب نشده و هیچ دانشجویی به این دلیل دچار عقب افتادگی تحصیلی نمی گردد.
وی ادامه داد: با تدابیر و توافقی که با هماهنگی گروه معارف اسلامی و حوزه علوم اسلامی دانشجویی صورت گرفته ظرف سه روز گذشته اصلاحات لازم انجام شده است و در حال حاضر هیچ سردرگمی میان دانشجویان وجود ندارد.

ایجاد فرصت اصلاح انتخاب واحد
رازقی یادآور شد: برخی دانشجویان متقاضی اخذ این دروس بودند که با بررسی‌های اولیه در دانشگاه مشخص شد که این دانشجویان شرایط اخذ این دروس را ندارند و فرصتی فراهم شده که آنها دروس مورد نیازشان را اخذ کنند؛ در حال حاضر همه دانشجویان در حال اصلاح انتخاب واحدهایشان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha