۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۵۳
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85049160
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سومین همایش ملی "منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس" در شهرکرد آغاز شد

شهرکرد- ایرنا- سومین همایش ملی "منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس" روز دوشنبه ۱۵ اسفند به میزبانی شهرکرد با حضور جمعی از مسوولان و استادان و محققان دانشگاهی در دانشگاه شهرکرد کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیر همایش «منابع طبیعی و توسعه پایدار زاگرس» اظهار داشت: آمایش سرزمین، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت منابع طبیعی زاگرس، حفاظت، خدمات اکوسیستمی و تنوع زیستی زاگرس، بحران‌ها، مخاطرات و آسیب‌پذیری منابع طبیعی و محیط زیست زاگرس، فرهنگ، مسائل اجتماعی، دانش بومی و جامعه‌شناسی زیست‌محیطی زاگرس، معیشت، کارآفرینی، بهره‌وری و اقتصاد، آموزش، پژوهش، ترویج و کنشگری در منابع طبیعی زاگرس از جمله محورهای این همایش است.

بیت‌الله محمودی افزود: این همایش یک محور ویژه با عنوان سیاستگذاری و مدیریت پایدار منابع آبی زاگرس نیز دارد که تلاش علمی محققان و پژوهشگران می تواند راهکارهای موثری برای محافظت از جنگل‌های زاگرس باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد جمع‌آوری و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست را از مهمترین اهداف این همایش عنوان کرد و گفت: شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه‌ها و طرح‌های حوزه منابع طبیعی در منطقه زاگرس و نمایش دستاوردهای اجرایی و تحقیقاتی از دیگر اهداف این همایش ملی است.

محمودی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی همایش منابع طبیعی و توسعه پایدار زاگرس در دانشگاه شهرکرد مستقر است، خاطرنشان کرد: در دومین سال برگزاری این همایش در سال ۹۸ از مجموع ۲۳۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه ۱۹۵ مقاله پذیرفته شد که از این تعداد ۲۴ مقاله به صورت شفاهی و ۱۷۱ مقاله به صورت پوستر در ۲ روز برگزاری همایش ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: جنگل‌های زاگرس از جمله مناطق مهم و با ارزش منابع طبیعی کشور ایران است که وسعتی بیش از یک پنجم سطح کشور و جمعیتی حدود یک سوم جمعیت کل ایران را در خود جای داده است، این جنگل‌ها در سال‌های اخیر به سبب دخالت‌های بی‌رویه انسان و وابستگی مردم به این منابع دستخوش تغییرات زیادی شده است.

به گزارش ایرنا، در این همایش ۲ روزه مقالات برتر انتخاب و به صورت پوستر و سخنرانی ارائه می‌شود.

بخشی از جنگل‌های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد که طی سه دهه اخیر با تخریب ۳۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها، سطح جنگل‌های زاگرس در این استان از ۳۴۰ هزار هکتار به ۳۱۵ هزار هکتار کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha