صنایع دستی و گردشگری در اولویت مشاغل جایگزین در شرق اصفهان است

اصفهان - ایرنا - سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی شهرستان هَرَند گفت: صنایع دستی و گردشگری در اولویت مشاغل جایگزین در شرق اصفهان بشمار می‌آید که از پیشینه و ظرفیت‌ خوبی در این منطقه برخوردار است و وابستگی به آب هم ندارد.

بهزاد کرمی، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به مشکلات آب در شرق اصفهان بهتر است کسب‌وکارهای خلاقانه و نوآورانه‌ای در این منطقه راه اندازی شود که وابستگی و درآمد آنها را به آب کمتر کند.

کرمی تصریح کرد: بررسی ظرفیت‌ها، امکانات و مشکلات موجود در شرق اصفهان و کمبود منابع آبی نشان می‌دهد که در زمان حاضر بهترین مشاغل جایگزین در این منطقه که می تواند برای تامین معاش و درآمد خانوارها بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد، صنایع دستی، گردشگری و مشاغل خانگی است.

وی با اشاره به برخی از صنایع دستی منطقه مانند کاربافی ورزنه، گیوه روستای"پیکان"(شهرستان جرقویه)، گلیم بافی و عروسک‌های چوبی و دستباف اظهار داشت: گردشگران خارجی از این محصولات بویژه عروسک های محلی استقبال می‌کنند و اگر بتوان بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرد فضای کسب و کار خوبی در این زمینه شکل می گیرد.

کرمی با بیان اینکه محصول "عناب" کوهپایه نیز آب‌بَر نیست و می‌توان بر روی آن سرمایه‌گذاری خوبی کرد، گفت: در زمینه بازیافت و ارزش‌آفرینی کسب و کارهای کوچک نیز ظرفیت های خوبی در شرق اصفهان وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری پنج رویداد استارتاپی در بهمن امسال در شرق اصفهان خاطرنشان کرد: این رویدادها با هدف شناسایی فرصت های کارآفرینی جدید در این منطقه و توسط مرکز آموزش علمی و کاربردی هرند اجرا شد تا بتوان ایده‌های جدید در این زمینه را شناسایی و بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرد.

وی با بیان اینکه این رویدادها در زمینه‌های "ارزش‌آفرینی عناب کوهپایه"، گردشگری، صنایع دستی، بازیافت ضایعات و پسماند، مشاغل خانگی و ارزش‌آفرینی در کسب و کارهای کوچک برگزار شد، خاطرنشان کرد: این رویدادها با همکاری کمیته امداد استان و با حضور سرمایه‌گذاران در شهرستان های کوهپایه، هرند، ورزنه و جرقویه واقع در شرق اصفهان و با هدف حمایت از ایده‌های خلاقانه برتر برگزار شد.

سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی هرند اظهار داشت: رویکرد ما در برگزاری این رویدادها این است که به جای اینکه ماهانه کمک مستمری به برخی خانواده‌ها پرداخت شود، این خانوارها بتوانند بصورت خلاقانه و با حمایت‌های تشویقی و جذب سرمایه‌گذاران وارد بازار کسب و کار شوند.

کرمی اضافه کرد: از بین این ایده‌ها حدود ۲۵ ایده مُنتخب در جلسه‌ای با حضور مسوولان و سرمایه‌گذاران معرفی می شود تا بتوان با جذب حمایت‌ها و سرمایه‌گذاران برای تجاری سازی آنها اقدام کرد.

وی با اشاره به فعالیت مرکز نوآوری گردشگری کویر شرق اصفهان در مرکز علمی کاربردی هرند گفت: تیم‌هایی در زمینه تولید گیوه، شوید هرند و صنایع دستی در این مرکز فعالیت دارند و هدف ما افزایش این تیم ها در زمینه‌های دیگر است.

وی یکی از مسائل موجود برای راه اندازی کسب و های جدید در شرق اصفهان را تبلیغات دانست و افزود: لازم است آموزش‌ها و اقدام های لازم در این زمینه انجام شود تا مردم منطقه بتوانند محصولات خود را بخوبی در بازارهای جدید عرضه کنند.

چهار شهرستان جَرقویه، وَرزَنه، هَرَند و کوهپایه در شرق شهرستان اصفهان واقع هستند؛ محل درآمد و شغل برخی از ساکنان این مناطق در زمینه کشاورزی و دامداری است که در سال های اخیر بدلیل خشک شدن بستر زاینده رود در این منطقه و فصلی شدن رهاسازی جریان آب، با مشکلات معیشتی مواجه شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha