۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۵۵
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85049466
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۰ اصله نهال در آستارا کاشته شد

آستارا- ایرنا- ۶۰ اصله نهال افرا، ون، بلوط و دیگر انواع گونه‌های جنگلی سازگار با اقلیم آستارا روز دوشنبه در آیینی به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی با حضور جمعی از مسئولان و دوست‌داران طبیعت این شهرستان کاشته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرماندار آستارا در این آیین که در اراضی بالادست تالاب استیل عباس‌آباد برگزار شد، با تبریک روز درختکاری و هفته دوستی با طبیعت گفت: این روزها که در دوره رشد و توسعه استفاده از ماشین‌آلات، تجهیزات صنعتی و زندگی ماشینی قرار داریم، هرچه جلوتر می‌رویم هوای ناپاک، بیماری‌های لاعلاج، مسائل و مشکلات تنفسی کشورهای در حال توسعه را بیشتر درگیر می‌کند.

عنایت رضایی‌پور افزود: مهم‌ترین کار و مسئولیت در این شرایط توجه به طبیعت بوده و هفته منابع طبیعی بهانه خوبی است که هر کس به وظیفه خود در این زمینه عمل کند؛ در چنین مناسبت‌هایی وظیفه داریم بر اساس توصیه پزشکان و کلام‌الله مجید به عنوان کتابی آسمانی به طبیعت و به ویژه بحث درختکاری توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی تاکید کرد: همگان از ائمه جمعه و مسئولان اداره‌ها تا فعالان فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد باید به این موضوع توجه و کمک کنند؛ به طوری که حتی وقتی افراد در جریان تعطیلات به گردش می‌روند، وظیفه خود بدانند که نسبت به کاشت چند نهال که هزینه چندانی هم ندارد اقدام نمایند.

فرماندار آستارا بیان کرد: برخی کشورها با وجود برخورداری از مساحتی کم، به لحاظ بهره‌برداری از چوب و صنایع چوبی جزو اولین‌ها در دنیا هستند و برای پیاده‌سازی این راهبرد هر کس هر کمکی که از دستش برمی‌آید را انجام می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که این اقدام مبارک تداوم یابد و در فصل رشد و نمو و حیات دوباره درختان همه کمک کنند تا فضاهای آماده، درختکاری شوند؛ به طور قطع نتیجه این اقدام‌ها در چند سال آینده به ثمر خواهد نشست و مشاهده خواهد شد.

کاشت ۶ هزار اصله نهال در یک سال گذشته

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا نیز با تبریک روز درختکاری به عنوان نخستین روز از هفته منابع طبیعی تشریح کرد: امسال با تدبیر دولت، تایید سازمان جنگل‌ها و تاکید ویژه مقام معظم رهبری قرار شد که در ۴ تا ۵ سال آینده در راستای توسعه فضای سبز و کاهش آلودگی با کمک مردم یک میلیارد اصله نهال در نقاط مختلف کشور کاشته شود.

تورج سفرکار با اشاره به اینکه ایران متاسفانه جایگاه بسیار نامناسبی در زمینه آلودگی هوا و محیط زیست دارد، افزود: این برنامه ملی قرار است با پشتوانه سیاسی و امنیتی انجام شود که انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم در آن مشارکت داشته باشند و با منابع طبیعی همکاری کنند.

وی اظهار کرد: ۶ هزار اصله انواع نهال در ۶۰۰ هکتار از اراضی شهرستان آستارا بر همین اساس در یک سال گذشته کاشته شده که ۱۸۰ هکتار جنگلکاری جدید و سایر آن در قالب واکاوی طرح‌های قبل و شامل ۱۲۰ هکتار اراضی عباس‌آباد و سوغات‌محله، ۲۱۷ هکتار در بخش لوندویل و منطقه چلوند، ۵۶ هکتار در منطقه شونان و خانه‌های آسیاب و ۲۷ هکتار از اراضی حیران است.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا، در هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۲ اسفند) نیز قرار است در مجموع ۶ هزار اصله نهال در نقاط مختلف این شهرستان توزیع و کاشته شود.

گستره اراضی و عرصه‌های ملی آستارا ۴۰ هزار هکتار، شامل بخش مهمی از جنگل‌های هیرکانی و مراتع و ۱۸.۵ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر است.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha