تعهد سال اول گیلان در طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال محقق شد

آستارا- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان از تحقق یافتن سهم تعیین شده برای این استان در سال نخست مشارکت در "طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال" در طول چهار سال در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرخوش کرم‌زاده روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی نقش مشارکت شهروندی در مدیریت پسماندها تشریح کرد: گیلان برای اجرای طرح چهار میلیون و ۴۰۵ هزار اصله نهال در بخش دولتی و نزدیک به هشت میلیون اصله نهال در بخش خصوصی تولید کرد و در مجموع در سال نخست این پویش مردمی ۱۲ میلیون اصله نهال تولید کرد.

وی افزود: وظیفه استان گیلان در راستای دستور رییس جمهور تولید ۳۲ میلیون اصله نهال بود که سالانه هشت میلیون اصله نهال می‌شود؛ خوشبختانه تولیدکنندگان نهال در بخش‌های دولتی و خصوصی در این زمینه کمک کردند تا در استان وضعیت خوبی داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان بیان کرد: همه مرکزهای اداری، آموزشی، ورزشی و نظامی که عرصه قابل کاشت دارند، می‌توانند با اعلام موقعیت جغرافیایی، فضای موجود و تعداد نهال مورد نیاز خود در هفته منابع طبیعی از این اداره‌کل به صورت رایگان نهال دریافت کنند.

به گفته وی، این اقدام به تحقق طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور که در واقع تعهد جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای است، کمک خواهد کرد.

کرم‌زاده عنوان کرد: شرایطی که امروز شاهدیم با افزایش جمعیت انسانی، افزایش ساخت و سازها و گسترش ساخت کارخانه‌ها در دهه‌های گذشته رقم خورده که موجب گسترش شهرنشینی و در نتیجه کاهش فضای سبز و پوشش گیاهی جنگل‌ها شده است.

وی اضافه کرد: یکی از منابع اصلی تامین اکسیژن جهان جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی هستند که در پی کاهش مساحت و کم شدن جنگل‌ها و مرتع‌ها و از سوی دیگر تراکم جمعیت، افزایش دی‌اکسید کربن و سایر آلاینده‌ها تعادل اقلیمی را برهم زده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان گفت: افزایش دی‌اکسید کربن، در پی آن افزایش گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای کره زمین را موجب شد که به همین دلیل دولت‌ها تصمیم به جبران بخشی از اقدام‌های گذشته گرفتند که یکی از گام‌ها در این راستا کاشت انواع درخت در نقاط جنگلی و غیرجنگلی است.

وی بیان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در همین راستا تصمیم گرفت که طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در طی چهار سال آینده را انجام دهد که بر اساس آن باید سالانه حدود ۲۵۰ میلیون اصله نهال در نقاط مختلف کشور کاشته شود.

کرم‌زاده اظهار کرد: با توجه به وضعیت خاصی که کشور ما و همین طور استان گیلان و شهرستان آستارا دارد، همه باید به نوعی به حفاظت از وضعیت کنونی و ارتقای شرایط پوشش گیاهی جنگل‌ها و مرتع‌ها کمک کنیم؛ همه ما وظیفه داریم در این مسیر تلاش کنیم و هر کسی در حد توان در این وضعیت باید به محیط زیست که حال خوبی ندارد، کمک نماید.

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی برای صیانت از محیط زیست

فرماندار آستارا در ادامه این کارگاه آموزشی با اشاره به اینکه محیط زیست و منابع طبیعی ارتباط مستقیم با جنبه‌های گوناگون زندگی انسان‌ها دارد، گفت: همه تلاش‌ها برای حفظ سلامتی است و باید برای تحقق این هدف تلاش کنیم.

عنایت رضایی‌پور، آلودگی هوای برخی کلان‌شهرها را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید قدر هوای پاک و محیط طبیعی منطقه را بدانیم؛ چنان که برای تمیز نگه داشتن خانه خودمان برنامه داریم، باید برای محیط زیست و منابع طبیعی که یک محیط عام برای همه شهروندان است نیز برنامه داشته باشیم.

وی بیان کرد: اگر افراد به شهر خود به اندازه خانه خودشان ارزش قایل نشوند، آن آسایش مورد نظر را در جریان زندگی و حضور در محیط طبیعی نخواهند داشت؛ در این راستا باید به فرهنگ‌سازی در موضوع کاشت درخت بیشتر توجه شود.

فرماندار آستارا اضافه کرد: مردم این شهرستان به فرهنگی بودن شهره هستند که باید از چنین فرصتی در این حوزه استفاده شود و از ظرفیت افراد دغدغه‌مند استفاده کنیم تا شرایط محیط طبیعی خود را به حد آرمانی برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه توجه به این موضوع از نظر عرفی و شرعی نیز واجب است، عنوان کرد: هر یک از ما به عنوان شهروند تکلیف‌هایی داریم که باید در محیط زندگی فردی و اجتماعی اجرا کنیم که با توجه به ظرفیت‌های آستارا، می‌توانیم این شهرستان را حتی به عنوان الگویی در سطح استان و کشور مطرح کنیم.

هر شهروند آستارا، یک اصله نهال

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا نیز در این کارگاه آموزشی گفت: این طرح آموزشی ابتکاری برای نخستین بار در این شهرستان اجرا می‌شود که امید می‌رود در نقاط مختلف کشور گسترش یابد تا به هدف نهایی برسیم.

علیرضا قمی افزود: باید تلاش کنیم که ۸۰ درصد جمعیت آستارا که حدود ۶۰ هزار نفر می‌شود را به سمت کاشت دست‌کم سالانه یک اصله نهال سوق دهیم که این امر مزیت‌های زیادی برای بحث تولید نهال و جنگلکاری خواهد داشت.

تجلیل از معلمان و رابطان برتر مدارس شهرستان آستارا از دیگر بخش‌های این کارگاه آموزشی یک‌روزه بود.

کارگاه آموزشی نقش مشارکت شهروندی در مدیریت پسماندها با محور اثرهای بهداشتی و زیست محیطی پسماندها با مشارکت سازمان مردم نهاد "امیران پاک ایرانیان" و با حضور جمعی از معلمان و رابطان مدارس آستارا به میزبانی اداره آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد.

گستره اراضی ملی در شهرستان آستارا ۴۰ هزار هکتار و شامل بخش مهمی از جنگل‌های هیرکانی و مراتع است و بیش از ۱۸ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر نیز جزو عرصه‌های ملی این منطقه مرزی محسوب می‌شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha