۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۴۵
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85049645
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نرخ باروری در شهرستان ملایر به ۱.۵ درصد کاهش یافت

۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۴۵
کد خبر: 85049645
نرخ باروری در شهرستان ملایر به ۱.۵ درصد کاهش یافت

همدان- ایرنا- رئیس مرکر بهداشت ملایر گفت: میزان نرخ باروری در این شهرستان از ۲.۱ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۱.۵ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته و زنگ خطر پیری جمعیت به صدا درآمده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ "علی حیدری" روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این روند کاهش نرخ باروری امسال نیز ادامه داشته و از سال‌های پیش روند کاهشی خود را به دلایل مختلف آغاز کرده است.

وی کاهش آمار ازدواج، افزایش فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند، فرهنگ شدن تک فرزندی در بین خانواده‌ها، افزایش سقط‌های عمدی و غیرعمدی، توسعه فرهنگ شهرنشینی، تحصیلات بانوان، افزایش طلاق و شرایط اقتصادی و فرهنگی را از دلایل عمده کاهش میزان نرخ باروری زنان در این شهرستان عنوان کرد.

رئیس مرکز بهداشت ملایر با بیان اینکه طبق آمار سامانه سیب در سال ۱۴۰۰، جمعیت شهرستان ملایر حدود ۲۶۹ هزار و ۶۰۲ نفر ثبت شد، ادامه داد: از این تعداد ۶۴ درصد جامعه شهری و بیش از ۳۵ درصد جامعه روستایی است.

به گفته حیدری، ۳۲.۵ درصد از کل جمعیت شهرستان ملایر زنان بین ۱۰ تا ۵۴ سال هستند که در سن باروری قرار گرفته‌اند.

وی نرخ رشد جمعیت را در سال ۱۳۶۵ حدود ۳.۹ درصد عنوان و بیان کرد: سال گذشته نرخ رشد جمعیت به هفت دهم درصد رسید و از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۹۹ طی ۴۵ گذشته، جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شد و از میانگین سنی ۲۲ به ۳۲ سال رسیده‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت ملایر با تاکید بر اینکه هم اکنون در گودی افت جمعیت افتاده‌ایم، گفت: اگر با این روال پیش برویم، سال ۱۴۲۰ تا ۱۴۲۵ به یکباره سقوط می‌کنیم، در حالی‌که امروز در پنجره جمعیتی قرار گرفته‌ایم.

حیدری انجام کار فرهنگی گسترده در سطح جامعه و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری را ضرورتی مهم برای خروج از پیری جمعیت دانست و اظهار داشت: در همین رابطه سی‌ام اردیبهشت از سوی رهبر معظم انقلاب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ شد و در ۳۷ ماده توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه وظایف تمامی دستگاه‌های اجرایی در این قانون مشخص شده و عمده وظیفه بهداشت، آموزش و مشاوره است، یادآور شد: طبق این قانون فروش وسایل پیشگیری از بارداری در داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی ممنوع است و با فرهنگ‌سازی باید از قانون جوانی جمعیت حمایت کنیم.

رئیس مرکز بهداشت ملایر خواستار حمایت پررنگ رسانه‌های جمعی و صدا و سیما در حمایت از جوانی جمعیت شد و تاکید کرد: در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، کمیته‌ها و کارگروه‌های ویژه‌ای به ریاست فرماندار ملایر در حال انجام است و تمامی ادارات و نهادهای اجرایی باید برای تحقق اهداف این قانون به جدیت به وظایف عمل کنند.

حیدری با بیان اینکه در تلاش برای فرهنگ‌سازی ازدواج آسان جوانان در این شهرستان هستیم، یادآور شد: قانون جوانی جمعیت باید در مراسم‌ها، جشن‌ها و مناسبت‌ها به یک موضوع قالب تبدیل شود.

وی همچنین از آمادگی کامل مرکز بهداشت در ایام نوروز خبر داد و گفت: شهرستان ملایر هم اکنون در وضعیت آبی کرونا قرار دارد و محدودیت خاصی نداریم.

رئیس مرکز بهداشت ملایر به آمادگی کامل سه مرکز شبانه‌روزی درمانی در شهرهای سامن، ازندریان و اسلامشهر آق‌گل اشاره و بیان کرد: هشت مرکز درمانی، مرکز واکسیناسیون باهنر و مرکز دندانپزشکی سینا در ایام نوروز فعال و آماده خدمت‌رسانی به مردم است.

حیدری با بیان اینکه نمونه‌گیری کرونا در باغ گل انجام می‌شود، ادامه داد: از ابتدای کرونا تاکنون، بیش از ۵۰۰ هزار دُز واکسن در مرحله اول، دوم، سوم و دُز یادآور تزریق شده و شهروندان باید نسبت به تزریق دُز یادآور اقدام کنند.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان به عنوان دومین شهر بزرگ استان همدان دارای حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است و در ۷۵ کیلومتری همدان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha