تالاب دهنو چهارمحال و بختیاری پس از ۲۰ سال آبگیری شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به آبگیری تالاب دهنو پس از ۲۰ سال، گفت: احیای تالاب‌ها یکی از برنامه‌های مهم و در دست اجرای این سازمان است و این طرح در تمام تالاب‌های استان اجرا خواهد شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل محیط‌زیست استان، سعید یوسف‌پور با اعلام این خبر افزود: تالاب دهنو در پایاب حوضه آبخیز دشت‌های فرادنبه و سفیددشت، در جنوب شرقی منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد قرار دارد که با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان و همکاری دفتر فنی استانداری و فرمانداری شهرستان بروجن و با همت شورای اسلامی روستای دهنو با اجرای طرح‌های مختلف، آبگیری و احیا شد.

وی با اشاره به اینکه این تالاب جز تالاب‌های کنوانسیون رامسر نیست، اظهار داشت: این تالاب به دلیل شرایط ویژه زیست‌بومی، کنترل روان‌آب‌های سطحی و ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری طبیعی دارای اهمیت است.

به گفته وی، علاوه بر خشکسالی‌های سال‌های گذشته، دخالت‌های انسانی، حفر چاه‌های متعدد، احداث جاده و زهکش، دست‌کاری رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌های آبی تالاب و بهره‌برداری غیراصولی به‌ویژه در زمینه کشاورزی باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و در نهایت خشک شدن این تالاب شده بود.

یوسف‌پور افزود: در راستای احیای این تالاب‌ در مرحله نخست با کمک جوامع محلی و دستگاه‌های مرتبط، با ایجاد کانال انتقال آب، روان‌آب‌های فصلی رودخانه جهانبین به این تالاب هدایت و تالاب پس از ۲۰ سال خشکیدگی احیا شد.

وی با اشاره به تجربه موفق حفاظت محیط زیست استان در احیای تالاب بین المللی گندمان گفت: با احیا تالابها و دشت‌های استان از بروز پدیده گرد و غبار محلی نیز جلوگیری می شود.

به گزارش ایرنا،تالاب دهنو در نزدیکی روستای دهنو، در ۲۰ کیلومتری شمال غربی بروجن قرار دارد و به دلیل نزدیکی آن به شهرهایی مانند بروجن، گندمان، شهرکرد و بلداجی، این تالاب دارای اهمیت گردشگری است.

این تالاب به واسطه قرار گرفتن در پایین کوه، چشم‌انداز زیبایی دارد و هنگام پرآبی، زیستگاه پرندگان مهاجری از قبیل خروس کولی، اگرت، حواصیل، اردک و مرغابی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha