۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۳۹
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85139151
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تالاب گندمان بروجن در آستانه ثبت جهانی است

۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۳۹
کد خبر: 85139151
تالاب گندمان بروجن در آستانه ثبت جهانی است

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تالاب گندمان در زمره ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن -۱۳۵۲) ثبت شده است، گفت: تالاب گندمان ثبت جهانی می‌شود.

به گزارش ایرنا، سعید یوسف‌پور روز سه‌شنبه به مناسبت هفته محیط‌زیست در جمع خبرنگاران افزود: تالاب گندمان با حدود یک‌هزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری مرکز استان در شهرستان بروجن قرار دارد و با توجه به برنامه احیا این تالاب که درسال‌های گذشته انجام شده است، اکنون به عنوان یک زیستگاه و مامن خوب برای پرندگان مهاجر است.

وی اظهار داشت: هم‌اینک تالاب چغاخور و گندمان به عنوان پناهگاه حیات وحش است که تالاب بین المللی چغاخور در سال ۸۹ ثبت جهانی شد و در کنوانسیون رامسر ثبت شده است و تالاب گندمان نیز امسال ثبت جهانی خواهد شد که برای ثبت این تالاب، فرم‌های لازم به دبیرخانه جهانی کنوانسیون رامسر ارسال شده و امسال به نتیجه خواهد رسید.

وی از افزایش مناطق تحت مدیریت و حفاظت شده در استان با توجه به تنوع زیستی استان اشاره کرد و گفت: رشته کوه زردکوه به دلیل منابع پایدار آب و مولد ۲ رودخانه مهم کارون و دز است و هویت قوم بختیاری و تنوع زیستی بالای که دارد، به عنوان مظهر طبیعی ملی ثبت خواهد شد و برای ثبت این اثر رفع تعارضات حقوق عرفی در دستورکار است.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه منطقه شکار ممنوع خداآفرین در کوهرنگ و اردل از ۱۲ سال گذشته شکار ممنوع بوده است، گفت: برای اینکه این منطقه به مناطق حفاظت شده تبدیل شود نیز در نخستین جلسه شورای‌عالی محیط زیست عنوان خواهد شد.

تالاب گندمان بروجن در آستانه ثبت جهانی است

به گفته وی، پنج مطالعه نیز در خصوص نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان انجام شده و خوشبختانه وضعیت زیستگاه‌های تالابی استان بهبود یافته است، تالاب گندمان نیز در حال حاضر یکی از بهترین زیستگاه‌های طبیعی پرندگان در خاورمیانه است.

وی افزود: پارسال در بارش‌های برف، باران و سیل ۱۸ میلیارد تومان خسارت به مناطق حفاظت شده استان وارد شد که با تخصیص اعتبار بخشی از این خسارت‌ها امسال برطرف خواهد شد.

یوسف‌پور به تلف شدن تعدادی از حیات وحش در مناطق حفاظت شده به دلیل بارش برف اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای نخستین بار در سطح کشور ۲ بار آذوقه‌رسانی به وسیله بالگرد برای مناطق حفاظت شده استان انجام شد تا از خطر تلف شدن حیات وحش جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: هم‌اکنون در استان ۲ دانشکده دامپزشکی فعال است که باید از این ظرفیت استفاده شود و تفاهم‌نامه‌های نیز با دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد منعقد شده و مقدمات کار فراهم شده تا دیپلمای دامپزشکی حیات وحش در استان ایجاد شود.

وی از راه‌اندازی یک مرکز بازپروری حیات وحش در کنار موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان در سال‌جاری خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مرکز حیات وحش آسیب دیده و بیمار مداوا خواهند شد و به طبیعت بازگردانده خواهد شد.

۲ دستگاه دوربین دید در شب در مناطق حفاظت شده نصب شد

یوسف‌پور با اشاره به اینکه در چند سال گذشته شکار در شب در مناطق تحت مدیریت افزایش داشته است، گفت: از سال گذشته اقدامات اورژانسی پیشگیری از شکار از جمله شکار در شب انجام شده که افزایش کنترل شبانه با ظرفت نیروی ستادی و اداره کل و همچنین نصب ۲ دستگاه دوربین دید در شب انجام شده است.

وی به افزایش تعامل و همکاری با مجموعه قضائی و دستگاه عملیاتی و انتظامی استان برای برخورد با شکارچیان اشاره کرد و گفت: پارسال ۳۹۳ مورد تخلف حوزه شکار و صید غیر مجاز در مناطق حفاظت شده استان شناسایی شده و ۵۳۰ نفر به دستگاه قضائی معرفی شدند و ۱۹۱ پرونده تخلف تشکیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در این مدت ۶۱ مورد شکار و صید غیر مجاز، ۷۰ مورد سلاح غیر مجاز کشف و شروع به شکار نیز ۳۰ مورد کشف شد.

به گفته وی، در این مدت ۹۱ مورد برخورد با مختلفان زیست محیطی، ۱۹ مورد احیا و بازگشت حیات وحش آسیب‌دیده به طبیعت و ۲۶۳ مورد اخطاریه محیط‌زیستی آلاینده صادر شده است.

کمبود محیط‌بان و تجهیزات از چالش‌های محیط زیست چهارمحال و بختیاری است

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از کمبود نیروی محیط‌بان و تجهیزات محیط‌بانان به عنوان مهمترین چالش‌های حفاظت در عرصه‌ها محیط زیست عنوان کرد و گفت: برای تجهیز مناطق تحت مدیریت دوربین‌های مدار بسته تهیه شده است.

وی اظهار داشت: مجوز لازم برای بروز رسانی بی‌سیم حفاظت محیط زیست به صورت دیجیتال در سطح مناطق استان اخذ شده که برای تجهیز این مناطق به بی‌سیم دیجیتال ۲ میلیارد تومان اسناد خزانه و ۶۰۰ میلیون تومان به صورت نقدی تأمین اعتبار شده که تشریفات قانونی این اعتبارات در حال انجام است.

وی از نصب چهار دوربین آنلاین و دکل در تالاب‌های چغاخور و گندمان و سه دکل دوربین آنلاین در تنگ صیاد خبر داد و گفت: با فعال شدن این دوربین‌ها امکان بررسی و رصد آنلاین مناطق فراهم می‌شود.

یوسف‌پور با بیان اینکه ۲ نفر از محیط‌بان استان به عنوان نمونه ملی معرفی شدند، افزود: یگان حفاظت اداره‌کل محیط زیست بالاترین درصد شهدا را در تمامی یگان‌های حفاظت دارد و این نیروها در بیش از ۹۰ درصد مأموریت‌های خود با افراد مسلح درگیر هستند و تاکنون نیز ۱۱ نفر از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان با اصابت مستقیم گلوله جانباز شدند.

وی افزود: چهار مورد از درگیری‌های استان نیز منجر به فوت شکارچی شده و هم اکنون محیط‌بان زندانی در استان وجود ندارد و در تمامی موارد ذکر شده یا رضایت گرفته شده یا محیط‌بان تبرئه شده است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در مناطق تحت مدیریت طرح‌های جامعی برای بهره‌برداری از آن‌ها به ویژه در حوزه گردشگری پایدار تهیه شده، افزود: در سطح کشور و استان برنامه‌های عمل برای گونه‌های حیات وحش در معرض خطر از جمله پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای و غاز پیشانی سفید کوچک و گونه‌های گیاهی نیز زنیان پیرکوه و مرزه کلاری در دستور کار قرار گرفته است.

کاهش جمعیت حیات وحش در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به انجام ۲ مورد سرشماری تابستانه و زمستانه با همکاری محیط‌بانان اصفهان، همدان و لرستان در چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس این سرشماری در تنگ صیاد جمعیت نشخوارکنندگان از جمله کل و بز و قوچ و میش ۴۰ درصد کاهش داشت که این بررسی عوامل این میزان کاهش نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده تنگ صیاد حدود ۵۲ سال است که تحت حفاظت قرار دارد، گفت پارسال با توجه به بارش سنگین برف در استان بخشی از حیات وحش در منطقه شیدا و تنگ صیاد تلف شدند.

این مسوول به برخورد قاطع با تخریب محیط زیست و متخلفان اشاره کرد و گفت: در خصوص پروژه‌های انتقال آب نیز نباید به صورت احساسی و هیجانی برخورد شود بلکه لازم است در اجرای این طرح‌ها تمامی آسیب‌های احتمالی بررسی و تشریح شود.

وی با اشاره به مشکلات پساب کارخانه خمیرمایه ناغان برای سلامت محیط زیست، خاطرنشان کرد: ۲ طرح در خصوص این مشکل ارائه شده است نخستین مورد بالا بردن غلظت پساب و استفاده صنعتی از آن‌ها است که بر اساس نظر کارشناسان با این طرح تا حدود ۹۰ درصد آلودگی کاهش پیدا می‌کند در حال حاضر نیز این کارخانه تنها تولید آزمایشگاهی دارد و تعهد در خصوص تولید نشدن پساب گرفته شده است اما در صورت تولید پساب کارخانه مجدد پلمب خواهد شد.

یوسف‌پور افزود: پارسال ۵۱ مورد برخورد با تصرفات و تخریب اراضی ملی داشتیم که در این مدت ۸۹ مورد چرای غیرمجاز و غیرقانونی شناسایی شده است.

به گزارش ایرنا، ۱۶ تا ۲۲ خردادماه به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha