۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۱۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85050250
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دستور ترودو برای تحقیقات جدید درباره دخالت ادعایی چین در انتخابات کانادا

تهران-ایرنا- جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت تیم تحقیقاتی جدید و مستقلی را برای تحقیقات درباره دخالت ادعایی چین در انتخابات فدرال منصوب خواهد کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: ترودو ضمن اعلام این مطلب افزود که تحقیقات جداگانه جدیدی نیز درباره دخالت های خارجی مشکوک انجام خواهد شد.

رسانه های کانادا به تازگی گزارش مفصلی را منتشر کردند و به نقل از منابع اطلاعاتی ناشناس مدعی شدند که چین در انتخابات سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۱۹ کانادا دخالت کرده است.

از زمان رسانه ای شدن این گزارش ها، ترودو تحت فشار قرار گرفته و نظرسنجی های جدید نشان می دهند که اکثر کانادایی ها از او می خواهند با جدیت بیشتری به موضوع دخالت ادعایی چین در انتخابات این کشور واکنش نشان دهد.

ترودو به خبرنگاران گفت: تیم تحقیقاتی مستقل و ویژه ای را تشکیل خواهم کرد که اختیارات گسترده ای دارند و توصیه های کارشناسانه را درباره مقابله با دخالت های خارجی و تقویت دموکراسی ما ارائه خواهند کرد.

نخست وزیر کانادا همچنین گفت، از قانونگذاران کشورش در کمیته امنیت ملی پارلمان خواسته است تحقیقات درباره دخالت خارجی ادعایی در انتخابات را آغاز کنند.

چین هرگونه دخالت درانتخابات کانادا را تکذیب کرده و می گوید علاقه ای به دخالت در امور داخلی این کشور ندارد.

براساس این گزارش، کمیته امنیت ملی و اطلاعات نمایندگان پارلمان (NSICOP) کانادا که یک نهاد اطلاعاتی است درباره یافته های این تحقیق به پارلمان گزارش خواهد داد.

ترودو همچنین گفت از سازمان نظارتی دیگری تحت عنوان سازمان نظارت امنیتی و اطلاعاتی (NSIRA) درخواست خواهد عملکرد نهادهای امنیتی کشور را در نحوه مدیریت تهدیدهای خارجی بررسی کنند.

وی گفت: این اقدامات در کنار هم درک بهتری را درباره اتفاقات رخ داده در دو انتخابات قبلی در کانادا، نحوه مداخله احتمالی دولت های خارجی و چگونگی واکنش سازمان های امنیتی کانادا به چنین دخالت هایی و نحوه جریان اطلاعات در دولت ایجاد خواهد کرد.

ترودو و برخی از مقام های ارشد امنیتی کانادا تلاش های چین برای دخالت درانتخابات این کشور را تایید کرده اند اما تاکید دارند که نتایج انتخابات بدون تغییر بوده است. آنها گزارش های رسانه های کانادایی در این زمینه را تایید نکرده اند.

روزنامه کانادایی گلوب اند میل ماه گذشته به نقل از منابع امنیتی در کانادا گزارش داد چین ترجیح می داد دولت حزب لیبرال قدرت را در سال ۲۰۲۱ در اختیار بگیرد و در انتخابات آن سال در مقابل حزب محافظه کار پیروز شود.

دولت لیبرال کانادا به رغم اختلافات با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین بر سر بسیاری از مسائل، علاقه مند به ادامه روابط تجاری با پکن است و این در حالیست که حزب محافظه کار به اتخاذ مواضع سختگیرانه تر علیه چین شهرت دارد.

اتهامات درباره طرح های علنی چین برای دخالت در امور داخلی کانادا به روابط دیپلماتیک پیچیده بین این کشور با چین افزوده است.

تنش بین دو کشور در سال ۲۰۱۸ به اوج رسید. در این سال پلیس کانادا مدیر اجرایی شرکت فناوری هواوی چین را دستگیر کرد و پکن نیز در مقابل دو کانادایی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد که همه این افراد در سال ۲۰۲۱ آزاد شدند.

روز دوشنبه پلیس کانادا اعلام کرد در حال تحقیقات درباره گزارش های رسانه ها به نقل از منابع اطلاعاتی درباره احتمال نقض قوانین امنیت اطلاعات در این کشور است.

شاون تاپرمعاون وزیر امنیت عمومی کانادا هفته گذشته به یک کمیته پارلمانی گفت که پلیس کانادا در حال بررسی هیچ یک از اتهامات ادعایی درباره نفوذ چین نیست. بیانیه روز دوشنبه پلیس حاکی از آن است که تحقیقات این پلیس فقط در مورد درز اطلاعات است. سازمان اطلاعات جاسوسی کانادا در حال تحقیقات درباره نحوه درز اطلاعات محرمانه به سازمان های خبری است.

به گزارش ایرنا، ملانی جولی وزیر خارجه کانادا به تازگی در صفحه توئیتر خود نوشت: اوتاوا هرگونه مداخله چین در انتخابات و امور داخلی این کشور را هرگز تحمل نخواهد کرد.

وی افزود کشورش نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی را نمی پذیرد و همچنین هرگونه نقض کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک توسط دیپلمات های چینی مستقر در کانادا را تحمل نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha