کارگردان سینما: فیلمسازی مانند گلاب‌گیری است/ مستندسازی را پشتوانه فیلمسازی کنید

عسلویه- ایرنا- دانش اقباشاوی کارگردان سینما و آثاری چون هیهات و تاج محل گفت: فیلمسازی مانند گلاب‌گیری است و باید برای ساختن آن سختی بکشید، مرتب گل بریزید و پلان به پلان جلو بروید تا فیلم بسازید.  

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا اعزامی به عسلویه، دانش اقباشاوی عصر سه‌شنبه در کارگاه آموزشی با عنوان کارگردانی در دهکده مقاومت (پازارگاد) عسلویه در پنجمین روز هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: در پایان، فیلمساز داستانی اگر گلاب دو آتیشه هم درست کند کاری که مستندساز حیات وحشی می‌کند همانند رسیدن به طلا و جواهر است. هم از نظر هنری، هم ثبت در تاریخ، ژئوپلیتیکی و حتی امنیتی ساختن این گونه مستندها حائز اهمیت است.

وی افزود: مستندسازی مانند جویندگی طلاست و باید الک کنید که در پایان، جواهر به دست آورید.

این فیلمساز همچنین با بیان این که مستندسازی باید پشتوانه فیلمسازی شود گفت: این مساله حیاتی نیست امکان دارد کسی مستند نسازد ولی داستانی ساز خوبی شود ولی کسی که داستانی بسازد ممکن است نگاه مستندوار، پژوهش، تحقیقات و تخیل نداشته باشد.

اقباشاوی گفت: حتما یکی از این سه مورد، پایه مستند است حتی اگر بخواهیم برخورد نزدیک از نوع سوم داشته باشیم.

این کارگردان سینما همچنین اظهار داشت: فیلمسازی تنها راه گذران زندگی از طریق سینما نیست، می‌شود فیلمنامه نوشت. اگر می‌خواهید کارگردان شوید بر ترس خود فائق آئید.

اقباشاوی افزود: بیشتر کارگردانان مطرح جهان تجربه جنگ داشتند. فرد ترسو نمی‌تواند کارگردان شود.

این کارگردان سینما در عین حال گفت: اگر می خواهیم هر فیلمی بسازیم باید قصه بگوییم. باید سه پایه‌ای از تحقیق و پژوهش، خاطرات و تخیل درست کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: یک فیلمساز اصیل تحت تاثیر تبلیغات قرار نمی‌گیرد و در ابتدا دنبال تخیل و دنیای خودش می‌گردد.

اقباشاوی گفت: اگر فیلمسازی می خواهد تخیل خود را رشد باید اندکی تخیل نشین باشد. نه در ویلایی در دریا که در جمع و وسط شلوغی به تنهایی فکر کرده و دنیا را با دقت بیشتری ببیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha