تئاتر اولی‌ها و تکاپو برای تصاحب گیشه مشهد + فیلم

مشهد- ایرنا- اسفند امسال ۲ تئاتر اولی در شهر مشهد با ۲ موضوع متفاوت توجه همگان را به خود جلب کرده و نشان دادند که تازه واردهای عرصه نمایش نیز می‌توانند گیشه را در اختیار گرفته و گوی سبقت را از دیگران بربایند.

به گزارش ایرنا، با آغاز آخرین ماه سال و تقارن آن با اعیاد مذهبی، فضای حاکم بر تئاتر شهر مشهد پس از چندین ماه تغییر کرد و هنرمندان، نفسی تازه کردند و صحنه تئاتر این شهر رنگ و نمایی دیگر گرفت.

در میان هشت اثر نمایشی که در ماه جاری در مشهد به روی صحنه رفتند، ۲ تئاتر "بالهایم را پس بده" و "توهم" در ۲ ژانر کمدی- کودکانه و وحشت، حس و حال متفاوتی را برای هنردوستان ایجاد کردند.

تئاتر "توهم" به نویسندگی و کارگردانی علیرضا پاکدلیان، در تماشاخانه شمایل به روی صحنه رفت و به گفته کارگردانش بسیار مورد استقبال قرار گرفت، تئاتر "بالهایم را پس بده" به کارگردانی "سمانه حسینی" نیز در هشت نوبت اجرا شده، ۴۹۲ بلیت فروخت که آمار قابل توجهی است.

در هر صورت تکاپوی تئاتر اولی ها در شهر مشهد در فضای ناامیدکننده ای که برخی سعی در حذف اجرای نمایش داشتند، قابل تامل است و البته هر کدام از این هنرمندان دغدغه هایی برای حضور پررنگ تر در صحنه تئاتر دارند که بدون شک با حمایت مسوولان قابل تحقق است.

نویسنده و کارگردان تئاتر "توهم" در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: "توهم" بیش از هشت ماه مراحل تمرینی خود را پشت سر گذاشت و از سوم اسفندماه در تماشاخانه "شمایل" به روی صحنه رفت.

علیرضا پاکدلیان ژانر این کار نمایشی را وحشت ذکر و بیان کرد: این نمایش به نوعی ژانر وحشت دارد اما بنا به دلایلی گفتند که ما نمی توانیم ژانر وحشت را به طور کامل روی صحنه ببریم لذا به ناچار ویرایش هایی روی متن نمایش انجام گرفت.

وی مضمون نمایش "توهم" را هیجانی و اجتماعی توصیف کرد و گفت: به دلایلی قصد داشتم برخی از مشکلات جامعه را در این تئاتر در روایتی دلهره آور به تصویر درآورم، داستان درباره فردی به نام ساسان است که همسرش را در حادثه ای از دست داده و بعد از چند سال با زن دیگری به نام لیلا اسکندری آشنا و با او ازدواج می کند که زنی پول پرست است و به هر شیوه ای تلاش می کند به هدف خود برسد.

پاکدلیان استقبال مردم از نمایش "توهم" را بسیار مطلوب دانست و افزود: گمان نمی کردم از این تئاتر به این میزان استقبال شود، واقعا غیرقابل پیش بینی و شگفت آور بود، نوبت های نمایش به سرعت پر شده و بلیتها فروش می رفت، این خوب است که اقبال عمومی نسبت به تماشای تئاتر در مشهد افزایش یافته و شرایط رو به بهتر شدن است.

وی ادامه داد: تئاتر به نفس های گرم مردم نیاز دارد، به ویژه تئاتر اولی ها به حمایت بیشتری از سوی مردم، هنرمندان و مسوولان نیازمند هستند، دریافت مجوز نمایش از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای تئاتر "توهم" دشوار بود، قوانین و ضوابط زیادی پیش پای ما گذاشتند و بعد از هشت یا ۹ ماه تمرین و پیگیری و رفت و برگشت و انجام برخی اصلاحات و ممیزی ها، مجوز اجرا را به ما دادند.

وی اضافه کرد: با اینکه گفته می شود صدور مجوز برای کار اولی ها در شهر مشهد آسان است، اما به هیچ وجه این گونه نیست بلکه سختگیری های زیادی در این بخش انجام می گیرد.

پاکدلیان به سوابق کاری خود نیز اشاره کرد و گفت: فعالیتم از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در ۲ کار تلویزیونی بازی کردم، فیلم های کوتاه زیادی ساخته و جلو دوربین برده ام، اولین تجربه من در صحنه تئاتر مربوط به نمایش "شیر تو شیر" در سال ۱۳۹۹ بود که بعد از آن نمایش "توهم" را نویسندگی و کارگردانی کردم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای نمایش "توهم" در مشهد تمدید خواهد شد؟ بیان کرد: اگر قرار به تمدید اجرا باشد، ترجیح می دهم در جایی غیر از مشهد این کار را روی صحنه ببرم، چرا که سختگیری ها در این شهر بسیار است.

کارگردان نمایش موزیکال "بالهایم را پس بده" که این اثر را در ژانر کمدی کودکانه روی صحنه برده است، به خبرنگار ما گفت: نویسنده این اثر امیر رستگار است که آن را در دهه ۶۰ با عنوان "تارستان" نوشت اما برای متناسب کردن متن این نمایشنامه با شرایط کنونی، اسم آن را به "بالهایم را پس بده" تغییر دادیم.

سمانه حسینی افزود: تمرین برای اجرای تئاتر "بالهایم را پس بده" در آبان ماه امسال آغاز شد و با کلی سختی و مشقت توانستیم کار را روی صحنه ببریم، ۲ شب نخست اجرای نمایش را به نفع امور خیریه اختصاص دادیم و استقبال مطلوبی نیز از نمایش صورت گرفت.

وی اظهار داشت: ماجرای این تئاتر که ویژه کودکان ساخته شده است، مربوط به پروانه کوچکی است که گرفتار تار عنکبوت می شود و در این بین ماجراهایی برایش پیش می آید که نکات آموزنده ای برای کودکان دارد، تئاتر به صورت موزیکال ساخته شده و اوقات مفرحی را برای تماشاگران به وجود می آورد.

حسینی تعداد بازیگران تئاتر "بالهایم را پس بده" را ۱۲ نفر ذکر و بیان کرد: مدت زمانی که این تئاتر در فرهنگسرای ترافیک مشهد به روی صحنه رفت، مورد استقبال قرار گرفت که قابل توجه بود.

وی اضافه کرد: من دانشجوی رشته کارگردانی تئاتر هستم، پیش از کارگردانی این اثر نمایشی، به عنوان منشی صحنه و برنامه ریز برنامه "جدی نگیرید" و چند برنامه دیگر در تلویزیون مشغول به فعالیت بوده ام، به پیشنهاد یکی از هنرمندان تصمیم گرفتم به صورت مستقل کار تئاتر را انجام دهم و با توجه به استقبالی که از اثر بنده شده است، می خواهم این کار را ادامه دهم.

مسوول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا، ۲ وظیفه را در قبال تئاتر اولی ها متوجه این اداره دانست و گفت: یک وظیفه این است که تئاتر با محتوای مناسب روی صحنه برود، وظیفه دوم آن است که شهروندانی که برای دیدن تئاتر هزینه می کنند، آنچه می بینند مورد رضایتشان قرار گیرد، در واقع باید بین این ۲ بخش تعادل ایجاد شود.

جواد روشندل افزود: هنرمندی که برای نخستین بار به روی صحنه می رود، لازم است نسبت به قوانین و ضوابط و تکالیفی که برعهده دارد، آگاهی کسب کرده و نسبت به رعایت موارد مزبور اهتمام داشته باشد.

وی اظهار داشت: طبق آیین نامه شورای صنفی تئاتر، باید یک تشکل صنفی در حوزه نمایش، تئاتر اول را به لحاظ محتوا و موارد دیگر تایید کند، کارگردان اثر پیش از اجرای تئاتر، سابقه فعالیت به عنوان دستیار کارگردان در ۲ یا سه اثر داشته و مهارت و تجربه لازم را به دست آورده باشد.

وی بیان کرد: اغلب تئاتر اولی ها تحصیل‌کرده رشته تئاتر نیستند، اغلب طی فعالیتی که در عرصه تئاتر داشته اند احساس می کنند که می توانند کارگردانی یک اثر را انجام دهند، اما در عرصه تئاتر ابتدا باید به بخش آموزش توجه کرد و فرد باید علاوه بر کسب دانش این بخش، به صورت عملی هم در دانشگاه ۲ یا سه اثر را بازی یا کارگردانی کرده باشد.

مسوول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در آیین نامه شورای صنفی تئاتر نیز تاکید شده است که کار تئاتر اولی باید توسط یک استاد پیشکسوت یا کارگردان خبره و برجسته تئاتر بررسی شود که آیا فرد متقاضی، شناخت و توانایی لازم را برای کارگردانی یک اثر به دست آورده است یا خیر؛ در هر صورت آیین نامه به سبب صیانت و دفاع از حقوق تماشاگران و هنرمندان و ارتباط موثر بین آنان تنظیم شده است.

وی در پاسخ به گلایه هایی که برخی فعالان تئاتر اولی از برخی سختگیری ها در مسیر دریافت مجوز دارند، گفت: متن نمایشنامه باید خوانده و تایید شود یا در صورت استفاده از اثر یک نویسنده، رضایت وی گرفته شود، سپس امور مربوط به هیات بازبینی و شورای صنفی نیز باید طی گردد، جدا از این، صِرف گرفتن مجوز تایید محتوا برای نمایش کافی نیست بلکه باید مکان اجرای آن مشخص باشد و این هماهنگی ها باید انجام گیرد، در هر صورت روال گذراندن مراحل اخذ مجوز قدری زمان بر است که فرد از آن به عنوان سختگیری های اضافه یا بوروکراسی اداری یاد می کند.

مسوول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با این حال در این استان خیلی زودتر از آنچه در آیین نامه شورای صنفی تئاتر آمده است، مراحل صدور مجوز برای تئاتر اولی ها طی و پاسخ لازم به آنان داده می شود، اما برخی از تئاتر اولی ها ممکن است مسیرها را اشتباه رفته و یا نگرانی هایی داشته باشند.

وی اضافه کرد: طبق آیین نامه شورای صنفی تئاتر، اگر شورا درخواست بدهد می توان ظرف یک ماه برای اثر تئاتر اولی تاریخ بازبینی را تعیین کرد، اما باید در این مدت همه موارد برای یک اجرای خوب و کامل آماده شده باشد و تئاتر بی نقص و بی کم و کاستی آماده اجرا باشد.

روشندل اظهار داشت: در نهایت آنچه روی صحنه می رود ماحصل تلاش و ارتباط دوطرفه و چندین بار رفت و آمد بین دارنده اثر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در صورتی که سامانه صدور مجوزهای نمایش در استان راه اندازی شود، دیگر نیازی به مراجعه حضوری کارگردانان و صاحبان اثر نیست و می توان در وقت صرفه جویی کرد.

نمایش های «اهمیت ارنست بودن»، «توهم»، «زندانی شماره ۵۷۵»، «کرگدن»، "بالهایم را پس بده"، "دخترک کبریت فروش"، "راز جنگل شاد" و "اینجا خانه من است"، اسفندماه امسال در تماشاخانه های مشهد به روی صحنه رفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha