دفتر بنیاد سیدجمال‌الدین‌ اسدآبادی افتتاح شد

همدان - ایرنا - دفتر بنیاد علمی و فرهنگی سیدجمال‌الدین‌ اسدآبادی پس از ۱۳ سال با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری راه‌اندازی شد.

به گزارش ایرنا، سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به همراه استاندار همدان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در حاشیه همایش بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، دفتر بنیاد علمی و فرهنگی این شخصیت جهانی را افتتاح و راه‌اندازی کردند.

اساسنامه بنیاد علمی و فرهنگی سیدجمال‌الدین اسدآبادی در هشتم مهر سال ۱۳۸۸ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و امروز بعد از ۱۳ سال دفتر این بنیاد در شهر اسدآباد گشایش یافت.

وزیر میراث فرهنگی سپس ضمن عیادت از حاج جلال پدر شهیدان علیرضا و ابوالقاسم حاجی‌بابایی و از جانبازان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس، با وی گفت‌وگو کرد.

دفتر بنیاد سیدجمال‌الدین‌ اسدآبادی افتتاح شد

به گزارش ایرنا، سید جمال الدین اسدآبادی در ۱۲۱۷ خورشیدی در خانواده ای مذهبی و از سادات حسینی در اسدآباد همدان چشم به جهان گشود. نبوغ ذاتی، هوش سرشار و فراست قوی سیدجمال او را از همان کودکی در پی تجزیه و تحلیل محتوای داستان ها به آفاقی دیگر سوق می داد و از همان ایام کودکی به فکر چاره و علاج دردها و رنج ها افتاد.

او در همان دوران کودکی برای یادگیری علوم و فنون مختلف به قزوین رفت و پس از کسب آموزش های لازم در زمینه های ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول در حوزه علمیه این شهر، راهی تهران شد و در آنجا از محضر آیت الله «سید محمد صادق طباطبایی» همدانی بهره های فراوانی برد و اینگونه تحسین استادان خویش را برانگیخت. آوازه فراست و نبوغ وی، عالمان نجف، کربلا و سامرا را به حیرت واداشته بود وی برای فراگیری و کسب تجربه های بیشتر و بنابر توصیه استادانش روانه شهر بمبئی در هندوستان شد.

سیدجمال الدین اسدآبادی در نوجوانی فعالیت های اصلاحی و سیاسی خود را با مشاهده استعمار انگلیس بر هندوستان آغاز کرد و به بررسی علت های ضعف مسلمانان پرداخت و به دلیل حضور همه جانبه انگلیسی ها در آن کشور به ناچار راهی عثمانی و از آنجا راهی مصر و فرانسه شد. وی پس از مدتی به ایران بازگشت و چندین بار تبعید و اخراج شد.

این اندیشمند سیاسی سال های پایانی عمر خود را در عثمانی به سر برد و سلطان عبدالحمید سلطان عثمانی از حضور سید جمال الدین اسدآبادی در این کشور برآشفت و دستور قتل او را صادر کرد. سرانجام سیدجمال الدین اسدآبادی را در ۱۸ اسفند ۱۲۷۵ خورشیدی مسموم کردند و به شهادت رساندند.

۱۸ اسفند سالروز شهادت سیدجمال الدین اسدآبادی در تقویم کشور به نام روز «بیداری اسلامی» نام گذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha