۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۴۰
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85053291
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کوکوی گل پامچال تا فسنجان سبز در مسیرهای خوراک گیلان

رشت - ایرنا - عطر و طعم غذای مادربزرگان گیلانی موجب شد هفت سال پیش رشت با عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در نشست یونسکو در پاریس به شبکه شهرهای خلاق جهان بپیوندد و اینک در آستانه نوروز ۱۴۰۲ برای گیلان مسیرهای خوراکی تعریف شده که نام برخی از غذاها چون کوکوی گل پامچال و فسنجان سبز در این مسیرها وجدآور است.

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه رشت عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو را دریافت کرده این استان به یکی از مقاصد بارز گردشگری غذا تبدیل شده است و به همین سبب مسیرهای خوراک می‌تواند موجب هدف بخشی به سفر گردشگران خوراک باشد.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در این رابطه بیان کرد: با توجه به مطرح شدن این استان در بحث غنای غذای محلی ۳۰ مسیر خوراک در استان تعریف شده است.
رضا حسن پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسیرهای خوراک در واقع مقاصدی است که بر اساس غذاهای محلی اصیل و ثبت شده در فهرست ملی تعریف شده است و به زودی ۲۰ مسیر خوراک جدید نیز پس از انجام اقدامات مربوطه به این مسیرها اضافه می شود.
سرپرست معاونت گردشگری عنوان کرد: در برخی از مسیرهای خوراک تعریف شده، نحوه فرآوری مواد از مزارع کاشت تا پرورش انواع گوشت در معرض دید و گاه تجربه گردشگران قرار می گیرد و این خود بخشی از جذابیت گردشگری غذا است.


۱۵ مسیر خوراک در گیلان

کارشناس و مدرس گردشگری می گوید: همیشه یکی از جذابیت های سفر به گیلان آشپزخانه خوش آب و رنگ و پر و پیمانش بوده لذا تعریف مقاصد خوراک می تواند تعریف جدیدی در گردشگری خوراک باشد.

نسرین جماعتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس تعریف مسیرهای خوراک علاوه بر حفظ غذاهای محلی موجب احیای غذاهای محلی فراموش شده یا در حال فراموشی است.
وی بیان کرد : ۱۵ مسیر خوراک بطور کامل با تحقیق در خصوص غذاهای محلی موجود و رو به فراموشی تثبیت شده و بقیه مسیرها نوبت به نوبت معرفی می شوند.
وی اظهار داشت: با توجه به این موضوع مسیرهای یادشده به شرح ذیل اعلام شده است:
رشت – انزلی: کته کباب، کباب ترش، میرزا قاسمی، آلو مسما، واویشکا، کال کباب، باقلاقاتق، غوره مسما
رشت- آستانه: لقد دموج، کولی بیج نان، گمج کباب، باقلا فسنجان، شیرین تره، سیرقلیه، کشتا
رشت - رستم آباد: قیصی خورشت، گزنه پلا، سیا خورشت، مرجو فسنجان، پلوکله پاچه، باقلاقاتوق با گوشت گوسفند، نان کولبا، نان کلانه
تالش- آستارا: حلوای سیاه، آش، دوغ، باسترما، لونگی، چغرتما
رشت- صومعه سرا – ماسال و شاندرمن؛ جگر خورشت، شیرین قلیه، کباب تالشی، سبزی کوکو، کوکوی گردو، قلیه گوشت و بره شوید خولی
فومن – ماکلوان - شفت: سنگ حلوا، آب تره، باقلا آش، سیرواویج، بستنی واویج، بستنی ماستی، نباتی، کلوچه فومن، نان روغنی، هفت بیجار، لاکو اربه دوشاب و بره شوید خولی
ماسوله: کوکوی گل پامچال، الاف خورشت، ننه قورمه، کوکوی پنیر، شامی ماسوله
سیاهکل – دیلمان: سس پیله، هلی آبه، پیازآب، ترش تره، لورتی
لاهیجان: نان کشتا، ته بریان، فسنجان دروغگو، سبز فسنجان، سیرترشی، واویشکای اردک
لنگرود – املش: ترش واش، خورشت آبکی، سیاه پلو، مربای بهارنارنج، کال کباب، شکم پهلو، ماهی مالاته
رودسر – اشکورات: پلاسرتره، پنیر دبیج، هالی آبه، شیرین تره، ترش تره با گوشت، گردبیج، ماهی مالا بیج، بادمجان کباب
منجیل – لوشان: سیرداغ، فسنجان با گوشت گوسفند، پیاز ابیجه، شیرینی بورساق، کال جوش، قیمه نثار، کباب گوسفندی، آش دوغ، پنیر کوزه ای
رودبار: جوزن تره، شامی رودباری، زیتون فرورده، سمنو، نان پنجه کش، مرجو خورشت
رشت- لشت نشا: ماهی مالا بیج، پیاز خورشت، دبیجا، ترش تره، فسنجان شیش انداز
انزلی – رضوانشهر: کپورآبه، فسنجان مرغابی، شورآبه، باقلا پخته، ترش آش، تک دوکوده، چگل پلو، خاله خاطر، ووز پته، اسپیه شیرینی، کولی قورابیج، فسنجان ماهی، مالاتا و شاه گردو


مسیرهای خوراک موجب هدف بخشی گردشگران خوراک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: با توجه به اینکه رشت عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو را دریافت کرده این استان به یکی از مقاصد بارز گردشگری غذا تبدیل شده است و به همین سبب مسیرهای خوراک می تواند موجب هدف بخشی به سفر این نوع از گردشگر فرهنگی باشد.
ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر تنوع خوراک در گیلان گفت: نزدیک به ۴۰۰ غذای محلی در استان شناسایی شده‌ است که ۳۰ غذا در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده و ۲۰ خوراک در مرحله ثبت قرار دارند.
ثبت جهانی نام رشت بعنوان شهر خلاق خوراک شناسی و اینک ایده های نویی چون تعریف مسیر خوراک گیلان نه تنها برای گستراندن عطر غذای مادربزرگان گیلانی در جهان است بلکه تلاشی برای حفظ شکوه اصالت های خودمانی این سرزمین است تا بیش از همیشه قوام یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha