ارتباط بین دانشگاه و صنعت به جاده‌ای ساختارمند تبدیل شده ‌است

تهران-ایرنا- معاون نوآوری و اقتصاد دانش بنیان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با بیان این که آغوش شستا روی دانشگاه‌ها و دانش بنیان‌ها باز است، گفت: ارتباط بین دانشگاه و صنعت اگر پیش از این یک جاده سنگلاخ بود در حال حاضر به یک جاده آسفالته، ساختارمند و آماده تغییر شکل داده است.

محمدرضا حمیدی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره ارتباط بین شستا با دانشگاه ها و حمایت از شرکت های دانش بنیان افزود: رهبر معظم انقلاب در ۱۲ سال گذشته تدبیر ویژه‌ای برای اقتصاد و توجه به تولید در نام گذاری سال ها داشتند و حوزه دانش بنیان را در سال ۱۴۰۱ به عنوان محوری برای حرکت جهادی تولیدی انتخاب کردند.

وی با بیان این که این اعلام راهبردی مسوولیت سنگینی را به دوش هلدینگ های صنعتی به ویژه مجموعه شستا قرار داد، یادآور شد: پیش از این نیز مجموعه شستا به دنبال دانش بنیان کردن و نوآوری زیرمجموعه های خود متناسب با نیازها و کارکردهای آنها بود که منجر به چند تغییر، محصولات جدید و دستاورد شد.

معاون نوآوری و اقتصاد دانش بنیان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: با تدبیر مدیرعامل و هیات مدیره شرکت صنایع تامین اجتماعی یک برنامه تحولی برای شستا تعریف و طراحی شد تا ذیل آن بتوانیم این شرکت را دچار یک تحول و کاملا ساختارمند تبدیل کنیم.

حمیدی افزود: در اولین قدم معاونتی به نام نوآوری و اقتصاد دانش بنیان در شستا شکل گرفت. از طرف دیگر با توجه به شرکت‌هایی که در هلدینگ نفت و پتروشیمی فعالیت‌های خوبی داشتند مرکز نوآوری رادیناس در هلندینگ نفت و گاز و پتروشیمی را تاسیس کردیم.

وی ادامه داد: توانستیم در این مدت ارتباطات دو سویه پررنگی را با شرکت‌های دانش بنیان برای شناسایی و حل مسایل و نیازهای فناورانه شستا پیدا کنیم که موجب صرفه جویی ارزی چند ۱۰ میلیون دلاری در این مدت شد.

ارتباط بین دانشگاه و صنعت به جاده‌ای ساختارمند تبدیل شده ‌است

معاون نوآوری و اقتصاد دانش بنیان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با بیان این که توانستیم با داخلی سازی قطعات نیروگاه توس در شهر مقدس مشهد ۲.۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی و کاهش هزینه داشته باشیم، گفت: تمام این کاهش هزینه به صورت سود شناسایی شده در مجموعه سازمان تامین اجتماعی در اختیار بازنشستگان این سازمان قرار می گیرد.

حمیدی افزود: شستا برنامه جدی را برای تامین تجهیزات و مواد اولیه دارد تا بتوان نیاز کشور را در وارد کردن مواد اولیه و تجهیزات کاهش داد و از خروج ارز جلوگیری کنیم چرا که هرچه تجهیزات ایرانی باشد، توان فنی کشور بالا می رود و رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های کلیدی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی هوشمندسازی و تحول دیجیتال است چرا که تحول دیجیتال مهم ترین روند پیش روی دنیا است. مجموعه شستا تلاش دارد که در یک ارتباط دو سویه با متخصصین و خبرگان حوزه معدن، ‌حمل و نقل و مجموعه های زیر نظر خود را به هر شکلی که مقدور است با صرفه کیفی و اقتصادی هوشمند کند.

معاون نوآوری و اقتصاد دانش بنیان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در ادامه درباره تعامل شستا با دانشگاه های کشور گفت: شستا این ظرفیت را دارد که در تعامل با دانشگاه های بزرگ کشور بتواند در چرخه توسعه بهتر حرکت کند. آغوش شستا به روی متخصصین و نخبگان و خبرگان و دانشمندان دانشگاه ها باز است که در یک تعامل دو سویه هم در شناسایی نیازمندی‌ها وهم در ارتقاء و هم در حل مشکلات فناورانه حرکت کند.

حمیدی با بیان این که پیش از این بعد پژوهشی دانشگاه‌های ما بسیار پررنگ تر بود، یادآور شد: پیش از این ارتباط صنعت با دانشگاه ها کمتر بود که در چند سال اخیر ارتباط مراکز آموزش عالی با صنعت تقویت شده است و صنعت درب های خود را روی دانشگاه ها بازکرده است، در واقع اگر ارتباط بین دانشگاه و صنعت در گذشته یک جاده سنگلاخ بود در حال حاضر به یک جاده آسفالته، آماده و ساختارمند تغییر شکل داده است.

وی ادامه داد: در برخی حوزه‌ها مثل گاز، پتروشیمی و بخش معدن نیاز به واردات ماشین آلات داریم که دانشگاه ها می توانند در صنعت ماشین سازی تحولی را ایجاد کنند. همچنین مراکز آموزش عالی می توانند در بخش تولید مواد اولیه کمک کنند. شستا هم در این دو حوزه نیازمند یاری دانشگاه ها است.

ارتباط بین دانشگاه و صنعت به جاده‌ای ساختارمند تبدیل شده ‌است

معاون شستا همچنین درباره حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: تعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با اکوسیستم دانش بنیان یک راهبرد استراتژیک تحولی است. مهم ترین ماموریت ما در این مجموعه تقویت ارتباط اکوسیستم دانش بنیان کشور است.

حمیدی با بیان این که شرکت های دانش بنیان می توانند به شستا در زمینه های مختلف کمک کنند، تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان می توانند در بومی سازی و ساخت قطعات به ما کمک کنند بنابراین آغوش شستا برای آنها باز است.

وی افزود: شرکت های دانش بنیانی که در زمینه هوشمند سازی فعالیت می کنند می توانند به شستا کمک کنند بنابراین هر گونه ظرفیتی را که اکوسیستم دانش بنیان‌ها داشته باشد که متناسب با نیازها و اولویت ها شستا را در هوشمندسازی فعالیت های اقتصادی کمک کند علاقمند همکاری با آنها هستیم.

معاون نوآوری و اقتصاد دانش بنیان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی درباره کانال های ارتباط گیری برای ارایه ایده ها و طراح های شرکت های دانش بنیان به شستا گفت: کانال های ارتباطی با اکوسیستم کشور در تعامل با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و وزارت علوم شکل گرفته است که از طریق این کانال ها شرکت‌ها را شناسایی و احتیاجات را به آنها احصاء و اعلام می کنیم.

حمیدی خاطرنشان کرد: بنابراین ارتباط از مسیر معاونت علم و فناوری و وزارت علوم با اکوسیستم دانش بنیان کشوراتفاق بیفتد بهتر و اثربخش تر است.

وی در ادامه به قانون جهش تولید اشاره کرد و یادآور شد: از آنجایی که تامین مالی فعالیت‌های دانش بنیان تامین مالی پیچیده ای است لذا دولت باید در این زمینه تسهیل گری کند و بر همین اساس قانون جهش تولید ظرفیت بسیار خوبی را ایجاد کرده است که امیدواریم اعضایی که در شورای مرتبط حشور دارند، کمک کنند که این قانون اجرایی شود.

معاون نوآوری و اقتصاد دانش بنیان شستا افزود: دولت در قانون جهش تولید برای دانش بنیان ها در ماده ۱۱ و ۱۳ ظرفیت های خوبی را پیش بینی کرده است. امیدواریم که در مرحله اجرا و عملیاتی این ظرفیت ها حفظ شود چرا که این قانون با ظرفیت هایی که دیده شده می تواند به ما در پرکردن ریسک و تسهیل و تسریع در همکاری با اکوسیستم دانش بنیان کشور کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha