هشدار ۹۲ قانونگذار آمریکایی به بایدن درباره اقدامات افراطی رژیم صهیونیستی

نیویورک – ایرنا- ۹۲ قانونگذار  دموکرات آمریکایی روز پنجشنبه در نامه‌ای به  جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کردند که تغییرات پیشنهادی در قوه قضاییه اسرائیل «دموکراسی اسرائیل را به خطر می‌اندازد، که به نوبه خود پایه‌های روابط آمریکا و اسرائیل را تضعیف می‌کند».

به گزارش ایرنا، در نامه این ۹۲ قانونگذار آمریکایی خطاب به جو بایدن آمده است: ما از شما می خواهیم که از همه ابزارهای دیپلماتیک موجود برای جلوگیری از آسیب بیشتر دولت افراطی اسرائیل به نهادهای دموکراتیک و تضعیف ظرفیت در روابط با آمریکا استفاده کنید.

قانونگذاران دموکرات به رهبری جیم مک گاورن، رزا دلاورو و یان شاکوفسکی در نامه خود افزودند که محدود کردن اختیار قوه قضاییه و کنترل آن بر اقدامات دولت اسرائیل، به قانونگذاران راستگرای افراطی را که به دنبال تثبیت شهرک‌سازی در کرانه باختری و پیشبرد هدف الحاق (سرزمین های فلسطینی) هستند، قدرت می‌دهد و این اقدامات موجودیت اسرائیل را تهدید می کند.

آنها از بایدن خواسته اند تا "به صراحت اعلام کند که آمریکا قاطعانه با هرگونه حرکت به سمت الحاق سرزمین های فلسطینی که دولت اسرائیل ممکن است در نتیجه" تغییرات قضایی آن را دنبال کند، مخالفت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی آمریکایی ان بی سی نیوز روز شنبه به وقت محلی گزارش داد: دولت جو بایدن با درخواست‌های فزاینده‌ای برای اقدام در مورد لفاظی‌های افراطی سیاستمداران صهیونیستی در حمایت از خشونت علیه فلسطینی‌ها و برنامه‌های دولت اسرائیل برای تضعیف قوه قضائیه مواجه است.

دانیل کورتزر که در زمان جورج دبلیو بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا سفیر این کشور در اسرائیل بود، گفت: واشنگتن باید با اقدام مشخص به نگرانی های ما پاسخ دهد.

او در مصاحبه‌ای گفت که آمریکا باید برنامه‌های دوجانبه خود با اسرائیل را محدود کند اما به کمک‌های امنیتی خود به این رژیم ادامه دهد.

سفیر پیشین آمریکا در سرزمین های اشغالی تصریح کرد که آمریکا باید حمایت از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در انتقاد از اسرائیل را در نظر بگیرد، درحالی که پیش از این واشنگتن از این قطعنامه ها حمایت نمی کرد.

او گفت: «شاید زمان ارسال این نوع پیام به اسرائیل فرا رسیده باشد.

هفته گذشته کورتزر که اکنون در پرینستون است، به همراه 150 سفیر فعلی و سابق آمریکا، خاخام ها و رهبران سازمان یهودی نامه ای را امضا کرد که با سفر ببزالل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم اسرائیل به آمریکا مخالفت می کند.

برخی دیگر فعالان آمریکایی از دولت بایدن خواسته اند تا از صدور روادید برای اسموتریچ خودداری کند. اگرچه وزارت خارجه آمریکا اظهارات این سیاستمدار صهیونیست افراطی در خصوص نابود کردن یک روستای فلسطینی را مورد انتقاد قرار داده است اما سخنگوی اسموتریچ روز پنجشنبه به رسانه های اسرائیلی گفت که وی روادید دیپلماتیک برای ورود به آمریکا دریافت کرده است.

با این حال، به نظر می رسد مقامات دولت بایدن این سفر اسموتریچ را تحریم کنند. یکی از مقامات شورای امنیت ملی به شبکه ان بی سی گفت که هیچ مقام دولتی آمریکا قصد دیدار با او را ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha