۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85054578
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

توافق ایران و عربستان و چشم انداز صلح در یمن

۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۲۵
کد خبر: 85054578
توافق ایران و عربستان و چشم انداز صلح در یمن

تهران- ایرنا- نشریه نیوزویک با انتشار گزارشی در مورد توافق ایران و عربستان که با نقش آفرینی چین به سرانجام رسید، چشم انداز دستیابی به صلح در یمن را بسیار محتمل ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، در گزارش این نشریه آمده است: توافق تاریخی که روز جمعه اعلام شد نشان دهنده پایان ۷ سال اختلاف بین دو قدرت منطقه‌ای بود. این توافق با سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به عربستان در ماه دسامبر و سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به پکن در ماه گذشته میلادی همراه بود.

براساس این گزارش، ایران، چین و عربستان در بیانیه مشترکی ضمن اعلام دستیابی به توافق برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ریاض و تهران بیان کردند که این توافق زمینه را برای دیپلمات‌های ارشد تهران و ریاض فراهم می‌کند تا در مورد "تقویت روابط دوجانبه" و همچنین اجرای توافقنامه همکاری امنیتی بین آنها با یکدیگر گفتگو کنند.

به نوشته این رسانه، چنین همکاری منطقه ای نه تنها می‌تواند در کاهش تنش‌ها موثر باشد، بلکه می‌تواند در تحقق پیشرفت تلاش ها برای پایان جنگ داخلی ۹ ساله یمن نقش کلیدی ایفا کند.

این جنگ در پی جنبش اعتراضی سراسری در منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد که در نهایت به برکناری علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن انجامید. معاون او، عبد ربه منصور هادی نیز همانند سلف خود با همان مسائل ریشه‌دار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مواجه بود. همزمان با این مشکلات یک درگیری داخلی بین گروه‌های مختلف در یمن به اوج خود رسید.

انصارالله از اردوگاه شیعیان یمن در نهایت در اواخر سال ۲۰۱۴ پایتخت کشور را تحت کنترل خود گرفت. در ماه مارس سال بعد، عربستان سعودی مداخله‌ در جنگ یمن را با حمایت از دولت منصور هادی آغاز کرد.

گروه‌های دیگری از جمله شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات و گروه‌های تروریستی مانند القاعده در شبه جزیره عربستان و داعش از دل این درگیری بیرون آمدند.

براساس این گزارش، دخالت مستقیم عربستان سعودی در این جنگ، از جمله از طریق حملات هوایی، با حملات موشکی بالستیک و پهپادهای انصارالله علیه این کشور همراه شد که ریاض، ایران را به ارسال تسلیحات به این گروه مقاومت متهم می‌کرد. آتش بس شکننده‌ای که سال گذشته میلادی برقرار شد در ماه اکتبر پایان یافت و در حالی که جنگ هنوز به اوج نرسیده بود سایه یک خشونت جدید بر سر کشوری که از تعدادی بحران‌های اقتصادی، انسانی و سیاسی متداخل رنج می‌برد، سنگینی می‌کرد.

با این حال، با توجه به تعامل مستقیم مجدد ایران و عربستان سعودی با یکدیگر ایران پیشرفت بیشتر در جهت پایان دادن به درگیری در یمن را پیش بینی کرده است.

دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد به نیوزویک گفت: روابط ایران و عربستان سعودی در سه سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی قابل توجه است. از سرگیری روابط سیاسی دو کشور به نفع هر سه حوزه از جمله منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

این نمایندگی دیپلماتیک گفت که "به نظر می رسد از سرگیری روابط سیاسی به پیشرفت برقراری آتش بس یمن، آغاز گفتگوهای یمنی- یمنی و تشکیل یک دولت ملی فراگیر سرعت می‌بخشد."

نیوزویک همچنین به نقل از شن شیوی، روزنامه نگار و تحلیلگر با سابقه معاملات تجاری چین در آفریقا و خاورمیانه، نوشت: از سرگیری روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و ایران یک نقطه عطف تاریخی برای صلح در منطقه به ویژه برای یمن و سوریه و تنش‌ها بر سر مذاکرات هسته‌ای ایران است. این نشان می‌دهد که عربستان سعودی و ایران، دو کشور بزرگی که به دلیل عوامل پیچیده ژئوپلیتیک و تاریخی در تضاد هستند، فرصتی را برای توسعه دوستی بر اساس حسن همجواری ایجاد کرده‌اند.

این تحلیلگر چینی افزود: از دیدگاه من، شاید تا حدی به همین دلیل است که ترکیه و قطر که هر دو روابط نزدیک با تهران دارند، بلافاصله پس از انتشار بیانیه سه جانبه در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه عربستان سعودی این توافق را تبریک گفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha