۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۰۸
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85055060
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

جنگ اوکراین و چند دهه وابستگی نظامی اروپا به آمریکا

تهران-ایرنا- طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی تحلیلگران آمریکایی، جنگ اوکراین بیش از پیش وابستگی نظامی کشورهای اروپایی به ایالات متحده را افشا کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، طبق گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی گذشت بیش از یک سال از جنگ اوکراین وابستگی بیشتر کشورهای اروپایی به آمریکا را فاش و در ماه‌های گذشته این وابستگی بیشتر خودش را نمایان کرده است.

به نوشته نشریات آمریکایی جنگ اوکراین و فشار غرب برای ارسال تجهیزات نظامی از سوی کشورهای اروپایی ثابت کرد که قابلیت‌های نظامی این کشور در وضعیت وحشتناکی قرار دارد که بیشترین سهم این وضعیت بد به خاطر وابستگی بیش از حد این کشورها به آمریکاست.

هرچند آمریکا و متحدانش در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کردند و قرار است میلیاردها دلار نیز در سال جدید به این مبلغ اضافه کنند، ولی نکته نگران کننده برای کشورهای اروپایی ضعف نیروهای نظامی خود آنها در مواجهه با چالش‌های آینده است.

بر اساس این گزارش‌ها کشورهای قاره سبز در ۲۰ سال گذشته چندان به فکر سرمایه گذاری در حوزه نظامی خود نبوده و به جای آن ترجیح دادند به آمریکا وابسته باشند. حال تورم و بالا رفتن اخیر نرخ سوخت و انرژی موجب تشدید این ضعف وابستگی شده است.

با این وجود بودجه نظامی اکثر کشورهای اروپایی در سال گذشته افزایش یافت به طوری که برخی از آنها طبق خواسته ناتو ۲ درصد از تولید ناخالص خود را به بودجه‌های نظامی اختصاص داده‌اند.

تحلیلگران هشدار می‌دهند که با ادامه جنگ اوکراین نه تنها ذخایر تسلیحاتی کشورهای اروپایی به اتمام خواهد رسید بلکه موجب تکه تکه شدن قدرت دفاعی این کشورها در برخورد با چالش‌های آینده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha