۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۱۳
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 85020106
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وابستگی نظامی به آمریکا، چالش امنیتی آینده اروپا

تهران- ایرنا- جنگ اوکراین اختلافات بین کشورهای اروپایی در زمینه اتفاق نظر سیاسی و وابستگی نظامی به آمریکا را هرچه بیشتر هویدا ساخته و به باور کارشناسان این معضل درآینده به چالشی امنیتی برای قاره سبز بدل خواهدشد چراکه اختلاف و بی اعتمادی به یکدیگر مانع ایجاد قدرت نظامی مستقل و خودمختار در اروپا به شمار می‌رود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در تحلیلی دراین باره نوشت: زمانی که موضوع ایجاد دفاع مستقل نظامی مطرح می شود، به علت اختلافات داخلی، اروپا در این زمینه دچار اختلاف نظر است؛ درحالی که انتظار می رفت حمله روسیه به اوکراین استقلال دفاع نظامی در اروپا را موجب شود اما برعکس باعث اتکا هرچه بیشتر کشورهای اروپایی به توان نظامی، سیاسی به رهبری آمریکا شد.

جنگ اوکراین بزرگترین چالش امنیتی اروپا پس از جنگ سرد

در این گزارش آمده است: به باور تحلیلگران، حمله نظامی روسیه به اوکراین بزرگترین چالش امنیتی اروپا پس از پایان جنگ سرد به شمار می رود، اما اروپایی ها فرصت ایجاد توان نظامی، سیاسی مستقل و خود مختار را از دست دادند و درعوض وابستگی آنها را به توان نظامی آمریکا را بیشتر کرد.

اکنون کشورهای اروپایی شاهدند که واشنگتن رهبری جنگ اوکراین را با سازماندهی نظامی، ارسال و کمک های تسلیحاتی و اطلاعاتی را بدست گرفته و در هر مرحله از جنگ، این آمریکا است که تصمیم می گیرد چه سلاحی باید در اختیار کی‌یف قرار گیرد.

«لیانا فیکس» (Liana Fix) تحلیلگر آلمانی عضو اندیشکده آمریکایی «شورای روابط خارجی» (CFR) مستقر در واشنگتن در این باره به نیویورک تایمز می گوید: اینکه اروپایی ها در این جنگ ابتکار عمل و رهبری از خود ندارند برای واشنگتن خوب و یک موفقیت به شمار می رود، اکنون این درک وجود دارد که هدایت ملموسی از سوی اتحادیه اروپا در این جنگ دیده نمی شود و این آمریکا است که بر بالای سر بروکسل قرار گرفته است.

به نوشته این نشریه، ابتکار عمل امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای تحقق «استقلال راهبردی» با هدف ایجاد یک قدرت نظامی برای اتحادیه اروپا که بتواند مستقل از قدرت نظامی آمریکا عمل کند بی پشتوانه به حال خود رها شده است و بسیاری از دیپلمات ها و تحلیلگران می گویند علت ناکام ماندن این طرح و چگونگی مواجهه با جنگ اوکراین به اختلاف شدید میان کشورهای اروپایی در مورد اینکه چگونه باید به این جنگ پایان داد باز می گردد و حتی اختلاف نظر آنان به نوع برخورد و روابط با روسیه چه درحال و چه در آینده را در بر می‌گیرد.

نبود اجماع سیاسی دلیل ناتوانی در ایجاد قدرت مستقل نظامی

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی بدون داشتن یک اجماع منسجم سیاسی قادر به تشکیل یک قدرت مستقل نظامی اروپایی نخواهند بود، آمده است: اروپای مرکزی و شرقی، همراه با کشورهای بالتیک و انگلیس، همواره به وعده‌های دفاع مستقل و خودمختار اروپا ابراز بی‌اعتمادی کرده و تلاش داشته‌اند که آمریکا را درگیر امنیت اروپا و در اتحاد با ناتو نگهدارند.

براساس این گزارش، از نظر اروپا، چتر اتمی آمریکا برای بازدارندگی روسیه درمورد قاره سبز بویژه از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ ضروری تلقی می شود، هرچند در زمینه تهدید روسیه اختلاف نظر بین کشورهای اروپایی با آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا وجود دارد.

«چالز کوپچان» (Charles A. Kupchan) استاد مطالعات بین الملل از دانشگاه «جرج تاون» (Georgetown University) دراین باره می گوید: جنگ اوکراین حضور نظامی آمریکا در اروپا را برای مدت طولانی افزایش می دهد.

«آندرس فوگ راسموسن» دبیرکل سابق ناتو در انتقاد از اختلاف نظر میان کشورهای اروپایی در مورد جنگ اوکراین و دیدگاه امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه می گوید: مکرون طرح و ایده خود مبنی بر خودمختاری و استقلال (نظامی – امنیتی) اروپا با مطرح کردن اینکه نظم امنیتی اروپا باید شامل حال روسیه شده و در این میان ولادیمیر پوتین نباید مورد تحقیر قرار گیرد، را زیر سوال برد.

راسموسن در این باره می افزاید: تا زمانی که قدرت های مهم اروپا وجه مشترکی در زمینه نزدیکی و برخورد با روسیه نداشته باشند، مابقی اروپا، نگاه های خود را به آنسوی اقیانوس اطلس و به تضمین های امنیتی و نظامی آمریکا دوخته اند.

اختلاف بین آلمان و فرانسه - استفاده از تسلیحات غیر اروپایی

به نوشته این نشریه، آلمان در این میانه با خرید چندین فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا به جای خرید از اروپا و انتظار برای خرید جنگنده نسل جدید از پروژه مشترک اروپایی، فرانسه را آزرد، در همین حال آلمان ابتکار عمل پاریس را درمورد «سپر آسمانی اروپا» را با به کارگیری فن آوری موجود آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) که سیستمی غیر اروپایی است، شوکه کرد.

لیانا فیکس با اشاره به این اختلافات، معتقد است که در دراز مدت، تصمیم گیری های این چنینی، وابستگی های نظامی و امنیتی به آمریکا را در میان کشورهای اروپایی افزایش خواهد داد.

براساس این گزارش، روابط بین مکرون و شولتس رهبران فرانسه و آلمان که به سردی گرائیده، باعث شده تا این کشورهاچه بصورت جداگانه و چه با یکدیگر در رهبری جنگ اوکراین ناکام بمانند.

تحلیلگر آلمانی اندیشکده شورای روابط خارجی واشنگتن می گوید: تا چندی دیگر «استقلال راهبردی» در اروپا یک مساله ای از بین رفته (مُرده) خواهد بود و این موضوع برای فرانسه (و اروپا) به هیچ وجه خوشایند نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha