۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۰۷
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 85055084
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دام مازاد، خشکسالی و زوال بلوط، تهدیدی برای منابع طبیعی لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - ۲ میلیون هکتار جنگل و مرتع لرستان با تهدیدهای مختلف از جمله دام مازاد ، نقاط در معرض خطر لغزش، خشکسالی، زوال بلوط و فرسایش مواجه هستند.

به گزارش ایرنا ، فرسایش و رسوب خاک به طور متوسط در ایران ۱۶.۷ تن در هکتار می باشد در حالیکه این رقم در برخی مناطق لرستان به ۷۰ تن در هکتار رسیده و در حالیکه متوسط فرسایش خاک در لرستان ۲۵ تن در هکتار است اما در برخی نواحی به ۵۰ و مناطقی مانند نوژیان به ۷۰ تن در هکتار هم افزایش یافته است.

لرستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و ۸۰۰ هزار هکتار مرتع دارد که باید دست کم ۱.۵ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در این مناطق انجام می شد در حالیکه تاکنون تنها ۶۲۰ هزار هکتار انجام شده است.

این استان نخستین استان جنگلی در زاگرس و چهارمین استان در سطح کشور می باشد که توسعه منابع طبیعی؛ احیای مراتع و مقابله با بیان زایی در آن با طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال طی چهار سال در دستور کار قرار گرفته است و سهم لرستان از این رقم ۳۰ میلیون اصله خواهد بود.

از طرفی با کاهش بارندگی سال های اخیر و خشکسالی مراتع این استان فقیر و در مواجهه با دام مازاد هستند و علاوه بر این مهدن کاری و مناطق در خطر لغزش نیز مراتع لرستان را تهدید می کند.

چرای ۱.۵ میلیون راس دام مازاد در مراتع لرستان

نشست خبری مدیر و معاونان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان امروز یکشنبه با محوریت طرح و بررسی این مسایل برگزار شد و معاون فنی این اداره کل گفت:‌ ممیزی مراتع استان انجام و مشخص شد چه تعداد دام در چه فصلی از سال می تواند وارد مراتع شود.

"حجت سنجانی" افزود: ۱.۵ میلیون راس دام مازاد در عرصه های مرتعی استان هستند که برای بهبود این وضعیت؛‌طرح های مرتع داری در سطح ۷۰۰ هزار هکتار انجام شده است.

وی با اشاره به زوال ۶۰۰ هزار هکتار جنگل بلوط لرستان اظهار داشت: این طرح ها صرفا مربوط به چرای دام نیست بلکه تلفیقی و در خصوص پرورش زنیور عسل و گیاهان دارویی تدوین و اجرایی شده است.

وی همچنین گفت:‌پنج میلیارد تومان امسال در راستای مقابله با خشکیدگی و ذخیره نزولات آسمانی در استان در بیش از سه هزار هکتار جنگل و مرتع خرم آباد؛ کوهدشت و چگنی که بیشترین زوال جنگل ها را داشتند هزینه شد.

وی همچنین در خصوص مالگیت شرکت کشت و صنعت خرم آباد اضافه کرد: ۲۰۰ هکتار از اراضی این منطقه دارای اختلافاتی با کشاورزان و دامداران بود که برطرف شده است.

سنجانی با تاکید بر اینکه بهره وری با واگذاری متفاوت است افزود: برای مابقی اراضی نیز واگذاری توسط منابع طبیعی و آبخیزداری صورت نگرفته اما حق بهره برداری به این شرکت اعطا شده است و باید سالانه ۲۰ درصد درآمد خود را به عنوان بهره مالکانه به این اداره کل پرداخت کند.

موافقت با مجوز ۳.۸ درصد از ۹۰ هزار هکتار محدوده معدنی

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز با اشاره به تخریب های معادن استان به ویژه پس از سال ۸۵ گفت:‌سال گذشته ۳۰۰ هزار هکتار استعلام معادن با محدود ۹۰ هزار هکتار بررسی و تنها با ۳.۸ درصد آنها موافقت شد.

"بهروز دریکوند" اظهار داشت: این مناطق بدون پوشش جنگل یا دارای پوشش جنگلی ضعیف بوده است و ۱۵ درصد از درآمدهای این معادن در راستای احیای منابع طبیعی هزینه می شود.

وی همچنین با اشاره به وجود ۲۰ معدن در شهرستان چگنی تصریح کرد: هشت مورد از این معادل فعال و در محدوده جنگلی است و پرونده تخلفاتی معدن واقع در منطقه دره بادام این شهرستان نیز در حال بررسی می باشد.

۲۸۵۰شناسایی نقطه در معرض خطر لغزش

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز گفت:‌۲ هزار و ۸۵۰ نقطه در معرض خطر زمین لغزش در استان شناسایی و اقدامات کنترلی در مناطقی مانند قلعه گل؛ سیمره و دورود انجام شده است.

ایرج سپهوند افزود: تغییر اقلیم در لرستان رخ داده و رواناب های نیز ۲۵ درصد تغییر کرده است و برای جلوگیری از فرسایش خاک؛ ساماندهی و کنترل زمین لغزش ها در استان باید ۲۰ هزار هکتار طرح جامع پارک آبخیزداری را در استان اجرایی کرد.

وی با اشاره به وجود ۹ هزار کیلومتر آبراهه اصلی و فرعی در لرستان ادامه داد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این طرح نیاز می باشد در حالیکه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای استان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به وجود ۳۳۰ هزار هکتار آبخوان در لرستان گفت: در سیل ۹۸ حدود ۱.۲ میلیون تن رسوب درشهرستان پلدختر ثبت شد و حجم رسوب خروجی این شهرستان پنج هزار و ۵۰۰ متر مکعب بود که این رقن بیانگر اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری برای کنترل سیل و رسوب می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha