نماینده عراقی: آمریکا درباره توافق ایران و عربستان واقع‌بین باشد

تهران – ایرنا – نماینده پارلمان عراق خواستار واقع‌بینی آمریکایی‌ها در قبال توافق ایران و عربستان شد و گفت که با این توافق، واشنگتن باید بر اساس واقعیت‌ها و نظم نوینی که جهان شاهد آن است، روبرو شود.

به گزارش ایرنا، محمد سعدون الصیهود روز یکشنبه در گفت و گو با برنامه "قبل الغد" شبکه العهد عراق افزود: مواضع آمریکایی ها درباره این توافق تاریخی از این جنبه است که همچنان می خواهند این جهان تک قطبی باقی بماند و آمریکا تنها قدرت حاکم بر کشورهای جهان باشد.

وی اضافه کرد: امروز چین یک قطب مهم است و روسیه و برخی دیگر از کشورها نیز همینطور و شاهد قطب های دیگری در جهان هستیم و به نظر من جهان در سایه این قطب های جدید، شاهد تعادل و توازن بیشتری خواهد بود.

الصیهود گفت: این توافق عوامل مختلفی داشت که یکی از آن ها بی اعتمادی کشورهای عربی و بویژه کشورهای خلیج فارس به آمریکا بود.

وی بیان کرد: از دیگر عوامل رسیدن به این توافق، نقش آفرینی قطب جدید یعنی چین در منطقه بود زیرا کشورهای منطقه روابط مهمی با چین برقرار کرده اند و این موضوع، چین را به جایگاه رقابت با آمریکا رسانده است.

الصیهود اضافه کرد: اعتماد کشورهای عربی به چین، به این کشور بیش از آمریکا شایستگی نقش آفرینی در چنین مسئولیت های سنگینی را داده است

وی اظهارداشت: این یک حادثه بسیار مهم و تاریخی است، بویژه اینکه تصمیم به ازسرگیری روابط پس از یک دوره ۷ ساله قطع ارتباط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی گرفته شده است.

نماینده پارلمان عراق تصریح کرد: این توافق نقش زیادی در ثبات منطقه خواهد داشت و تاثیر آن نه فقط در روابط دو کشور بلکه پیامدهای مهم و مثبتی برای منطقه از نظر امنیتی و اقتصادی خواهد داشت.

الصیهود با بیان اینکه ما در این مرحله بسیار و بیش از هر زمان دیگری نیازمند چنین ثبات و آرامشی هستیم افزود: عراق نقش مهمی در نزدیک کردن دیدگاه های دو کشور داشت و این توافق تاثیرات بسیار مهمی برای عراق و همه منطقه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: به نظر من در آینده این روابط تقویت خواهد شد و در زمینه ها و پرونده های مختلف گسترش خواهد یافت و این یک آغاز ولی آغازی مهم است و در عراق نیز این آرامش و ثبات تاثیر مهمی در زندگی مردم خواهد گذاشت.

الصیهود گفت: امروز جهان درحال تجربه نظم نوین و مرحله جدیدی است زیرا تاکنون جهان زیر سیطره یک قطب بود و آمریکا سخن اول و آخر را می زد و جهان در دوران تک قطبی شاهد یک عدم تعادل و توازن بود.

وی افزود: امروز جهان نیازمند نظم جدیدی است که همان چند قطبی است و جهان در سایه این چند قطبی شاهد توازن بیشتر خواهد بود.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha