رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی: فرزندان برای فناور شدن کشور باید تربیت شوند

مشهد -ایرنا- رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: تغییر الگویی باید ایجاد شود تا خانواده ها، فرزندان خود را برای فناور شدن آینده کشور تربیت کنند و این اقدام با کمک رسانه‌ها میسر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مسعود میرزایی شهرابی روز دوشنبه و در جمع خبرنگاران افزود: باید بتوانیم مسیر تولید علم را به مصرف آن با هدف ایجاد ثروت برای کشور تبدیل کنیم تا آینده ای مطمئن داشته باشیم.

وی بیان کرد: در گذشته نقش جمهوری اسلامی ایران در تولید علم حدود هفت صدم درصد بوده است اما اکنون ۶ درصد مقالات پر استناد جهان به کشورمان تعلق دارد که یک درصد جمعیت جهان را داراست.

میرزایی خاطر نشان کرد: پارک علم و فناوری خراسان‌ رضوی از «پارک همراه» به پیش رو تبدیل شده است و این در حالی است که سعی دارد از حالت تک قطبی نیز به چند قطبی و از شکل جزیره‌ای به منظومه ای با هدف توجه به شرکت های نوپا در کنار فعالیت شرکت‌های بزرگ و به نام تبدیل شود تا در این مسیر منجر به رسوخ فناوری به صنایع سنتی کلان کشور و از جمله فولاد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: آمیختگی علم با دانش مبتنی بر فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی از جمله اهداف فعالیت پارک علم و فناوری خراسان رضوی است تا علم بدون دانش شکل پیدا نکند، طبق این رویکرد سعی بر خلق ثروت و توسعه کسب و کار و تجاری سازی در سطح منطقه و جهان نیز در حال پیگیری است.

او گفت: برنامه ریزی برای گسترش شرکت های دانش بنیان باعث تقویت پدافند غیرعامل در کشور می‌شود که نمونه آن تولید پهبادهای تخصصی در موضوعات مختلف و از جمله دفاعی است.

میرزایی با اشاره به جایگاه ویژه پارک علم و فناوری خراسان‌ رضوی در سطح کشور افزود: انعقاد تفاهم نامه با شرکتهای فولادی به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان نشان از آن دارد که پارک علم و فناوری خراسان رضوی در کنار استانهای تهران و اصفهان به عنوان پیشرو در عرصه فولاد کشور مطرح است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته تولید ناخالص کشور حدود سه دهم درصد بود و هم اکنون افق رسیدن به پنج درصد را طی می کنیم، افزود: این در حالی است که کشورهایی همچون کره جنوبی بیش از ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی خود را با کمک شرکتهای دانش‌بنیان پیش برده اند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: ایران نیز برای تاثیر گذاری بیشتر باید بازیگران صحنه فناوری را افزایش دهد، به همین دلیل سعی شده است تا درهای پارکهای علم و فناوری برای حضور دانشجویان و دانش آموزان گشوده شود، افتتاح سرزمین علم و فناوری در مشهد برای همکاری با دانش آموزان طی روزهای اخیر در این راستا به شمار می رود.

وی اظهار امیدواری کرد پردیس فناوری صنایع معدنی در شهرستان خواف، برای جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه و با هدف ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ جوان فعال در تابستان سال ۱۴۰۲ افتتاح شود تا ضمن تمرکز زدایی امکان توسعه دانش در سایر شهرستانهای استان برای ایجاد اشتغال دانش بنیان نیز فراهم شود.

لازم به ذکر است در این نشست همزمان با جشن بیستمین سالگرد تاسیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، از خبرنگار ایرنا تقدیر به عمل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha