۴۰ تُن چوب قاچاق در سردشت کشف شد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: ۴۰ تُن بید جنگلی قاچاق در ۲ کارگاه تولیدی و چوب بری در این شهرستان کشف و ضبط شد.

رحمت ابراهیمی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۵ تُن چوب بید فرآوری شده جنگلی را در یک کارگاه تولید جعبه و پنج تُن نیز از یک کارگاه چوب بری با همکاری ماموران یگان حفاظت و نیروی انتظامی این شهرستان کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: قاچاق چوب درختان جنگلی به پدیده‌ای شوم در سردشت تبدیل شده و سودجویان با قطع درختان جنگلی ضربه بزرگی به منابع طبیعی شهرستان زده‌اند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: چوب‌های تولیدی در شهرستان باید در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی شهرستان و در راستای ایجاد اشتغال و پایداری مراکز اشتغال مصرف شود و اجازه خروج چوب از شهرستان داده نمی‌شود.

ابراهیمی یادآور شد: امسال در مجموع بیش از ۱۰۵ تُن چوب جنگلی توسط ماموران یگان حفاظت این شهرستان کشف و از ارسال آن به سایر مناطق جلوگیری شده است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ و صیانت از مراتع و جنگل‌ها به عنوان یک سرمایه ملی وظیفه همگانی است، اظهار کرد: برای قطع و حمل درخت های باغی نیز نیاز به استعلام و دریافت مجوز از ادارات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی است که عدم دریافت این مجوزها منجر خواهد شد تا بار چوب کشف شده به عنوان چوب قاچاق محسوب شود.

ابراهیمی با اشاره به کاشت نهال‌های مثمر و زینتی در طول هفته منابع طبیعی در این شهرستان نیز گفت: امسال با همکاری شهرداری، آموزش و پرورش و سایر ارگان های در این شهرستان بیش از ۵۰ هزار اصله نهال رایگان توزیع و غرس شده است.

وی تاکید کرد: برای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی تعیین شده است.

۴۰ تُن چوب قاچاق در سردشت کشف شد

به گزارش ایرنا، سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را داراست؛ جنگل‌های سردشت جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.

مهم‌ترین گونه‌های گیاهی سطح جنگل‌های این شهرستان بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی و بیش از ۱۰۰ گونه دیگر است.

سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با کشور عراق قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha