۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۲۱
کد خبر: 85057034
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نهضت ملی مسکن در مازندران به کجا رسید؟

۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۲۱
کد خبر: 85057034
نهضت ملی مسکن در مازندران به کجا رسید؟

ساری- ایرنا- نهضت ملی مسکن از برنامه های دولت سیزدهم برای خانه دار شدن ایرانی ها به عنوان اولویت قرار گرفته و در مازندران عملیات اجرایی ساخت ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی آغاز و این طرح وارد گام اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در طرح نهضت ملی مسکن مقرر شده سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود که ۲۰۰ هزار واحد آن مربوط به روستاها بوده و ۸۰۰ هزار واحد دیگر در شهرها احداث خواهد شد. آمار ثبت‌نامی‌ها و استقبال مردم برای برخورداری از مزیت‌هایی این طرح هم به وضوح هدفگذاری درست دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.

در این چارچوب توسعه افقی شهرها به‌ویژه در شهرهایی که دارای زمین کافی باشند، اولویت اصلی دولت در اجرای نهضت ملی مسکن است؛ اگرچه عده‌ای در ابتدا با عینک بدبینی به این طرح نگاه کردند اما اقدام‌های انجام شده نشان داد که عملی ساختن چنین ایده‌ای نه تنها دور از ذهن نیست بلکه در آینده به عنوان یکی از بهترین و مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم به یادگار خواهد ماند.

در این طرح، زمین‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ متری به همراه تسهیلات در اختیار مردم قرار داده می‌شود و آنها باید در مدت یک سال و نیم به صورت ویلایی در این اراضی ساخت‌وساز کنند.

طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت درشهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن) نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد

سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

نهضت ملی مسکن در مازندران به کجا رسید؟

آغاز عملیات اجرایی خانه دار شدن ۲ هزا رو ۲۰۰ خانوار

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به اقدام دولت سیزدهم برای خانه دار شدن افراد جامعه گفت: ساخت ۱۵۴ هزار مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان ساخته شود.

محسن غفاری با اشاره به اینکه در سال نخست ساخت ۳۸ هزار مسکن درنظر گرفته شد، افزود: از این تعداد هشت هزار مسکن روستایی و مابقی در قالب زمین با اجاره ۹۹ ساله، نوسازی بافت های فرسوده و مسکن خودمالکی است.

وی ادامه داد: تاکنون در قالب طرح اجاره ۹۹ ساله زمین، تاکنون برای ساخت ۱۱ هزار و ۸۰۰ واحد در مناطق شهری مازندران زمین تامین شده است.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران گفت: تاکنون پروانه ساخت برای ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در قالب این طرح صادر شده است و در مرحله فونداسیون است.

وی افزود : صدور پروانه ساخت و نیز عملیات اجرایی مابقی این واحدهای مسکونی تا یک ماه آینده اجرا خواهد شد.

انعقاد قرارداد ساخت بیش از هفت هزار مسکن در بافت فرسوده

به گفته غفاری در بحث خودمالک نیز تاکنون هفت هزار و ۸۷۷ واحد مسکونی به ارزش ۲۴ هزار و ۱۰۷ میلیارد ۳۰۹ میلیون ریال ( ۲۴ هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال) انعقاد قرار داد شده است.

وی در زمینه ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده یکهزار و ۹ واحد مسکن به ارزش سه هزار و ۴۳ میلیارد و ۸۶۷ میلیون ریال (سه هزار و ۴۳ میلیارد ریال) قرارداد منعقد شده است.

متقاضیان این طرح در بافت فرسوده تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی دریافت می کنند که باز پرداخت آن با نرخ سود ۹ درصد است و در این خصوص شهرداران استان با برنامه‌ریزی اصولی نسبت به احیای بافت فرسوده در قالب نهضت ملی مسکن اقدام و فرمانداران هم نظارت های لازم را در این خصوص می کنند.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران گفت: در بحث خودمالک نیز ۲۱ هزار مازندرانی درخواست انعقاد قرارداد ساخت مسکن انجام شده است.

وی در زمینه ساخت شهرک های مسکونی در قالب طرح ملی جهش مسکن نیز مصوبه پنج شهرک در شورای توسعه و برنامه ریزی مازندران اخذ شد و برای تصویب طرح در شورای عالی شهرسازی کشور این پرونده مطرح است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha