ورزش‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۱؛ ابقای دو رئیس، آمدن سرپرست و علنی شدن اختلافات

تهران- ایرنا- فدراسیون‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۱ شرایط متفاوتی را تجربه کردند. ابقای دو رئیس، آمدن سرپرست و علنی شدن اختلافات از مهمترین اتفاقات این رشته‌ها در سال گذشته بود.

به گزارش ایرنا؛ رشته‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۱، روزهای پر فراز و نشیبی را داشت. علاوه بر حضور در مسابقات متعدد بین‌المللی، دو مجمع انتخاباتی برگزار شد و یک فدراسیون نیز به سرپرست سپرده شد.

در این گزارش به تشریح فدراسیون‌های رزمی در سالی که گذشت پرداخته‌ایم.

کاراته؛ ابقای رئیس و افت نتایج

ورزش‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۱؛ ابقای دو رئیس، آمدن سرپرست و علنی شدن اختلافات

کاراته بی‌تردید یک از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی ایران در سال‌های گذشته بوده است و این مهم را در رویدادهای مختلف به اثبات رسانده است. با این حال سال ۱۴۰۱ از نظر نتیجه در مسابقات مختلف چندان برای این رشته خوب پیش نرفت و نتایج نسبت به گذشته با افت مواجه شد.

در آخرین روزهای سال و پس از حواشی مختلفی که بر سر راه مجمع انتخاباتی این فدراسیون وجود داشت، سیدحسن طباطبایی برای چهار سال دیگر بر مسند ریاست این فدراسیون تکیه زد. او رقیبان مطرحی داشت اما تنها خودش و هومان عسگری مجوز حضور در مجمع را به دست آوردند که عسگری در محل رای‌گیری حاضر نشد.

طباطبایی در دوره جدید مدیریتش تاکید کرد که کاراته جامعه بزرگی دارد و به همین دلیل حاشیه طبیعی است و اهالی این رشته خواست تا متحد باشند. او عملکرد نسبتا خوبی در دوره اول ریاستش داشت و با مرتفع کردن برخی مسائل کوچک، می‌تواند شرایط را بهبود ببخشد.

از نکات دیگر این فدراسیون، بازهم یک لیگ بی‌نظم بود که پایانش به سال جدید کشیده شد. لیگ یکی از پاشنه آشیل‌های کاراته در این سال‌هاست که هیچ پیشرفتی هم نمی‌کند.

تکواندو؛ قهرمانی بانوان و اختلاف رئیس با معاون وزیر

ورزش‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۱؛ ابقای دو رئیس، آمدن سرپرست و علنی شدن اختلافات

برای تکواندو، سال ۱۴۰۱ از نظر نتیجه در سطح متوسطی قرار داشت و نمی‌توان آنرا خوب یا بد دانست.

در اوایل تیرماه، بانوان تکواندوی ایران با عملکردی بی‌نظیر برای نخستین بار به عنوان قهرمانی آسیا دست یافتند اما نتایج آقایان متوسط بود. در مسابقات جهانی مکزیک و سایر رویدادهای بین‌المللی نیز عملکرد هوگوپوشان کشورمان، معمولی بود.

این فدراسیون توانست مسابقات داخلی خود را برگزار کند و در این زمینه نمره قبولی خواهد گرفت اما مهمترین مساله در این رشته، علنی شدن اختلاف هادی ساعی رئیس فدراسیون با سیدمحمد پولادگر معاون وزارت ورزش بود. اختلافی که به‌نظر می‌رسد ادامه‌دار خواهد بود و قطعا آسیبش را تکواندو خواهد دید. تکواندوی ایران سال سختی برای رسیدن به سهمیه دارد و این اختلاف می‌تواند تاثیرات منفی جبران ناپذیری از خود به جای بگذارد.

ووشو؛ قهرمانی جوانان و موفقیت کوراش

ورزش‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۱؛ ابقای دو رئیس، آمدن سرپرست و علنی شدن اختلافات

کوراش از لحاظ کسب مدال و نتیجه، سال درخشانی داشت و ۵۸ مدال رنگارنگ را در رویدادهای بین‌المللی ثبت کرد.

در مسابقات جوانان جهان، تیم ووشوی ایران برای اولین بار در تاریخ در مجموع دو بخش ساندا و تالوی دختران و پسران بالاتر از چین قهرمان شد. در کوراش نیز افتخارات متعددی در رده سنی جوانان و بزرگسالان آقایان و بانوان به دست آمد.

پیکارهای قهرمانی کشور و لیگ نیز برگزار شد اما این فدراسیون نیز با مشکلات مالی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

بوکس؛ بازگشت حسینی

ورزش‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۱؛ ابقای دو رئیس، آمدن سرپرست و علنی شدن اختلافات

عجیب‌ترین اتفاق ورزش ایران در سال گذشته، ماندن حسین ثوری رئیس پیشین فدراسیون بوکس در اسپانیا بود. او همراه با تیم ملی جوانان راهی مسابقات قهرمانی جهان در اسپانیا شد در خلال مسابقات اعلام کرد دیگر بازنمی‌گردد.

پس از چند روز، از سوی وزیر ورزش و جوانان، روح‌الله حسینی به‌عنوان سرپرست فدراسیون منصوب شد. حسینی از بزرگان این رشته است که در دو دوره گذشته، تلاش او برای رسیدن به ریاست فدراسیون نتیجه نداد.

ثبت نام از نامزدهای احراز پست ریاست هم انجام شد و احتمالا مجمع در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. چنانچه سیامک صالحی نایب رئیس فدراسیون که ثبت نام نیز کرده در انتخابات شرکت کند، رقابت حساسی با روح‌الله حسینی خواهد داشت. در صورت انصراف صالحی، باید حسینی را رئیس دانست چراکه او رقیب مطرح دیگری ندارد.

از دیگر اتفاقات بوکس، کنار گذاشته شدن علیرضا استکی از سرمربیگری تیم ملی با وجود کسب نتایج خوب بود. او جای خود را به حسین نهرودی داد.

جودو؛ ریاست دوباره میراسماعیلی و تلاش برای حفظ انگیزه‌ها

ورزش‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۱؛ ابقای دو رئیس، آمدن سرپرست و علنی شدن اختلافات

جودوی ایران همچنان دوران تعلیق چهار ساله را سپری می‌کند. تعلیقی که تا تیرماه ۱۴۰۲ ادامه دارد. برهمین اساس فدراسیون جودو در سالی که گذشت با حضور در اردوهای بین‌المللی، برگزاری جام بین باشگاهی با حضور تیم‌های خارجی و عقد تفاهمنامه با کشورهای همسایه، سعی کرد تا انگیزه‌ها را بین خانواده این رشته حفظ کند.

تلاشی که بنظر می‌رسد جواب داد و اکنون جودوکاران در انتظار پایان تعلیق هستند تا دوباره وارد تاتامی بین‌المللی شوند.

در روزهای پایان سال مجمع این فدراسیون برگزار و آرش میراسماعیلی برای دومین دوره متوالی رئیس شد. با وجود تلاش گروه مخالف، میراسماعیلی رئیس ماند و بلافاصله پس از موفقیت در مجمع از مخالفان خواست تا به همدلی و اتحاد روی آوردند.

همچنین طبق اعلام او، ۲ وایلد کارت حضور در المپیک پاریس از سوی فدراسیون جهانی به ایران داده خواهد شد چراکه جودوکارن ایران به دلیل تعلیق شانس چندانی برای کسب سهمیه از سوی رنکینگ سیستم ندارند و بسیاری از مسابقات دارای امتیاز تا زمان پایان تعلیق ایران، برگزار شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha