تلاش کاخ سفید برای کمرنگ کردن نقش چین در خاورمیانه

تهران-ایرنا- کارشناسان سیاسی می‌گویند درحالی که چین سعی می‌کند متحدانش در خاورمیانه را افزایش دهد، کاخ سفید سعی می‌کند نقش این کشور در رابطه مجدد ایران و عربستان را کمرنگ جلوه دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از آکسیوس، طبق نظر کارشناسان سیاسی هدف اصلی چین از توافق ایران و عربستان سعودی اطمینان از دوستی شرکای تجاری‌اش و امنیت منطقه خاورمیانه برای رسیدن به اهداف اقتصادی سیاسی است.

طبق گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های مختلف، خاورمیانه به میدان جنگ سیاسی واشنگتن و پکن تبدیل شده است که هر دو به دنبال تقویت روابط خود با کشورهای این منطقه هستند و به نظر می‌رسد چین در این میان توانسته رقبای منطقه را در کنار یکدیگر قرار دهد.

اندرو اسمال کارشناس صندوق مارشال آلمان می‌گوید: چین درحالی که قصد ایفای نقش بیشتر را در خاورمیانه دارد، تلاش می‌کند محدودیت ورودش به فناوری و بازارهای غربی را با چیدن شرکای تجاری‌ خاورمیانه جبران کند.

وی اضافه می‌کند که چین تاکید فزاینده‌ای بر ایجاد چارچوبی انعطاف پذیرتر برای تجارت، انجام امور مالی، توسعه فناوری و جریان انرژی دارد و در این میدان ایران و عربستان هر دو نقش مهمی ایفا می‌کنند.

اسمال یادآوری می‌کند: مخالفت تهران و ریاض سال‌ها برای رهبران چین دردسری بوده که حالا روابط اقتصادی امنیتی می‌تواند مسکنی برای این درد باشد.

بر اساس گزارش‌ها، پکن ماه‌هاست که زمینه را برای مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی فراهم کرده است، چیزی که تحلیلگران و شخصیت‌های کلیدی در منطقه آن را نشانه‌ای از چالش فزاینده چین در برابر سلطه آمریکا در منطقه می‌دانند.

تلاش‌های چین و سفر اخیر رئیس جمهور این کشور به عربستان و میزبانی از رئیس جمهور ایران در حالی صورت گرفته است که کاخ سفید تلاش کرده نقش چین در توافق هفته گذشته عربستان و ایران را کمرنگ جلوه دهد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که میانجیگری چین بین ایران و عربستان اساساً مخالف منافع ایالات متحده نیست.

وال استریت ژورنال طی گزارش از برگزاری نشست کشورهای حاشیه خلیج فارس با حضور ایران خبر داد و نوشت این رویداد قرار است اواخر سال جاری اتفاق بیفتد.

به گزارش ایرنا، به‌ دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به پکن، علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌ منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه ‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه اعلام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha