آذربایجان شرقی در مسیر مهاجرت معکوس

تبریز- ایرنا- توسعه روستایی از جمله اولویت های اصلی دولت مردمی است که با ایجاد زیرساخت های توسعه ای و فراهم کردن رفاه در روستاها علاوه بر بهبود وضعیت زندگی روستاییان مهاجرت معکوس را نوید می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، آذربایجان شرقی با حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارای ۲ هزار و ۷۲۹ روستا است که حدود یک میلیون و ۱۳۷ هزار نفر ( ۳۵ درصد) از جمعیت استان را در خود جای داده اند.

براساس آمار منتشر شده، یک هزار و ۹۴۵ روستای استان بیش از ۲۰ خانوار و حدود ۷۵۴ روستا نیز کم تر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند، همچنین بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰۵ هزار و ۴۰ واحد مسکن روستایی در این استان وجود دارد.

دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای نسبت به توسعه زیرساخت ها و فراهم کردن شرایط مساعد زندگی در مناطق کم برخوردار و روستاها دارد و از تمام امکانات و ظرفیت ها برای تحقق این مهم استفاده کرده است.

اجرای سیاست های دولت مردمی در توجه به وضعیت روستاییان نیازمند اهتمام بیشتر مسوولان دستگاه های اجرایی است که در استان آذربایجان شرقی برای تحقق سیاست های دولت اقدامات بسیار خوبی در حوزه های مختلف انجام شده است.

آذربایجان شرقی در مسیر مهاجرت معکوس
نادر کمالی، مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی در این خصوص به ایرنا گفت: محرومیت‌زدایی و حفظ پایداری شبکه های گازرسانی و رفاه روستاییان با ارتقای سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی بخش روستایی از رویکردهای اصلی شرکت گاز است.

نادر کمالی افزود: ۲ هزار و ۶۴۵ روستای استان با ۳۲۶ هزار و ۵۸۴ خانوار از نعمت گاز بهره مندند که ۹۸.۸۶ درصد کل روستاهای استان را شامل می شود.

وی ادامه داد: پروژه گازرسانی به ۸۵ روستا در دست اجراست و همچنین ۶ روستا در مرحله انتخاب پیمانکار و ۳۳ روستا در مرحله طراحی قرار دارد.

کمالی گفت: با به ثمر رسیدن این پروژه ها درصد خانوار بهره مند روستایی از نعمت گاز دراستان به ۹۹.۷۰ درصد افزایش خواهد یافت که نشان دهنده اهتمام شرکت گاز نسبت به حرکت در مسیر شعار رفع تبعیض دولت است.

وی با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای خدمات رسانی به مناطق محروم و روستایی است، اظهار کرد: حتی دورترین و صعب العبورترین نقاط مرزی استان نیز گازرسانی شده به طوری که از ۱۸ هزار و ۲۲۷ مشترک گاز طبیعی جذب شده در سال جاری، ۶ هزار و ۲۴۰ مشترک روستایی است.

وی تاکید کرد: عملیات گازرسانی به روستاهای باقیمانده استان با شتاب مطلوبی تداوم دارد و تمامی تعهدات گازرسانی با برنامه ریزی های مدون در حال تحقق است.

آذربایجان شرقی در مسیر مهاجرت معکوس
محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه موضوع آبرسانی به روستاها در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفته، ادامه داد: براساس برنامه ارائه شده از سوی وزارت نیرو، میزان پوشش آبرسانی روستایی و جمعیت بهره‌مند در انتهای دولت سیزدهم باید به ۹۰ درصد افزایش یابد.

محمد خانی با بیان اینکه در همین راستا آبرسانی آبادی های بالای ۲۰ خانوار استان در اولویت قرار دارد، گفت: این پروژه ها از سال گذشته آغاز شده و از پیشرفت خوبی برخوردار است.

وی اظهار کرد: در اجرای طرح‌های آبرسانی علاوه بر همکاری با سپاه پاسداران از ظرفیت نهادهای مردمی نیز استفاده‌ می شود تا در کمترین زمان ممکن شاهد اتمام پروژه ها باشیم.

خانی خاطرنشان کرد: سال قبل به ۴۰۰ روستا با تانکر آبرسانی و آب حدود ۳۵۰ روستا نیز به‌طور جیره بندی تامین می‌شد، اما امسال با اقدامات انجام شده تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شوند، به یک سوم کاهش یافته است.

وی گفت: بیش از به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان روستاهای استان زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب هستند.

آذربایجان شرقی در مسیر مهاجرت معکوس
حجت الله سروری، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم در توسعه روستایی و محرومیت زدایی، گفت: ایجاد فضای مسکونی در روستاها لازمه مهاجرت معکوس به روستاهاست از این رو بنیاد مسکن در قالب طرح هادی روستایی و معبرگشایی، احداث خیابان اصلی روستا و اعطای تسهیلات بانکی، گام اول توسعه روستا را برداشته است.

حجت الله سروری افزود: اجرای طرح‌های مختلف بنیاد مسکن به ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی با هدف احداث مسکن مقاوم و بادوام روستایی و تلاش در حفظ هویت معماری بومی مسکن روستایی موجب بهبود وضعیت جامعه روستایی وماندگاری ساکنان روستاهای استان شده است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در دولت سیزدهم سهمیه مصوب استان ۲۴ هزار مسکن بوده که سهمیه ابلاغی به استان ۲۰ هزار و ۵۰۷ مورد بود.

سروری اظهار کرد: از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۸۸ پرونده به بانک معرفی شده که برای ۱۱ هزار و ۲۱۳ مورد انعقاد قرارداد صورت گرفت که عملیات اجرایی ۹ هزار و ۸۱۴ واحد آغاز شده که از این تعداد ۹ هزار و ۹۲ واحد به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: به منظور اجرای دقیق طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی، نظام فنی روستایی راه اندازی شده و ۳۰۰ مهندس ناظر بر طراحی و اجرای واحدهای مسکن روستایی نظارت می کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه نظارت و بازدید مهندسان ناظر بر واحدهای مسکن روستایی در چهار مرحله انجام می شود، افزود: همچنین ۱۰۰ دفتر طراحی نیز در شهرستان ها و روستاهای استان ایجاد شده و مهندسان با استقرار در این دفاتر، وظیفه طراحی و نقشه های واحدهای روستایی را بر عهده دارند.

وی اظهار کرد: با راه اندازی این دفاتر و نظام فنی روستایی، اجرای طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی استان به صورت دقیق و اصولی اجرا و کنترل های لازم نیز از سوی نظام مهندسی استان بر روی نقشه ها انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha