۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۰۲
کد خبر: 85058859
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پا در رکاب همت برای "نوروز بدون فوتی" در یزد

۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۰۲
کد خبر: 85058859
محمد حسین فلاح
پا در رکاب همت برای "نوروز بدون فوتی" در یزد

یزد- ایرنا- افزایش روز افزون سوانح رانندگی در محورهای برون شهری استان یزد در طول سال و بویژه در ایام نوروز که پیامد آن دهها کشته و هزاران مصدم است، مسوولان این استان را به تکاپو انداخت تا راهکاری دائمی و موثر برای رفع این معضل بویژه در روزهای عید نوروز اندیشه کنند.

استان یزد در مرکز جغرافیایی کشور واقع شده و محل اتصال مسیرهای مختلف از چهار نقطه کشور است و همه ساله در ایام عید نوروز، صدها هزار خودرو از مسیرهای این استان عبور می کنند و برخی هم چند ساعت یا چند روز در یزد ساکن می‌شوند.

تلفات سنگین جانی و از دست دادن عزیزان زیادی در مسیرهای منتهی به این استان باعث شد تا مسوولان یزدی و از جمله استاندار به فکر چاره‌ای اساسی برای کاهش آمار تلفات در جاده‌های این خطه در ایام عید نوروز باشند و این خوش بینی تا آنجایی پیش رفت که استاندار یزد، ایده "نوروز بدون فوتی" را مطرح کرد.

تاکید استاندار بر تحقق نوروز بدون فوتی در یزد

پا در رکاب همت برای "نوروز بدون فوتی" در یزد

استاندار یزد در نشست های مختلف نوروزی با اشاره به نقش جاده های یکنواخت و خسته کننده در وقوع تصادفات، گفت: در ایام نوروز، با همکاری صنایع و دستگاه‌ها ایستگاه های موقت بین راهی در برخی نقاط حاشیه این جاده ها برپا و برنامه‌ریزی‌های لازم برای پذیرایی و اسکان موقت مسافران انجام شود.

مهران فاطمی اضافه کرد: راهبرد استان در نوروز ۱۴۰۲ "نوروزِ بدون فوتی" است؛ فرمانداران مسائل مربوط به ترافیک و تصادفات را به صورت روزانه بررسی و اقدامات و برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

وی اظهار داشت: نوروز از جنس تحول بوده و برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های فرهنگی نوروز باید جدید، مبتکرانه و تحولی باشد.

وی با اشاره به ضرورت مداخله جدی و برنامه ریزی برای مدیریت مسائل مربوط به تصادفات درون شهری و برون شهری به آمار بالای تصادفات در ۳۰ کیلومتر ابتدایی شهرها اشاره و افزود: در این زمینه کمیته ای تخصصی برای برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم با استقرار نیروهای پلیس تا ساماندهی سرویس کارخانجات، نصب بنرها و ارسال پیامک های هشدار تشکیل شود.

استاندار یزد با اشاره به نقش جاده های یکنواخت و خسته کننده در بروز تصادفات، اظهار داشت: یکی از اقدامات نوآورانه و مورد پیگیری استان در نوروز، باید استقرار ایستگاه های موقت بین راهی در جاده ها و پذیرایی و اسکان موقت مسافران باشد.

راهبرد استان در نوروز ۱۴۰۲ "نوروزِ بدون فوتی" است؛ فرمانداران مسائل مربوط به ترافیک و تصادفات را به صورت روزانه بررسی و اقدامات و برنامه ریزی های لازم را انجام دهندوی در بخش دیگری از سخنانش بر شناسایی کلیه محورهای حادثه خیز استان، تعیین هزینه اصلاح این نقاط و بهره مندی از ظرفیت معادن در این حوزه تاکید کرد.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری با کمک دهیاران و بخشداران، برنامه ریزی جدی برای سامان نقاط پر تصادف راه های روستایی داشته باشد.

فاطمی همچنین با اشاره به کمبود نیروی پلیس جهت استقرار در جاده ها در ایام نوروز، افزود: همانند نوروز سال گذشته با محوریت فرمانداران و تحت نظارت پلیس راه و راهور از توان نیروهای بسیجی، جهادی و مردمی در اجرای طرح نوروزی استفاده شود.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مورد پیگیری در استان باید ارسال پیامک به رانندگان خودروها به محض ورود به حوزه استحفاظی و به ویژه محورهای سانحه خیز استان باشد.

برپایی ۸۷ ایستگاه امدادی و نوروزگاهی در جاده‌های استان با هدف کاهش سوانح رانندگی

پا در رکاب همت برای "نوروز بدون فوتی" در یزد

مدیر کل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری یزد هم از برپایی ۵۳ ایستگاه امدادی و ۳۴ ایستگاه نوروزگاهی در سطح این استان با هدف کاهش حوادث رانندگی در ایام نوروز در قالب طرح شهید سلیمانی خبر داد.

"حامد شیشه‌بری" در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این ایستگاهها تا ۱۵ فروردین ماه فعال هستند، گفت: ۵۳ ایستگاه امدادی با محوریت فرمانداران و همکاری پلیس های راه و راهور، هلال احمر، بسیج، اورژانس، شهرداری و دیگر دستگاههای ذیربط در شهرستانها برپا می شود.

به گفته وی این ایستگاهها از ساعت هشت صبح تا ۲۴ نیمه شب فعال هستند و بر اساس آن ۳۱۸ نفر در قالب تیم های مختلف و با استفاده از ۱۵۹ دستگاه خودرو ضمن استقرار در ۵۳ نقطه حادثه خیر استان نسبت به راهنمایی مسافران و دادن هشدارهای لازم و رفع مشکلات احتمالی اقدام می کنند.

وی اظهار داشت: ۳۴ ایستگاه نوروزگاهی نیز با هدف پذیرایی از مسافرانی ورودی و خروجی در استان و کمک به رانندگی ایمن در نقاط مختلف استان مستقر می شوند و رانندگان را به استراحت کافی در طول راه و بخصوص در مناطق نزدیک به شهر تشویق کرده و با تغذیه های مختلف بومی از آنها پذیرایی می کنند.

شیشه بری، اظهار داشـت: تا ۱۵ فروردین ماه به صورت روزانه، معاون عمرانی استاندار با متولیان این حوزه و بویژه پلیس راه و پلیس راهور نشست دارند تا برنامه ریزی لازم برای ایمن سازی جاده های استان انجام گیرد.

۳۱۸ نفر در قالب تیم های مختلف و با استفاده از ۱۵۹ دستگاه خودرو ضمن استقرار در ۵۳ نقطه حادثه خیر استان نسبت به راهنمایی مسافران و دادن هشدارهای لازم و رفع مشکلات احتمالی اقدام می کننداین مسوول هدف از اجرای تمام این برنامه ها را تامین سفری ایمن و خوش برای مسافران و جلوگیری از خسارات جانی و مالی در جاده ها اعلام کرد.

کاهش نقاط حادثه خیز در استان یزد

پا در رکاب همت برای "نوروز بدون فوتی" در یزد

رییس پلیس راه استان یزد نیز از فوت ۲۲۲ نفر و مصدومیت ۲۰۷۵ نفر در جاده‌های برون شهری این استان در سال ۱۴۰۱ خبر داد و با ابراز تاسف از این امر، آن را حاصل بی توجهی به قوانین رانندگی اعلام کرد و گفت: آمار فوتی‌ها و مجروحان نسبت به سال قبل از آن ۳۱ درصد رشد داشته است.

سرهنگ "رحیم حاجی ده‌آبادی" با ابراز خرسندی از ایده "نوروز بدون فوتی" در یزد و با بیان اینکه امیدواریم این ایده به بهترین نحو ممکن اجرا و شاهد کاهش تلفات جانی در جاده های استان باشیم و حتی آن را به صفر برسانیم گفت: امسال ۱۳۶ میلیون و ۱۳۹ هزارو ۲۹۰ فقره تردد در جاده‌های برون شهری استان ثبت شد که افزایش ۳۰ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان می دهد.

وی ۶۴ درصد فوتی های امسال را افراد غیربومی و بقیه بومی استان یزد اعلام کرد و یادآور شد: آسیب دیدگان تصادفات شامل افرادی است که مجروح، معلول یا قطع نخاع شده‌اند که باعث تاسف است.

وی از اقدامات خوب پایگاههای پلیس راه برای کاهش تلفات رانندگی در جاده‌های استان خبر داد و گفت: پیش بینی ما این بود که تلفات بیشتری بر جا بماند اما اقدامات مناسب پلیس موجب کاهش ۶۵ درصدی تصادفات در این محورها شد.

رییس پلیس راه استان یزد اظهار داشت: طی همین مدت ۴۷۰۰ راننده پرخطر که با حرکات مخاطره آمیز منجر به وقوع حوادث ناگوار می شدند شناسایی شدند و ضمن اعمال قانون، نمره منفی در گواهینامه آنها درج و خودرو آنها به مدت یک ماه توقیف شد و در همین مدت یک شرکت مسافری نیز بعلت تخلفات، با دستور قضایی پلمب گردید.

سرهنگ حاجی ده آبادی اضافه کرد: استان یزد در ۱۰ سال گذشته ۱۵۹ نقطه حادثه خیز داشته که با اقدامات مناسب به ۱۲ نقطه کاهش یافته است .

محدودیت تردد در جاده پرحادثه طبس

رییس پلیس راه استان همچنین در تازه ترین خبر خود به ایرنا گفت: تردد خودروهای باربری(تریلر و کامیون) در مسیر یزد به طبس و بالعکس در برخی روزهای ایام تعطیلات عید ممنوع است .

سرهنگ حاجی ده آبادی افزود: تردد خودروها باربری در روزهای ۲۹ اسفند و همچنین اول، چهارم، پنجم و ۱۱ تا ۱۳ فروردین ماه در این مسیر ممنوع و از رفت و آمد این دسته از وسایل نقلیه جلوگیری می شود.

وی اظهار داشت: طی این ایام تردد وسایل نقلیه سواری به طور فزاینده ای افزایش می یابد لذا برای سهولت رفت و آمد وسایل شخصی و جلوگیری از خطرات احتمالی، تردد وسایل نقلیه سنگین به استثنای خودروهای حامل مواد فاسد شدنی و سوختی ممنوع است.

۴۷۰۰ راننده پرخطر که با حرکات مخاطره آمیز منجر به وقوع حوادث ناگوار می شدند شناسایی و ضمن اعمال قانون، نمره منفی در گواهینامه آنها درج و خودرو آنها به مدت یک ماه توقیف شدرییس پلیس راه استان یزد همچنین از ممنوعیت تردد شبانگاهی خودروهای سنگین اعم از کامیون و تریلی در مسیر یزد به طبس و بالعکس بجز وسایل نقلیه حامل مواد فاسد شدنی و سوختی تا ۱۵ فروردین ماه خبر داد و گفت: این وسایل نقلیه از ساعت ۲۴ تا پنج صبح حق تردد ندارند.

وی هدف از این امر را جلوگیری از تصادفات دلخراش در این مسیر با توجه به افزایش مسافرتهای نوروزی و عزیمت مردم به سمت مشهد مقدس اعلام کرد.

جاده یزد به طبس و بالعکس از جمله مسیرهای پر حادثه در کشور است و طی سالهای اخیر شاهد تصادفات دلخراش و فوت و مصدومیت بسیاری از هموطنانمان در این مسیر بوده ایم.

نشست‌های فشرده و روزانه متولیان حوزه ترافیک استان یزد

پا در رکاب همت برای "نوروز بدون فوتی" در یزد

اما متولیان حوزه ترافیک استان به صورت روزانه، گرد هم می آیند تا آخرین اوضاع جاده های استان را رصد و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند که این نشست ها تا ۱۵ فروردین سال آتی ادامه دارد.

در تازه ترین نشست این گروه که در دفتر معاونت عمرانی استاندار یزد برپا میشود تصمیمات تازه ای اتخاذ شد تا شعار "نوروز بدون فوتی" در این استان به واقعیت نزدیک‌تر شود.

کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت در جاده های برون شهری استان از جمله مهمترین تصمیمات این گروه بود و قرار شد سرعت ها از ۱۱۰ کیلومتر به ۱۰۰ کیلومتر کاهش یابد تا باعث افزایش ایمنی در جاده‌ها گردد.

ممنوعیت بارگیری و صدور بارنامه از ساعت ۲۰ شب تا پنج صبح از سوی معادن و مراکز بارگیری از دیگر تصمیمات این نشست بود ، همچنین مقرر شد شهرداری یزد از طریق اتاق کنترل ترافیک نسبت به اعمال قانون خودروهای حادثه‌ساز به صورت ۲۴ ساعته اقدام کند.

نقش موثر رانندگان در کاهش تلفات

اما آنهایی که نقش اصلی را در کاهش حوادث رانندگی و تحقق شعار نوروز بدون فوتی در این استان بر دوش دارند خود مردم و رانندگان وسایل نقلیه هستند که باید برای تحقق این مهم تلاش کنند تا همه ساله شاهد از دست دادن عده زیادی از هموطنان و هم استانی های خود نباشیم.

پرهیز از سرعت زیاد و عجله در رانندگی، رعایت دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی، خودداری از سبقت بی‌جا، استراحت کافی در صورت خستگی و احساس خواب آلودگی، می تواند نقش تعیین کننده در نیل به این هدف باشد.

مردم و مسوولان امیدوارند شعار نوروز بدون فوتی امسال در این استان محقق شود و یا به حداقل برسد و نوروزی سرشار از سلامتی را در جاده های استان شاهد باشیم.

روزانه بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در جاده های برون شهری استان یزد رفت و آمد می‌کنند.

استان یزد ۶۸۱ کیلومتر بزرگراه، ۶۵۷ کیلومتر راه اصلی، ۹۸۰ کیلو متر راه فرعی، ۲هزار و ۲۵۰ کیلومتر راه روستایی دارد که از مجموع راه های آن هزار و ۲۶۷ کیلومتر، راه‌های شریانی و ملی است.

یزد در بحث طول راه‌های شریانی رتبه ۱۰ کشوری را دارد، از لحاظ طول بزرگراه در جایگاه هشتم، طول راه اصلی در رتبه ۱۴ ،‌ طول راه های فرعی در جایگاه ۱۵ و طول راه روستایی رتبه ۲۲کشوری را داراست.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha