به گزارش ایرنا، ترافیک سرسام آور شهرستان نور و رویان اهالی و مسافران نوروزی را کلافه کرده است، مسافت شهری نور تا رویان هشت کیلومتر است که علاوه بر اتلاف زمان باید مشکلات روحی و روانی ناشی از ترافیک را نیز به آن اضافه کرد.
طرح ملی کنارگذر شهرستان نور - رویان با گذشت ۲۰ سال از آغاز اجرای آن هنوز به بهره برداری نرسیده است و اهالی غرب مازندران و گردشگران انتظار دارند با همت، عزم و اراده دولت مردمی سیزدهم این طرح در سال ۱۴۰۲ به سرانجام برسد.
طبق مستندات موجود، زمان اجرای این طرح به طول حدود هشت کیلومتر مربوط به سال ۱۳۸۲ است و مسوولیت اجرای این طرح برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل شهری است.
این طرح آن زمان به خاطر توسعه زیرساخت های شهری، افزایش جمعیت و از همه مهم تر از آنجایی که این ۲ شهر بدون کمربندی در مسیر گذرگاه سه استان گیلان، گلستان و مازندران قرار دارد با هدف رفع معضل بغرنج ترافیک این مناطق به ساخت این کنارگذر اقدام شده است.
ساخت این گذرگاه در سه مرحله تعریف شده، مرحله اول آن شامل چهار راه چمستان - عباسا به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر، عباسا - خیابان شهدای شهر رویان به طول حدود سه هزار و ۴۰۰ متر و خیابان شهدای شهر رویان تا محور رویان - نوشهر و خروجی کمربندی این محدوده ادامه دارد.
روند اجرای این طرح در گام های اول و دوم آن به طول حدود ۶ کیلومتر، پس از سال ها کش و قوس و اختلافات بر سر قیمت میان زمینداران مسیر اجرای این طرح و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران بابت تملک ۴۰۰ متر سرانجام با پا درمیانی ریش سفیدان و مسوولان آن زمان در سال ۱۳۹۶ به صورت ناقص به بهره برداری رسید و زیربار ترافیک رفت.
مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا در تعطیلات نوروزی امسال حاکی است در نقاطی از این کنارگذر از ایمنی لازم برخوردار نبوده و شب ها برخی از رانندگان غیربومی و مسافران که آشنایی آنچنانی از وضعیت جاده ندارند به علت عدم نصب تابلوهای راهنما، سیستم چراغانی، نصب سرعت گیرهای غیر استاندارد و رعایت نشدن موارد فراوان نکات ایمنی مربوط باعث شده که رانندگان در طول مسیر سرگردان شوند و گاهی اوقات مسیر را به اشتباه بروند.
نمونه این نواقص می توان به تقاطع غیر همسطح تکمیل نشده مرحله نخست این گذرگاه منتهی به بخش چمستان اشاره کرد و یا چراغانی نشدن مرحله دوم آن از دیگر مشکلات آن است.
طبق آمار منابع رسمی، برای ساخت ۶ کیلومتر این گذرگاه در آن زمان حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه شد در حالی که برای اجرای کامل این طرح ملی به گفته مسوولان و کارشناسان امر در گام آخر آن به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
عملیات ساخت مرحله آخر این گذرگاه از سال ۱۳۹۸ شروع شد و بنا به اظهار مسوولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران باید مدت سه سال به سرانجام و تکمیل می شد که متاسفانه نرسید.
مسوولان و مجریان این طرح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، عمده دلایل زمانبرشدن این گذرگاه را افزایش چند برابری قیمت زمین اشخاص در مسیر اجرای طرح و پاسخگو نبودن اعتبارات برای تملک این اراضی مطرح کردند و گفتند: در دهه ۸۰ تملک هر متر زمین در مسیر اجرای این طرح حدود هشت هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان بود درحالی که در دهه ۹۰ زمینداران هرمتری یک تا ۲ میلیون تومان برای فروش گذاشته بودند.
البته برای متقاعد کردن زمینداران و همراهی آنان از لحاظ پایین آوردن قیمت زمین هایشان که دست کم ۵۰ نفر هستند، نشست های متعددی در فرمانداری شهرستان نور برگزار و مسوولان ادوار گذشته هرکاری کردند که آن ها در این زمینه همراهی کنند متاسفانه این تلاش ها نتیجه نداد.
در این پیوند، جمعی از شهروندان نور و رویان و مسافران و گردشگران این منطقه یکی از دلایل تاریخی شدن این طرح ملی را نشانه ضعف مدیریت، عدم نظارت و پیگیری نکردن مسوولان ادوار گذشته برشمردند و گفتند: طرحی که می شد با هزینه های کمتر به سرانجام برسد متاسفانه پس از سال ها تکمیل نشد و امروز مشکلات روحی و روانی و زیست محیطی ناشی از ترافیک آن دوچندان شده است.
مسافران نوروزی: دولت مردمی می تواند
حسین کیانی مسافر اصفهانی که در حاشیه کمربندی نور به همراه خانواده مشغول خوردن صبحانه بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : ۱۶ سال به مازندران سفر می کنم و این کمربندی هنوز تکمیل نشده است اما دولت مردمی سیزدهم می تواند این طرح را به اتمام برساند.
کیانی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به چنین طرح های زیربنایی در همه جای کشور خاطرنشان کرد: غرب مازندران مشتاقان زیادی از همه جای کشور دارد بنابراین باید مشکلات کمربندی شهرستان های این منطقه در کوتاه مدت برطرف شود.
وی خاطرنشان کرد : مدیریت و برنامه ریزی و پیگیری مداوم لازمه حل بسیاری از کمبودها و معضلات بخش های هر منطقه و شهرستانی است که مدیران ما باید به این مهم توجه کنند.
وی تصریح کرد : ترافیک در شهرستان های غرب مازندران نفس گیر شده است و مسوولان نهادهای مربوط باید علاوه بر بازنگری و تامین زیرساخت ها و برای حل این مشکل دیرینه شهرستان تصمیم جهای بگیرند.
رضاعلی گلی مسافری از اردبیل که در شهر رویان طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت : هر زمانی که به یاد سفر به شهرستان های غرب مازندران می افتم ترافیک اولین مشکلی است که ذهنم را درگیر می کند.
وی در پاسخ این سووال که غرب مازندران با امکانات محلی خدمات ملی می دهد، گفت: با توجه به این مورد، مسوولان کشوری باید نسبت به اتمام طرح های مهم این منطقه از جمله طرح کنارگذر نور - رویان تصمیم ملی بگیرند.
وی اضافه کرد : در ارتباط با این طرح مسوولان ذیربط دولت های گذشته باید پاسخگو باشند که چرا این طرح را به اتمام نرساندند و این بار را بر دوش دولت سیزدهم گذاشتند این روش مدیریتی باید در ادارات کشور حذف شود چرا که برای اتمام هر طرحی باید زمان معین کرد تا فرسایشی نشود.
مشکلات را به مسوولان دولت های گذشته انعکاس دادیم
شمسعلی فتاحی پور یکی از روستاییان اطراف کمربندی نور در گفت و گو با خبرنگار افزود : بهره برداری نشدن این طرح برای ما روستاییان اطراف این کمربندی نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد : نور و رویان ۲ نقطه شهری غرب مازندران هستند که به عنوان حلقه اتصال مسیر غرب به شرق، شمال به جنوب به شمار می آید که بهره برداری کنارگذر آن بسیاری دغدغه های مربوط را برطرف می کند.
فتاحی پور تصریح کرد : از مسیر داخل شهرهای رویان و نور روزانه صدها خودروهای تریلر حامل بار از بنادر نوشهر، فریدونکنار و دیگر خودروهای سنگین از استان های همجوار عبور می کند ضمن این که مسافران استان گیلان نیز برای سفر به مشهد مقدس از این مسیر گذر می کنند.
وی ادامه داد : شهر رویان یک مسیر اصلی به نوشهر دارد و معضل ترافیک در این شهر حادتر بوده و سالهای گذشته مشکلات نداشتن کنارگذر را به مسوولان گذشته انعکاس داده اند اما برطرف نشده است.
متاسفانه مرحله اول و دوم این گذرگاه تقاطع نور به چمستان تا تقاطع نور به عباسا هنوز تابلوهای رهنما، مجهز به سیستم چراغانی و خط کشی نیست و همین نواقص سبب شده که برخی از رانندگان غیر بومی و نا آشنا مسیر را به بیراهه طی می کنند.
فتاحی پور تصریح کرد : به عنوان مثال در خیابان شهدا مرحله دوم این طرح هنوز تقاطع غیر همسطح احداث نشد و همین عامل سبب شده که تریلرها پس از گذر از خیابان فرعی دوباره به خیابان اصلی شهر بیایند و ترافیک شدید ایجاد شود.
مسوولان اسبق دولت گذشته به بهانه وقفه چندین ساله در تکمیل نشدن طرح، بازدید های متعددی از این گذرگاه نیمه کاره داشتند و در آن زمان وعده های فراوانی برای تکمیل این طرح تا پایان دولت دوازدهم دادند که آنهم متاسفانه عملی نشد.
مشکل ترافیک برطرف می شود
فرماندار شهرستان نور گفت: در حوزه راه سازی یک پروژه کمربندی در نور و رویان شروع کردند که این پروژه به نماد ناکارآمدی دستگاه های اجرایی بدل شده است.
احمدتوکلی در گفت و گو خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه اگرچه در دولت های گذشته تکمیل نشده اما ضروری است برای به اتمام رساندن این پروژه ملی تدابیر ویژه اندیشیده بشود.
وی اظهارداشت : با توجه به حضور میلیونی گردشگران در منطقه برای آسایش آحاد مردم ایران ضروری است پروژه کمربندی نور و رویان با حدود ۱۵ کیلومتر هرچه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد.
فرماندار نور خاطرنشان کرد: مشکل ترافیک شهرستان با بهره برداری پروژه کمربندی نور و رویان به طور کامل رفع خواهد شد.
توکلی یادآور شد: : نمی توان پیش بینی کرد این گذرگاه امسال یا سال دیگر به بهره برداری برسد اما تمام تلاش دولت مردمی و عدالت محور تکمیل طرح های نیمه تمام است که امیدوارم با تزریق بودجه پرونده این طرح تاریخی بسته شود.
شماری از مسافران، کارشناسان و شهروندان غرب مازندران خاطرنشان کردند که گره مشکل ۲۰ ساله طرح کنارگذر نور - رویان با دستان توانمند مسوولان دولت مردمی سیزدهم باز خواهد شد و تا برای همیشه نگرانی های ناشی از بی توجهی ادوار گذشته به این طرح ملی پایان یابد.
هزار میلیارد تومان نیاز است
سرپرست حوزه طرح های شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان مازندران گفت : اجرای کامل طرح ملی کنارگذر شهرستان نور به رویان واقع در غرب مازندران به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
سیدمرتضی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : حدود ۷۰۰ میلیارد تومان این اعتبار در صورت تخصیص برای تملک حدود ۱۵ هکتار از اراضی متعلق به اشخاص در مسیر اجرای طرح و بقیه برای ساخت پل آب پری که محور رویان - نور - نوشهر را متصل می کند هزینه خواهد شد.
وی بدون اشاره به میزان اعتبار هزینه شده از زمان آغاز اجرای این طرح تاکنون خاطرنشان کرد : برابر گزارش ها، روند اجرای این طرح بیش از ۷۵ کیلومتر پیشرفت فیزیکی دارد و متاسفانه این میزان اراضی متعلق اشخاص در مسیر ۲ کیلومتر باقیمانده این طرح ملی قرار دارد.
سرپرست حوزه طرح های شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان مازندران تصریح کرد: از آنجایی که محورهای کنارگذر شهرستان آستارا خطه استان گیلان تا بهشهر استان مازندران زیرپوشش این شرکت قرار دارد متاسفانه اعتباری که بابت روند اجرایی این طرح ها هر سال اختصاص می دهند بسیار ناچیز است.
حسینی افزود :برای تکمیل این طرح راهی جز پیگیری و رایزنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی این منطقه در زمینه بهره گیری از ظرفیت های قانون برنامه و بودجه وجود ندارد به عبارتی این مسوولان بتوانند از این ظرفیت قانونی تهاتر اراضی و نفت داشته باشند به طور حتم پرونده این طرح تاریخی بسته خواهد شد.
اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نور ۸۰۰ کیلومتر راه ارتباطی منطقه را زیر پوشش دارد.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری نور واقع در غرب مازندران، دست کم ۲۲۰ روستا و چهار شهر شامل رویان، نور، چمستان و بلده است.
نظر شما